Blad 2
een grote draagkrachtige organisatie goed benut en
anderzijds wordt door een reële mate van autonomie van de
units en door een geschakeerd onderwijsaanbod op de diverse
locaties recht gedaan aan de wens t.a.v. herkenbaarheid en
kleinschaligheid. Daarnaast blijven uiteraard de voordelen
en doelstellingen gelden die in de haalbaarheidsrapportage
al zijn genoemd, en op basis waarvan het intentiebesluit is
genomen. Overigens is het nu de verantwoordelijkheid van de
huidige bestuurscommissies van de betrokken scholengemeen
schappen en straks van het nieuwe bevoegd gezag om
besluiten te nemen over de onderwijskundige en
organisatorische doelstellingen en structuren en over het
personeel en materieel beleid. Voor ons college en voor uw
raad is hier slechts een globale toetsing weggelegd.
Voor uw raad zijn bij de beoordeling van de
fusievoorstellen met name de volgende aspecten van belang:
blijft er door de fusie voldaan aan het wettelijke
vereiste van voldoende openbaar voortgezet onderwijs;
wat zijn de effecten t.a.v. het voorzieningenpatroon en
de bereikbaarheid van het openbaar voortgezet onderwijs
in Leeuwarden en de door de nieuwe scholengemeenschap
verzorgde regio (inclusief de nevenvestigingen);
wat zijn de financiële effecten van de fusie en hoe
worden die opgevangen;
wat zijn de gevolgen m.b.t. de huisvesting van de
scholengemeenschap en hoe en wanneer wordt het nog
steeds niet geregelde probleem van de reserveringen
voor het lang cyclisch onderhoud van de gemeentelijke
schoolgebouwen in Leeuwarden opgelost;
welke bestuursvorm wordt gekozen voor de nieuwe
scholengemeenschap en hoe wordt de verdeling van de
bevoegdheden tussen de gemeenteraad en het bestuur van
de nieuwe scholengemeenschap;
hoe worden de relaties tussen de gemeente Leeuwarden,
de gemeentebesturen waar zich de nevenvestigingen
bevinden en het nieuwe bestuur.
Deze vragen kunnen als volgt beantwoord worden:
het aanbod aan openbaar onderwijs wordt groter doordat
de thans algemeen bijzondere scholengemeenschap
Nijehove College onderdeel gaat uitmaken van de nieuwe
openbare scholengemeenschap;
er vindt binnen Leeuwarden enige herschikking van het
onderwijsaanbod plaats door de voorgestelde invulling
van de diverse units (zie blz. 25 en 26 van de
fusienota)maar dat heeft in algemene zin geen nadelig
effect voor de spreiding en de bereikbaarheid;
zoals uit de fusievoorstellen blijkt, is er t.a.v. de
personele kosten in het eerste jaar na de fusie een
gering tekort, dat daarna omslaat in een overschot; men
Blad 3
gaat daarbij uit van nagenoeg gelijkblijvende
leerlingenaantallen; met de uitgaven voor materiële
kosten blijft men volgens de ramingen binnen de
rijksvergoeding; er zijn dus geen (nadelige) financiële
effecten te verwachten van deze fusie; daarbij dient
wel een voorbehoud gemaakt te worden t.a.v. de
problematiek van de financiering van het lang-cyclisch
onderhoud
wat het probleem van de financiering van het lang
cyclisch onderhoud van de gemeentelijke schoolgebouwen
betreft, zullen wij aan uw raad op korte termijn een
apart voorstel voorleggen;
bij fusie gaan in beginsel alle gebouwen die bij de
betrokken scholen in gebruik zijn, over naar het nieuwe
bestuur; in de fusievoorstellen wordt voorgesteld om
het gebouwencomplex Robert Kochstraat no's. 2-4, dat
thans in gebruik is bij scholengemeenschap Slauerhoff,
af te stoten; dat betekent dat dit gebouw op grond van
de onderwijswetgeving terugvalt aan de gemeente als
verantwoordelijke lokale overheid m.b.t. de huisvesting
van de scholen; juridisch is de gemeente als
schoolbestuur al eigenaar van dat gebouw, zodat er geen
eigendomsoverdracht behoeft plaats te vinden; dat zal
wel moeten voor alle aan het nieuwe schoolbestuur over
te dragen gebouwen en terreinen die thans juridisch
eigendom zijn van de gemeente Leeuwarden; verder zullen
de nu bij het Nijehove College in gebruik zijnde
gebouwen in gebruik blijven bij de nieuwe
scholengemeenschap en juridisch overgedragen moeten
worden aan het nieuwe schoolbestuur, de Stichting voor
openbaar voortgezet onderwijs; het betreft de
schoolgebouwen Archipelweg no. 13 5 en Prinsesseweg no.
2;
de relatie met de gemeentebesturen van Leeuwarden en
van de gemeenten van nevenvestiging van de bestaande
scholengemeenschappen (Het Bildt, Dongeradeel en
Kollumerland c.a.) is thans geregeld doordat die
gemeentebesturen elk een zetel hebben in de
Bestuurscommissie V.O.; in de fusievoorstellen wordt
voorgesteld om niet langer met een afvaardiging van de
betrokken gemeentebesturen te werken; op grond van
artikel 6 van de concept - statuten worden 5 leden van
het bestuur op voordracht van het bestuur van de
stichting door de raad benoemd; het bestuur is
voornemens om in het reglement voor de
voordrachtsprocedure (ex art. 6, derde lid, van de
statuten) op te nemen dat men bij die voordracht
rekening zal houden met een vertegenwoordiging uit het
voedingsgebied van de school; dat is een acceptabele
oplossing; het te zijner tijd vast te stellen reglement
zal moeten uitwijzen op welke wijze dit wordt ingevuld.