beïnvloed. Er worden nu alleen risico's gepresenteerd en toegelicht die van substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële posi tie. Voor de 'risico's' die gekwantificeerd konden worden, zijn bij de jaarre kening inmiddels voorzieningen opgenomen. In het verleden werd de risicoparagraaf ook gebruikt om bepaalde zaken te signaleren. Hoewel dit niet thuishoort in de risicoparagraaf, wordt het achter stallig onderhoud van de fysieke leefomgeving hier wel gesignaleerd. Achterstallig onderhoud Wanneer alle volgens het uitgevoerde technisch onderzoek achterstallige on derhoud zou moeten worden bijgewerkt, moeten er bedragen beschikbaar ko men waarvan het niet realistisch is om te verwachten dat deze zijn op te bren gen door de gemeente Leeuwarden en dat deze bedragen zijn weg te zetten door de dienst Stadsbeheer. Dit probleem van achterstallig onderhoud speelt overigens in vrijwel alle grotere gemeenten. Algemene risico's 1) Juridische procedures Bij alle diensten worden door de gemeente jaarlijks juridische procedures gevoerd. Aan de hand van de uitkomsten daarvan wordt getracht om op basis van de tTend van de afgelopen jaren per dienst een schatting te geven van het bedrag dat de gemeente kwijt is aan door de rechter toegewezen claims. Voor dat geschatte bedrag dient dan vervolgens een post opgevoerd te worden in de begroting. Het is echter onzeker of dit bedrag aan het eind van het begrotingsjaar voldoende blijkt te zijn geweest. Dit leidt dan tot in cidentele budgetoverschnjdingen. Daar komt bij dat het maken van een schatting op basis van trends niet altijd even eenvoudig is omdat er in ver schillende jaren variatie in bijvoorbeeld het aantal projecten kan bestaan (zoals bij de dienst Stadsontwikkeling) alsmede in de grootte ervan. Bo vendien kunnen er in een jaar ineens grote claims toegewezen worden waarmee in de begroting geen rekening kon worden gehouden. Tenslotte wordt de gemeente zo nu en dan geconfronteerd met juridische claims in gediend door van de gemeente losgemaakte en daarmee verzelfstandigde organisaties. Het gaat dan bijvoorbeeld om arbitragezaken met betrekking tot rechten van het overgegane personeel en met betrekking tot overgegane gebouwen. Uiteraard zullen hiervoor adequate begrotingsposten worden opgevoerd, dit laat echter onverlet het risico van onvoorzien tegenvallers. Naast de actie om op basis van een trend begrotingsposten te schatten, w ordt ook gewerkt aan de verbetering van de juridische prestaties (juridische controlling). 2) S'ieuw ruksheleid Wanneer het Rijk nieuw beleid vaststelt dat door de gemeenten moet wor den uitgevoerd, dan worden de benodigde middelen daarvoor beschikbaar gesteld. Het is echter niet altijd zeker of dit bedrag toereikend is om het beleid ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren De gemeente betaalt dan zelfde extra kosten. Vantevoren is niet precies in te schatten of het door het Rijk beschikbaar gestelde bedrag voldoende zal zijn om het nieuwe beleid ten uitvoer te brengen De gemeente is vrijwel altijd wettelijk verplicht dit 24 Perspectief nota 1999-2002 nieuwe rijksbeleid uit te voeren en kan dus met besluiten om het beleid dan maar niet uit te voeren. Daarnaast worden dikwijls taken gedecentraliseerd van het Rijk naar de gemeenten. Het bedrag dat met de gedecentraliseerde taken gemoeid is, gaat eveneens over maar vrijwel altijd met een 'decentralisatiekorting' van meestal 10%. Het Rijk redeneert dat de gemeenten deze taken dichterbij de burger en daardoor goedkoper kunnen uitvoeren. Deze redenering van het Rijk moet echter bij iedere overgedragen taak wel steeds waargemaakt kunnen worden. Het is mogelijk dat het met lukt om de gedecentraliseerde taak voor het overgedragen bedrag uit te voeren. Ook dan is het risico dat de overgedragen middelen ontoereikend zijn, aanwezig. Uiteraard zullen we jaarlijks moeten beoordelen in hoeverre ramingen bijgesteld moeten worden. Bodemverwiling/bodemverontremiging/haggenverken De laatste jaren wordt de gemeente in toenemende mate geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. bodemverontreiniging. De ge meente is hiervoor aansprakelijk en zal de kosten van sanering voor haar rekening moeten nemen. Deze problematiek speelt bijvoorbeeld bij be drijfsterreinen van de dienst Stadsbeheer en bij de dienst Stadsontwikkeling geldt het voor de stadsvemieuwingsprojecten (o.a. Heechterp) en voor de voormalige terreinen van het Woonwagenschap. Voorts zijn er binnen de gemeente Leeuwarden ongeveer 6500 locaties waar nu en in het verleden bedrijfsactiviteiten plaatsvinden en plaatsvonden. Voor het multifunctioneel saneren van alle verontreinigde locaties binnen de gemeente is de gemeente Leeuwarden voor een deel van de totale kosten verantwoordelijk. Dit is met name het geval als de gemeente eigenaar is (of is geweest) of als zij be langhebbende is in projectontwikkeling. Hiermee samenhangend speelt de milieuhygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de stagnatie in het onderhoud van vaarwegen in beheer van de gemeente. Veel bagger moet verwijderd worden om het ge vaar van claims te ontlopen. De kosten hiervoor zullen mede afhankelijk zijn van de kosten van verwerking en opslag. Door achterstallig onderhoud mengen verontreinigingen zich steeds meer met elkaar. Daardoor is het onmogelijk om claims bij de eigenlijke veroorzaker te leggen. Het is im mers onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de verontreiniging. Wanneer dit risico zich voordoet, dreigen er: - de mogelijke sanenngskosten die ten laste van de algemene middelen zullen komen: - financiële claims: - stagnatie in de stedelijke ontw ikkeling. Door de inzet van het instrumentarium Actief Bodembeheer' wordt een reductie van de totale kosten van 30%-50% verwacht. Het instrument kan derhalve leiden tot belangrijke kostenreductie. Desondanks dreigen er aan zienlijke kosten voor onze 'oude' gemeente. Ook het realiseren van een structurele opslag 'verwerkingslocatie voor vervuilde bagger kan helpen om het risico te reduceren. Eveneens worden er experimenten met nieuwe technologieën en technieken gedaan om het risico te reduceren Er zouden voorzieningen voor het gemeentelijk aandeel in deze risico's ge- ormd moeten worden. De onnang an een dergelijke voorziening gaat de Perspecuefnota 1999-2002

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 275