Blad 12 De ontwikkeling hiervan is ingepast in het Hofsingelproject en de daarvoor door ons ingestelde projectorganisatie. Als onderdeel van de besluitvorming op 20 april jl. bent u akkoord gegaan met de principes voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van deze parkeervoorziening. Tevens heeft u daarbij een aanvangskrediet beschikbaar gesteld van f 2.000.000,- (inclusief btw) Zoals eerder bij de besluitvorming over de samenwerkingsovereenkomst is aangegeven hebben we voor de verdere uitwerking van het ontwerp en de realisatie gekozen voor het middel van de turnkey-overeenkomstDe realisator levert ons op basis hiervan een kant en klaar gebouw dat voldoet aan ons programma van eisen dat in hoofdzaak bestaat uit stedenbouwkundige randvoorwaarden, functionele eisen, en een aanduiding van de uiterlijke verschijnings vorm. De verdere uitwerking, het contracteren van architect, aannemers en adviseurs, de afstemming van het proces, ontwerp, vergunningsaanvragen en de integratie van de provinciale bodemsanering geschiedt op deze wijze door en voor rekening en risico van de realisator. Hiermee wordt afgeweken van het traditionele ontwikkelings model, waarin het proces in fases is onderverdeeld en waarin de opdrachtgever meer verantwoordelijkheden en risico's heeft. Tegenover het voordeel van minder risico's voor de opdrachtgever bij een turnkey-overeenkomst staat dat de beinvloedingsmogelijkheden door de opdrachtgever na het verstrekken van de opdracht geringer zijn. Het turnkey-bedrag is de uitkomst van een gecompliceerd onderhandelingsproces over de samenstelling van diverse overeenkomsten, de realisatiekosten en het percentage waarin de eigenaren zijn gerechtigd. De bij de eerdere besluitvorming aangegeven investeringsindicatie en beschikbare dekking vormt het kader voor deze onderhandeling Door aan het turnkey-bedrag toe te voegen de in overleg met DHV geraamde gemeentelijke kosten en de grondkoopprijs (welke bepaald is door het percentage waarin we gerechtigd zijn en de samenwerkingsovereenkomst) ontstaat een totaalinvestering van f 15.000.620,- (exclusief btw). Dit bedrag sluit aan op de randvoorwaarden ten aanzien van budget en beschikbare dekking Wij zijn echter van mening dat het gezien de complexiteit verstandig is om aan dit bedrag een post onvoorzien van f 400.000,- toe te voegen. Procentueel is dit iets meer dan 2,5% van de investering. Blad 13 De dekking voor deze post kan worden gerealiseerd door de (bij de besluitvorming over de samenwerkings-overeenkomst c.a.) aangegeven onttrekkingen uit het parkeerfonds uit te stellen tot het moment waarop de parkeervoorziening gereed is. Een deel van de hierdoor opgebouwde rente wordt dan als dekking voor onvoorzien gebruikt. De totaal aan de parkeergarage toe te rekenen kosten worden door ons op basis van het voorgaande geraamd op f 15.400.620,- exclusief btw Hieraan wordt toegevoegd een bedrag aan verrekenbare btw van naar f 2.078.000,-, zodat de totale investering f 17.478.620,- bedraagt. Gezien het feit dat u op 20 april jl. al een aanvangs krediet van f 2.000.000,- beschikbaar hebt gesteld, stellen wij u voor een vervolg-krediet van afgerond f 15.479.000,- beschikbaar te stellen De dekking voor dit vervolg-krediet is samengesteld uit de volgende drie onderdelen: 1Een kapitaalkrediet van f 10.000.000,-, dat met ingang van het moment van gereedkomen in 40 jaar wordt afgeschreven met een rentepercentage van 6,5%. 2Een onttrekking uit het parkeerfonds van f 3.401.000,-. Hierdoor bedraagt de totale onttrekking voor de investering f 5.401.000,-. Door de u bij de stand van het parkeerfonds aangegeven onttrekkingen voor investering (per 1-1-1999) en exploitatie (per 31-12-1999 en 31-12- 2 000) te verschuiven naar een moment in de eerste helft van 2001) ontstaat in het parkeerfonds een rente-opbouw in de orde van f 750.000,-. 3 Verrekening van de btw-kosten. In fiscale zin wordt uitgegaan van het principe van een btw-belaste levering. Dit betekent dat het bedrag aan betaalde btw van f 2.078.000,- binnen de gemeente volledig verrekend kan worden, indien ook de tarieven van deze parkeervoorzie ning met btw worden belast. Bij doorverkoop zal ook die levering met btw (i.p.v. overdrachts-belasting) worden belast, mits de levering plaatsvindt binnen twee jaar na de eerste in gebruikname Over de toekomstige opzet voor eigendom en exploitatie zullen wij u afzonderlijk adviseren. Daarbij zal tevens worden ingegaan op de gemeentelijke participatie in de exploitatie en de aflossing van het nu voorgestelde kapitaalkrediet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 406