Blad 2 Archiefverordening De Archiefverordening bestaat in hoofdzaak uit twee gedeel ten. De regeling betreffende de zorg die het college van burgemeester en wethouders draagt voor de archieven van de gemeentelijke organen én het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de ar chiefbewaarplaats Deze verordening is, evenals wet en besluit, niet alleen van toepassing op klassieke, papieren archiefbescheiden, maar ook op moderne, digitale informatie. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft, om het de gemeenten gemakkelijk te maken, een modelverordening opge steld. In hoofdlijnen is deze verordening ook richtingge vend geweest voor de thans voorliggende Archiefverordening De gemeentelijke verordening wijkt af van de modelverorde ning waar deze handelt over de archiefbewaarplaats. Positionering gemeentearchief: Voor de archiefbewaarplaats Leeuwarden is een afzonderlijke hier tevens bijgevoegde verordening opgesteld. Dit is om twee redenen gedaan: 1. Om de bijzondere status van het gemeentearchief in verband met de wettelijke taak (art. 32 Archiefwet), te benadrukken. 2Omdat met betrekking tot de positionering van het gemeentearchief nog geen afgeronde plannen bestaan. Zoals u weet, heeft de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders een advies gevraagd over de po sitionering van het gemeente-archief in de lokale situatie. Ambtelijk wordt hierover thans een advies voorbereid. In dit advies zal een koers worden aangegeven en een onderzoek worden voorgesteld die nadere duidelijkheid moet verschaf fen over de bestuurlijke- en organisatorische inrichting en de financiële-, ruimtelijke- en personele consequenties van samenwerking met een of meerdere partnersDe volgende stap zal zijn het feitelijke samenwerkingstrajeet Gelet op bovenstaand kan thans slechts indicatief een tijd pad worden aangegeven. Geschat wordt dat een en ander mini maal twee jaar zal duren. Sinds het ontslag van de voormalige gemeentearchivaris, is de gemeentesecretaris formeel verantwoordelijk voor het be heer van de gemeentelijke archiefbewaarplaats. Wij stellen u voor om gedurende het positionerings- en sa menwerkingstraj eet mevrouw J.B. Cerini te benoemen als ge meentearchivaris ad interim. Zij zal belast worden met het feitelijk beheer van het gemeentearchief. Blad 3 Verordening op de archiefbewaarplaats: Bij raadsbesluit van 22 februari 1973, is de vigerende "Verordening op de archiefbewaarplaats Leeuwarden" vastge steld. De Archiefwet 1995 en de op grond daarvan nu vast te stellen Archiefverordening 1998 en het Besluit Informatie beheer maken eveneens het vernieuwen van de Verordening op de archiefbewaarplaats noodzakelijk. Belangrijk verschil in relatie tot de oude verordening is, dat in het kader van de modernisering van de regelgeving, de instructie voor de gemeentearchivaris, welke was opgeno men in de uitvoeringsvoorschriften van de oude verordening, is vervallen. De daarin genoemde taken van de gemeentear chivaris zijn zoveel mogelijk in deze verordening geformu leerd als taken van het gemeentearchief De Archiefwet 1995 draagt rechtstreeks aan de gemeentear chivaris c.q. de gemeentesecretaris, het toezicht op het beheer van nog niet naar de gemeentelijke archiefbewaar plaats overgebrachte bescheiden op. De Archiefwet 1995 schrijft voor dat de gemeenteraad een regeling treft voor dit toezicht. De Archiefverordening 1998 bevat de door de gemeenteraad op grond van de Archiefwet 1995 vastgestelde regelingen en derhalve ook de regeling van dit toezicht. Naast de archieven heeft het gemeentearchief ook de Stede lijke bibliotheek en een uitgebreide collectie beeldmateri aal (Topografisch historische atlas) in bezit. Ook deze onderdelen dienen op een correcte wijze toeganke lijk gemaakt en bewaard te worden. Met de in de artikelen 4 en 8 bedoelde verzamelingen worden de Stedelijke bibliotheek en Topografisch historische atlas bedoeld Bij de beide verordeningen zijn memories van toelichting gevoegd, waarin nader wordt ingegaan op de inhoud van een aantal artikelen. Kortheidshalve wordt voor specifieke in formatie daarnaar verwezen. Besluit Informatiebeheer: Het "Besluit Informtiebeheer" is door het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 26 mei vastgesteld Dit Besluit Informatiebeheer is gebaseerd op artikel 8 van de Archiefverordening 1998. Met dit besluit wordt beoogd de ambtelijke verantwoordelijkheid voor het beheer van de in formatie, het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van informatie, te regelen. Het besluit is daarbij zowel van toepassing op digitale informatie als op analoog vastgelegde informatie. Het besluit bevat bepalingen inzake de verantwoordelijkheid voor het beheer, de archiefvorming en -ordening en inzake het beheer van informatie. Het Besluit Informatiebeheer wijkt af van het VNG-model in de zin dat waar in het VNG-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 383