OMBUIGINGSVOORSTEL 413+414 +415 Dienst: Stadsontwikkeling Beieidsproduct: Productcode: Huidig te realiseren bestuurlijk doel: Korte omschrijving voorstel: Meetbare prestaties Maatregelen Onderbouwing: OMBUIGINGSVOORSTEL 417 Dienst: Stadsontwikkeling Beieidsproduct: Productcode: Huidig te realiseren bestuurlijk doel: Korte omschrijving voorstel: Meetbare prestaties Maatregelen Onderbouwing: Bodem en geluid 723.03 Bestrijding bodemverontreiniging Afboeking van immateriële activa Streefnormen 1999 2000 2001 2002 Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetverlaging per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 Afboeking kapitaallasten sanering Hoeksterend Afboekeing kapitaallasten bodemsanering 1 e fase Afboekeing kapitaallasten bodemsanering 2e fase 83 162 244 Bij de dienst SO zijn een aantal immateriële activa aanwezig die eigenlijk geen nuttige bijdrage leveren aan onze huidige producten. Deze activa zijn in het verleden geactiveerd omdat op dat moment er geen dekking aanwezig was om deze kosten in één keer ten laste van de exploitatie te brengen. De grootste post in dit verband zijn de saneringskosten Hoeksterend. Voorgesteld wordt de verwachte onderuitputting kapitaallasten van 1997 ad ca., 790.000,- aan te wenden ter afboeking van een deel van deze saneringskosten. Hiermee zou een structurele besparing op kapitaallasten ontstaan van ca., 83.000,- Indien incidentele middelen gevonden kunnen worden om de gehele boekwaarde van de eerste bodemsanering af te boeken zou het structurele voordeel hiervan 245.000,- zijn Hiervoor is dan een aanvullende afboeking van 1.000.000,- noodzakelijk. De bodemsanering tweede fase is vertraagd. Doordat de afgelopen jaren wel de geraamde kapitaallasten zijn gereserveerd is er nu een reserve aanwezig van rond 1 400 000,-. De totale kosten van de bodemsanering worden geraamd op 3.300.000,- Als er incidenteel dekking gevonden kan worden voor een bedrag van 1.900.000,- leidt dit tot een structurele vrijval van 244.000,- Voorgesteld wordt de extra afboeking ad 2.900.000,- ten laste te brengen van Algemene reserve 50% 1.451 000,- Reserve stadsvernieuwing 16%= 483.000,- Reserve investeringsfonds 16%= 483.000,- Reserve grondexploitatie 16%= 483.000,- N.B.: Van dit soort voorstellen zal een prioriteitenlijst worden gemaakt voor het geval de algemene reserve met toelaat om alle voorstellen van dit type te honoreren, teneinde via incidentele investeringen" structurele begrotingsruimte te maken. 14 Perspectiefnota 19999-2002 Milieu-educatie (onderdeel milieuvoorlichting) 723.04 an de inwoners van Leeuwarden en els voor burgers Inzichtelijk maken van het gemeentelijk milieubeleid a indien van toepassing de hierbij geldende gedragsreg Milieuvoorlichter voor 70% dekken uit de afvalstoffenheffing (en voor het overige inhuren indien hiervoor projectgeld beschikbaar is) Streefnormen 1999 2000 2001 2002 Voorlichtingsmateriaal Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetverlaging per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 Verhogen inkomsten afvalstoffenheffing 93 Op dit moment wordt de Milieuvoorlichter volledig gedekt uit de structurele MUP-gelden. De sector milieu is hiervan budgethouder en geeft opdracht aan AZ/communicatie voor het uitvoeren van deze taak. De taak van de milieuvoorlichter bestaat globaal uit voorlichting op het gebied van afvalstoffen en over milieu in het algemeen. Het doel van de taak is het inzichtelijk maken van het gemeentelijk milieubeleid aan de inwoners van Leeuwarden en indien van toepassing de hierbij geldende gedragsregels voor burgers. Dit leidt tot een betere afvalstroom. Ca. 75% van de taak van de milieuvoorlichting is toe te rekenen aan deze taak. Voor de overige 25% zie punt 418. Bij de ombuigingsronde voor de begroting '97 is door de dienst voorgesteld om de voorlichter volledig te dekken uit de afvalstoffenheffing., vanuit het principe de "vervuiler betaald". De raad vond toen een dergelijke lastenverhoging voor de burger onaanvaardbaar. Anderszins wordt nog steeds gewerkt naar een systeem waarbij een gedifferentieerde heffing in de toekomst mogelijk wordt op basis van hoeveelheid afval dat wordt aangeboden, waarmee de aanbieder zijn te betalen bedrag in eigen hand heeft De dienst heeft om die reden een variant geïntroduceerd waarbij de milieuvoorlichter voor 75% uit de afvalstoffenheffing wordt gedekt en voor het resterende deel te dekken uit projectgeld voor de begeleiding van bijzondere projecten. Dit betekent dat de milieuvoorlichting voor het reguliere werk zou vervallen, waardoor het draagvlak voor het gemeentelijk milieubeleid bij de bevolking terug zou kunnen lopen. Alleen nog voor specifieke projecten waarbij voorlichting een versterkende werking heeft op het specifieke doel van het project wordt capaciteit ingehuurd Uiteraard leidt dit tot een stijging van de projectkosten Dit betekent financieel dat als er milieuprojecten zijn er dekking is voor de resterende 25% van de taakuitvoering, doch wanneer deze er met is er sprake is van boventalligheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 305