Blad 2 een grote draagkrachtige organisatie goed benut en anderzijds wordt door een reële mate van autonomie van de units en door een geschakeerd onderwijsaanbod op de diverse locaties recht gedaan aan de wens t.a.v. herkenbaarheid en kleinschaligheid. Daarnaast blijven uiteraard de voordelen en doelstellingen gelden die in de haalbaarheidsrapportage al zijn genoemd, en op basis waarvan het intentiebesluit is genomen. Overigens is het nu de verantwoordelijkheid van de huidige bestuurscommissies van de betrokken scholengemeen schappen en straks van het nieuwe bevoegd gezag om besluiten te nemen over de onderwijskundige en organisatorische doelstellingen en structuren en over het personeel en materieel beleid. Voor ons college en voor uw raad is hier slechts een globale toetsing weggelegd. Voor uw raad zijn bij de beoordeling van de fusievoorstellen met name de volgende aspecten van belang: blijft er door de fusie voldaan aan het wettelijke vereiste van voldoende openbaar voortgezet onderwijs; wat zijn de effecten t.a.v. het voorzieningenpatroon en de bereikbaarheid van het openbaar voortgezet onderwijs in Leeuwarden en de door de nieuwe scholengemeenschap verzorgde regio (inclusief de nevenvestigingen); wat zijn de financiële effecten van de fusie en hoe worden die opgevangen; wat zijn de gevolgen m.b.t. de huisvesting van de scholengemeenschap en hoe en wanneer wordt het nog steeds niet geregelde probleem van de reserveringen voor het lang cyclisch onderhoud van de gemeentelijke schoolgebouwen in Leeuwarden opgelost; welke bestuursvorm wordt gekozen voor de nieuwe scholengemeenschap en hoe wordt de verdeling van de bevoegdheden tussen de gemeenteraad en het bestuur van de nieuwe scholengemeenschap; hoe worden de relaties tussen de gemeente Leeuwarden, de gemeentebesturen waar zich de nevenvestigingen bevinden en het nieuwe bestuur. Deze vragen kunnen als volgt beantwoord worden: het aanbod aan openbaar onderwijs wordt groter doordat de thans algemeen bijzondere scholengemeenschap Nijehove College onderdeel gaat uitmaken van de nieuwe openbare scholengemeenschap; er vindt binnen Leeuwarden enige herschikking van het onderwijsaanbod plaats door de voorgestelde invulling van de diverse units (zie blz. 25 en 26 van de fusienota)maar dat heeft in algemene zin geen nadelig effect voor de spreiding en de bereikbaarheid; zoals uit de fusievoorstellen blijkt, is er t.a.v. de personele kosten in het eerste jaar na de fusie een gering tekort, dat daarna omslaat in een overschot; men Blad 3 gaat daarbij uit van nagenoeg gelijkblijvende leerlingenaantallen; met de uitgaven voor materiële kosten blijft men volgens de ramingen binnen de rijksvergoeding; er zijn dus geen (nadelige) financiële effecten te verwachten van deze fusie; daarbij dient wel een voorbehoud gemaakt te worden t.a.v. de problematiek van de financiering van het lang-cyclisch onderhoud wat het probleem van de financiering van het lang cyclisch onderhoud van de gemeentelijke schoolgebouwen betreft, zullen wij aan uw raad op korte termijn een apart voorstel voorleggen; bij fusie gaan in beginsel alle gebouwen die bij de betrokken scholen in gebruik zijn, over naar het nieuwe bestuur; in de fusievoorstellen wordt voorgesteld om het gebouwencomplex Robert Kochstraat no's. 2-4, dat thans in gebruik is bij scholengemeenschap Slauerhoff, af te stoten; dat betekent dat dit gebouw op grond van de onderwijswetgeving terugvalt aan de gemeente als verantwoordelijke lokale overheid m.b.t. de huisvesting van de scholen; juridisch is de gemeente als schoolbestuur al eigenaar van dat gebouw, zodat er geen eigendomsoverdracht behoeft plaats te vinden; dat zal wel moeten voor alle aan het nieuwe schoolbestuur over te dragen gebouwen en terreinen die thans juridisch eigendom zijn van de gemeente Leeuwarden; verder zullen de nu bij het Nijehove College in gebruik zijnde gebouwen in gebruik blijven bij de nieuwe scholengemeenschap en juridisch overgedragen moeten worden aan het nieuwe schoolbestuur, de Stichting voor openbaar voortgezet onderwijs; het betreft de schoolgebouwen Archipelweg no. 13 5 en Prinsesseweg no. 2; de relatie met de gemeentebesturen van Leeuwarden en van de gemeenten van nevenvestiging van de bestaande scholengemeenschappen (Het Bildt, Dongeradeel en Kollumerland c.a.) is thans geregeld doordat die gemeentebesturen elk een zetel hebben in de Bestuurscommissie V.O.; in de fusievoorstellen wordt voorgesteld om niet langer met een afvaardiging van de betrokken gemeentebesturen te werken; op grond van artikel 6 van de concept - statuten worden 5 leden van het bestuur op voordracht van het bestuur van de stichting door de raad benoemd; het bestuur is voornemens om in het reglement voor de voordrachtsprocedure (ex art. 6, derde lid, van de statuten) op te nemen dat men bij die voordracht rekening zal houden met een vertegenwoordiging uit het voedingsgebied van de school; dat is een acceptabele oplossing; het te zijner tijd vast te stellen reglement zal moeten uitwijzen op welke wijze dit wordt ingevuld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 234