VOORSTEL NIEUW BELEID 13
Dienst: Welzijn
VOORSTEL NIEUW BELEID 29
Dienst: Welzijn
Beleidsproduct:
Integraal jeugdbeleid
Productcode: div.
Te realiseren bestuurlijk doel:
Samenhangend aanbod voorzieningen voor jongeren.
Meetbare prestaties
Streefnormen
1998
1999
2000
2001
2002
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1998
1999
2000
2001
2002
Opstellen zorgtrajecten (100 a f 2000,-)
Communities that care
Jongerenadviesraad
-200
-150
-100
Onderbouwing:
De gemeente wil op een gerichte en integrale wijze investeren in jongeren. Daarbij gaat het om het
bevorderen van de zelfredzaamheid van jongeren, het voorkomen dat zij in een achter-standssituatie
terechtkomen en daar waar sprake is van problemen om het vraaggericht en integraal aanpakken van
problemen. Decentralisaties op het terrein van de sociale zekerheid (bijzondere bijstand, de Abw),
werkgelegenheid (de Wiw), onderwijs (lokaal achterstanden-beleid) en zorg en opvang (hulpverlening,
criminaliteitspreventie) vergroten de mogelijkheden om op lokaal/regionaal niveau integraal beleid te
ontwikkelen en uit te voeren. Binnen de taken onderwijs en werkgelegenheid worden in dit kader al
diverse activiteiten binnen de reguliere middelen ondernomen, zoals voor- en buitenschoolse opvang,
het voorkomen van schooluitval, het opstellen van een trajectplan waarin wordt aangewezen op welke
wijze de jongere toegeleid kan worden naar de arbeidsmarkt. Ten aanzien van criminaliteitspreventie
wordt de nodige aandacht besteed binnen het GSB-plan Jeugd en Veiligheid. Aandacht voor zorg en
opang wordt nog gemist.
Opstellen zorotraiecten:
Over de gehele linie valt waar te nemen dat sociale problemen niet alleen omvangrijker worden, maar ook
steeds complexer. Op dit terrein is het van belang dat er een sluitend netwerk van voorzieningen
gerealiseerd wordt, waar kwetsbare groepen terecht kunnen met hun hulpvraag.
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor zo gunstig mogelijke voorwaar-den
waaronder het gezin en de jeugdige kunnen functioneren. De gemeentelijke bemoeienis is in eerste
instantie gericht op ondersteuning van de directe leefomgeving. In overleg met de betrokken
hulpverlenings- en welzijnsorganisaties zullen 100 hulp- en opvangtrajecten worden worden opgesteld.
Communities that Care:
I Vanuit het ministerie van Justitie worden landelijk pilotproiecten uitgezet met als doel proble-men met
jongeren op wijkniveau te voorkomen, te beginnen op jonge leeftijd. De wijk wordt op objectieve wijze
geanalyseerd en er wordt in kaart gebracht welke risisco's en kansen een wijk biedt. Alle bestaande
(lopende) projecten en de effecten ervan worden in deze scan meegenomen. Vervolgens wordt een
plan van aanpak ontwikkeld voor en met de wijk. Deze aanpak wil voorkomen dat de huidige wildgroei
aan projecten aan banden wordt gelegd zodat geen gaten en/of overlappingen in beleid ontstaan,
maar een samenhangend geheel, waarvan de effecten duidelijk in beeld worden gebracht c.q.
meetbaar zijn. Het ministerie stelt voor enige jaren een projectleider beschikbaar en (co)financiert
eventuele noodzakelijke aanvullende projecten Leeuwarden (en ook Fryslan) maakt een hele goede
kans om te participeren. Het programma (Communities that Care) sluit nauw aan bij de wijkgerichte
aanpak van het GSB-plan Jeugd en Veiligheid en de wijkgerichte aanpak Leeuwarden-oost.
In aansluiting hierop past een versterking van het jeugdwerk in de wijken (f 50.000,- structureel).
Jonoerenadviesraad:
Het doel van de jongerenadviesraad is een breed samengesteld jeugdplatform te krijgen waarmee
ambtenaren en college in samenspraak activiteiten en ook beleid rond jongeren gaan vormgeven.
Gedacht wordt aan diverse jeugdwijkplatforms en een vertegenwoordiging daaruit in de centrale
adviesraad (gesprekspartner voor college en raad). Voor professionele ondersteuning en
organisatiekosten (het instandhouden van) een dergelijke adviesraad is een bedrag van f 50.000,-
(structureel) nodig. Het is wenselijk dat de jongeren een (structureel) eigen budget krijgen om
"jeugd'zaken te realiseren (f 50.000,-).
4 Perspectiefnota 1999-2002
I Beleidsproduct:
Minimabeleid
Productcode.
Te realiseren bestuurlijk doel:
Meetbare prestaties
Streefnormen
1998
1999
2000
2001
2002
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1998
1999
2000
2001
2002
1De invoering van een kortingssysteem
zoals bijvoorbeeld een kortingspas
waardoor de bereikbaarheid van
voorzieningen (sport, cultuur, recreatie,
algemene vorming, enzovoort) en
daarmee de maatschappelijke
participatie daadwerkelijk groter wordt.
Dit systeem moet een vorm hebben die
niet stigmatiserend is, geen drempel
kent zoals een ingewikkelde
aanvraagprocedure en de korting moet
bij gebruik van het systeem direct
geïncasseerd kunnen worden.
Het systeem wordt vooralsnog voor een
periode van 2 jaar ingevoerd, waarna
het zal worden beoordeeld op
effectiviteit. Als het instrument effectief
blijkt te zijn zal het worden voortgezet.
2. Voorstellen die tot directe
inkomensverbetering leiden voor
mensen die langdurig op een minimum
uitkering zijn aangewezen.
-750
Onderbouwing.
Zie bestuursprogramma
Perspectiefnota 1999-2002
5