VOORSTEL NIEUW BELEID 13 Dienst: Welzijn VOORSTEL NIEUW BELEID 29 Dienst: Welzijn Beleidsproduct: Integraal jeugdbeleid Productcode: div. Te realiseren bestuurlijk doel: Samenhangend aanbod voorzieningen voor jongeren. Meetbare prestaties Streefnormen 1998 1999 2000 2001 2002 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1998 1999 2000 2001 2002 Opstellen zorgtrajecten (100 a f 2000,-) Communities that care Jongerenadviesraad -200 -150 -100 Onderbouwing: De gemeente wil op een gerichte en integrale wijze investeren in jongeren. Daarbij gaat het om het bevorderen van de zelfredzaamheid van jongeren, het voorkomen dat zij in een achter-standssituatie terechtkomen en daar waar sprake is van problemen om het vraaggericht en integraal aanpakken van problemen. Decentralisaties op het terrein van de sociale zekerheid (bijzondere bijstand, de Abw), werkgelegenheid (de Wiw), onderwijs (lokaal achterstanden-beleid) en zorg en opvang (hulpverlening, criminaliteitspreventie) vergroten de mogelijkheden om op lokaal/regionaal niveau integraal beleid te ontwikkelen en uit te voeren. Binnen de taken onderwijs en werkgelegenheid worden in dit kader al diverse activiteiten binnen de reguliere middelen ondernomen, zoals voor- en buitenschoolse opvang, het voorkomen van schooluitval, het opstellen van een trajectplan waarin wordt aangewezen op welke wijze de jongere toegeleid kan worden naar de arbeidsmarkt. Ten aanzien van criminaliteitspreventie wordt de nodige aandacht besteed binnen het GSB-plan Jeugd en Veiligheid. Aandacht voor zorg en opang wordt nog gemist. Opstellen zorotraiecten: Over de gehele linie valt waar te nemen dat sociale problemen niet alleen omvangrijker worden, maar ook steeds complexer. Op dit terrein is het van belang dat er een sluitend netwerk van voorzieningen gerealiseerd wordt, waar kwetsbare groepen terecht kunnen met hun hulpvraag. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor zo gunstig mogelijke voorwaar-den waaronder het gezin en de jeugdige kunnen functioneren. De gemeentelijke bemoeienis is in eerste instantie gericht op ondersteuning van de directe leefomgeving. In overleg met de betrokken hulpverlenings- en welzijnsorganisaties zullen 100 hulp- en opvangtrajecten worden worden opgesteld. Communities that Care: I Vanuit het ministerie van Justitie worden landelijk pilotproiecten uitgezet met als doel proble-men met jongeren op wijkniveau te voorkomen, te beginnen op jonge leeftijd. De wijk wordt op objectieve wijze geanalyseerd en er wordt in kaart gebracht welke risisco's en kansen een wijk biedt. Alle bestaande (lopende) projecten en de effecten ervan worden in deze scan meegenomen. Vervolgens wordt een plan van aanpak ontwikkeld voor en met de wijk. Deze aanpak wil voorkomen dat de huidige wildgroei aan projecten aan banden wordt gelegd zodat geen gaten en/of overlappingen in beleid ontstaan, maar een samenhangend geheel, waarvan de effecten duidelijk in beeld worden gebracht c.q. meetbaar zijn. Het ministerie stelt voor enige jaren een projectleider beschikbaar en (co)financiert eventuele noodzakelijke aanvullende projecten Leeuwarden (en ook Fryslan) maakt een hele goede kans om te participeren. Het programma (Communities that Care) sluit nauw aan bij de wijkgerichte aanpak van het GSB-plan Jeugd en Veiligheid en de wijkgerichte aanpak Leeuwarden-oost. In aansluiting hierop past een versterking van het jeugdwerk in de wijken (f 50.000,- structureel). Jonoerenadviesraad: Het doel van de jongerenadviesraad is een breed samengesteld jeugdplatform te krijgen waarmee ambtenaren en college in samenspraak activiteiten en ook beleid rond jongeren gaan vormgeven. Gedacht wordt aan diverse jeugdwijkplatforms en een vertegenwoordiging daaruit in de centrale adviesraad (gesprekspartner voor college en raad). Voor professionele ondersteuning en organisatiekosten (het instandhouden van) een dergelijke adviesraad is een bedrag van f 50.000,- (structureel) nodig. Het is wenselijk dat de jongeren een (structureel) eigen budget krijgen om "jeugd'zaken te realiseren (f 50.000,-). 4 Perspectiefnota 1999-2002 I Beleidsproduct: Minimabeleid Productcode. Te realiseren bestuurlijk doel: Meetbare prestaties Streefnormen 1998 1999 2000 2001 2002 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1998 1999 2000 2001 2002 1De invoering van een kortingssysteem zoals bijvoorbeeld een kortingspas waardoor de bereikbaarheid van voorzieningen (sport, cultuur, recreatie, algemene vorming, enzovoort) en daarmee de maatschappelijke participatie daadwerkelijk groter wordt. Dit systeem moet een vorm hebben die niet stigmatiserend is, geen drempel kent zoals een ingewikkelde aanvraagprocedure en de korting moet bij gebruik van het systeem direct geïncasseerd kunnen worden. Het systeem wordt vooralsnog voor een periode van 2 jaar ingevoerd, waarna het zal worden beoordeeld op effectiviteit. Als het instrument effectief blijkt te zijn zal het worden voortgezet. 2. Voorstellen die tot directe inkomensverbetering leiden voor mensen die langdurig op een minimum uitkering zijn aangewezen. -750 Onderbouwing. Zie bestuursprogramma Perspectiefnota 1999-2002 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 315