Blad 2
Daarmee zijn niet alle wensen uit het bestuursprogramma
gerealiseerd. Bij de volgende integrale afwegingsmomenten
zal dan ook nieuwe financiële ruimte gevonden moeten wor
den. Bij het vinden van die ruimte zal het in algemene zin
gaan om enerzijds "afbouw van bestaand beleid" en ander
zijds een verdere opschoning van de begroting. Bij die
opschoning zullen wij onder andere ook aanlopen tegen de
vraag wat te doen met de immateriële activa. Bij afboeking
daarvan ontstaat structurele financiële ruimte. Zoals reeds
afgesproken bij de onderhandelingen over het bestuurspro
gramma zullen wij u bij ons voorstel voor de begroting 1999
een overzicht presenteren van activa die naar onze mening
in aanmerking komen voor afboeking en waar de dan vrijval
lende structurele middelen aan besteed kunnen worden.
Desalniettemin stellen wij u in deze perspectiefnota toch
een aantal afboekingen voor die voor een deel ten laste
zullen komen van de Algemene Reserve. Wij vinden deze voor
stellen nodig om gezien de korte termijn waarop de voor
stellen aan uw raad voorgelegd dienden te worden, toch
voorstellen voor nieuw beleid te kunnen doen voor de tien
topprioriteiten
Voor een aantal grote en politiek belangrijke beleidson
derdelen treft u voorstellen aan die alleen nog PM ingevuld
zijn. Daarmee geven wij de politieke prioriteit aan maar in
het licht van uitgangspunt 4 kunnen wij bij die voorstellen
nu nog geen concrete bedragen noemen. Het gaat om de vol
gende beleidsonderdelen:
1. Investeringsfonds economische voorzieningen
Vooral het gemeentelijk aandeel dat nodig zal zijn voor
de medefinanciering van het overlegresultaat tussen het
noorden en het Kabinet over de REONN-visie is nog ondui
delijk. Pas als helder is welke bijdragen van de gemeente
verlangd worden, zullen wij dekking aangeven. Dit bete
kent niet dat er helemaal geen middelen gereserveerd
zijn. Integendeel, voor bijvoorbeeld de Haak en de Trimo-
dale terminal zijn bedragen gereserveerd in het investe
ringsfonds. Ook andere cofinanciering vragende zaken zul
len via een verdere opbouw en/of structurele vulling van
het investeringsfonds tot een oplossing moeten worden ge
bracht
2. Stedelijke herstructurering
Nu het rijksbeleid met betrekking tot stads- en dorpsver
nieuwing afgebouwd wordt en nieuw beleid gestart wordt
met betrekking tot stedelijke vernieuwing, zijn wij in
gesprek getreden met de corporaties ter voorbereiding op
het sluiten van een convenant. Naar verwachting zullen
wij hierover nog voor de zomervakantie met uw raad kunnen
discussiëren
Blad 3
Nadat overeenstemming bereikt is over dit convenant kun
nen wij daar ook financiële invulling aan geven. Duide
lijk is wel dat het hier om een forse gemeentelijke bij
drage zal gaan.
Daarom stellen wij u ook voor om het deel van het stads
vernieuwingsfonds waarvoor nog geen verplichtingen zijn
aangegaan (circa f 9 miljoen) beschikbaar te stellen voor
het nieuw in te stellen Investeringsfonds Stedelijke Her
structurering. Een systematische verkenning van de exter
ne mogelijkheden tot cofinanciering (Rijk, provincie en
zovoort) zal moeten plaatsvinden.
3 Onderhoud fysieke leefomgeving
Zoals afgesproken bij de begrotingsbehandeling in uw raad
in november 1997 zal in de eerste helft van 1998, naast
de jaarlijkse technische inspectie, samen met raadsleden
een kwaliteitsoordeel bepaald worden voor de straten. Zo
als het nu lijkt kan dat direct na de zomervakantie.
Daarna kan een meerjarig onderhoudsplan gemaakt worden.
Naar verwachting zullen wij hierover in september met uw
raad kunnen discussiëren.
Overigens merken wij op dat het budget op grond van eer
dere raadsbesluiten zich voor de jaren 1996 t/m 2001 als-
volgt ontwikkelt: f 3,5 miljoen, f 4,1 miljoen, f 5,7
miljoen, f 6,3 miljoen, f 6,9 miljoen en in 2001 structu
reel f 7,5 miljoen. Nagegaan zal worden of via samenloop
(bijvoorbeeld vernieuwing riolering, plannen binnenstad,
enzovoort) mede oplossingen voor de verlichting van de
onderhoudsproblematiek kan worden gevonden en/of via een
malige dotaties uit de Algemene Reserve bijdragen aan de
problematiek kan worden gevonden.
Voor een aantal activiteiten die een meer dan incidenteel
karakter heeft en sommigen zelfs duidelijk structureel van
aard zijn, doen wij u voorstellen met een incidentele dek
king. Het gaat dan om activiteiten die wij bestuurlijk
noodzakelijk vinden. Voor een deel van die activiteiten
hebben wij binnen het uitgangspunt dat het meerjarenper
spectief sluitend moet zijn, nog geen structurele dekking
kunnen vinden (handhaving)voor andere activiteiten is nog
niet duidelijk voor welke periode deze middelen nodig zijn
(personeelscapciteit) of is onderzoek nodig om goed in
beeld te krijgen welke structurele middelen nodig zijn
(buiten-/tussenschoolse opvang)Over de dekking van de
kosten van de stadswachten gaan wij overleg voeren met de
politie