OMBUIGINGSVOORSTEL 502 Dienst: Welzijn Beleidsproduct: Productcode: Huidig te realiseren bestuurlijk doel Korte omschrijving voorstel: Meetbare prestaties Maatregelen OMBUIGINGSVOORSTEL 503 Dienst: Welzijn Productcode: Huidig te realiseren bestuurlijk doel: Korte omschrijving voorstel: Meetbare prestaties 2000 Maatregelen Onderbouwing: Diverse Structurele onderuitputting begroting dienst Welzijn Streefnormen 1999 2000 2001 2002 Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetverlaging per jaar (x 1 000.-) 1999 2000 2001 2002 Structurele onderuitputting begroting dienst Welzijn 600 250 Onderbouwing: Analyse van de jaarrekening dienst Welzijn (vanaf 1995 tot en met 1997) laat voor een bedrag van f 850.000,- aan structurele onderuitputting zien. Vanaf 2000 zullen deze onderuitputtingen zijn weggewerkt. Bij de begroting van de betreffende jaren vindt de nadere uitwerking plaats. 20 Perspectiefnota 19999-2002 Beieidsproduct Uitvoering Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) 1301 Ontwikkelen en inzetten van een samenhangend instrumentarium om de afstand tot de arbeidsmarkt waar mogelijk te verkleinen voor: - langdurig werklozen; - uitkeringsgerechtigden en - werkloze jongeren. Waar dat niet mogelijk is voorkomen dat die afstand groter wordt. Verlaging gemeentelijke bijdrage in de uitvoering van de WIW (voorheen Banenpool/JWG). Streefnormen 1999 2001 2002 - WIW dienstbetrekkingen - Uitstroompercentage (in - Gemiddeld aantal werkervaringsplaatsen - Trajectplannen voor scholing, werk en zorg: p.m. - Dienstverieningsovereenkomsten met betrokken derden: p.m. 800 10 75 800 10 75 800 10 75 800 10 75 Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetverlaging per jaar (x 1.000,-) 1999 2000 2001 2002 Verlaging gemeentelijk bijdrage in de uitvoering van de WIW (voorheen Banenpool/JWG) 400 400 Met de invoering van de WIW heeft de gemeente de wettelijke taak gekregen om met name jongeren en langdurig werklozen te activeren en zo mogelijk toe te leiden naar de arbeidsmarkt. De gemeente kan dat doen met gebruikmaking van instrumenten, die ze ook voorheen tot haar beschikking had, maar die nu zijn uitgebreid en in een wettelijk kader gebracht. Deze omzetting en uitbreiding van taken maken het noodzakelijk het gemeentelijk beleid en de uitvoerings organisatie op dit gebied te doordenken. Oud beleid moet worden herzien, nieuw beleid moet worden ontwikkeld. Ook budgettair spelen allerlei nieuwe elementen en verantwoordelijkheden. In 1998 zal dat nieuwe beleid tot stand moeten komen. Dan zal ook duidelijk worden in hoeverre de rijksbudgetten toereikend zijn om de nieuwe taken naar behoren te vervullen. Omdat er ook taken zijn, die nu met rijksmiddelen kunnen worden gefinancierd, terwijl ze voorheen door de gemeente zelf werden bekostigd, is een ombuigingstaakstelling opgelegd. De omvang daarvan is bepaald op f 4 ton in 1999 en nog eens f 4 ton in 2000. Het doorvoeren van die taakstelling zal tot gevolg hebben dat het leggen van eigen accenten in het beleid alleen nog mogelijk is op de korte termijn en met gebruikmaking van incidentele middelen. Daarbij moet worden gedacht aan de opzet van een specifiek jongerenloket om de sluitende aanpak van jongeren onder de 23 jaar vorm te geven; ook wordt gewerkt aan de voorbereiding van een organisatie die activeringsplannen ontwikkelt voor werklozen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4) Er wordt vanuit gegaan dat het mogelijk moet zijn die aanpak op de langere termijn in een te ontwikkelen Centrum voor Werk en Inkomen dan wel binnen de staande organisatie van sociale zaken op te nemen en te financieren. Perspectiefnota 19999-2002

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 308