Blad 2
waarde hechten aan de kwaliteit van de directe
leefomgeving
Uitbreiding
Tot nu toe is de BOP werkzaam in de oorspronkelijke sociale
vernieuwingswij ken en Hollanderwijk, Molenpad en Bilgaard.
In het kader van wijkgericht werken is bij diverse
gelegenheden al vaker gepleit voor de realisatie van
aanvullend onderhoudswerk in de overige wijken middels
uitbreiding van het aantal Boppers.
In het in procedure zijnde reorganisatieplan van Beheer
Openbare Ruimte is voorgesteld een team Rayonbeheer in te
stellen als zijnde de vooruitgeschoven gemeentelijke post
voor onderhoud en gebruik van de stad. De stad wordt
verdeeld in 6 rayons met elk een rayonbeheerder. Ten
behoeve van serviceverlening zou in elk rayon de BOP
ingezet moeten kunnen worden. Daarmee wordt tegemoet
gekomen aan de wens van wijkorganisatiesmeermalen geuit
in de wijkoverleggenNa invoering van het goedgekeurde
reorganisatieplan zou het met ingang van 1999 organisa
torisch mogelijk zijn een geleidelijke uitbreiding te
realiseren van de buurtonderhoudsploegen. Uit de functie
van de huidige vier leidinggevenden (wijkcontactmedewer-
kers) verschuiven taken naar de nieuwe functie van 6
rayonbe-heerdersDaardoor is het mogelijk dat de vspan of
control' van de voornoemde vier wijkcontactmedewerkers
vergroot wordt van 9 tot maximaal 15 Boppers. Dit houdt in
dat in de sector Beheer Openbare Ruimte het totaal aantal
gesubsi-dieerde arbeidsplaatsen groeit met 24.
Financiering
Voor de financiering van de BOP is een structurele inzet
van middelen gewenst. De reguliere onderhoudsbudgetten, die
ingezet worden voor planmatig en grootschalig onderhoud,
komen daarvoor niet in aanmerking. De raad stelde met
ingang van 1998 structureel een extra budget beschikbaar
ter grootte van 1 miljoen gulden, dat tevens aangewend moet
worden voor beeldbepalend onderhoud.
Daar in de beleving van de burgers het beeld van de
woonomgeving bepaald wordt door ergernissen als zwerfvuil,
onkruid, losliggende tegels, e.d. stellen wij voor een deel
van dit miljoen te gebruiken voor de structurele
financiering van de BOP. De concrete invulling is als
volgt
1in 1998 incidenteel f 313.086.-:
voor het instandhouden van de bestaande 4 ploegen;
als aanvullend bedrag, naast de bijdrage van Stadsbeheer,
ter vervanging van de weggevallen bijdrage GSB
vermeerderd met een correctie op basis van de werkelijke
kosten in 1997 (instelling van een vierde ploeg)
Blad 3
2 m.iv.1999 structureel f 457.333.-:
ter dekking van de kosten van 6 buurtonderhoudsploegen,
aangevuld met een structurele bijdrage van f 442.667 ten
laste van de reguliere begroting van Stadsbeheer.
Bij de financiering van de BOP wordt uitgegaan van
gesubsidieerde loon- en scholingskosten. De gemeente, als
inlener van gesubsidieerde arbeid, betaalt de overige
bijkomende werkgeverslasten zoals kosten voor werkbege
leiding (4 fte's), inleenvergoedingenhuisvesting,
tractie, materieel, (veiligheids)werkkleding, Arbo-zorg en
overige secundaire arbeidsvoorwaarden. Per gerealiseerde
arbeidsplaats in de BOP is daarvoor gemiddeld een budget
van f 15.000,- nodig. In de bijgevoegde overzichten zijn de
kosten en de dekking gespecificeerd.
Toelichting specificatie
De financiële specificatie geeft een overzicht van de
geraamde kosten en baten van de buurtonderhoudsploegen in
1998 en vanaf 1999. De ramingen zijn gemaakt op basis van
nacalculatie van de werkelijke kosten in 1997, bij een
gemiddelde bezetting van 30 arbeidsplaatsen.
Eerder dit jaar is u een kostenopzet voorgelegd voor een
nieuw project voor gesubsidieerde arbeid onder de vleugels
van Stadsbeheer, het project Ondersteuning Vrijwilligers
organisaties Leeuwarden (OVOL)Voor een helder begrip en
een transparante presentatie is in het overzicht een kolom
opgenomen ter vergelijking van de kosten per arbeidsplaats
in beide projecten. Verschillen met het budget voor OVOL
zitten met name in de volgende posten:
Inleenvergoeding WIW:
in de BOP zijn voor het merendeel mensen werkzaam via de
WIW; er zijn maar 8 MelkertbanenGezien de werkzaamheden
is hier een combinatie van WIW en Melkertbanen
noodzakelijk, omdat de additionele activiteiten van de
BOP zich veelal niet op het (voor Melkertbanen
verplichte) niveau van de ambtenarenschaal 1 bevinden.
OVOL wordt volledig bemenst met Melkertbanen, omdat daar
wel sprake is van werkzaamheden op het functieniveau van
schaal 1. Indien ook binnen de BOP alleen Melkertbanen
ingezet zouden worden, dan vervalt in de beleving van de
burger voor een groot gedeelte de meerwaarde van het
werk. Het werk mag zich dan alleen beperken tot papier
prikken, handmatig onkruid van tegels krabben en
handmatig straatvegen.
Transport van afval en machines d.m.v. pick-ups.
Huisvesting:
bij de BOP gaat het om onderkomens voor 6 0 medewerkers,
conform ARBO- en KAMregelgeving, voor pauzes, werkoverleg
en bij slecht weer; tevens is er ruimte voor opslag van