VOORSTEL NIEUW BELEID 1102
Dienst: Algemene zaken
Beleidsproduct;
Productcode:
|Te realiseren bestuurlijk doel:
Meetbare prestaties
Activiteiten/producten
Onderbouwing:
VOORSTEL NIEUW BELEID 1103
Dienst: Algemene Zaken
Beleidsproduct:
Te realiseren bestuurlijk doel:
1998
1999
Informatieoverdracht van gemeente bundelen in een eigen
'Gemeenteblad'
Versterken van communicatie-lijnen met burgers, groeperingen en bedrijfsleven door middel
van het uitgeven van een 14-daags verschijnende informatiekrant waarin alle actuele
berichtgeving over de gemeente gebundeld bijeen wordt gebracht.
Streefnormen
1998
1999
2000
2001
2002
uitbrengen van 25 informatiekranten per
jaar
25
25
25
25
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1998
1999
2000
2001
2002
0,5 fte redacteur tbv verzamelen en
eindredactie berichtgeving
vormgeving en opmaak
drukwerk, verspreiding etc
TOTAAL
-100
Uit het onderzoek dat in het kader van het project "Een bestuurlijk vernieuwende werkwijze"
door de Thorbecke Academie is verricht naar de relatie tussen de burgers van Leeuwarden
en hun lokaal bestuur is naar voren gekomen, dat informatie een sleutelpositie inneemt in de
bekendheid met, de waardering voor en het vertrouwen in de lokale overheid.
Veel van de berichtgeving over Leeuwarden bereikt de burgers via de lokale en regionale
pers en andere media. Naast deze zgn. 'free publicity' verzorgt de gemeente zelf op
uiteenlopende wijzen de overdracht van kennis en informatie (persoonlijke brieven, info-
telefoon, nieuwsbrieven, bijdragen aan Leeuwarden Magazine, rubrieken in wijkorganen,
strooibiljetten, affiches, informatiebrochures, Stadsgids, advertenties etc). Vooral de
maandelijke pagina Aan de Grote Klok (mededelingen van het gemeentebestuur) en
Kennisgevingen (actuele gegevens over vergaderingen, vergunningen etc) in het
advertentieblad Huis Aan Huis worden voor het doen van mededelingen benut.
Wat ontbreekt is een geconcentreerde inzet die leidt tot
- rendementsverbetering van de informatieoverdracht;
- verbreding van de informatievoorziening met 'achtergronden van het nieuws', actuele
bestuurlijke en politieke thema's (bv begroting en perspectief, verkiezingen, majeure
projecten), vaste informatie-rubrieken (dienstverlening, producten, openingstijden), veel-
gestelde-vragen etc;
- verhoging van de frequentie van het aanbod (14-daags ipv maandelijks);
- versterking van het imago van bestuurlijk-politiek en ambtelijk Leeuwarden ('daar gaat de
gemeente over).
Dit kan worden bereikt door een bundeling van informatiestromen, het intensiveren van
verschijningsfrequenties én het ontwikkelen van een eigen identiteit in de berichtgeving:
door het uitbrengen van een 14-daags Stadsblad. Zoals beargumenteerd in de notitie
Bestuurlijk vernieuwende werkwijze: het vervolg, kan een eigen informatiekrant (waarin Aan
de Grote Klok en andere vormen van externe berichtgeving opgaan), die een herkenbaar
'eigen gezicht' heeft een belangrijke rol vervullen in het informeren over en verduidelijken van
het gemeentelijke beleid, het wijzen van de weg aan burgers en het betrekken bij het bestuur.
14 Perspectiefnota 1999-2002
Werken aan de Gemeentewinkel
Verbeteren dienstverlening aan de burger
Meetbare prestaties
Streefnormen
1998
1999
2000
2001
2002
Goedkeuring notitie 'Werken aan de
Gemeentewinkel"
Definitief verbouwingsplan opgesteld
Verbouwing uitgevoerd
Opleidingsplan starten
Informatiesysteem gekocht
Informatiesysteem gevuld
Verhuizing balie
SO/SB/Informatiecentrum
Expo-ruimte ingericht
Vacatures service balie vervuld
Centrale balie draait
Tijdelijke coördinator benoemd
Overige werkzaamheden uitgevoerd
100%
100%
70%
25%
100%
25%
50%
30%
75%
50%
100%
100%
100%
100%
100%
50%
25%
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
effect in
2000
2001
2002
Investeringslasten
-208
Personeelskosten
-156
Incidentele kosten
-200
200
Perspectiefnota 1999-2002