Blad 2 waarde hechten aan de kwaliteit van de directe leefomgeving Uitbreiding Tot nu toe is de BOP werkzaam in de oorspronkelijke sociale vernieuwingswij ken en Hollanderwijk, Molenpad en Bilgaard. In het kader van wijkgericht werken is bij diverse gelegenheden al vaker gepleit voor de realisatie van aanvullend onderhoudswerk in de overige wijken middels uitbreiding van het aantal Boppers. In het in procedure zijnde reorganisatieplan van Beheer Openbare Ruimte is voorgesteld een team Rayonbeheer in te stellen als zijnde de vooruitgeschoven gemeentelijke post voor onderhoud en gebruik van de stad. De stad wordt verdeeld in 6 rayons met elk een rayonbeheerder. Ten behoeve van serviceverlening zou in elk rayon de BOP ingezet moeten kunnen worden. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de wens van wijkorganisatiesmeermalen geuit in de wijkoverleggenNa invoering van het goedgekeurde reorganisatieplan zou het met ingang van 1999 organisa torisch mogelijk zijn een geleidelijke uitbreiding te realiseren van de buurtonderhoudsploegen. Uit de functie van de huidige vier leidinggevenden (wijkcontactmedewer- kers) verschuiven taken naar de nieuwe functie van 6 rayonbe-heerdersDaardoor is het mogelijk dat de vspan of control' van de voornoemde vier wijkcontactmedewerkers vergroot wordt van 9 tot maximaal 15 Boppers. Dit houdt in dat in de sector Beheer Openbare Ruimte het totaal aantal gesubsi-dieerde arbeidsplaatsen groeit met 24. Financiering Voor de financiering van de BOP is een structurele inzet van middelen gewenst. De reguliere onderhoudsbudgetten, die ingezet worden voor planmatig en grootschalig onderhoud, komen daarvoor niet in aanmerking. De raad stelde met ingang van 1998 structureel een extra budget beschikbaar ter grootte van 1 miljoen gulden, dat tevens aangewend moet worden voor beeldbepalend onderhoud. Daar in de beleving van de burgers het beeld van de woonomgeving bepaald wordt door ergernissen als zwerfvuil, onkruid, losliggende tegels, e.d. stellen wij voor een deel van dit miljoen te gebruiken voor de structurele financiering van de BOP. De concrete invulling is als volgt 1in 1998 incidenteel f 313.086.-: voor het instandhouden van de bestaande 4 ploegen; als aanvullend bedrag, naast de bijdrage van Stadsbeheer, ter vervanging van de weggevallen bijdrage GSB vermeerderd met een correctie op basis van de werkelijke kosten in 1997 (instelling van een vierde ploeg) Blad 3 2 m.iv.1999 structureel f 457.333.-: ter dekking van de kosten van 6 buurtonderhoudsploegen, aangevuld met een structurele bijdrage van f 442.667 ten laste van de reguliere begroting van Stadsbeheer. Bij de financiering van de BOP wordt uitgegaan van gesubsidieerde loon- en scholingskosten. De gemeente, als inlener van gesubsidieerde arbeid, betaalt de overige bijkomende werkgeverslasten zoals kosten voor werkbege leiding (4 fte's), inleenvergoedingenhuisvesting, tractie, materieel, (veiligheids)werkkleding, Arbo-zorg en overige secundaire arbeidsvoorwaarden. Per gerealiseerde arbeidsplaats in de BOP is daarvoor gemiddeld een budget van f 15.000,- nodig. In de bijgevoegde overzichten zijn de kosten en de dekking gespecificeerd. Toelichting specificatie De financiële specificatie geeft een overzicht van de geraamde kosten en baten van de buurtonderhoudsploegen in 1998 en vanaf 1999. De ramingen zijn gemaakt op basis van nacalculatie van de werkelijke kosten in 1997, bij een gemiddelde bezetting van 30 arbeidsplaatsen. Eerder dit jaar is u een kostenopzet voorgelegd voor een nieuw project voor gesubsidieerde arbeid onder de vleugels van Stadsbeheer, het project Ondersteuning Vrijwilligers organisaties Leeuwarden (OVOL)Voor een helder begrip en een transparante presentatie is in het overzicht een kolom opgenomen ter vergelijking van de kosten per arbeidsplaats in beide projecten. Verschillen met het budget voor OVOL zitten met name in de volgende posten: Inleenvergoeding WIW: in de BOP zijn voor het merendeel mensen werkzaam via de WIW; er zijn maar 8 MelkertbanenGezien de werkzaamheden is hier een combinatie van WIW en Melkertbanen noodzakelijk, omdat de additionele activiteiten van de BOP zich veelal niet op het (voor Melkertbanen verplichte) niveau van de ambtenarenschaal 1 bevinden. OVOL wordt volledig bemenst met Melkertbanen, omdat daar wel sprake is van werkzaamheden op het functieniveau van schaal 1. Indien ook binnen de BOP alleen Melkertbanen ingezet zouden worden, dan vervalt in de beleving van de burger voor een groot gedeelte de meerwaarde van het werk. Het werk mag zich dan alleen beperken tot papier prikken, handmatig onkruid van tegels krabben en handmatig straatvegen. Transport van afval en machines d.m.v. pick-ups. Huisvesting: bij de BOP gaat het om onderkomens voor 6 0 medewerkers, conform ARBO- en KAMregelgeving, voor pauzes, werkoverleg en bij slecht weer; tevens is er ruimte voor opslag van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 229