OMBUIGINGSVOORSTEL 502
Dienst:
Welzijn
Beleidsproduct:
Productcode:
Huidig te realiseren bestuurlijk doel
Korte omschrijving voorstel:
Meetbare prestaties
Maatregelen
OMBUIGINGSVOORSTEL 503
Dienst:
Welzijn
Productcode:
Huidig te realiseren bestuurlijk doel:
Korte omschrijving voorstel:
Meetbare prestaties
2000
Maatregelen
Onderbouwing:
Diverse
Structurele onderuitputting begroting dienst Welzijn
Streefnormen
1999
2000
2001
2002
Bijdrage
aan het
beoogde
effect in
Budgetverlaging per jaar
(x 1 000.-)
1999
2000
2001
2002
Structurele onderuitputting begroting dienst Welzijn
600
250
Onderbouwing:
Analyse van de jaarrekening dienst Welzijn (vanaf 1995 tot en met 1997) laat voor een
bedrag van f 850.000,- aan structurele onderuitputting zien. Vanaf 2000 zullen deze
onderuitputtingen zijn weggewerkt. Bij de begroting van de betreffende jaren vindt de nadere
uitwerking plaats.
20 Perspectiefnota 19999-2002
Beieidsproduct
Uitvoering Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW)
1301
Ontwikkelen en inzetten van een samenhangend instrumentarium om de afstand tot de
arbeidsmarkt waar mogelijk te verkleinen voor:
- langdurig werklozen;
- uitkeringsgerechtigden en
- werkloze jongeren.
Waar dat niet mogelijk is voorkomen dat die afstand groter wordt.
Verlaging gemeentelijke bijdrage in de uitvoering van de WIW (voorheen Banenpool/JWG).
Streefnormen
1999
2001
2002
- WIW dienstbetrekkingen
- Uitstroompercentage (in
- Gemiddeld aantal werkervaringsplaatsen
- Trajectplannen voor scholing, werk en zorg: p.m.
- Dienstverieningsovereenkomsten met betrokken derden: p.m.
800
10
75
800
10
75
800
10
75
800
10
75
Bijdrage
aan het
beoogde
effect in
Budgetverlaging per jaar
(x 1.000,-)
1999
2000 2001
2002
Verlaging gemeentelijk bijdrage in de uitvoering van
de WIW (voorheen Banenpool/JWG)
400
400
Met de invoering van de WIW heeft de gemeente de wettelijke taak gekregen om met name
jongeren en langdurig werklozen te activeren en zo mogelijk toe te leiden naar de arbeidsmarkt.
De gemeente kan dat doen met gebruikmaking van instrumenten, die ze ook voorheen tot haar
beschikking had, maar die nu zijn uitgebreid en in een wettelijk kader gebracht. Deze omzetting
en uitbreiding van taken maken het noodzakelijk het gemeentelijk beleid en de uitvoerings
organisatie op dit gebied te doordenken. Oud beleid moet worden herzien, nieuw beleid moet
worden ontwikkeld. Ook budgettair spelen allerlei nieuwe elementen en verantwoordelijkheden.
In 1998 zal dat nieuwe beleid tot stand moeten komen. Dan zal ook duidelijk worden in hoeverre
de rijksbudgetten toereikend zijn om de nieuwe taken naar behoren te vervullen. Omdat er ook
taken zijn, die nu met rijksmiddelen kunnen worden gefinancierd, terwijl ze voorheen door de
gemeente zelf werden bekostigd, is een ombuigingstaakstelling opgelegd. De omvang daarvan
is bepaald op f 4 ton in 1999 en nog eens f 4 ton in 2000.
Het doorvoeren van die taakstelling zal tot gevolg hebben dat het leggen van eigen accenten in
het beleid alleen nog mogelijk is op de korte termijn en met gebruikmaking van incidentele
middelen. Daarbij moet worden gedacht aan de opzet van een specifiek jongerenloket om de
sluitende aanpak van jongeren onder de 23 jaar vorm te geven; ook wordt gewerkt aan de
voorbereiding van een organisatie die activeringsplannen ontwikkelt voor werklozen met een
grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4) Er wordt vanuit gegaan dat het mogelijk moet zijn die
aanpak op de langere termijn in een te ontwikkelen Centrum voor Werk en Inkomen dan wel
binnen de staande organisatie van sociale zaken op te nemen en te financieren.
Perspectiefnota 19999-2002