CONCRETE AFSPRAKEN
(extra of nieuwe uitgaven)
TOTAAL
MEERJARENPERSPECTIEF
De gemeentelijke uitgaven moeten structureel in de pas lopen met de
gemeentelijke inkomsten.
Alvorens middelen beschikbaar worden gesteld voor nieuw beleid, worden
door ruimte scheppende maatregelen voldoende middelen vrijgemaakt. Deze
ruimte scheppende maatregelen zullen degelijk en transparant worden
onderbouwd.
In de beleidsperiode wordt een systeem van permanente bedrijfsdoorlichting
ontwikkeld. Deze bedrijfsdoorlichting is met name gericht op de
doelmatigheid en effectiviteit van de besteding van middelen.
Bij voorstellen voor nieuw beleid worden de beoogde effecten in meetbare
termen aangegeven. Deze meetbare effecten vormen de basis voor de
beleidsevaluatie.
Bij de beoordeling van nieuwe investeringen worden kosten en toegevoegde
waarde nadrukkelijk tegen elkaar afgewogen. Bij die afweging worden ook de
exploitatielasten en baten betrokken.
De verbetering van het financieel management wordt voortgezet. De
financiële informatievoorziening moet zo functioneren, dat de Raad op elk
moment kan beschikken over actuele betrouwbare informatie. Extra
aandacht wordt daarbij besteed aan de verantwoording van en de controle
op grote projecten.
De vrije algemene reserve van de gemeente moet minimaal f 15 miljoen
bedragen. Indien de reserve stijgt boven dit minimum, zal het meerdere
worden besteed aan verdere sanering van de gemeentelijke financiën
overeenkomstig een door het college op te stellen beleidsplan.
Bij de behandeling van de begroting 1999 krijgt de Raad een overzicht van
de activa die in aanmerking komen voor versnelde afschrijving, met het doel
om structurele ruimte te scheppen.
De afgelopen jaren is al hard gewerkt aan het op orde brengen van de gemee
ntelijke financiële huishouding. De financiële informatiestromen worden verbe
terd.
Ook in de komende jaren zullen de financiële grenzen bij de politieke bes
luitvorming een belangrijke rol spelen. Verwacht mag worden, dat de politiek
wenselijk geachte uitgaven de inkomsten zullen overtreffen. Scherpe keuzen
zullen derhalve niet te vermijden zijn.
Speerpunten bij de keuze ziin.
1De inwoners met een minimum inkomen zullen zoveel mogelijk worden
ontzien
2. Voor nieuw beleid ligt de prioriteit bij de tien punten uit het voorwoord. Voor
eventuele bezuinigingen komen eerst in beeld het zo efficiënt mogelijk
uitvoeren van de bedrijfsvoering alsmede de beleidsterreinen die niet als
speerpunt zijn genoemd
3 Investeringen hebben een hogere prioriteit dan consumptieve uitgaven
32
BESTl L RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden
Globale doorrekening bestuursproqramma
In dit programma staan actiepunten die in het programma expliciet benoemd
zijn als punten waarvoor extra of nieuwe middelen beschikbaar moeten komen
en die helder te kwantificeren zijn. Zij zijn in tabel 1 opgenomen en vervolgens
verwerkt in de meest actuele stand van het meerjarenperspectief. In de derde
tabel staat het meest recente ontwikkelingsbeeld van de algemene reserve.
Niet verwerkt zijn de bekend zijnde ambtelijke voorstellen voor nieuw beleid. In
de financiële omvang op grond van strikt technische gegevens springt het
onderhoud er het meeste uit. Dat is daarom apart opgenomen in tabel 4. Deze
voorstellen zullen bij de eerstvolgende perspectiefnota integraal afgewogen
moeten worden tegen de beschikbare ruimte dan wel via accentverschuiving of
verschuiving binnen het productbudget. Meer financiële ruimte kan verkregen
worden door taken af te stoten.
1998
1999
2000
2001
2002
1
Niet doorberekenen inflatiecorrectie OZB
-1.000
-1.000
-1.000
-1 000
2
Extra middelen voor de minima
-750
3
Uitvoeren Cultuurnota
-704
-115
30
120
4
Scholing personeel
-500
5
Niet doorgaan bezuiniging op NME
-112
6
-704
-2.477
-970
-880
-1.000
Ind. 4 jaar OZB-maatregel en 4 jaar kortingssysteem
Tabel 1
1998
1999
2000
2001
2002
1
Startpositie op 1/1
1.837
2.337
2.821
2.840
4.929
2
Niet doorgaan bezuiniging commissies
-95
3
Mutaties vlgs meerjarenraming 1998-2001
0
857
31
2.059
0
4
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
1.971
587
-132
-130
-1.641
5
Gemeentefonds
70
-866
-158
412
-911
6
Effect woningbouw en groei inwonertal
-929
-469
13
-301
174
7
Tussenstand
2.854
2.446
2.575
4.880
2.551
8
Ambtelijke bezuinigingsvoorstellen
187
2.851
1.235
929
712
9
Positie per 31/12
3.041
5.298
3.810
5.809
3.263
10
Voorstellen nieuw beleid collegeprogramma
-704
-2.477
-970
-880
-1.000
11
Eindstand 31/12
2.337
2.821
2.840
4.929
2.263
Tabel 2
33
BESTL L RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden