CONCRETE AFSPRAKEN (extra of nieuwe uitgaven) TOTAAL MEERJARENPERSPECTIEF De gemeentelijke uitgaven moeten structureel in de pas lopen met de gemeentelijke inkomsten. Alvorens middelen beschikbaar worden gesteld voor nieuw beleid, worden door ruimte scheppende maatregelen voldoende middelen vrijgemaakt. Deze ruimte scheppende maatregelen zullen degelijk en transparant worden onderbouwd. In de beleidsperiode wordt een systeem van permanente bedrijfsdoorlichting ontwikkeld. Deze bedrijfsdoorlichting is met name gericht op de doelmatigheid en effectiviteit van de besteding van middelen. Bij voorstellen voor nieuw beleid worden de beoogde effecten in meetbare termen aangegeven. Deze meetbare effecten vormen de basis voor de beleidsevaluatie. Bij de beoordeling van nieuwe investeringen worden kosten en toegevoegde waarde nadrukkelijk tegen elkaar afgewogen. Bij die afweging worden ook de exploitatielasten en baten betrokken. De verbetering van het financieel management wordt voortgezet. De financiële informatievoorziening moet zo functioneren, dat de Raad op elk moment kan beschikken over actuele betrouwbare informatie. Extra aandacht wordt daarbij besteed aan de verantwoording van en de controle op grote projecten. De vrije algemene reserve van de gemeente moet minimaal f 15 miljoen bedragen. Indien de reserve stijgt boven dit minimum, zal het meerdere worden besteed aan verdere sanering van de gemeentelijke financiën overeenkomstig een door het college op te stellen beleidsplan. Bij de behandeling van de begroting 1999 krijgt de Raad een overzicht van de activa die in aanmerking komen voor versnelde afschrijving, met het doel om structurele ruimte te scheppen. De afgelopen jaren is al hard gewerkt aan het op orde brengen van de gemee ntelijke financiële huishouding. De financiële informatiestromen worden verbe terd. Ook in de komende jaren zullen de financiële grenzen bij de politieke bes luitvorming een belangrijke rol spelen. Verwacht mag worden, dat de politiek wenselijk geachte uitgaven de inkomsten zullen overtreffen. Scherpe keuzen zullen derhalve niet te vermijden zijn. Speerpunten bij de keuze ziin. 1De inwoners met een minimum inkomen zullen zoveel mogelijk worden ontzien 2. Voor nieuw beleid ligt de prioriteit bij de tien punten uit het voorwoord. Voor eventuele bezuinigingen komen eerst in beeld het zo efficiënt mogelijk uitvoeren van de bedrijfsvoering alsmede de beleidsterreinen die niet als speerpunt zijn genoemd 3 Investeringen hebben een hogere prioriteit dan consumptieve uitgaven 32 BESTl L RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden Globale doorrekening bestuursproqramma In dit programma staan actiepunten die in het programma expliciet benoemd zijn als punten waarvoor extra of nieuwe middelen beschikbaar moeten komen en die helder te kwantificeren zijn. Zij zijn in tabel 1 opgenomen en vervolgens verwerkt in de meest actuele stand van het meerjarenperspectief. In de derde tabel staat het meest recente ontwikkelingsbeeld van de algemene reserve. Niet verwerkt zijn de bekend zijnde ambtelijke voorstellen voor nieuw beleid. In de financiële omvang op grond van strikt technische gegevens springt het onderhoud er het meeste uit. Dat is daarom apart opgenomen in tabel 4. Deze voorstellen zullen bij de eerstvolgende perspectiefnota integraal afgewogen moeten worden tegen de beschikbare ruimte dan wel via accentverschuiving of verschuiving binnen het productbudget. Meer financiële ruimte kan verkregen worden door taken af te stoten. 1998 1999 2000 2001 2002 1 Niet doorberekenen inflatiecorrectie OZB -1.000 -1.000 -1.000 -1 000 2 Extra middelen voor de minima -750 3 Uitvoeren Cultuurnota -704 -115 30 120 4 Scholing personeel -500 5 Niet doorgaan bezuiniging op NME -112 6 -704 -2.477 -970 -880 -1.000 Ind. 4 jaar OZB-maatregel en 4 jaar kortingssysteem Tabel 1 1998 1999 2000 2001 2002 1 Startpositie op 1/1 1.837 2.337 2.821 2.840 4.929 2 Niet doorgaan bezuiniging commissies -95 3 Mutaties vlgs meerjarenraming 1998-2001 0 857 31 2.059 0 4 Structurele uitzettingen en inkrimpingen 1.971 587 -132 -130 -1.641 5 Gemeentefonds 70 -866 -158 412 -911 6 Effect woningbouw en groei inwonertal -929 -469 13 -301 174 7 Tussenstand 2.854 2.446 2.575 4.880 2.551 8 Ambtelijke bezuinigingsvoorstellen 187 2.851 1.235 929 712 9 Positie per 31/12 3.041 5.298 3.810 5.809 3.263 10 Voorstellen nieuw beleid collegeprogramma -704 -2.477 -970 -880 -1.000 11 Eindstand 31/12 2.337 2.821 2.840 4.929 2.263 Tabel 2 33 BESTL L RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 20