Blad 2 a. het in koop aanbieden van een onverdeeld aandeel in de voor het stichten van het Bastiongebouw benodigde grond; b. de splitsing in 2 appartementsrechten van de eigendom van dit (toekomstige) gebouw met ondergrond (t.w. 1 appartementsrecht rechtgevende op het gebruik van de parkeergarage en 1 rechtgevende op het gebruik van de supermarkt) c. vervolgens het door de gemeente en Heijmans ieder voor zich aan Heijmans als aannemer op "turnkey" basis opdragen van de verwezenlijking van de, ingevolge de gevormde appartementsrechten, afzon derlijk te gebruiken ruimten. Inmiddels zijn, onder de voorwaarden en op de wijze als in de samenwerkingsovereenkomst is vastgesteld, de benodigde onderhandelingen met Heijmans gevoerd. Het resultaat hiervan is geweest dat er over de inhoud van de gemelde overeenkomsten volledig overeenstemming is ontstaan. De desbetreffende concept-overeenkomsten zijn voor u ter inzage gelegd. Ter toelichting op deze overeenkomsten merken wij nog het volgende op: 1. De grondtransactie in hoofdlijnen: 1.1. Waarom noodzakelijk: Omdat de gemeente en Heijmans ieder voor zich geldelijk verantwoordelijk is voor de verwezenlijking van de afzonderlijk door hen te gebruiken ruimten in het Bastiongebouw, dienen zij gezamenlijk over te gaan tot de splitsing in appartementsrechten van dit toekomstige gebouw met bijbehorende grond. Omdat artikel 106, lid 1, boek 5 Burgerlijk Wetboek eist dat een splitsing in appartementsrechten moet geschieden door de eigenaren van een (toekomstig) gebouw met ondergrond, dient alvorens tot deze splitsing kan worden overgegaan, een onverdeeld aandeel in eigendom van de desbetreffende grond te worden overgedragen aan Heijmans. 1.2. Bepaling breukdeel: Het breukdeel in de eigendom van de grond dat aan Heijmans zal worden overgedragen is gelijk aan het breukdeel dat voor de turnkey overeenkomst is vastgesteld voor de verdeling tussen de gemeente en Heijmans van de bouw- en overige kosten van het Bastiongebouw. Dit breukdeel moet vervolgens ook de grondslag zijn van de splitsing en appartementsrechten en het geeft uiteindelijk de verhouding weer waarin de gemeente en Heijmans na de splitsing in de eigendom van het gebouw met ondergrond gerechtigd zullen zijn. Blad 3 1.3. Koopsom: De koopsom van de grond is al in de samenwerkingsovereen komst vastgelegd en deze stond derhalve tussen partijen vast 1.4. Risico verkrijgen bouwvergunning etc.: De notariële akte van levering van het onverdeeld aandeel in de eigendom van de grond zal plaatsvinden binnen 5 werkdagen na de dag waarop er voor de bouw van het Bastiongebouw een in rechte onherroepelijke bouwvergunning is verleend en voorts alle overige vergunningen zijn afgegeven. Mocht onverhoopt komen vast te staan dat deze vergunningen niet zullen worden afgegeven dan heeft zowel de gemeente als Heijmans ieder voor zich het recht de overeenkomst te ontbinden. In dat geval is de gemeente aan Heijmans een op voorhand bepaald bedrag aan schadevergoeding van f 500.000,- verschuldigd. Dit bedrag geldt als een toegemoetkoming in de externe kosten die Heijmans voor de ontwikkeling van de plannen voor het Bastiongebouw heeft moeten maken. Hieraan is nadrukkelijk de voorwaarde verbonden dat Heijmans zich in redelijkheid heeft ingespannen om de benodigde vergunningen te krijgen. Gezien de op dat moment door beide partijen gemaakte kosten en ieders belangen gaan wij ervan uit dat Heijmans zich samen met de gemeente maximaal zal inspannen. 1.5. Bodemrisico: 1.5.1. Algemeen Ter plaatse van het voormalige gasfabrieksterrein Hoeksterend, waartoe ook de grond voor het Bastiongebouw behoort, zullen saneringsmaatregelen worden uitgevoerd als een "I.B.C. variant" (isoleren, beheersen, controleren). Dit vindt plaats in de vorm van geohydrologische isolatie, ondermeer inhoudende dat het middeldiepe- en diepe grondwater permanent beheerst zal worden door een nog aan te brengen grondwateronttrekkingssysteem en het aanbrengen van nazorgvoorzieningen. De kosten vallende op deze sanering zullen als projectfinanciering in het kader van de Wet Bodembescherming worden gedragen door de Staat der Nederlanden, de Provincie Friesland en de gemeente Leeuwarden. Bij deze sanering is de Provincie Friesland het bevoegd gezag. Dit houdt ondermeer in dat het aanbrengen, gebruiken en instandhouden van al datgene wat voor het grondwateronttrekkingssysteem noodzakelijk is door en voor rekening van de Provincie Friesland zal plaatsvinden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 401