Gemeente wordt gesprekspartner voor het IBOS (kosten f 15.000.-) Eigen budget voor de raad voor ad-hoe initiatieven Ten behoeve van het beheersbaar houden van de begroting en om het maatschappelijk en dus politiek belang van activi teiten integraal te kunnen afwegen, is afgesproken hiervoor twee momenten in het jaar voor te gebruiken (perspectief- nota en begroting)Op zich is dit dus nu het moment om deze wens op tafel te leggen zij het dat de raad naar onze mening niet in staat is het maatschappelijk belang van deze wens te wegen. Blad 6 soa. Verlaging budget algemene bijstand (ombuiging van f 1 .106.000.-) Het voorstel is gebaseerd op feitelijke waarneming. Voor een deel is de daling van het aantal uitkeringsgerechtigden te danken aan de economische ontwikkeling en voor een ander deel is de daling een gevolg van het gevoerde beleid en de uitvoering daarvan. Conform uw wens hebben wij geprobeerd het effect van dit eigen beleid op economische gebied en op het gebied van de additionele werkgelegeneheid is zo goed mogelijk ingeschat en financieel te vertalen in dit ombui- gingsvoorstel Naarmate wij consequenter proberen te komen tot dit soort inschattingen zal de ervaring met de methodiek toenemen en zal duidelijker worden welke gegevens verzameld moeten worden om ons voorspellend vermogen te vergroten. Zo wordt de kans op verkeerde inschattingen verkleind. In de verfijningsregeling van het gemeentefonds is de soci ale structuur een element. Wat het effect van de daling van het aantal uitkeringsgerechtigden in Leeuwarden zal zijn op de uitkering van het gemeentefonds is moeilijk in te schat ten. Het heeft ook te maken met de landelijke ontwikkeling op dit gebied. De toch vrij sterke daling van het aantal uitkeringsgerechtigden geeft ons overigens wel aanleiding te vermoeden dat de uitkering uit het gemeentefonds zal dalen. Op zijn vroegst zal hierover pas bij de zogenaamde junicirculaire-1998 door het Rijk duidelijkheid gegeven worden Bij onze voorstellen voor nieuw beleid zijn er door één of meer fracties voorbehouden gemaakt. Het gaat hierbij om de volgende voorstellen: 69. Onderzoeken naar doelmatigheid en effectiviteit Dit voorstel vloeit voort uit het bestuursprogramma waarin staat dat "In de beleidsperiode wordt een systeem van per manente bedrijfsdoorlichting ontwikkeld. Deze bedrij fsdoor- lichting is met name gericht op de doelmatigheid en effec tiviteit van de besteding van middelen." Voor die doorlich ting zal het in een aantal situaties nodig zijn ook externe ondersteuning in te schakelen. Om de daaraan verbonden kosten te kunnen dekken is een bedrag geraamd van f 100.000,-. De ervaring zal moeten leren of dit een juiste raming is. Overigens zal het grootste deel van de benodigde inspanning door de eigen organisatie geleverd worden. Blad 7 1103Instellen van een Gemeentewinkel Al enige jaren vraagt uw raad om een verbetering van de dienstverlening. Daarbij is ook de suggestie gedaan voor de instelling van een Gemeentewinkel. Wij zijn het eens met degenen die gezegd hebben dat je bij een dergelijk dienst verleningsorgaan de stelling moet huldigen "je doet het of je doet het niet". Gelet op de lijst van topprioriteiten uit het bestuursprogramma achten wij dit voorstel van groot belang. Mede gelet op de bijdragen die de diensten zelf zullen leveren aan deze organisatie, daarmee uiting gevend aan hun betrokkenheid hiervoor, adviseren wij u in te stem men met ons voorstel. Het nu om kostenoverwegingen afvoeren van dit punt van de politieke agenda zal zo snel na de totstandkoming van het bestuursprogramma een moeilijk uit te leggen signaal zijn. 1502. Schakelfunctionaris Onderwijs Wij achten de functie "schakelfunctionaris" van wezenlijk belang voor onze rol als schoolbestuur van het openbaar onderwijs. Uit de evaluatie van deze functie is gebleken dat het nodig is de formatie met één functionaris uit te breiden. Daarom adviseren wij u in te stemmen met dit voor stel Tijdens de commissiebehandeling zijn door fracties extra wensen naar voren gebracht Actualiseren Dorpennota (kosten f 125.000.-) Hoewel het hier gaat om een activiteit waarvoor incidentele dekking nodig is, hebben wij er voor gekozen om u voors hands voorstellen te doen die passen binnen de toppriori teiten van het bestuursprogramma. Andere wensen willen wij eerst integraal prioriteren, mede aan de hand van de moge lijkheden voor de ambtelijke organisatie. In algemene zin geldt hierbij hetzelfde als bij het vorige punt. Daarbij komt dat het hierbij gaat om structurele kosten. Als uw raad besluit om deze wens te honoreren, adviseren wij u om eerst voor het jaar 1999 incidentele middelen beschikbaar te stellen zodat er een sluitend meer jarenperspectief blijft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 257