VOORSTEL NIEUW BELEID 1113 Onderbouwing: De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 16 juni 1997 een motie met algemene stemmen aangenomen waarbij het College van Burgemeester en Wethouders werd opgedragen: de opzet voor een gemeentelijke informatiewinkel in de stadshal nader uit te werken deze nadere uitwerking in januari 1998 aan de Raadsadviescommissie Bestuur en Middelen ter bespreking voor te leggen. Deze opdracht is uitgewerkt in de notitie 'Werken aan de Gemeentewinkel'. Hienn is fasegewijs aangegeven hoe een gemeentewinkel gerealiseerd kan worden. De contouren van de gemeentewinkel in de tweede en derde fase zijn slechts geschetst. De eerste fase is in het rapport verder uitgewerkt. Voorgesteld wordt om deze fase eerst te realiseren en te evalueren. De uitkomsten van de uitgebreide evaluatie onder verschillende doelgroepen (burgers, instellingen, politiek, ambtenaren) kunnen dan de basis zijn voor eventuele verdere stappen. Voorstel Door middel van een gefaseerde aanpak wordt voorgesteld, op termijn, een zelfstandige werkeenheid te realiseren onder de naam 'Gemeentewinkel'. Iedere fase dient een zelfstandig onderdeel te zijn, zodat na iedere stap een nieuw besluit nodig is om een volgende fase te kunnen realiseren. In de Gemeentewinkel kan de burger terecht met al zijn vragen en knjgt direct de eerste informatie De producten die direct leverbaar zijn worden er aangeboden en voor de andere producten zijn formulieren, procedures e.d. beschikbaar. Op deze wijze wordt de burger of direct geholpen of weet wat hij moet doen en hoe één en ander verder verloopt, waarbij steeds het gemak van de burger voorop staat. Om dit te realiseren worden, in de eerste fase van de Gemeentewinkel, de volgende stappen voorgesteld: 1. Alle balies op de begane grond. 2. De balie van het voorlichtingscentrum komt in de stadshal. waardoor beter gestalte kan worden gegeven aan deze, voor de burger, belangnjke functie. Hierin komt ook de algemene informatiebalie van Stadsontwikkeling en Stadsbeheer. 3. De centrale balie krijgt de beschikking over: - een informatiesysteem voor een goede voorlichting aan de burger (en ondersteuning van alle baliemedewerkers) - de algemene informatietaak van sociale zaken - de intake-functie voor vergunningen 4. Het informatiesysteem wordt gevuld met gegevens (door de backoffice), zodat snel de juiste gegevens beschikbaar zijn voor het beantwoorden van de vraag van de burger. Bovendien dient dit als aanloop voor een website op Internet en een mogelijk kwaliteitshandvest. Iets wat in de volgende fase aan de orde komt. 5. Dit alles kan binnen de huidige formatie, zij het dat er in de startfase sprake is van frictie, die door de backoffice moet worden opgevangen. 6. Er moet echter wel verbouwd worden. Een schets en een raming van de kosten zijn in dit plan opgenomen. Naast een idee hoe de bovenstaande zaken in de hal kunnen worden ondergebracht wordt hierin ook voorgesteld de wachtruimte te verbeteren, een aantal zitbalies en een spreekkamer te realiseren. Er is verder aandacht voor de toegankelijkheid en het tochtprobleem. Deze schets en kostenraming moeten nader worden uitgewerkt, in overleg met de architecte Jeanne Dekkers, zodat voor de zomervakantie van 1998 definitieve besluitvorming kan plaats vinden op dit punt. 7. Uitbreiding van de huidige dienstverlening met een servicebalie. Hier worden de oudere en gehandicapte burger geholpen met hun vragen. Meldingen kunnen worden geregistreerd en met name allochtone burgers kunnen er geholpen worden met bijvoorbeeld het invullen van formulieren. Verder zullen speciale acties hier een plaats krijgen, zodat de andere balies daar niet mee belast worden. Dit kan echter niet met de huidige bezetting en vraagt structureel extra budget. 8. De medewerkers worden vanuit de verschillende teams in de Gemeentewinkel geplaatst, waar aansturing geschiedt door een coördinator Zij blijven in functionele en hiërarchische zin verbonden aan de eigen sector Deze is ook inhoudelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van het geleverde product. 9. Er komt een opleidingstraject voor front- en backoffice medewerkers, maar ook voor de direct leidinggevenden Dit, zodat allen op eenzelfde manier werken aan de outputgenchte werkwijze van de gemeente, waarbij de vraag van de burger centraal staat. Het totale investeringsbedrag bedraagt 766 500,-. De uit deze investering voortvloeiende lasten worden geraamd op een bedrag van 207.955,- gespecificeerd als volgt: afschrijving 20% van 200.000,- 40.000.-- afschrijving 10% van 566.500.- 56 650.- rente 7% van 766 500,- 53 655,-- onderhoudslasten f 57 650.- Totaal 207 955.- De structurele lasten zijn 363 955.- f 156.000 voor personeelslasten en 207 955 voor lasten voortvloeiend uit investeringen) en de incidentele lasten 200 000.- Voor een verdere specificatie wordt verwezen naar bovenstaand staatje en de notitie 16 Perspectiefnota 1999-2002 Dienst: Algemene Zaken Beleidsproduct: Gemeentearchief Productcode: 541.02 Te realiseren bestuurlijk doel: Veranderplan Gemeentearchief Meetbare prestaties Streefnormen 1998 1999 2000 2001 2002 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1998 1999 2000 2001 2002 Gemeentearchief 276 -276 Onderbouwing: Het veranderplan van het Gemeentearchief loopt over een periode van vijf j die dit met zich meebrengt is middels collegebesluit van 30 september 1997 (1997 en 1998) dekking aangegeven. Na deze twee jaren moet een evaluatie Vooruitlopend op deze evalutie is voor de komende drie jaren 1999 t'm 20 veranderplan. een jaarlijks bedrag nodig van 276.000 aren. Voor de extTa kosten voor de eerste twee jaren plaatsvinden. 31), conform het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 321