Blad 14
De gemeentelijke taken in een dergelijke benadering zijn in
grote lijnen de volgende: initiatiefnemingbesluitvorming,
programmering, financiering, beoordeling en ter beschikking
stellen grond.
Inhoudelijk laat de projectgroep zich voor wat betreft het
proces van prijsvorming adviseren door ingenieursbureau
DHVDit bureau levert tevens een bijdrage aan de procesma
tige uitwerking van de turn-key-contractvorming
Afhankelijk van het verloop van het onderhandelingsproces
denken we u binnen enkele maanden een advies voor te leggen
over de turnkey-overeenkomstde bijbehorende kredietaan
vraag voor de uitvoering en de grondtransactie
Hoofdinfrastructuur
Voor de hoofdinfrastructuur zijn plannen uitgewerkt voor
het traject minirotonde Hoeksterend, Hoeksterpijp en Hoek-
sterpad tot de aansluiting ter hoogte van de Prins Frede-
rikkazerne
Door Stadsbeheer zijn tevens formele contacten gelegd en
afspraken gemaakt met de exploitant van de aanwezige kraam
over een alternatieve locatie en het moment van ontruiming.
Eisen en randvoorwaarden
Het doel is om een parkeergarage te realiseren met openbare
parkeerplaatsen die goed aansluit bij het gemeentelijke
parkeerbeleid en een capaciteit heeft van minimaal 374
plaatsen met de opdracht om binnen dezelfde stedenbouwkun
dige randvoorwaarden dit aantal te optimaliseren met het
oog op de verwachte parkeerdruk in de binnenstad.
De garage zal moeten voldoen aan de gangbare beoordelings
criteria van de Vereniging Exploitatie Parkeergarages.
Sanering
Met het bereiken van een akkoord op 19 april 1994 tussen de
toenmalige minister vam VROM (de heer Alders)gedeputeerde
Steijvers GS en wethouder Timmermans over een totaalpakket
van bijdragen, is een belangrijke (nader in te passen)
voorwaarde geschapen voor realisatie van de gemeentelijke
inzet bij de sanering van het Hoeksterend.
Over ons besluit van 25 april 1994 met betrekking tot de
daaropvolgende bestuurlijke overeenkomst Sanering Hoekste
rend hebben wij u geïnformeerd.
De sanering geschiedt in opdracht van het bevoegde gezag
(provincie) via de methodiek van isoleren, beheersen en
controleren (IBC) en bestaat in hoofdzaak uit de aanleg van
een systeem van leidingen en een ruimte met beheers- en
controlevoorzieningen. Beide moeten in het voorbereidings-
en uitvoeringstraject worden ingepast.
Blad 15
Ter voorbereiding hiervan is door de provincie na de zomer
van 1997 gestart met verkenningen voor een integratieplan
voor bouw en sanering. Beheersing en controleren geschiedt
vervolgens "eeuwigdurend"
Budget en dekking
Wij stellen u voor om ten behoeve van de realisatie van de
parkeergarage c.a. een krediet vast te stellen van
f 2.000.000,- (incl. BTW), ter dekking van de gemeentelijke
kosten van ontwikkeling, advisering en het in gereedheid
brengen van de locatie (aanpassingen nutsvoorzieningen
e.d.
Wij stellen voor dit krediet te dekken uit het parkeer-
fonds
Hierbij willen wij met nadruk opmerken dat de gemeente met
het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst voor het
Bastion een verplichting aangaat (bouwsom, grondkosten en
bijkomende kosten)Voor wat betreft de omvang van het
uiteindelijk benodigde krediet en dekking voor de realisa
tie van de parkeergarage Bastion is de Commissie Stadsont
wikkeling geïnformeerd.
Dit voorstel is behandeld tijdens de 24 maart 1998 gehouden
vergadering van de Commissie voor Stadsontwikkeling. Na een
gedachtenwisseling over een en ander is over het voorstel
gestemd. De fractie van D66 bleek tegen te zijn, de frac
ties van PAL/GL en NLP hebben een voorbehoud gemaakt en de
fracties van PvdA, WD en CDA zijn voor. De meerderheid van
de commissie heeft derhalve een positief advies uitge
bracht
Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd
ontwerp-besluit
Leeuwarden, 9 april 1998.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
drsH.H. Apotheker burgemeester.
mrF.M.J. Steijvers
secretaris