4.2.1. Bestuursprogramma 4.2.2. Algemene bestuurlijke lijn 4.2.3. Prioritering 4.2. Nieuw beleid Zoals vermeld in paragraaf 2.2 zijn tijdens de onderhandelingen over het be stuursprogramma financiële afspraken gemaakt (zie ook bijlage 1, bladzijde 19) over de besteding van een deel van de beschibare middelen. Voor de eind stand in het meerjarenperspectief leidt dit tot het volgende beeld: Meerjarenperspectief 1998 1999 2000 2001 2002 Startpositie op l/t 1 837 2.777 3 110 3 133 5 275 Niet doorgaan bezuiniging commissies -95 0 0 0 0 Mutaties vlgs meerjarenraming 1998-2001 0 857 31 2 059 0 Structurele uitzettingen en inkrimpingen 2.411 -361 -128 -78 -1 571 Gemeentefonds 70 -866 -158 412 -911 Effect woningbouw en groei inwonertal -929 -469 13 -301 174 Tussenstand 3 294 2 032 2 868 5.226 2 967 Ombuigingsvoorstellen 187 3 444 1.235 929 712 Positie per 31/12 3 481 5.475 4 103 6 155 3 679 Voorstellen Bestuursprogramma -704 -2 365 -970 -880 -1 000 Eindstand 31/12 2.777 3.110 3.133 5.275 2.679 Tabel 9 Uit het bestuursprogramma kan bij ieder tekstonderdeel een financiële verta ling gemaakt worden voor een optimale invulling van de aangegeven politieke richting. Voor een deel zullen die activiteiten pas technisch werkelijkheid kunnen wor den nadat onderzoek de haalbaarheid aangetoond heeft. Omdat een deel van de activiteiten uitgevoerd zal moeten worden met het aanwezige personeel zal realisatie van die activiteiten alleen kunnen als binnen bestaande budgetten een herverkaveling heeft plaats gevonden, dan wel dat bestaande activiteiten afgebouwd worden. Maar er zijn ook taken die politieke prioriteit hebben of die onontkoombaar zijn. Kortom een scala waaruit gekozen moet worden. Om uw Raad optimale keu zemogelijkheden te geven hebben wij de nu al financieel te vertalen activitei ten opgenomen op de bladzijden 13 t m 18 van bijlage 1 Bij de weging van al deze activiteiten hebben wij ons uiteraard laten leiden door de accenten en de topprioriteiten die in het nieuwe bestuursprogramma zijn neergelegd. Zowel de verschuiving van het accent naar het welzijn van en de aandacht voor de burger hebben wij voor de komende beleidsperiode fi nancieel willen vertalen, als activiteiten die te maken hebben met de 10 toppri oriteiten. 8 Perspecuefnota 1999-2002 Veiligheids- en handhavingsbeleid, en de verbetering van de klantgerichtheid krijgen daarom in onze voorstellen nadrukkelijk een financiële vertaling naast de in het bestuursprogramma al financieel afgesproken activiteiten. Wel mer ken wij op dat wij in de korte tijd die er was voor het nog verwerken in de per spectiefnota van de nieuwe accenten niet in staat geweest zijn om structurele dekking voor met name het handhavingsbeleid te vinden. In de volgende per spectiefnota zullen wij, mede aan de hand van de in de maak zijnde handha- vingsnota, een structurele dekking aangeven. Om meer zicht op de wensen te krijgen hebben wij deze aan de hand van de hiervoor benoemde algemene lijn en de specifieke opmerkingen ingedeeld in zes prioriteiten: 1Onontkoombaar (zie ook bijlage 1bladzijde 20) Tot deze categorie rekenen wij voorstellen die een gevolg zijn van externe invloeden en waar bij achterwege blijven van actief handelen door de ge meente te nadelige gevolgen ontstaan Nr ONONTKOOMBAAR Inc. 1998 1999 2000 2001 2002 1150 Commandant Brandweer -80 1001 Invoering Euro -100 1002 Milleniumproblemen -465 400 65 TOTAAL 0 0 -645 400 65 0 Tabel 10 2) Voorstellen waarvan de kosten gedekt worden binnen het personeels budget of vallen onder het reguliere beleid.. Deze voorstellen doen geen beroep op de ruimte voor nieuw beleid. De formatie-uitbreiding zal in 1999 gerealiseerd worden door inschakeling van boventalligen waarvan de kosten reeds in de begroting zijn geraamd. Tot deze categorie behoren de voorstellen: Integraal veiligheidsbeleid (fte), handhaving openbare orde(fte), rampen bestrijding! fte), afhandelen bezwaarschriftent fte), bevorderen dat er meer politie op straat komt alsmede versterking van het 'lik op stuk"-be!eid. projecten gericht op het scheppen van werk voor allochtoe werklozen, aan pak accute problemen in de welzijnssector, stand van zaken jeuudgezond- heid, vroegtijdig signaleren van sociaal-maatschappelijke en thuissituatie- problemen, vereenvoudiging kw ïjtscheldingsbeleid, vestiging tr-modale terminal, aanleg bedrijfsterreinen Westergo en Newtonweg, verder ontwik kelen kantorenlocatie, ontwikkelen voorwaarden voor duurzame, veilige en concurrerende landbouw, versterken relatiebeheer met het bedrijfsleven, ontwikkelen gemeentelijk architectuurbeleid, uitbreiding aantal overdekte bushalten, uitbreiding wijkbeheer, verbeteren telefonische bereikbaarheid, actief besturen, onderzoek naar de verschuiving van de beslissingsbe- 29 Perspecuefnota 1999-2002

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 277