2.2.5. Stedelijke herstructurering 2.2.6. Woningbouw In het kader van de vernieuwing en herijking van het beleid zullen bestaande geldstromen ter discussie gesteld worden en zal vastgesteld moeten worden welke budgetten waarom worden ingezet. Het bestuursprogramma biedt daar voor de nodige aanknopingspunten. Bijstandsuitkeringen Een positieve omslag valt te constateren bij de ontwikkeling van het aantal uit keringsgerechtigden. De mutatie van het aantal ABW-uitkenngsgerechtigden wordt bepaald door veel factoren waarvan de algemene economische ontwik keling en het effect daarvan op de lokale arbeidsmarkt de belangrijkste is. Daarnaast hebben uiteraard ook de grote inspanningen die de gemeente Leeu warden zelf levert op het terrein van de gesubsidieerde arbeid (Melkert 1 en II bijvoorbeeld) en de uitstroombevordering effecten op de omvang van het aan tal ABW-uitkenngsgerechtigden. Mede dankzij die inspanning is het gelukt om ook de (langdurig) ABW-uitkenngsgerechtigden mee te laten profiteren van de gunstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Tussen ultimo 1996 en ultimo 1997 is het aantal ABW-uitkenngsgerechtigden gedaald met 553 van 6022 naar 5469. Het gemiddelde aantal ABW- uitkenngsgerechtigden over 1997 bedroeg 5710. Dat is 323 lager dan het ge middelde over 1996. Een verdere daling van het aantal ABW- uitkenngsgerechtigden wordt verwacht. Voor 1999 wordt uitgegaan van een gemiddeld aantal ABW-uitkeringsgerechtigden van 5.203. Deze voorspelling is gebaseerd op de aanname dat ultimo 1998 het aantal ABW- uitkenngsgerechtigden gedaald is met 4% (de helft van de daling van ultimo- aantallen 1996 en 1997) en dat ultimo 1999 het aantal gedaald is met nog eens 2% (wederom een halvering van de afname). Voor het jaar 2000 wordt geen verdere daling voorzien. Deze aanname is deels gedaan op basis van een eigen inschatting van de ontwikkelingen. In de Sociale Nota 1998 van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt eveneens voor de periode vanaf 1999 geen daling van het aantal bijstandsgerechtigden voorzien. In 1997 heeft de daling van het aantal ABW-uitkenngsgerechtigden (-8%) met geleid tot een daling van het aantal werkimpulsen; integendeel zelfs. Naast de bestaande taakstellingen met betrekking tot de uitvoeringskosten (optimaliseringsoperatie f 184.000, inpassing Arbeidsmarkttoeleiding f 150.000. WBO f34.000) is geen verder verlaging van de uitvoeringskosten geraamd. De situatie op de Leeuwarder woningmarkt dwingt ons tot bezinning: er is een toenemende discrepantie tussen de gevraagde woonkwaliteit en het beschikba re aanbod. Enerzijds is in een aantal wijken sprake van aanzienlijke leegstand en leefbaarheidsproblemen. Anderzijds komt Leeuwarden nog onvoldoende tegemoet aan de vraag naar goede woonmilieus en woningen. Om de woning markt weer gezond te maken (in 2005 zou het evenwicht op de woningmarkt weer hersteld moeten zijn) is een forse herstructureringsoperatie noodzakelijk. De onderzoeksinstituten SOAB en OTB hebben deze herstructureringsopgave voor ons in beeld gebracht. Kort gezegd komt de opgave neer op: vervanging van met-gewenste woningtypen en woonmilieus door gewenste in vooral de naoorlogse gebieden van de stad; 10 Perspecliefnota 1999-2002 sterke verbetering van de bestaande voorraad (ook in de particuliere voor raad) en bestaande woonmilieus; sterke verhoging aantal te verkopen sociale huurwoningen. Uitgangspunt bij de hele operatie is dat Leeuwarden haar positie als hoofdstad en prominente woongemeente versterkt. De kosten van de uitvoering van de stedelijke herstructureringsopgave zijn door SOAB en OTB becijferd op ca. 250 miljoen gulden, waarvan naar verwachting ca. 45 miljoen (eenmalig) ten behoeve van de woonomgeving door de gemeente moet worden uitgetrokken. Op dit moment is nog met bekend hoeveel het rijk hieraan precies bijdraagt. Wel is inmiddels bekend dat tijdens de onderhandelingen van de noordelijke bestuurders met het Kabinet f 120 miljoen beschikbaar komt voor de herstructurering van de woningbouw in het Noorden. Een voorwaarde voor het maken van zo'n kwaliteitssprong is dat samenwer king en afstemming wordt gezocht met marktpartijen, stadsgewestgemeenten, provincie en rijk. De stedelijke herstructurering is een complexe veranderings- opgave waarin de rollen van veel partijen drastisch aan het veranderen is. De gemeente zal in dit proces enerzijds een toetsende en een regierol moeten ver vullen met respect voor de eigen verantwoordelijkheid van woningcorporaties, wonmgeigenaar, beleggers, enzovoort, en anderzijds een investerende rol bij het verbeteren van de kwaliteit van de woonomgeving. Essentieel is de mte- graliteit van de aanpak, waarin dus fysieke, sociale en economische aspecten gelijktijdig in in gelijke mate aan bod komen. Inmiddels is de Bestuursopdracht Stedelijke Herstructurering vastgesteld en heeft de dienst Stadsontwikkeling de opdracht gekregen een stedelijk herstruc tureringsplan te maken. Daarmee zijn plankosten en uitvoeringskosten ge moeid. De planvoorbereiding zal een zware extra claim leggen op alle betrok kenen. De kosten van uitvoering kunnen deels worden gedekt uit een gemeen telijk Investeringsfonds Stedelijke Herstructurering, waarin de bestaande mid delen voor Stadsvernieuwing en woningbouw (BWS, BLS enz) gebundeld (en "ontschot") kunnen worden ingezeten. Voor een ander deel zal in toekomstige begrotingen en perspectiefnota's geld vrijgemaakt moeten worden. Verder zal dit fonds gevoed worden door de middelen uit de rijksregeling Investering Stedelijke Vernieuwing, provinciale middelen en REONN-gelden. Belangrijk onderdeel van de stedelijke herstructurering is het op peil houden van de woningproductie. Leeuwarden heeft de afgelopen jaren de geplande woningproductie met kunnen halen. De oorzaken daarvan zijn velerlei Vaak gaat het om een combinatie van factoren die tot planvertraging en soms tot af stel leiden. Een deel van die factoren is in meer of mindere mate door de ge meente te beïnvloeden een deel duidelijk met. In eerdere notities over de woningproductie zijn oorzaken aangegeven op het gebied van middelen (om reële plantekorten weg te werken), marktwerking en marktkennis, organisatie en capaciteit(stekort), projectmatig werken, procedures en planningen, tekort aan locaties, rol andere overheden en marktpartijen Verschillende acties zijn inmiddels op touw gezet om de geconstateerde pro blemen het hoofd te bieden. Zo is bijvoorbeeld de taakgroep woningbouw in het leven geroepen als coördinerend orgaan binnen de dienst t.a.v. de diverse Perspectiefnoln 1999-2002

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 268