VOORSTEL NIEUW BELEID 1102 Dienst: Algemene zaken Beleidsproduct; Productcode: |Te realiseren bestuurlijk doel: Meetbare prestaties Activiteiten/producten Onderbouwing: VOORSTEL NIEUW BELEID 1103 Dienst: Algemene Zaken Beleidsproduct: Te realiseren bestuurlijk doel: 1998 1999 Informatieoverdracht van gemeente bundelen in een eigen 'Gemeenteblad' Versterken van communicatie-lijnen met burgers, groeperingen en bedrijfsleven door middel van het uitgeven van een 14-daags verschijnende informatiekrant waarin alle actuele berichtgeving over de gemeente gebundeld bijeen wordt gebracht. Streefnormen 1998 1999 2000 2001 2002 uitbrengen van 25 informatiekranten per jaar 25 25 25 25 Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1998 1999 2000 2001 2002 0,5 fte redacteur tbv verzamelen en eindredactie berichtgeving vormgeving en opmaak drukwerk, verspreiding etc TOTAAL -100 Uit het onderzoek dat in het kader van het project "Een bestuurlijk vernieuwende werkwijze" door de Thorbecke Academie is verricht naar de relatie tussen de burgers van Leeuwarden en hun lokaal bestuur is naar voren gekomen, dat informatie een sleutelpositie inneemt in de bekendheid met, de waardering voor en het vertrouwen in de lokale overheid. Veel van de berichtgeving over Leeuwarden bereikt de burgers via de lokale en regionale pers en andere media. Naast deze zgn. 'free publicity' verzorgt de gemeente zelf op uiteenlopende wijzen de overdracht van kennis en informatie (persoonlijke brieven, info- telefoon, nieuwsbrieven, bijdragen aan Leeuwarden Magazine, rubrieken in wijkorganen, strooibiljetten, affiches, informatiebrochures, Stadsgids, advertenties etc). Vooral de maandelijke pagina Aan de Grote Klok (mededelingen van het gemeentebestuur) en Kennisgevingen (actuele gegevens over vergaderingen, vergunningen etc) in het advertentieblad Huis Aan Huis worden voor het doen van mededelingen benut. Wat ontbreekt is een geconcentreerde inzet die leidt tot - rendementsverbetering van de informatieoverdracht; - verbreding van de informatievoorziening met 'achtergronden van het nieuws', actuele bestuurlijke en politieke thema's (bv begroting en perspectief, verkiezingen, majeure projecten), vaste informatie-rubrieken (dienstverlening, producten, openingstijden), veel- gestelde-vragen etc; - verhoging van de frequentie van het aanbod (14-daags ipv maandelijks); - versterking van het imago van bestuurlijk-politiek en ambtelijk Leeuwarden ('daar gaat de gemeente over). Dit kan worden bereikt door een bundeling van informatiestromen, het intensiveren van verschijningsfrequenties én het ontwikkelen van een eigen identiteit in de berichtgeving: door het uitbrengen van een 14-daags Stadsblad. Zoals beargumenteerd in de notitie Bestuurlijk vernieuwende werkwijze: het vervolg, kan een eigen informatiekrant (waarin Aan de Grote Klok en andere vormen van externe berichtgeving opgaan), die een herkenbaar 'eigen gezicht' heeft een belangrijke rol vervullen in het informeren over en verduidelijken van het gemeentelijke beleid, het wijzen van de weg aan burgers en het betrekken bij het bestuur. 14 Perspectiefnota 1999-2002 Werken aan de Gemeentewinkel Verbeteren dienstverlening aan de burger Meetbare prestaties Streefnormen 1998 1999 2000 2001 2002 Goedkeuring notitie 'Werken aan de Gemeentewinkel" Definitief verbouwingsplan opgesteld Verbouwing uitgevoerd Opleidingsplan starten Informatiesysteem gekocht Informatiesysteem gevuld Verhuizing balie SO/SB/Informatiecentrum Expo-ruimte ingericht Vacatures service balie vervuld Centrale balie draait Tijdelijke coördinator benoemd Overige werkzaamheden uitgevoerd 100% 100% 70% 25% 100% 25% 50% 30% 75% 50% 100% 100% 100% 100% 100% 50% 25% Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) effect in 2000 2001 2002 Investeringslasten -208 Personeelskosten -156 Incidentele kosten -200 200 Perspectiefnota 1999-2002

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 320