Blad 4
De belangrijkste verandering betreft de positie van het
OALThet OALT wordt een vorm van cultuurbeleid en valt
daarmee (in principe) buiten het reguliere programma. Op
deze regel bestaat een uitzondering, nlals OALT wordt
ingezet ten behoeve van de ondersteuning van het reguliere
programma in de groepen 1 t/m 4In dit geval wordt het
OALT ingezet in het kader van de bestrijding van onderwijs
achterstanden
Het OETC/OALT kent in onze gemeente al een lange traditie.
De Wet OALT die per 1 augustus 1998 van kracht wordt heeft
echter belangrijke consequenties voor opzet en inhoud van
dit onderwijs. Om die reden achten wij het gewenst over het
OALT een afzonderlijke notitie uit te brengen. Deze zal u
binnenkort ter vaststelling worden aangeboden.
d. De ontwikkeling rond het thema buurt en school
Zowel landelijk als lokaal is de afgelopen jaren veel
aandacht ontstaan voor de versterking van de relatie tussen
buurt en (basis)schoolScholen krijgen in toenemende mate
te maken met problemen van leerlingen. Het gaat daarbij
vaak om uitingen van een bredere maatschappelijke
problematiek. Oplossingen zullen dan ook gevonden moeten
worden in overleg en samenwerking tussen scholen en maat
schappelijke instellingen. Belangrijke aandachtspunten zijn
hierbij het versterken van de voorschoolse educatie en het
uitvoeren van naschoolse activiteiten.
Uit landelijke ervaringen kan worden geconcludeerd dat het
ontwikkelen van structurele samenwerkingsverbanden tussen
scholen en instellingen veel tijd en energie kost. In het
kader van het GSB-convenant hebben provincie en gemeente
dan ook besloten voor een periode van drie jaar een totaal
bedrag van f 420.000,- beschikbaar te stellen voor een
projectleider "Buurt en School". De projectleider zal
scholen, instellingen en buurtorganisatie ondersteunen bij
het ontwikkelen van concrete plannen op dit terrein.
Hij/zij zal tevens voor de voorlichting, coördinatie en
afstemming met andere beleidsterreinen moeten zorgdragen.
Daarnaast wordt u in het kader van de behandeling van de
nota Perspectief 1999-2002 voorgesteld middelen voor de
uitvoering van activiteiten beschikbaar te stellen. Daarbij
gaat het om een totaalbedrag van f 600.000,- voor een
periode van drie jaar.
Blad 5
e. Wet op het Primair Onderwiis/Weer Samen Naar School
Met ingang van 1 augustus 1998 wordt de Wet op Primair
Onderwijs (WPO) van kracht. De WPO is de wettelijke
neerslag van het proces Weer Samen Naar School, dat een
aantal jaren geleden is gestart. In de WPO worden het
basisonderwijs en delen van het speciaal onderwijs
geïntegreerd.
Doel ervan is om de zorgbreedte van het basis (primair)
onderwijs te verbreden, opdat minder leerlingen verwezen
behoeven te worden naar het speciaal onderwijs (de speciale
school voor basisonderwijs)Een van de thema's in het
Landelijk Beleidskader Onderwijs Achterstandsbeleid is
eveneens de vermindering van de verwijzing naar speciale
voorzieningen
Op dit terrein raken de ontwikkelingen rond de WPO en het
GOA elkaar. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat het
hier gaat om bovenlokale ontwikkelingen. Immers, de
inrichting van de zorgstructuur (inclusief de voorzieningen
voor speciaal basisonderwijs) vindt op regionaal niveau
plaats. Afstemming van de regionale en lokale ontwikke
lingen is dan ook vereist.
Over de inrichting van de zorgstructuur in het kader van de
WPO worden u binnenkort afzonderlijk voorstellen
voorgelegd.
5De gevolgde procedure
De wetgeving rond o.a. het GOA, het OALT, de huisvesting en
de inzet van de middelen voor schoolbegeleiding verplicht
de gemeenten om, voordat de gemeenteraad een plan vast
stelt, met de schoolbesturen "op overeenstemming gericht
overleg" te voeren. De wijze waarop dat overleg gevoerd
wordt, dient in een verordening te worden vastgelegd. Het
ligt voor de hand een algemene verordening op te stellen,
waarin ook de door u in november 1997 (raadsbesluit nr.
14824) vastgestelde Verordening procedure Overleg Huis
vesting Onderwijs (bijlage nr. 183) wordt opgenomen. De VNG
heeft afgelopen jaar een voorbeeldverordening opgesteld. In
overleg met de schoolbesturen is bij het opstellen van de
nota GOAL een uitvoerige procedure gevolgd, waarbij met
name de inbreng door deskundigen uit het veld zeer wezen
lijk is geweest.