Blad 4 De redenen om de inhoud jaarlijks te willen afstemmen en bijvoorbeeld niet 2 of 4 jaarlijks hebben alles te maken met de reeds de afgelopen jaren aan den lijve ondervonden snelle veranderingen, die kunnen optreden op volkshuisvestingsgebied. Aanvullend is daar bij gekomen dat het niet logisch is om vlak voor een gezamenlijk op te stellen Stedelijk Herstructureringsplan, waarin nog bepaald moet worden wat er volkshuisvestelijk de komende jaren in Leeuwarden moet gebeuren, al inhoudelijke afspraken vast te leggen De systematiek van de Beleidsbrief kent een aantal fasen. Startpunt is jaarlijks dat de gemeente de Federatie de informatie verstrekt over de woningmarkt die zij heeft (en wensen, zoals bijv. over de gewenste woningbouw) Vervolgens komt de Federatie met voorstellen in de Beleidsbrief (waarschijnlijk in plaats van de individuele activiteitenplanningen die jaarlijks in december ingediend worden)waarna in de regel overleg zal volgen, wat zal leiden tot afspraken. In het jaar daarop zal de Federatie schriftelijk berichten hoe zij de afgesproken prestaties ingevuld heeft, wat samen met nieuwe informatie de basis is voor een nieuwe cyclus. Het is de bedoeling te komen tot meerjarige afspraken, die vervolgens jaarlijks bijgesteld kunnen worden. Vooral het nog op te stellen Stedelijk Herstructureringsplan zal de basis worden voor de meerjarige afspraken. par 3de kernvoorraad Eén element uit het BBSH-convenant verdient bijzondere aandacht en dat is wat afgesproken is rond de kernvoorraad. In Hoofdstuk 5 en de bijlage bij dit BBSH-convenant vindt U de belangrijkste afspraken op dit punt. Op zich spreken de teksten voor zich maar, voor een goed oordeel zijn een aantal zaken relevant te vinden. - Binnen het BBSH wordt als zodanig niet veel aandacht besteed aan de term kernvoorraad. Wel schrijft het BBSH voor dat goedkope woningen (gedefinieerd als woningen met een huurprijs beneden de f 600,- zoveel mogelijk verhuurd moeten worden aan de primaire inkomensgroepen (waarvoor preciese inkomensdefinities2 voorgeschreven zijn)Het verhaal van de kernvoorraad is hier uiteindelijk wel een logische afgeleide van. 2 Tot de primaire inkomens behoren (definitie 1/1 1998) - alleenstaanden beneden 65 jaar met een belastbaar inkomen tot f35.700 - alleenstaanden boven 65 jaar met een belastbaar inkomen tot f 30.050 - meerpersoonshuishoudens beneden 65 jaar met een belastbaar inkomen tot f 47.550 - meerpersoonshuishoudens boven 65 jaar met een belastbaar inkomen tot f39600 Blad 5 In navolging van andere gemeenten is ook in Leeuwarden gemeend (door zowel gemeente als Federatie) dat het wenselijk is de groep woningen bedoeld voor de lagere inkomens te benoemen, zodat ook op de langere duur er genoeg goedkope huurwoningen zijn voor deze groepen. - Geconfronteerd met de uitwerking van dit kernvoorraad- verhaal in het kader van dit convenant bleken er de nodige praktische maar ook inhoudelijke problemen te zijn. Aan de praktische kant was er al het beginprobleem dat er elders in den lande nauwelijks uitgewerkte goede voorbeelden liggen van zo'n kernvoorraad. In de regel volstaat men met een rekensom waaruit dan een abstracte kernvoorraad voortvloeit die verder niet aangewezen wordt. In Leeuwarden is afgesproken over te gaan tot een daadwerkelijke aanwijzing van deze kernvoorraad op complexniveau, waarbij er op gelet is dat er een voldoende spreiding over de wijken van de stad is. Een ander aanmerkelijk minder makkelijk te overwinnen praktisch probleem was uitrekenen hoeveel woningen er nodig zijn voor de primaire doelgroep. Op basis van de aanwezige statistische informatie (zijnde de gegevens van het Woningbehoefte-onderzoek uit 1994) is hiervoor een berekening gemaakt, die verder de basis heeft gevormd voor deze eerste aanwijzing van de kernvoorraad 1998. Beseft dient echter te worden dat de aanwezige statistische informatie zijn beperkingen kende (4 jaar oude informatie, niet precies genoege inkomensklassen, lacunes in inkomensgegevensonduidelijk op het punt van onzelfstandig wonenden, steekproef) waardoor er sprake is van een ruwe schatting. Dat is ook de reden dat er gekozen is voor een voorzichtige eerste aanwijzing van de kernvoorraad en er bij het verkrijgen van nieuwe informatie (het Woningbehoefte-onderzoek uit 1998) opnieuw gerekend op de kernvoorraad en aangewezen zal worden. - De redenering achter het aanwijzen van 9212 woningen als kernvoorraad 1998 is de volgende. Ongeveer 8200 tot 8700 primaire huishoudens in Leeuwarden woont op dit moment in een corporatieve huurwoning beneden de f 600,- (cijfer mei 1997)De rest van de aangewezen woningen kan als een soort zekerheidsmarge worden gezien. Dat is een ruime marge omdat van zijde van het Rijk geprognosticeerd wordt(landelijk) dat het aantal primaire inkomenshuishoudens in het algemeen zal dalen. Voor de goede orde. Er zijn aanmerkelijk meer primaire inkomenshuishoudens in Leeuwarden, maar die wonen dus niet in zelfstandige corporatiehuurwoningen beneden de f 6 00,- Vooral in duurdere huurwoningen en in koopwoningen zijn behoorlijke aantallen te vinden. Veel studenten zitten verder op kamers, deels in corporatiewoningen, en veel ouderen wonen onzelfstandig.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 431