4.2.1. Bestuursprogramma
4.2.2. Algemene bestuurlijke lijn
4.2.3. Prioritering
4.2. Nieuw beleid
Zoals vermeld in paragraaf 2.2 zijn tijdens de onderhandelingen over het be
stuursprogramma financiële afspraken gemaakt (zie ook bijlage 1, bladzijde
19) over de besteding van een deel van de beschibare middelen. Voor de eind
stand in het meerjarenperspectief leidt dit tot het volgende beeld:
Meerjarenperspectief
1998
1999
2000
2001
2002
Startpositie op l/t
1 837
2.777
3 110
3 133
5 275
Niet doorgaan bezuiniging commissies
-95
0
0
0
0
Mutaties vlgs meerjarenraming 1998-2001
0
857
31
2 059
0
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
2.411
-361
-128
-78
-1 571
Gemeentefonds
70
-866
-158
412
-911
Effect woningbouw en groei inwonertal
-929
-469
13
-301
174
Tussenstand
3 294
2 032
2 868
5.226
2 967
Ombuigingsvoorstellen
187
3 444
1.235
929
712
Positie per 31/12
3 481
5.475
4 103
6 155
3 679
Voorstellen Bestuursprogramma
-704
-2 365
-970
-880
-1 000
Eindstand 31/12
2.777
3.110
3.133
5.275
2.679
Tabel 9
Uit het bestuursprogramma kan bij ieder tekstonderdeel een financiële verta
ling gemaakt worden voor een optimale invulling van de aangegeven politieke
richting.
Voor een deel zullen die activiteiten pas technisch werkelijkheid kunnen wor
den nadat onderzoek de haalbaarheid aangetoond heeft.
Omdat een deel van de activiteiten uitgevoerd zal moeten worden met het
aanwezige personeel zal realisatie van die activiteiten alleen kunnen als binnen
bestaande budgetten een herverkaveling heeft plaats gevonden, dan wel dat
bestaande activiteiten afgebouwd worden.
Maar er zijn ook taken die politieke prioriteit hebben of die onontkoombaar
zijn.
Kortom een scala waaruit gekozen moet worden. Om uw Raad optimale keu
zemogelijkheden te geven hebben wij de nu al financieel te vertalen activitei
ten opgenomen op de bladzijden 13 t m 18 van bijlage 1
Bij de weging van al deze activiteiten hebben wij ons uiteraard laten leiden
door de accenten en de topprioriteiten die in het nieuwe bestuursprogramma
zijn neergelegd. Zowel de verschuiving van het accent naar het welzijn van en
de aandacht voor de burger hebben wij voor de komende beleidsperiode fi
nancieel willen vertalen, als activiteiten die te maken hebben met de 10 toppri
oriteiten.
8
Perspecuefnota 1999-2002
Veiligheids- en handhavingsbeleid, en de verbetering van de klantgerichtheid
krijgen daarom in onze voorstellen nadrukkelijk een financiële vertaling naast
de in het bestuursprogramma al financieel afgesproken activiteiten. Wel mer
ken wij op dat wij in de korte tijd die er was voor het nog verwerken in de per
spectiefnota van de nieuwe accenten niet in staat geweest zijn om structurele
dekking voor met name het handhavingsbeleid te vinden. In de volgende per
spectiefnota zullen wij, mede aan de hand van de in de maak zijnde handha-
vingsnota, een structurele dekking aangeven.
Om meer zicht op de wensen te krijgen hebben wij deze aan de hand van de
hiervoor benoemde algemene lijn en de specifieke opmerkingen ingedeeld in
zes prioriteiten:
1Onontkoombaar (zie ook bijlage 1bladzijde 20)
Tot deze categorie rekenen wij voorstellen die een gevolg zijn van externe
invloeden en waar bij achterwege blijven van actief handelen door de ge
meente te nadelige gevolgen ontstaan
Nr
ONONTKOOMBAAR
Inc.
1998
1999
2000
2001
2002
1150
Commandant Brandweer
-80
1001
Invoering Euro
-100
1002
Milleniumproblemen
-465
400
65
TOTAAL
0
0
-645
400
65
0
Tabel 10
2) Voorstellen waarvan de kosten gedekt worden binnen het personeels
budget of vallen onder het reguliere beleid..
Deze voorstellen doen geen beroep op de ruimte voor nieuw beleid.
De formatie-uitbreiding zal in 1999 gerealiseerd worden door inschakeling
van boventalligen waarvan de kosten reeds in de begroting zijn geraamd.
Tot deze categorie behoren de voorstellen:
Integraal veiligheidsbeleid (fte), handhaving openbare orde(fte), rampen
bestrijding! fte), afhandelen bezwaarschriftent fte), bevorderen dat er meer
politie op straat komt alsmede versterking van het 'lik op stuk"-be!eid.
projecten gericht op het scheppen van werk voor allochtoe werklozen, aan
pak accute problemen in de welzijnssector, stand van zaken jeuudgezond-
heid, vroegtijdig signaleren van sociaal-maatschappelijke en thuissituatie-
problemen, vereenvoudiging kw ïjtscheldingsbeleid, vestiging tr-modale
terminal, aanleg bedrijfsterreinen Westergo en Newtonweg, verder ontwik
kelen kantorenlocatie, ontwikkelen voorwaarden voor duurzame, veilige en
concurrerende landbouw, versterken relatiebeheer met het bedrijfsleven,
ontwikkelen gemeentelijk architectuurbeleid, uitbreiding aantal overdekte
bushalten, uitbreiding wijkbeheer, verbeteren telefonische bereikbaarheid,
actief besturen, onderzoek naar de verschuiving van de beslissingsbe-
29
Perspecuefnota 1999-2002