OMBUIGINGSVOORSTEL 413+414 +415
Dienst: Stadsontwikkeling
Beieidsproduct:
Productcode:
Huidig te realiseren bestuurlijk doel:
Korte omschrijving voorstel:
Meetbare prestaties
Maatregelen
Onderbouwing:
OMBUIGINGSVOORSTEL 417
Dienst: Stadsontwikkeling
Beieidsproduct:
Productcode:
Huidig te realiseren bestuurlijk doel:
Korte omschrijving voorstel:
Meetbare prestaties
Maatregelen
Onderbouwing:
Bodem en geluid
723.03
Bestrijding bodemverontreiniging
Afboeking van immateriële activa
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
Bijdrage
aan het
beoogde
effect in
Budgetverlaging per jaar
(x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
Afboeking kapitaallasten sanering Hoeksterend
Afboekeing kapitaallasten bodemsanering 1 e fase
Afboekeing kapitaallasten bodemsanering 2e fase
83
162
244
Bij de dienst SO zijn een aantal immateriële activa aanwezig die eigenlijk geen nuttige
bijdrage leveren aan onze huidige producten. Deze activa zijn in het verleden geactiveerd
omdat op dat moment er geen dekking aanwezig was om deze kosten in één keer ten laste
van de exploitatie te brengen. De grootste post in dit verband zijn de saneringskosten
Hoeksterend.
Voorgesteld wordt de verwachte onderuitputting kapitaallasten van 1997 ad ca., 790.000,-
aan te wenden ter afboeking van een deel van deze saneringskosten. Hiermee zou een
structurele besparing op kapitaallasten ontstaan van ca., 83.000,-
Indien incidentele middelen gevonden kunnen worden om de gehele boekwaarde van de
eerste bodemsanering af te boeken zou het structurele voordeel hiervan 245.000,- zijn
Hiervoor is dan een aanvullende afboeking van 1.000.000,- noodzakelijk.
De bodemsanering tweede fase is vertraagd. Doordat de afgelopen jaren wel de geraamde
kapitaallasten zijn gereserveerd is er nu een reserve aanwezig van rond 1 400 000,-. De
totale kosten van de bodemsanering worden geraamd op 3.300.000,- Als er incidenteel
dekking gevonden kan worden voor een bedrag van 1.900.000,- leidt dit tot een structurele
vrijval van 244.000,-
Voorgesteld wordt de extra afboeking ad 2.900.000,- ten laste te brengen van
Algemene reserve 50% 1.451 000,-
Reserve stadsvernieuwing 16%= 483.000,-
Reserve investeringsfonds 16%= 483.000,-
Reserve grondexploitatie 16%= 483.000,-
N.B.: Van dit soort voorstellen zal een prioriteitenlijst worden gemaakt voor het geval de
algemene reserve met toelaat om alle voorstellen van dit type te honoreren, teneinde via
incidentele investeringen" structurele begrotingsruimte te maken.
14 Perspectiefnota 19999-2002
Milieu-educatie (onderdeel milieuvoorlichting)
723.04
an de inwoners van Leeuwarden en
els voor burgers
Inzichtelijk maken van het gemeentelijk milieubeleid a
indien van toepassing de hierbij geldende gedragsreg
Milieuvoorlichter voor 70% dekken uit de afvalstoffenheffing (en voor het overige inhuren
indien hiervoor projectgeld beschikbaar is)
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
Voorlichtingsmateriaal
Bijdrage
aan het
beoogde
effect in
Budgetverlaging per jaar
(x 1.000,-)
1999
2000
2001
2002
Verhogen inkomsten afvalstoffenheffing
93
Op dit moment wordt de Milieuvoorlichter volledig gedekt uit de structurele MUP-gelden.
De sector milieu is hiervan budgethouder en geeft opdracht aan AZ/communicatie voor het
uitvoeren van deze taak.
De taak van de milieuvoorlichter bestaat globaal uit voorlichting op het gebied van afvalstoffen
en over milieu in het algemeen.
Het doel van de taak is het inzichtelijk maken van het gemeentelijk milieubeleid aan de
inwoners van Leeuwarden en indien van toepassing de hierbij geldende gedragsregels voor
burgers. Dit leidt tot een betere afvalstroom. Ca. 75% van de taak van de milieuvoorlichting is
toe te rekenen aan deze taak. Voor de overige 25% zie punt 418.
Bij de ombuigingsronde voor de begroting '97 is door de dienst voorgesteld om de voorlichter
volledig te dekken uit de afvalstoffenheffing., vanuit het principe de "vervuiler betaald". De
raad vond toen een dergelijke lastenverhoging voor de burger onaanvaardbaar. Anderszins
wordt nog steeds gewerkt naar een systeem waarbij een gedifferentieerde heffing in de
toekomst mogelijk wordt op basis van hoeveelheid afval dat wordt aangeboden, waarmee de
aanbieder zijn te betalen bedrag in eigen hand heeft
De dienst heeft om die reden een variant geïntroduceerd waarbij de milieuvoorlichter voor
75% uit de afvalstoffenheffing wordt gedekt en voor het resterende deel te dekken uit
projectgeld voor de begeleiding van bijzondere projecten. Dit betekent dat de
milieuvoorlichting voor het reguliere werk zou vervallen, waardoor het draagvlak voor het
gemeentelijk milieubeleid bij de bevolking terug zou kunnen lopen.
Alleen nog voor specifieke projecten waarbij voorlichting een versterkende werking heeft op
het specifieke doel van het project wordt capaciteit ingehuurd Uiteraard leidt dit tot een
stijging van de projectkosten
Dit betekent financieel dat als er milieuprojecten zijn er dekking is voor de resterende 25%
van de taakuitvoering, doch wanneer deze er met is er sprake is van boventalligheid.