Blad 14 De gemeentelijke taken in een dergelijke benadering zijn in grote lijnen de volgende: initiatiefnemingbesluitvorming, programmering, financiering, beoordeling en ter beschikking stellen grond. Inhoudelijk laat de projectgroep zich voor wat betreft het proces van prijsvorming adviseren door ingenieursbureau DHVDit bureau levert tevens een bijdrage aan de procesma tige uitwerking van de turn-key-contractvorming Afhankelijk van het verloop van het onderhandelingsproces denken we u binnen enkele maanden een advies voor te leggen over de turnkey-overeenkomstde bijbehorende kredietaan vraag voor de uitvoering en de grondtransactie Hoofdinfrastructuur Voor de hoofdinfrastructuur zijn plannen uitgewerkt voor het traject minirotonde Hoeksterend, Hoeksterpijp en Hoek- sterpad tot de aansluiting ter hoogte van de Prins Frede- rikkazerne Door Stadsbeheer zijn tevens formele contacten gelegd en afspraken gemaakt met de exploitant van de aanwezige kraam over een alternatieve locatie en het moment van ontruiming. Eisen en randvoorwaarden Het doel is om een parkeergarage te realiseren met openbare parkeerplaatsen die goed aansluit bij het gemeentelijke parkeerbeleid en een capaciteit heeft van minimaal 374 plaatsen met de opdracht om binnen dezelfde stedenbouwkun dige randvoorwaarden dit aantal te optimaliseren met het oog op de verwachte parkeerdruk in de binnenstad. De garage zal moeten voldoen aan de gangbare beoordelings criteria van de Vereniging Exploitatie Parkeergarages. Sanering Met het bereiken van een akkoord op 19 april 1994 tussen de toenmalige minister vam VROM (de heer Alders)gedeputeerde Steijvers GS en wethouder Timmermans over een totaalpakket van bijdragen, is een belangrijke (nader in te passen) voorwaarde geschapen voor realisatie van de gemeentelijke inzet bij de sanering van het Hoeksterend. Over ons besluit van 25 april 1994 met betrekking tot de daaropvolgende bestuurlijke overeenkomst Sanering Hoekste rend hebben wij u geïnformeerd. De sanering geschiedt in opdracht van het bevoegde gezag (provincie) via de methodiek van isoleren, beheersen en controleren (IBC) en bestaat in hoofdzaak uit de aanleg van een systeem van leidingen en een ruimte met beheers- en controlevoorzieningen. Beide moeten in het voorbereidings- en uitvoeringstraject worden ingepast. Blad 15 Ter voorbereiding hiervan is door de provincie na de zomer van 1997 gestart met verkenningen voor een integratieplan voor bouw en sanering. Beheersing en controleren geschiedt vervolgens "eeuwigdurend" Budget en dekking Wij stellen u voor om ten behoeve van de realisatie van de parkeergarage c.a. een krediet vast te stellen van f 2.000.000,- (incl. BTW), ter dekking van de gemeentelijke kosten van ontwikkeling, advisering en het in gereedheid brengen van de locatie (aanpassingen nutsvoorzieningen e.d. Wij stellen voor dit krediet te dekken uit het parkeer- fonds Hierbij willen wij met nadruk opmerken dat de gemeente met het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst voor het Bastion een verplichting aangaat (bouwsom, grondkosten en bijkomende kosten)Voor wat betreft de omvang van het uiteindelijk benodigde krediet en dekking voor de realisa tie van de parkeergarage Bastion is de Commissie Stadsont wikkeling geïnformeerd. Dit voorstel is behandeld tijdens de 24 maart 1998 gehouden vergadering van de Commissie voor Stadsontwikkeling. Na een gedachtenwisseling over een en ander is over het voorstel gestemd. De fractie van D66 bleek tegen te zijn, de frac ties van PAL/GL en NLP hebben een voorbehoud gemaakt en de fracties van PvdA, WD en CDA zijn voor. De meerderheid van de commissie heeft derhalve een positief advies uitge bracht Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 9 april 1998. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker burgemeester. mrF.M.J. Steijvers secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 182