Blad 2 Daarmee zijn niet alle wensen uit het bestuursprogramma gerealiseerd. Bij de volgende integrale afwegingsmomenten zal dan ook nieuwe financiële ruimte gevonden moeten wor den. Bij het vinden van die ruimte zal het in algemene zin gaan om enerzijds "afbouw van bestaand beleid" en ander zijds een verdere opschoning van de begroting. Bij die opschoning zullen wij onder andere ook aanlopen tegen de vraag wat te doen met de immateriële activa. Bij afboeking daarvan ontstaat structurele financiële ruimte. Zoals reeds afgesproken bij de onderhandelingen over het bestuurspro gramma zullen wij u bij ons voorstel voor de begroting 1999 een overzicht presenteren van activa die naar onze mening in aanmerking komen voor afboeking en waar de dan vrijval lende structurele middelen aan besteed kunnen worden. Desalniettemin stellen wij u in deze perspectiefnota toch een aantal afboekingen voor die voor een deel ten laste zullen komen van de Algemene Reserve. Wij vinden deze voor stellen nodig om gezien de korte termijn waarop de voor stellen aan uw raad voorgelegd dienden te worden, toch voorstellen voor nieuw beleid te kunnen doen voor de tien topprioriteiten Voor een aantal grote en politiek belangrijke beleidson derdelen treft u voorstellen aan die alleen nog PM ingevuld zijn. Daarmee geven wij de politieke prioriteit aan maar in het licht van uitgangspunt 4 kunnen wij bij die voorstellen nu nog geen concrete bedragen noemen. Het gaat om de vol gende beleidsonderdelen: 1. Investeringsfonds economische voorzieningen Vooral het gemeentelijk aandeel dat nodig zal zijn voor de medefinanciering van het overlegresultaat tussen het noorden en het Kabinet over de REONN-visie is nog ondui delijk. Pas als helder is welke bijdragen van de gemeente verlangd worden, zullen wij dekking aangeven. Dit bete kent niet dat er helemaal geen middelen gereserveerd zijn. Integendeel, voor bijvoorbeeld de Haak en de Trimo- dale terminal zijn bedragen gereserveerd in het investe ringsfonds. Ook andere cofinanciering vragende zaken zul len via een verdere opbouw en/of structurele vulling van het investeringsfonds tot een oplossing moeten worden ge bracht 2. Stedelijke herstructurering Nu het rijksbeleid met betrekking tot stads- en dorpsver nieuwing afgebouwd wordt en nieuw beleid gestart wordt met betrekking tot stedelijke vernieuwing, zijn wij in gesprek getreden met de corporaties ter voorbereiding op het sluiten van een convenant. Naar verwachting zullen wij hierover nog voor de zomervakantie met uw raad kunnen discussiëren Blad 3 Nadat overeenstemming bereikt is over dit convenant kun nen wij daar ook financiële invulling aan geven. Duide lijk is wel dat het hier om een forse gemeentelijke bij drage zal gaan. Daarom stellen wij u ook voor om het deel van het stads vernieuwingsfonds waarvoor nog geen verplichtingen zijn aangegaan (circa f 9 miljoen) beschikbaar te stellen voor het nieuw in te stellen Investeringsfonds Stedelijke Her structurering. Een systematische verkenning van de exter ne mogelijkheden tot cofinanciering (Rijk, provincie en zovoort) zal moeten plaatsvinden. 3 Onderhoud fysieke leefomgeving Zoals afgesproken bij de begrotingsbehandeling in uw raad in november 1997 zal in de eerste helft van 1998, naast de jaarlijkse technische inspectie, samen met raadsleden een kwaliteitsoordeel bepaald worden voor de straten. Zo als het nu lijkt kan dat direct na de zomervakantie. Daarna kan een meerjarig onderhoudsplan gemaakt worden. Naar verwachting zullen wij hierover in september met uw raad kunnen discussiëren. Overigens merken wij op dat het budget op grond van eer dere raadsbesluiten zich voor de jaren 1996 t/m 2001 als- volgt ontwikkelt: f 3,5 miljoen, f 4,1 miljoen, f 5,7 miljoen, f 6,3 miljoen, f 6,9 miljoen en in 2001 structu reel f 7,5 miljoen. Nagegaan zal worden of via samenloop (bijvoorbeeld vernieuwing riolering, plannen binnenstad, enzovoort) mede oplossingen voor de verlichting van de onderhoudsproblematiek kan worden gevonden en/of via een malige dotaties uit de Algemene Reserve bijdragen aan de problematiek kan worden gevonden. Voor een aantal activiteiten die een meer dan incidenteel karakter heeft en sommigen zelfs duidelijk structureel van aard zijn, doen wij u voorstellen met een incidentele dek king. Het gaat dan om activiteiten die wij bestuurlijk noodzakelijk vinden. Voor een deel van die activiteiten hebben wij binnen het uitgangspunt dat het meerjarenper spectief sluitend moet zijn, nog geen structurele dekking kunnen vinden (handhaving)voor andere activiteiten is nog niet duidelijk voor welke periode deze middelen nodig zijn (personeelscapciteit) of is onderzoek nodig om goed in beeld te krijgen welke structurele middelen nodig zijn (buiten-/tussenschoolse opvang)Over de dekking van de kosten van de stadswachten gaan wij overleg voeren met de politie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 255