Gemeente wordt gesprekspartner voor het IBOS (kosten
f 15.000.-)
Eigen budget voor de raad voor ad-hoe initiatieven
Ten behoeve van het beheersbaar houden van de begroting en
om het maatschappelijk en dus politiek belang van activi
teiten integraal te kunnen afwegen, is afgesproken hiervoor
twee momenten in het jaar voor te gebruiken (perspectief-
nota en begroting)Op zich is dit dus nu het moment om
deze wens op tafel te leggen zij het dat de raad naar onze
mening niet in staat is het maatschappelijk belang van deze
wens te wegen.
Blad 6
soa. Verlaging budget algemene bijstand (ombuiging van
f 1 .106.000.-)
Het voorstel is gebaseerd op feitelijke waarneming. Voor
een deel is de daling van het aantal uitkeringsgerechtigden
te danken aan de economische ontwikkeling en voor een ander
deel is de daling een gevolg van het gevoerde beleid en de
uitvoering daarvan. Conform uw wens hebben wij geprobeerd
het effect van dit eigen beleid op economische gebied en op
het gebied van de additionele werkgelegeneheid is zo goed
mogelijk ingeschat en financieel te vertalen in dit ombui-
gingsvoorstel
Naarmate wij consequenter proberen te komen tot dit soort
inschattingen zal de ervaring met de methodiek toenemen en
zal duidelijker worden welke gegevens verzameld moeten
worden om ons voorspellend vermogen te vergroten. Zo wordt
de kans op verkeerde inschattingen verkleind.
In de verfijningsregeling van het gemeentefonds is de soci
ale structuur een element. Wat het effect van de daling van
het aantal uitkeringsgerechtigden in Leeuwarden zal zijn op
de uitkering van het gemeentefonds is moeilijk in te schat
ten. Het heeft ook te maken met de landelijke ontwikkeling
op dit gebied. De toch vrij sterke daling van het aantal
uitkeringsgerechtigden geeft ons overigens wel aanleiding
te vermoeden dat de uitkering uit het gemeentefonds zal
dalen. Op zijn vroegst zal hierover pas bij de zogenaamde
junicirculaire-1998 door het Rijk duidelijkheid gegeven
worden
Bij onze voorstellen voor nieuw beleid zijn er door één of
meer fracties voorbehouden gemaakt. Het gaat hierbij om de
volgende voorstellen:
69. Onderzoeken naar doelmatigheid en effectiviteit
Dit voorstel vloeit voort uit het bestuursprogramma waarin
staat dat "In de beleidsperiode wordt een systeem van per
manente bedrijfsdoorlichting ontwikkeld. Deze bedrij fsdoor-
lichting is met name gericht op de doelmatigheid en effec
tiviteit van de besteding van middelen." Voor die doorlich
ting zal het in een aantal situaties nodig zijn ook externe
ondersteuning in te schakelen. Om de daaraan verbonden
kosten te kunnen dekken is een bedrag geraamd van
f 100.000,-. De ervaring zal moeten leren of dit een juiste
raming is. Overigens zal het grootste deel van de benodigde
inspanning door de eigen organisatie geleverd worden.
Blad 7
1103Instellen van een Gemeentewinkel
Al enige jaren vraagt uw raad om een verbetering van de
dienstverlening. Daarbij is ook de suggestie gedaan voor de
instelling van een Gemeentewinkel. Wij zijn het eens met
degenen die gezegd hebben dat je bij een dergelijk dienst
verleningsorgaan de stelling moet huldigen "je doet het of
je doet het niet". Gelet op de lijst van topprioriteiten
uit het bestuursprogramma achten wij dit voorstel van groot
belang. Mede gelet op de bijdragen die de diensten zelf
zullen leveren aan deze organisatie, daarmee uiting gevend
aan hun betrokkenheid hiervoor, adviseren wij u in te stem
men met ons voorstel. Het nu om kostenoverwegingen afvoeren
van dit punt van de politieke agenda zal zo snel na de
totstandkoming van het bestuursprogramma een moeilijk uit
te leggen signaal zijn.
1502. Schakelfunctionaris Onderwijs
Wij achten de functie "schakelfunctionaris" van wezenlijk
belang voor onze rol als schoolbestuur van het openbaar
onderwijs. Uit de evaluatie van deze functie is gebleken
dat het nodig is de formatie met één functionaris uit te
breiden. Daarom adviseren wij u in te stemmen met dit voor
stel
Tijdens de commissiebehandeling zijn door fracties extra
wensen naar voren gebracht
Actualiseren Dorpennota (kosten f 125.000.-)
Hoewel het hier gaat om een activiteit waarvoor incidentele
dekking nodig is, hebben wij er voor gekozen om u voors
hands voorstellen te doen die passen binnen de toppriori
teiten van het bestuursprogramma. Andere wensen willen wij
eerst integraal prioriteren, mede aan de hand van de moge
lijkheden voor de ambtelijke organisatie.
In algemene zin geldt hierbij hetzelfde als bij het vorige
punt. Daarbij komt dat het hierbij gaat om structurele
kosten. Als uw raad besluit om deze wens te honoreren,
adviseren wij u om eerst voor het jaar 1999 incidentele
middelen beschikbaar te stellen zodat er een sluitend meer
jarenperspectief blijft.