Blad 4
1.5.2. Onderscheid in risico's:
Ondermeer door de aard van de sanering zijn hieraan diverse
risico's verbonden. Deze risico's vallen in tweeën uiteen.
Allereerst is er het risico dat de grond, de
saneringsmaatregelen ten spijt, niet geschikt wordt voor
het daarop stichten van het Bastiongebouw. Daarnaast zijn
er risico's die pas ontstaan als er eenmaal zowel met de
sanering als met de bouw van het Bastiongebouw een begin is
gemaakt. Het gaat hierbij dan om het norm-, het meet- en
het beheersrisicoVoor de aard van deze laatste risico's
verwijzen wij u naar de concept-overeenkomstTenslotte kan
aan het werkelijkheid worden van deze risico's nog
stagnatie- en vervolgschade verbonden zijn.
1.5.3. Aansprakelijkheid gemeente:
Teneinde de onderhandelingen met Heijmans verder te kunnen
voeren heeft de gemeente, hangende de uitkomsten van het na
te melden overleg met de Provincie Friesland, zich
tegenover Heijmans voor deze risico's aansprakelijk
gesteld. Uiteraard laat dit de verplichtingen van de
provincie als bevoegd gezag bij deze sanering onverlet.
Voor een deel van deze risico's bestaat overigens een
verwevenheid tussen de enerzijds de verplichtingen van de
provincie als bevoegd gezag bij de sanering en anderzijds
de gemeente als verkoper van het onverdeeld aandeel in de
grond. Het gaat hierbij dan om de wettelijke eis dat de
gemeente dient in te staan voor de geschiktheid van de
grond, terwijl zij daarnaast wat betreft het daadwerkelijk
geschikt worden en blijven van de grond volledig
afhankelijk is van de onder verantwoordelijkheid van de
Provincie Friesland uit te voeren sanering.
1.5.4. Verantwoordelijkheid Provincie Friesland voor
sanering
Het betreft hier een omvangrijke sanering met een gecom
pliceerde karakter waaraan, zeker in theorie, de in de
vorige overweging bedoelde risio's zijn verbonden.
Overigens geldt, dat wat er van deze risico's ook moge
zijn, de Provincie Friesland ingevolge de Wet op de
Bodemsanering bij de uit te voeren sanering een resultaats
verplichting heeft. Dit houdt ondermeer in dat de sanering
overeenkomstig het opgestelde plan moet worden uitgevoerd
met het oogmerk de grond voor het beoogde doel geschikt te
maken. Naar het thans voorkomt zullen een aantal van de
risico's die de gemeente in de onderhandelingen met
Heijmans op zich heeft genomen uiteindelijk voor rekening
van de Provincie Friesland zijn en blijven.
Oorspronkelijk lag het in de bedoeling om voorafgaand aan
de grondtransactie etc. met Heijmans aangaande veel van
Blad 5
deze risico's en schaden van de Provincie Friesland, als
zijnde het bevoegd gezag, de vereiste waarborgen, garanties
of borgstellingen te verkrijgen. Echter is tengevolge van
het gecompliceerde karakter van deze sanering alsmede de
omvang daarvan het overleg met de Provincie Friesland nog
niet afgerond. Overigens blijft bij deze sanering gelden,
dat wat er van de verlangde waarborgen etc. ook moge zijn,
de Provincie Friesland ingevolge de Wet op de Bodemsanering
bij de uit te voeren sanering een resultaatsverplichting
heeft. Dit houdt ondermeer in dat de sanering
overeenkomstig het opgestelde plan moet worden uitgevoerd
met het oogmerk de grond voor het beoogde doel geschikt te
maken
1.5.5. Stagnatie- en vervolgschaden:
Overeengekomen is dat de aansprakelijkheid van de gemeente
voor de onder 1.5.2 risico's slechts ten dele, danwel niet,
geldt voor stagnatie- en vervolgschaden. De schade die
voortvloeit uit stagnatie in de bouw- en uitvoering van het
Bastiongebouw en de aangrenzende infrastructuur, zal door
de gemeente en Heijmans worden gedragen overeenkomstig de
breukdelen waarin zij gerechtigd zijn in de eigendom van
het voor de bouw van het Bastiongebouw bestemde perceel
grond. Alle uit deze stagnatie voor Heijmans voortvloeiende
gevolgschaden blijven volledig voor rekening van Heijmans.
1.6. Actie wegens ongerechtvaardigde verrijking:
Tengevolge van het feit dat er hier sprake is van
grondsanering waarvan de kosten als projectfinanciering in
het kader van de Wet Bodembescherming zullen worden
gedragen door de overheid, bestaat de mogelijkheid dat de
koper zich geconfronteerd ziet met een van de Staat der
Nederlanden en/of enig andere overheid uitgaande actie
wegens ongerechtvaardigde verrijking. Een dergelijke actie
vindt zijn grondslag in de omstandigheid dat de
verontreinigde grond door de sanering op kosten van de
overheid een waardevermeerdering heeft ondergaan die niet
danwel slechts ten dele ten gunste van de eigenaar behoort
te blijven. Met Heijmans is overeengekomen dat als er een
dergelijke actie zal worden ingesteld, de gemeente aan
Heijmans zal vergoeden het bedrag dat deze uit hoofde van
deze actie zal dienen te betalen. Het betreft hier een
kwalitatief recht dat ook geldt voor degene die Heijmans
onder bijzondere titel opvolgt.
1.7. Analyse risico's:
Over de kans van werkelijkheid worden van de gemelde
risico's kunnen niet anders dan bespiegelingen worden
gemaakt. Belangrijk is echter dat al de onderhandelingen