plaatsen, waar het meeste woon-werkverkeer de stad binnenkomt, moet daarbij
worden onderzocht.
De hoofdrichting van dit GWP kan als volgt aangeduid worden:
De hoofdinfrastructuur rondom Leeuwarden moet worden verbeterd, enerzijds
voor een goede bereikbaarheid van de stad, anderzijds om het wegennet in de
stad te ontlasten van het doorgaande verkeer dat niet op Leeuwarden gericht is.
In dat kader zal bij de daarvoor geëigende instanties worden gepleit voor het
verdubbelen van het wegvak Midlum-Zurich, de aanleg van de haak om
Leeuwarden en het handhaven van de spoorlijnen tussen Leeuwarden en
Harlingen en tussen Leeuwarden en Stavoren.
Hoe belangrijk de bereikbaarheid met de auto ook is in de provincie Fryslan, het
voorkomen of verder beperken van files om en in de stad is even belangrijk.
Andere instrumenten dan autowegen zijn dan ook nodig. Daarbij gaat het met
name om het parkeerbeleid (zie daarover bij de paragraaf Binnenstad),
fietsverkeer en het openbaar vervoer. Binnen de gemeentelijke wegenstructuur
dienen maatregelen te worden genomen, die gericht zijn op verbetering van de
ontsluiting van de bedrijventerreinen, op een soepele doorstroming van het
stadsverkeer en op het oplossen van knelpunten in de binnenstad.
Het huidige fietsbeleid moet geactualiseerd worden. Er zijn extra investeringen
nodig in voorzieningen, die snelle verbindingen en de doorstroming van het
fietsverkeer bevorderen en die gericht zijn op het tot stand komen van een
sluitend en veilig systeem van fiets- (en voet-)paden. De mogelijkheid voor de
realisatie van een paar grote fietsenstallingen in de stad -met daar waar
mogelijk gratis stallen van de fiets wordt onderzocht.
Het is de intentie om in de komende Raadsperiode een experiment te houden
met gratis openbaar vervoer. De noodzaak tot aanleg van busbanen wordt van
geval tot geval beoordeeld. Het aantal overdekte bushaltes zal worden
uitgebreid
1De ontsluiting van de bedrijventerreinen verbeteren
2. De nota Fietsbeleid actualiseren
3. Onderzoeken of de realisatie van een aantal grote fietsenstallingen mogelijk
is
4. Onderzoek naar de haalbaarheid van een experiment met gratis openbaar
vervoer
beheersverantwoordelijkheid heeft: het gewenste (financiële) niveau van het
onderhoud van de openbare ruimte en de gemeentelijke gebouwen. Voor deze
besluitvorming moet een koppeling gemaakt worden met andere activiteiten
zoals de wijkaanpak, de herstructurering en de opwaardering van de
binnenstad, zodat de gemeentelijke middelen zo efficiënt mogelijk gebruikt
worden.
Het vergroten van de leefbaarheid van stad en dorp is meer dan zorg voor de
medemens en veiligheid. Een prettige en schone leefomgeving is evenzeer van
belang.
Het achterstallig onderhoud zal gefaseerd worden aangepakt zodat in deze
periode de onderhoudstoestand zichtbaar verbetert.
vv vAVfA
Het beschikbare geld voor groenonderhoud moet zo doeltreffend mogelijk
worden ingezet door op sommige plaatsen het groenonderhoud te extensiveren
ten gunste van een intensivering van dit onderhoud op andere plaatsen.
Bij het onderhoud van de leefomgeving worden door de gemeente geen voor
het milieu schadelijke bestrijdingsmiddelen gebruikt. Daarnaast moet bij de
aanleg van civieltechnische werken een preventief beleid worden gevoerd ter
voorkoming van het gebruik van schadelijke onkruidbestrijdingsmiddelen.
De ontwikkelingen van milieuvriendelijke middelen voor onkruidbestrijding zal in
kaart gebracht worden en besproken worden in de Raadsadviescommissie.
Via voorlichting wordt het toenemend gebruik van ontoelaatbare
bestrijdingsmiddelen door burgers zo veel mogelijk voorkomen.
Gebleken is dat de Buurt Onderhouds Ploegen een wezenlijke rol vervullen bij
het in stand houden van een prettige leefomgeving. Daarom moeten de
buurtonderhoudsploegen worden uitgebreid en de onderhoudsmensen moeten
voor elke buurt herkenbaar en aanspreekbaar zijn.
Ook wanneer volgens toekomstig landelijk beleid baggerwerkzaamheden tot de
taakstelling van de waterkwaliteitsbeheerders gaan behoren, zal de gemeente
als gevolg van het achterstallige onderhoud een financiële bijdrage moeten
verlenen aan het op diepte brengen van de waterwegen. Om adequaat te
kunnen inspelen op landelijke en regionale ontwikkelingen moeten de financiële
consequenties van de noodzakelijk uit te voeren baggerwerken in kaart worden
gebracht, waarna keuzes worden gemaakt over de te stellen prioriteiten.
Zwerfvuil, graffiti, hondenpoep, overtollige reclame en uitstallingen van
goederen op trottoirs hebben een negatieve uitstraling op woonwijk en
winkelgebied en moeten worden bestreden. Voor het tegengaan van het graffiti
spuiten zal een speciaal plan van aanpak worden opgesteld.
Het verwijderen van asbest in gebouwen kan schadelijk voor de
volksgezondheid zijn. Bij de verkoop of verbouw van gemeentelijke gebouwen
en bij aankoop van vastgoed dient daarom steeds te worden onderzocht of in
het betreffende gebouw asbest aanwezig is en, als dat nodig is, welke
Actiepunten verkeer en vervoer:
6.4. Beheer openbare ruimte
Een goed onderhoud van de directe leefomgeving draagt in belangrijke mate bij
aan de doelstelling "leefbaarheid". In 1998 zal daarom besluitvorming
plaatsvinden over die zaken waar de gemeente directe
26
BESTEL RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden
vs>
27
BESTL L RSPROGRA MM A 1998-2002, Gemeente Leeuwarden