1.3.2. Voorstellen nieuw beleid regisseur. In de kademota sociale activering (december 1997) heeft de gemeente de hoofdlijnen van het beleid neergelegd. De doelgroep van sociale activering, de bijstandsgerechtigden mgedeeld in fase 4, heeft een overlap met andere doelgroepen van het gericht preventief en curatief welzijnsbeleid (o m. verslaafden, dak- en thuislozen, nieuwkomers). Daarom is sociale activering bij uitstek geschikt om een integrale aanpak mogelijk te maken. De aanpak op de terreinen werkgelegenheid, onderwijs, sociale zekerheid en zorg en opvang zal in het nu volgende deel worden toegelicht. F.ducane zal een belangrijke rol spelen als instrument om (indirect) de arbeidsmarktposine te verbeteren. Via het vormingswerk worden bepaalde vaardigheden aangeleerd ter ondersteuning van het functioneren ui de maatschappij en het voorkomen van sociaal isolement. De organisatie van de uitvoering van de sociale zekerheid zal grondig worden gewijzigd. Voor 2001 dienen gemeente, arbeidsvoorziening en de zogenaamde uitvoeringsinstellingen een Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) te starten. Deze samenwerking in CWI is een eerste stap op weg naar integratie van de publieke dienstverlening op het terrein van werk en inkomen en later ook zorg. Naast dit publieke éénloketmodel zal maximale ruimte worden gecreëerd voor marktwerking bij de achter het loket liggende processen, zoals arbeidsbemiddeling en de feitelijke uitkenngsbetaling. Op deze wijze zal de komende jaren een nieuwe gTens worden getrokken tussen het publieke en private domein. Zorg en opvang vormt het sluitstuk van het sociale activeringsbeleid. Het gemeentelijk beleid zal zich niet zozeer richten op het uitbreiden van het aantal voorzieningen maar vooral op het zorgen voor een betere afstemming van bestaande voorzieningen. Mensen met een hulpvraag moeten snel en effectief door de juiste organisatie worden geholpen. Na afloop van een zorgtraject is het van belang dat de cliënt in beeld blijft en dat er een duidelijk perspectief op een vervolgtraject wordt geboden. Daar waar sprake is van overlappende voorzieningen en activiteiten is het doel het aantal voorzieningen te verminderen door meer en betere samenwerking tussen instellingen. De aldus vrijkomende budgetten kunnen onder meer worden ingezet voor verbetering van de effectiviteit en de efficiency van de hulpverlening. Zoals wij aangeven in paragraaf 2.2. lopen er nog onderzoeken naar het onderhoud. Zodra die afgerond zijn zullen wij met concrete voorstellen bij uw Raad komen. Voor zowel het gemeentelijk vastgoed als de fysieke leefomgeving zullen integrale plannen ontwikkeld worden. Voor de fysieke leefomgeving zal onder andere een combinatie gemaakt worden met de herstructurering, het opknappen van de binnenstad. Verder zullen incidentele inhaalslagen gemaakt moeten worden om het onderhoudsniveau op een gewenst niveau te brengen. Daarnaast zullen wij, zoals aangegeven in paragraaf 3.3.1 via de VNG of samen met gemeenten met dezelfde sociale structuur bij het Kabi net aandringen op medefinanciering 4 Pcnpecuefnota 1999-2002 1.3. De voorstellen 1.3.1. Ombuigingen Omschrijving Incid. 1998 1999 2000 2001 2002 Inkoop Facilitair bednjf 0 250 250 250 250 Aanpak wachtgeld Stadsontwikkeling 0 0 20 20 45 Afboeking kapitaallasten Stadsontwikkeling 96 0 0 0 0 Onderuitputting kapitaallasten Stadsontwikkeling -790 83 0 0 0 0 Onderuitputting kapitaallasten Stadsontwikkeling -451 0 162 0 0 0 Onderuitputting kapitaallasten Stadsontwikkeling -1.000 j 0 244 0 0 0 Automatisenngswmst Geometrie I o 5 5 5 10 Beperking formatie controllersstaf Welzijn 0 0 0 125 125 Onderuitputting jaarrekeningen Welzijn 0 600 250 0 0 Aflossing SBL naar alg. middelen 0 0 80 0 0 Indexenng SPL/VW afschaffen 8 0 0 0 0 Verlaging fonds Stadsgewest 0 0 50 0 0 Bijdrage uitvoering WIW 0 400 400 0 0 Budget Werkgelegenheidsprojecten 0 200 0 0 0 Fonds part. milieuinitiatieven 0 0 30 0 0 Verhoging AVH voor milieuvoorl. 0 93 0 0 0 Milieuvoorl. dekken uit projecten 0 31 0 0 0 Advies en infomnatie 0 30 0 0 0 Beleidsmatige taak emancipatie beeindigen 0 12 0 0 0 Gesubs. kindplaatsen bedrijfsopvang 0 0 0 300 0 Sociaal medische alrmering 0 80 0 0 0 Budget bijstand 0 1.106 0 0 0 Kosten landm. in rekening brengen 0 125 0 0 0 Rente reserve BWS 0 86 0 0 0 Verhuiskostenregeling naar corporaties 0 20 0 0 0 Verlaging storting Stadsvernieuwing 0 0 150 150 282 Vervallen afkoopsom NHG 0 0 0 79 0 Totaal voorstellen ■2.241 187 3.444 1.235 929 7*2 Tabel A Op de volgende bladzijde staan in tabel B de voorstellen nieuw beleid waarvoor finan ciële middelen nodig zijn. Pcrspecnefnom 1999-2002

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 265