VOORSTEL NIEUW BELEID 1118
Dienst: Algemene Zaken
VOORSTEL NIEUW BELEID 1401+1402+1403 Dienst: Stadsontwikkeling
Beleidsproduct:
Te realiseren bestuurlijk doel:
Meetbare prestaties
Onderbouwing:
Beleidsproduct:
Handhaving openbare orde
Productcode:
110.02
Te realiseren bestuurlijk doel.
Het bevorden en handhaven van een aanvaardbaar niveau van openbare orde in de
samenleving
I Meetbare prestaties
Streefnormen
1998
1999
2000
2001
2002
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
effect in
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
1998
1999
2000
2001
2002
Uitvoering, toezicht en handhaving van
de openbare orde en veiligheid
-360
360
Onderbouwing:
Uit de aanbiedingsbrief van de begroting 1998 blijkt dat het College heeft ingestemd met een
incidentele tegenvaller voor 1998 van 290.000 voor de dekking van 50 stadswachten
50 x 5.800,-). Voor 1999 wordt een stijging van het aantal stadswachten verwacht tot 62 in totaal.
Voor 1999 bedragen de kosten 62 x 5.800 359.600. Voor dit gehele bedrag is structureel geen
dekking aanwezig.
Voor de perspectiefnota 2000-2003 zal een voorstel ontwikkeld worden waarin duidelijkheid
geschapen wordt over de inzet van stadswachten, de omvang en de structurele dekking hiervan
20 Perspectiefnota 1999-2002
Stedelijke herstructurering en woningbouw
Productcode:
nieuw produkt miv
begroting 1999
De bestaande stad aantrekkelijk maken als vestigingsplaats om te wonen en te werken
Streefnormen
1998
1999
2000
2001
2002
Activiteiten/producten
Bijdrage aan
het beoogde
Budgetbeslag per jaar (x 1.000,-)
effect in
1998
1999
2000
2001
2002
Woninqbouw
-coördinator woningbouw
-projectleiders (3)
-250
-600
Stedelijke herstructurerina
-plankosten
-uitvoeringskosten
-1000
-1000
-1000
-1000
Stedelijke herstructurering
Op de Leeuwarder woningmarkt is sprake van een toenemende discrepantie tussen vraag en aanbod.
Enerzijds zien we wijken met aanzienlijke leegstand en leefbaarheidsproblemen, anderzijds komt de
stad nog onvoldoende tegemoet aan de vraag naar goede woonmilieus en woningen. Om de
woningmarkt weer gezond te maken is een forse herstructureringsoperatie noodzakelijk. De
onderzoeksinstituten SOAB en OTB hebben deze opgave in grote lijnen in beeld gebracht.
IMet de uitvoering van dit kwaliteitsscenario is ruw geschat f 250 miljoen gemoeid, waarvan ca. 45 min.
voor rekening van de gemeente zou komen. Naast de bestaande en toekomstige middelen voor
nieuwbouw en stadsvernieuwing is een extra impuls vanuit nieuw beleid onontbeerlijk. Voorlopig gaan
we uit van een oplopende impuls van 1 naar 3 miljoen per jaar structureel. Overigens zal de verdeling
van de kosten van de herstructurering pas duidelijker worden bij het opstellen van het stedelijk
herstructureringsplan in 1998 en eerste helft 1999. Het college heeft in januari 1998 door middel van
de bestuursopdracht stedelijke herstructurering opdracht gegeven tot het maken van een dergelijk
plan. De voorbereiding van dit plan legt een extra zware claim op het gemeentelijk apparaat. De kosten
daarvan hebben we voorlopig op f 1 miljoen geraamd voor de planperiode (zes jaar).
Een voorwaarde voor het maken van de noodzakelijke kwaliteitssprong is dat de samenwerking en
afstemming wordt gezocht met marktpartijen, stadsgewestgemeenten, provincie en rijk. De stedelijke
herstructurering is een complexe veranderingsopgave waarin de rollen van veel partijen drastisch aan
het veranderen zijn. De gemeente zal in dit proces een intensieve regierol hebben.. Essentieel is
verder, dat het gaat om integrale projecten, waarin dus fysieke, sociale en economische aspecten aan
bod komen en waarin vanaf het begin beheer een nadrukkelijk aandachtspunt vormt. Dit geheel in de
lijn van het Leeuwarder Grote Stedenbeleid.
Woningbouw
Belangrijk onderdeel van de stedelijke herstructurering is de voortgaande inspanning voor
woningbouw. Tot dusverre worden de woningbouwplanningen om uiteenlopende redenen niet gehaald.
Het gaat om zaken als marktwerking, marktkennis, procedure, planningen, tekort aan lokaties,
grondspeculatie, coördinatie, capaciteit. Voor een gedetailleerdere analyse wordt verwezen naar de
notitie over de woningproduktie d.d. december 1997. Voor een deel zijn deze zaken door de gemeente
te beïnvloeden, voor een deel ook duidelijk met. Capaciteitstekorten en interne coördinatie zijn wel
beïnvloedbaar. Concreet gaat het om een coördinator woningbouw en circa 3 projectleiders c.q.
medewerkers voor de periode van minimaal 5 jaar.
Perspectiefnota 1999-2002
21