Blad 4 1.5.2. Onderscheid in risico's: Ondermeer door de aard van de sanering zijn hieraan diverse risico's verbonden. Deze risico's vallen in tweeën uiteen. Allereerst is er het risico dat de grond, de saneringsmaatregelen ten spijt, niet geschikt wordt voor het daarop stichten van het Bastiongebouw. Daarnaast zijn er risico's die pas ontstaan als er eenmaal zowel met de sanering als met de bouw van het Bastiongebouw een begin is gemaakt. Het gaat hierbij dan om het norm-, het meet- en het beheersrisicoVoor de aard van deze laatste risico's verwijzen wij u naar de concept-overeenkomstTenslotte kan aan het werkelijkheid worden van deze risico's nog stagnatie- en vervolgschade verbonden zijn. 1.5.3. Aansprakelijkheid gemeente: Teneinde de onderhandelingen met Heijmans verder te kunnen voeren heeft de gemeente, hangende de uitkomsten van het na te melden overleg met de Provincie Friesland, zich tegenover Heijmans voor deze risico's aansprakelijk gesteld. Uiteraard laat dit de verplichtingen van de provincie als bevoegd gezag bij deze sanering onverlet. Voor een deel van deze risico's bestaat overigens een verwevenheid tussen de enerzijds de verplichtingen van de provincie als bevoegd gezag bij de sanering en anderzijds de gemeente als verkoper van het onverdeeld aandeel in de grond. Het gaat hierbij dan om de wettelijke eis dat de gemeente dient in te staan voor de geschiktheid van de grond, terwijl zij daarnaast wat betreft het daadwerkelijk geschikt worden en blijven van de grond volledig afhankelijk is van de onder verantwoordelijkheid van de Provincie Friesland uit te voeren sanering. 1.5.4. Verantwoordelijkheid Provincie Friesland voor sanering Het betreft hier een omvangrijke sanering met een gecom pliceerde karakter waaraan, zeker in theorie, de in de vorige overweging bedoelde risio's zijn verbonden. Overigens geldt, dat wat er van deze risico's ook moge zijn, de Provincie Friesland ingevolge de Wet op de Bodemsanering bij de uit te voeren sanering een resultaats verplichting heeft. Dit houdt ondermeer in dat de sanering overeenkomstig het opgestelde plan moet worden uitgevoerd met het oogmerk de grond voor het beoogde doel geschikt te maken. Naar het thans voorkomt zullen een aantal van de risico's die de gemeente in de onderhandelingen met Heijmans op zich heeft genomen uiteindelijk voor rekening van de Provincie Friesland zijn en blijven. Oorspronkelijk lag het in de bedoeling om voorafgaand aan de grondtransactie etc. met Heijmans aangaande veel van Blad 5 deze risico's en schaden van de Provincie Friesland, als zijnde het bevoegd gezag, de vereiste waarborgen, garanties of borgstellingen te verkrijgen. Echter is tengevolge van het gecompliceerde karakter van deze sanering alsmede de omvang daarvan het overleg met de Provincie Friesland nog niet afgerond. Overigens blijft bij deze sanering gelden, dat wat er van de verlangde waarborgen etc. ook moge zijn, de Provincie Friesland ingevolge de Wet op de Bodemsanering bij de uit te voeren sanering een resultaatsverplichting heeft. Dit houdt ondermeer in dat de sanering overeenkomstig het opgestelde plan moet worden uitgevoerd met het oogmerk de grond voor het beoogde doel geschikt te maken 1.5.5. Stagnatie- en vervolgschaden: Overeengekomen is dat de aansprakelijkheid van de gemeente voor de onder 1.5.2 risico's slechts ten dele, danwel niet, geldt voor stagnatie- en vervolgschaden. De schade die voortvloeit uit stagnatie in de bouw- en uitvoering van het Bastiongebouw en de aangrenzende infrastructuur, zal door de gemeente en Heijmans worden gedragen overeenkomstig de breukdelen waarin zij gerechtigd zijn in de eigendom van het voor de bouw van het Bastiongebouw bestemde perceel grond. Alle uit deze stagnatie voor Heijmans voortvloeiende gevolgschaden blijven volledig voor rekening van Heijmans. 1.6. Actie wegens ongerechtvaardigde verrijking: Tengevolge van het feit dat er hier sprake is van grondsanering waarvan de kosten als projectfinanciering in het kader van de Wet Bodembescherming zullen worden gedragen door de overheid, bestaat de mogelijkheid dat de koper zich geconfronteerd ziet met een van de Staat der Nederlanden en/of enig andere overheid uitgaande actie wegens ongerechtvaardigde verrijking. Een dergelijke actie vindt zijn grondslag in de omstandigheid dat de verontreinigde grond door de sanering op kosten van de overheid een waardevermeerdering heeft ondergaan die niet danwel slechts ten dele ten gunste van de eigenaar behoort te blijven. Met Heijmans is overeengekomen dat als er een dergelijke actie zal worden ingesteld, de gemeente aan Heijmans zal vergoeden het bedrag dat deze uit hoofde van deze actie zal dienen te betalen. Het betreft hier een kwalitatief recht dat ook geldt voor degene die Heijmans onder bijzondere titel opvolgt. 1.7. Analyse risico's: Over de kans van werkelijkheid worden van de gemelde risico's kunnen niet anders dan bespiegelingen worden gemaakt. Belangrijk is echter dat al de onderhandelingen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 402