Blad 4
Tijdens de gesprekken over het nieuwe bestuursprogramma is
de afspraak gemaakt om onder condities deze raadsperiode de
OZB niet te corrigeren met het inflatiecijfer. De condities
zijn dat deze afspraak in ieder geval geldt voor de jaren
1999 en 2000, en dat deze afspraak ook geldt voor de daarop
volgende twee jaar mits de financiële positie, te beoorde
len bij de Perspectiefnota 2001-2004, dit ook mogelijk
maakt
Behandeling in de Commissie Bestuur en Middelen
De open benadering bij de gesprekken over het bestuurspro
gramma hebben wij ook waargenomen bij de behandeling van de
nota in de Commissie Bestuur en Middelen van 11 mei 1998
Er waren geen blokkades. Wel zijn op onderdelen voorbehou
den gemaakt of werd nadere informatie c.q. verduidelijking
gevraagd. Op de hoofdpunten daarvan willen wij ook in deze
raadsbrief een reactie geven.
De gedachte uit de commissie om bij de begrotingsbehande
ling richting te geven aan politieke prioriteiten voor de
volgende perspectiefnota spreekt ons aan omdat dit aansluit
bij de visie op de bestuurlijke sturing door de raad. Wij
zullen ons beraden en met u overleggen hoe daar vorm en
inhoud aan gegeven kan worden.
De snelheid waarmee de overgangsvertaling tussen het vorige
en het huidige bestuursprogramma is gebeurd verklaart de
hier en daar te constateren verschillen in cijfermatige
gegevens tussen de perspectiefnota zelf en de bijlagen.
Voor alle duidelijkheid merken wij daarom op dat de voor
stellen van ons college zoals wij die voorleggen aan uw
raad, in de perspectiefnota zelf staan. De bijlagen hebben
als doel om de onderbouwing weer te geven.
Tijdens de commissievergadering is de vraag gesteld
(specifiek ging het daarbij over kinderopvang) of er ook
overleg gevoerd was met de SKL. Met het stellen van die
vraag werd een meer algemeen procedureel knelpunt aange
raakt. De vraag is alleen wanneer dit overleg moet plaats
vinden. Gezien het doel van de perspectiefnota, te weten
het kader schetsen voor de begroting, lijkt het meer in de
rede te liggen om het formele overleg met betrokken externe
organisaties of instellingen pas te voeren nadat uw raad de
politieke richting vastgesteld heeft en een definitief
besluit te nemen bij de vaststelling van de begroting.
Blad 5
In de commissie zijn bij een aantal voorstellen voorbehou
den gemaakt door verschillende fracties:
412. Fonds particuliere milieu-initiatieven (ombuiging van
f 30.000.-)
Door een aantal fracties is gesteld dat dit fonds in het
leven moet blijven en dat daarover meer voorlichting gege
ven dient te worden. Wij vragen ons af wat er dan nog aan
middelen over zal blijven om daadwerkelijk initiatieven te
kunnen ondersteunen. Mede gelet op de in de perspectiefnota
gegeven onderbouwing blijven wij u adviseren in te stemmen
met dit ombuigingsvoorstel
417. Gedeeltelijke financiering milieuvoorlichting uit de
afvalstoffenheffing (ombuiging van f 93.000.-)
Een meerderheid van de fracties heeft uit oogpunt van las-
tenbeheersing voor de burgers te kennen gegeven moeite te
hebben met dit voorstel.
De raad heeft in een eerder stadium besloten tot een kos
tendekkende afvalstoffenheffing. Wij zijn van mening dat
een deel van de milieuvoorlichting, gezien de activiteiten,
toegeschreven kan worden aan het beleid met betrekking tot
de verwijdering van de afvalstoffen.
418. Gedeeltelijke financiering milieuvoorlichting uit het
MUP (ombuiging van f 31.000.-)
Zoals bij de toelichting van voorstel 417 staat bestaat het
werk van de milieuvoorlichter uit twee hoofdcomponenten:
voorlichting over de afvalstroom en voorlichting bij een
beperkt aantal specifieke projecten. Bij de kosten van die
projecten horen dus ook de voorlichtingskosten.
507. Invoering nieuw systeem voor sociaal-medische alarme
ring (ombuiging van f 80.000.-)
Het systeem dat nu toegepast wordt maakt gebruik van het
kabelnet. Om dit systeem bij de tijd te houden zullen er
nieuwe investeringen plaats moeten vinden, waardoor de
service die nu aangeboden wordt niet meer kan plaatsvinden
voor de huidige prijs. Het nieuwe systeem maakt gebruik van
draadloze verbinding via het telefoonnet. Sinds kort is
bovendien geregeld dat zorgverzekeraars voor de alarmering
een rol dienen te vervullen. Het nieuwe systeem en de rol
van de zorgverzekeraars leiden er toe dat enerzijds de
eigen bijdrage voor de meeste gebruikers (de geïndiceerden)
kan dalen van f 22,- naar f 10,-, terwijl anderzijds de
subsidie van de gemeente afgebouwd kan worden. Voor niet-
geïndiceerden is de eigen bijdrage hoger, maar daar kan in
het kader van het minimabeleid een bijdrage van de gemeente
verstrekt worden. Per saldo blijft de kwaliteit dus in
ieder geval op hetzelfde niveau en kan de subsidie van de
gemeente verlaagd worden.