plaatsen, waar het meeste woon-werkverkeer de stad binnenkomt, moet daarbij worden onderzocht. De hoofdrichting van dit GWP kan als volgt aangeduid worden: De hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden moet worden verbeterd, enerzijds voor een goede bereikbaarheid van de stad, anderzijds om het wegennet in de stad te ontlasten van het doorgaande verkeer dat niet op Leeuwarden gericht is. In dat kader zal bij de daarvoor geëigende instanties worden gepleit voor het verdubbelen van het wegvak Midlum-Zurich, de aanleg van de haak om Leeuwarden en het handhaven van de spoorlijnen tussen Leeuwarden en Harlingen en tussen Leeuwarden en Stavoren. Hoe belangrijk de bereikbaarheid met de auto ook is in de provincie Fryslan, het voorkomen of verder beperken van files om en in de stad is even belangrijk. Andere instrumenten dan autowegen zijn dan ook nodig. Daarbij gaat het met name om het parkeerbeleid (zie daarover bij de paragraaf Binnenstad), fietsverkeer en het openbaar vervoer. Binnen de gemeentelijke wegenstructuur dienen maatregelen te worden genomen, die gericht zijn op verbetering van de ontsluiting van de bedrijventerreinen, op een soepele doorstroming van het stadsverkeer en op het oplossen van knelpunten in de binnenstad. Het huidige fietsbeleid moet geactualiseerd worden. Er zijn extra investeringen nodig in voorzieningen, die snelle verbindingen en de doorstroming van het fietsverkeer bevorderen en die gericht zijn op het tot stand komen van een sluitend en veilig systeem van fiets- (en voet-)paden. De mogelijkheid voor de realisatie van een paar grote fietsenstallingen in de stad -met daar waar mogelijk gratis stallen van de fiets wordt onderzocht. Het is de intentie om in de komende Raadsperiode een experiment te houden met gratis openbaar vervoer. De noodzaak tot aanleg van busbanen wordt van geval tot geval beoordeeld. Het aantal overdekte bushaltes zal worden uitgebreid 1De ontsluiting van de bedrijventerreinen verbeteren 2. De nota Fietsbeleid actualiseren 3. Onderzoeken of de realisatie van een aantal grote fietsenstallingen mogelijk is 4. Onderzoek naar de haalbaarheid van een experiment met gratis openbaar vervoer beheersverantwoordelijkheid heeft: het gewenste (financiële) niveau van het onderhoud van de openbare ruimte en de gemeentelijke gebouwen. Voor deze besluitvorming moet een koppeling gemaakt worden met andere activiteiten zoals de wijkaanpak, de herstructurering en de opwaardering van de binnenstad, zodat de gemeentelijke middelen zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Het vergroten van de leefbaarheid van stad en dorp is meer dan zorg voor de medemens en veiligheid. Een prettige en schone leefomgeving is evenzeer van belang. Het achterstallig onderhoud zal gefaseerd worden aangepakt zodat in deze periode de onderhoudstoestand zichtbaar verbetert. vv vAVfA Het beschikbare geld voor groenonderhoud moet zo doeltreffend mogelijk worden ingezet door op sommige plaatsen het groenonderhoud te extensiveren ten gunste van een intensivering van dit onderhoud op andere plaatsen. Bij het onderhoud van de leefomgeving worden door de gemeente geen voor het milieu schadelijke bestrijdingsmiddelen gebruikt. Daarnaast moet bij de aanleg van civieltechnische werken een preventief beleid worden gevoerd ter voorkoming van het gebruik van schadelijke onkruidbestrijdingsmiddelen. De ontwikkelingen van milieuvriendelijke middelen voor onkruidbestrijding zal in kaart gebracht worden en besproken worden in de Raadsadviescommissie. Via voorlichting wordt het toenemend gebruik van ontoelaatbare bestrijdingsmiddelen door burgers zo veel mogelijk voorkomen. Gebleken is dat de Buurt Onderhouds Ploegen een wezenlijke rol vervullen bij het in stand houden van een prettige leefomgeving. Daarom moeten de buurtonderhoudsploegen worden uitgebreid en de onderhoudsmensen moeten voor elke buurt herkenbaar en aanspreekbaar zijn. Ook wanneer volgens toekomstig landelijk beleid baggerwerkzaamheden tot de taakstelling van de waterkwaliteitsbeheerders gaan behoren, zal de gemeente als gevolg van het achterstallige onderhoud een financiële bijdrage moeten verlenen aan het op diepte brengen van de waterwegen. Om adequaat te kunnen inspelen op landelijke en regionale ontwikkelingen moeten de financiële consequenties van de noodzakelijk uit te voeren baggerwerken in kaart worden gebracht, waarna keuzes worden gemaakt over de te stellen prioriteiten. Zwerfvuil, graffiti, hondenpoep, overtollige reclame en uitstallingen van goederen op trottoirs hebben een negatieve uitstraling op woonwijk en winkelgebied en moeten worden bestreden. Voor het tegengaan van het graffiti spuiten zal een speciaal plan van aanpak worden opgesteld. Het verwijderen van asbest in gebouwen kan schadelijk voor de volksgezondheid zijn. Bij de verkoop of verbouw van gemeentelijke gebouwen en bij aankoop van vastgoed dient daarom steeds te worden onderzocht of in het betreffende gebouw asbest aanwezig is en, als dat nodig is, welke Actiepunten verkeer en vervoer: 6.4. Beheer openbare ruimte Een goed onderhoud van de directe leefomgeving draagt in belangrijke mate bij aan de doelstelling "leefbaarheid". In 1998 zal daarom besluitvorming plaatsvinden over die zaken waar de gemeente directe 26 BESTEL RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden vs> 27 BESTL L RSPROGRA MM A 1998-2002, Gemeente Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 17