Blad 4
De redenen om de inhoud jaarlijks te willen afstemmen en
bijvoorbeeld niet 2 of 4 jaarlijks hebben alles te maken
met de reeds de afgelopen jaren aan den lijve ondervonden
snelle veranderingen, die kunnen optreden op
volkshuisvestingsgebied. Aanvullend is daar bij gekomen dat
het niet logisch is om vlak voor een gezamenlijk op te
stellen Stedelijk Herstructureringsplan, waarin nog bepaald
moet worden wat er volkshuisvestelijk de komende jaren in
Leeuwarden moet gebeuren, al inhoudelijke afspraken vast te
leggen
De systematiek van de Beleidsbrief kent een aantal fasen.
Startpunt is jaarlijks dat de gemeente de Federatie de
informatie verstrekt over de woningmarkt die zij heeft (en
wensen, zoals bijv. over de gewenste woningbouw)
Vervolgens komt de Federatie met voorstellen in de
Beleidsbrief (waarschijnlijk in plaats van de individuele
activiteitenplanningen die jaarlijks in december ingediend
worden)waarna in de regel overleg zal volgen, wat zal
leiden tot afspraken. In het jaar daarop zal de Federatie
schriftelijk berichten hoe zij de afgesproken prestaties
ingevuld heeft, wat samen met nieuwe informatie de basis is
voor een nieuwe cyclus. Het is de bedoeling te komen tot
meerjarige afspraken, die vervolgens jaarlijks bijgesteld
kunnen worden. Vooral het nog op te stellen Stedelijk
Herstructureringsplan zal de basis worden voor de
meerjarige afspraken.
par 3de kernvoorraad
Eén element uit het BBSH-convenant verdient bijzondere
aandacht en dat is wat afgesproken is rond de kernvoorraad.
In Hoofdstuk 5 en de bijlage bij dit BBSH-convenant vindt U
de belangrijkste afspraken op dit punt. Op zich spreken de
teksten voor zich maar, voor een goed oordeel zijn een
aantal zaken relevant te vinden.
- Binnen het BBSH wordt als zodanig niet veel aandacht
besteed aan de term kernvoorraad. Wel schrijft het BBSH
voor dat goedkope woningen (gedefinieerd als woningen met
een huurprijs beneden de f 600,- zoveel mogelijk verhuurd
moeten worden aan de primaire inkomensgroepen (waarvoor
preciese inkomensdefinities2 voorgeschreven zijn)Het
verhaal van de kernvoorraad is hier uiteindelijk wel een
logische afgeleide van.
2 Tot de primaire inkomens behoren (definitie 1/1 1998)
- alleenstaanden beneden 65 jaar met een belastbaar inkomen tot f35.700
- alleenstaanden boven 65 jaar met een belastbaar inkomen tot f 30.050
- meerpersoonshuishoudens beneden 65 jaar met een belastbaar inkomen tot
f 47.550
- meerpersoonshuishoudens boven 65 jaar met een belastbaar inkomen tot
f39600
Blad 5
In navolging van andere gemeenten is ook in Leeuwarden
gemeend (door zowel gemeente als Federatie) dat het
wenselijk is de groep woningen bedoeld voor de lagere
inkomens te benoemen, zodat ook op de langere duur er
genoeg goedkope huurwoningen zijn voor deze groepen.
- Geconfronteerd met de uitwerking van dit kernvoorraad-
verhaal in het kader van dit convenant bleken er de nodige
praktische maar ook inhoudelijke problemen te zijn. Aan de
praktische kant was er al het beginprobleem dat er elders
in den lande nauwelijks uitgewerkte goede voorbeelden
liggen van zo'n kernvoorraad. In de regel volstaat men met
een rekensom waaruit dan een abstracte kernvoorraad
voortvloeit die verder niet aangewezen wordt. In Leeuwarden
is afgesproken over te gaan tot een daadwerkelijke
aanwijzing van deze kernvoorraad op complexniveau, waarbij
er op gelet is dat er een voldoende spreiding over de
wijken van de stad is. Een ander aanmerkelijk minder
makkelijk te overwinnen praktisch probleem was uitrekenen
hoeveel woningen er nodig zijn voor de primaire doelgroep.
Op basis van de aanwezige statistische informatie (zijnde
de gegevens van het Woningbehoefte-onderzoek uit 1994) is
hiervoor een berekening gemaakt, die verder de basis heeft
gevormd voor deze eerste aanwijzing van de kernvoorraad
1998. Beseft dient echter te worden dat de aanwezige
statistische informatie zijn beperkingen kende (4 jaar oude
informatie, niet precies genoege inkomensklassen, lacunes
in inkomensgegevensonduidelijk op het punt van
onzelfstandig wonenden, steekproef) waardoor er sprake is
van een ruwe schatting. Dat is ook de reden dat er gekozen
is voor een voorzichtige eerste aanwijzing van de
kernvoorraad en er bij het verkrijgen van nieuwe informatie
(het Woningbehoefte-onderzoek uit 1998) opnieuw gerekend op
de kernvoorraad en aangewezen zal worden.
- De redenering achter het aanwijzen van 9212 woningen als
kernvoorraad 1998 is de volgende. Ongeveer 8200 tot 8700
primaire huishoudens in Leeuwarden woont op dit moment in
een corporatieve huurwoning beneden de f 600,- (cijfer mei
1997)De rest van de aangewezen woningen kan als een soort
zekerheidsmarge worden gezien. Dat is een ruime marge omdat
van zijde van het Rijk geprognosticeerd wordt(landelijk)
dat het aantal primaire inkomenshuishoudens in het algemeen
zal dalen. Voor de goede orde. Er zijn aanmerkelijk meer
primaire inkomenshuishoudens in Leeuwarden, maar die wonen
dus niet in zelfstandige corporatiehuurwoningen beneden de
f 6 00,- Vooral in duurdere huurwoningen en in
koopwoningen zijn behoorlijke aantallen te vinden. Veel
studenten zitten verder op kamers, deels in
corporatiewoningen, en veel ouderen wonen onzelfstandig.