VOORSTEL NIEUW BELEID 1101
Dienst: Algemene zaken
Beleidsproduct:
Productcode:
Te realiseren bestuurlijk doel:
Meetbare prestaties
Onderbouwing:
Onderbouwing:
Met de presentatie van een integrale visie op de toekomst van Leeuwarden in 2030
(Toekomstvisie Leeuwarden 2030) is een begin gemaakt met de positionering van
Leeuwarden in de komende decennia. Tegelijkertijd met de vaststelling van de
ontwikkelingsvisie zullen door de gemeenteraad keuzes moeten worden gemaakt ten aanzien
van het realiseren van concrete strategische projecten. Deze projecten zijn bedoeld om een
brug te slaan naar de voor de toekomst geformuleerde verwachtingen en ambities (over ruim
dertig jaar), en de actuele werkelijkheid van vandaag en morgen.
In het visiedocument wordt voor Leeuwarden een basis-scenario geschetst dat voldoende
ruimte laat voor keuzerichtingen. Daarin ligt een sterk accent op genoemde strategische
projecten; daarmee wordt een clustering bedoeld van activiteiten van een substantiële
omvang en looptijd, die van belang zijn voor de ontwikkeling van Leeuwarden als geheel. Zij
zijn zó gekozen dat zij aanhaken bij de twee hoofdfuncties en thema's van de stad zoals
verwoord in de toekomstvisie.
In totaal zijn acht projecten geformuleerd die in de komende tijd ter hand moeten worden
genomen of waarmee al een begin is gemaakt, zoals het masterplan Binnenstad-NieuweStad.
IVoor sommige van deze projecten zal binnen bestaande trajecten ruimte worden verkregen
(middelen en menskracht) om de gewenste beleidsinspanning te kunnen leveren. Voor
andere kan een start alleen maar gemaakt worden indien daartoe de benodige
ontwikkelingscapaciteit afzonderlijk wordt toegekend.
Een voorstel met betrekking tot de keuze voor projecten, het ambitieniveau waarop de
uitvoering ter hand kan worden genomen en de eventuele phoritering daarin, zal aan de raad
worden voorgelegd in het kader van de besluitvorming rond dit visierapport. Afhankelijk van
de ambities zal worden vastgesteld welke kosten gemoeid zijn met het uitvoeren van één of
meer strategische projecten en welke dekking daarvoor al dan niet binnen de bestaande
financiële ruimte kan worden gevonden. Daarbij denken wij vooraleerst aan de function ale
aandachtsgebieden op posten als Meerjarenprogramma economische infrastructuur, Grote
Steden Beleid, convenantsmiddelen e.d.
Met de aanpak die in Leeuwarden gekozen is voor de ontwikkeling van een toekomstvisie is
tevens de keuze gemaakt om deze strategische visie 'leading'te maken voorlopende en nog
te entameren beleidsprocessen. Met andere woorden, LEVI is geen eenmalige exercitie,
maar wordt een vast onderdeel van de interne oriëntatie.
Voor het project LEVI zijn tot nu tot alleen incidentele middelen beschikbaar gesteld, er staan
geen (structurele) middelen op de gemeentebegroting. Gelet op het voornemen LEVI tot
onderdeel van de planning&control-cyclus te maken - en ondermeer de ontwikkelingsvisie
eens per vier jaar te ijken aan de actualiteit - is het van belang voor de komende
beleidsperiode zorg te dragen voor budgettoekenning voor de benodigde ontwikkelings- en
plankosten. Bovendien zijn deze middelen nodig om de strategische visie tot een voortdurend
punt van aandacht te maken in de eigen organisatie (proces) en onder bestaande en
toekomstige externe partners. Daarvoor wordt op jaarbasis een bedrag van f 50.000-
geraamd welke in het 'evaluatie-jaar' (voorafgaande aan de herijking in het vierdejaar)
verhoogd wordt tot f 150.000,-
Daarnaast wordt ervan uitgegaan dat met voorziene activiteiten in verband met de project
ontwikkeling, zoals haalbaarheidsstudies, gedekt kunnen worden uit het Ontwikkelingsbudget
dat daarvoor ingaande 1999 aanvullend dient te worden opgehoogd..
12 Perspectiefnota 1999-2002
Maatschappelijke monitoring
een instrument voor het signaleren, volgen en in
evante gegevens over maatschappelijke
Uitbouwen van Statistiek&Onderzoek tot
kaart brengen van voor de gemeente rel
ontwikkelingen
Streefnormen
1998
1999
2000
2001
2002
opstellen van een beleidsnotitie over
aanpak en frequenties
realiseren van een nog nader te
bepalen aantal onderzoeken
(monitoring)
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1998
1999
2000
2001
2002
uitbreiden van de formatie met een
sociaal-wetenschappelijk
onderzoeker
vergroten onderzoeksbudget
werkplekken (incl. 2
werkervaringsplaatsen voor net
afgestudeerde hbo'ers/wo'ers
117
40
75
Hoewel deze activiteit organisatorisch niet behoort tot de bedrijfsvoering, kan worden
geconstateerd dat de gemeente Leeuwarden te weinig basisgegevens verzameld om de
vinger aan de pols te houden van maatschappelijke ontwikkelingen. Niet meten is niet weten.
En dat geldt ook voor het starten van nieuw beleid en bijstellen van beleid. Aan systematische
vormen van beleidsevaluatie wordt tot op heden nog geen aandacht geschonken.
Alleen bij uitzondering wordt bij beleidsontwikkeling gebruik gemaakt van daarvoor geinitieerd
onderzoek. Zelden kan worden vernomen dat Leeuwarden een fundamenteel onderzoek
gedaan heeft naar bijvoorbeeld de cultuurbehoefte, wensen van ondernemers, verwachtingen
van klanten bij burgerzaken of van vergunningvragers, enz.enz.
Tegelijkertijd wordt in het kader van de verbetering van de relatie bestuur-bestuurden een
belangrijke rol toegedicht aan het benutten van instrumenten voor behoeften- en
marktonderzoek.
Eerste stap in de ontwikkeling van een concept voor maatschappelijke monitoring is het
maken van een beleidsnotitie waarop college en raad een besluit kunnen waarop en in welke
frekwentie vormen van 'markt'onderzoek dienen te gaan plaatsvinden. Incidenteel wordt voor
deze bestuurlijke discussie een kostenpost geraamd van f 25.000,-
Voor het realiseren van deze doelstelling is een uitbreiding van de formatie van de afdeling
Statistiek&Onderzoek nodig met een gekwalificeerde medewerker en het creëren van twee
werkervaringsplaatsen voor pas afgestudeerde onderzoekers (incl kosten werkplek)
Bovendien is vergroting van het onderzoeksbudget met f40.000,-noodzakelijk.
Perspectiefnota 1999-2002
13