VOORSTEL NIEUW BELEID 1118 Dienst: Algemene Zaken VOORSTEL NIEUW BELEID 1401+1402+1403 Dienst: Stadsontwikkeling Beleidsproduct: Te realiseren bestuurlijk doel: Meetbare prestaties Onderbouwing: Beleidsproduct: Handhaving openbare orde Productcode: 110.02 Te realiseren bestuurlijk doel. Het bevorden en handhaven van een aanvaardbaar niveau van openbare orde in de samenleving I Meetbare prestaties Streefnormen 1998 1999 2000 2001 2002 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde effect in Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) 1998 1999 2000 2001 2002 Uitvoering, toezicht en handhaving van de openbare orde en veiligheid -360 360 Onderbouwing: Uit de aanbiedingsbrief van de begroting 1998 blijkt dat het College heeft ingestemd met een incidentele tegenvaller voor 1998 van 290.000 voor de dekking van 50 stadswachten 50 x 5.800,-). Voor 1999 wordt een stijging van het aantal stadswachten verwacht tot 62 in totaal. Voor 1999 bedragen de kosten 62 x 5.800 359.600. Voor dit gehele bedrag is structureel geen dekking aanwezig. Voor de perspectiefnota 2000-2003 zal een voorstel ontwikkeld worden waarin duidelijkheid geschapen wordt over de inzet van stadswachten, de omvang en de structurele dekking hiervan 20 Perspectiefnota 1999-2002 Stedelijke herstructurering en woningbouw Productcode: nieuw produkt miv begroting 1999 De bestaande stad aantrekkelijk maken als vestigingsplaats om te wonen en te werken Streefnormen 1998 1999 2000 2001 2002 Activiteiten/producten Bijdrage aan het beoogde Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-) effect in 1998 1999 2000 2001 2002 Woninqbouw -coördinator woningbouw -projectleiders (3) -250 -600 Stedelijke herstructurerina -plankosten -uitvoeringskosten -1000 -1000 -1000 -1000 Stedelijke herstructurering Op de Leeuwarder woningmarkt is sprake van een toenemende discrepantie tussen vraag en aanbod. Enerzijds zien we wijken met aanzienlijke leegstand en leefbaarheidsproblemen, anderzijds komt de stad nog onvoldoende tegemoet aan de vraag naar goede woonmilieus en woningen. Om de woningmarkt weer gezond te maken is een forse herstructureringsoperatie noodzakelijk. De onderzoeksinstituten SOAB en OTB hebben deze opgave in grote lijnen in beeld gebracht. IMet de uitvoering van dit kwaliteitsscenario is ruw geschat f 250 miljoen gemoeid, waarvan ca. 45 min. voor rekening van de gemeente zou komen. Naast de bestaande en toekomstige middelen voor nieuwbouw en stadsvernieuwing is een extra impuls vanuit nieuw beleid onontbeerlijk. Voorlopig gaan we uit van een oplopende impuls van 1 naar 3 miljoen per jaar structureel. Overigens zal de verdeling van de kosten van de herstructurering pas duidelijker worden bij het opstellen van het stedelijk herstructureringsplan in 1998 en eerste helft 1999. Het college heeft in januari 1998 door middel van de bestuursopdracht stedelijke herstructurering opdracht gegeven tot het maken van een dergelijk plan. De voorbereiding van dit plan legt een extra zware claim op het gemeentelijk apparaat. De kosten daarvan hebben we voorlopig op f 1 miljoen geraamd voor de planperiode (zes jaar). Een voorwaarde voor het maken van de noodzakelijke kwaliteitssprong is dat de samenwerking en afstemming wordt gezocht met marktpartijen, stadsgewestgemeenten, provincie en rijk. De stedelijke herstructurering is een complexe veranderingsopgave waarin de rollen van veel partijen drastisch aan het veranderen zijn. De gemeente zal in dit proces een intensieve regierol hebben.. Essentieel is verder, dat het gaat om integrale projecten, waarin dus fysieke, sociale en economische aspecten aan bod komen en waarin vanaf het begin beheer een nadrukkelijk aandachtspunt vormt. Dit geheel in de lijn van het Leeuwarder Grote Stedenbeleid. Woningbouw Belangrijk onderdeel van de stedelijke herstructurering is de voortgaande inspanning voor woningbouw. Tot dusverre worden de woningbouwplanningen om uiteenlopende redenen niet gehaald. Het gaat om zaken als marktwerking, marktkennis, procedure, planningen, tekort aan lokaties, grondspeculatie, coördinatie, capaciteit. Voor een gedetailleerdere analyse wordt verwezen naar de notitie over de woningproduktie d.d. december 1997. Voor een deel zijn deze zaken door de gemeente te beïnvloeden, voor een deel ook duidelijk met. Capaciteitstekorten en interne coördinatie zijn wel beïnvloedbaar. Concreet gaat het om een coördinator woningbouw en circa 3 projectleiders c.q. medewerkers voor de periode van minimaal 5 jaar. Perspectiefnota 1999-2002 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 323