Blad 4 De belangrijkste verandering betreft de positie van het OALThet OALT wordt een vorm van cultuurbeleid en valt daarmee (in principe) buiten het reguliere programma. Op deze regel bestaat een uitzondering, nlals OALT wordt ingezet ten behoeve van de ondersteuning van het reguliere programma in de groepen 1 t/m 4In dit geval wordt het OALT ingezet in het kader van de bestrijding van onderwijs achterstanden Het OETC/OALT kent in onze gemeente al een lange traditie. De Wet OALT die per 1 augustus 1998 van kracht wordt heeft echter belangrijke consequenties voor opzet en inhoud van dit onderwijs. Om die reden achten wij het gewenst over het OALT een afzonderlijke notitie uit te brengen. Deze zal u binnenkort ter vaststelling worden aangeboden. d. De ontwikkeling rond het thema buurt en school Zowel landelijk als lokaal is de afgelopen jaren veel aandacht ontstaan voor de versterking van de relatie tussen buurt en (basis)schoolScholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van leerlingen. Het gaat daarbij vaak om uitingen van een bredere maatschappelijke problematiek. Oplossingen zullen dan ook gevonden moeten worden in overleg en samenwerking tussen scholen en maat schappelijke instellingen. Belangrijke aandachtspunten zijn hierbij het versterken van de voorschoolse educatie en het uitvoeren van naschoolse activiteiten. Uit landelijke ervaringen kan worden geconcludeerd dat het ontwikkelen van structurele samenwerkingsverbanden tussen scholen en instellingen veel tijd en energie kost. In het kader van het GSB-convenant hebben provincie en gemeente dan ook besloten voor een periode van drie jaar een totaal bedrag van f 420.000,- beschikbaar te stellen voor een projectleider "Buurt en School". De projectleider zal scholen, instellingen en buurtorganisatie ondersteunen bij het ontwikkelen van concrete plannen op dit terrein. Hij/zij zal tevens voor de voorlichting, coördinatie en afstemming met andere beleidsterreinen moeten zorgdragen. Daarnaast wordt u in het kader van de behandeling van de nota Perspectief 1999-2002 voorgesteld middelen voor de uitvoering van activiteiten beschikbaar te stellen. Daarbij gaat het om een totaalbedrag van f 600.000,- voor een periode van drie jaar. Blad 5 e. Wet op het Primair Onderwiis/Weer Samen Naar School Met ingang van 1 augustus 1998 wordt de Wet op Primair Onderwijs (WPO) van kracht. De WPO is de wettelijke neerslag van het proces Weer Samen Naar School, dat een aantal jaren geleden is gestart. In de WPO worden het basisonderwijs en delen van het speciaal onderwijs geïntegreerd. Doel ervan is om de zorgbreedte van het basis (primair) onderwijs te verbreden, opdat minder leerlingen verwezen behoeven te worden naar het speciaal onderwijs (de speciale school voor basisonderwijs)Een van de thema's in het Landelijk Beleidskader Onderwijs Achterstandsbeleid is eveneens de vermindering van de verwijzing naar speciale voorzieningen Op dit terrein raken de ontwikkelingen rond de WPO en het GOA elkaar. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat het hier gaat om bovenlokale ontwikkelingen. Immers, de inrichting van de zorgstructuur (inclusief de voorzieningen voor speciaal basisonderwijs) vindt op regionaal niveau plaats. Afstemming van de regionale en lokale ontwikke lingen is dan ook vereist. Over de inrichting van de zorgstructuur in het kader van de WPO worden u binnenkort afzonderlijk voorstellen voorgelegd. 5De gevolgde procedure De wetgeving rond o.a. het GOA, het OALT, de huisvesting en de inzet van de middelen voor schoolbegeleiding verplicht de gemeenten om, voordat de gemeenteraad een plan vast stelt, met de schoolbesturen "op overeenstemming gericht overleg" te voeren. De wijze waarop dat overleg gevoerd wordt, dient in een verordening te worden vastgelegd. Het ligt voor de hand een algemene verordening op te stellen, waarin ook de door u in november 1997 (raadsbesluit nr. 14824) vastgestelde Verordening procedure Overleg Huis vesting Onderwijs (bijlage nr. 183) wordt opgenomen. De VNG heeft afgelopen jaar een voorbeeldverordening opgesteld. In overleg met de schoolbesturen is bij het opstellen van de nota GOAL een uitvoerige procedure gevolgd, waarbij met name de inbreng door deskundigen uit het veld zeer wezen lijk is geweest.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 342