Blad 6 - De reden om ook een klein aantal woningen boven de f 600,- aan te wijzen heeft te maken met verdeelsleutels tussen corporaties en wijken. Bekeken wordt nog of dit ook bij de nieuwe kernvoorraadaanwijzing zo blijft. Van de goedkope woningvoorraad beneden de f 600,- is ongeveer 3/4 aangewezen als kernvoorraad 1998 - Wat nu precies de bedoeling is met de kernvoorraad is een onderwerp geweest van veel discussie tussen gemeente en corporaties. Kort gezegd kwam het aanvankelijke standpunt van de gemeente er op neer dat woningen in de kernvoorraad enkel toegewezen zouden moeten worden aan de primaire inkomenshuishoudens. Van zijde van de Federatie werd dit als niet langer reëel gezien: vanwege het steeds ontspannener worden van de woningmarktsituatie, vanwege het geldende aanbodsysteem hier in Leeuwarden, waardoor zo1n vorm van sturing niet echt mogelijk is en last but not least vanwege de nieuwe Huursubsidiewet sinds juli 1997, waardoor lagere inkomens veel meer mogelijkheden hebben duurdere woningen te huren. Van de kant van de gemeente is daarna geaccepteerd dat woningen in de kernvoorraad enkel willen verhuren aan de primaire inkomenshuishoudens waarschijnlijk zal leiden tot te grote restricties voor juist deze inkomensgroepen en vermoedelijk de risico's van leegstand in de kernvoorraad ernstig doet toenemen. Wel blijft het vanzelfsprekend de bedoeling deze woningen zoveel mogelijk te verhuren aan de primaire inkomens - Toch is gemeend dat het aanwijzen van een kernvoorraad bijzonder waardevol blijft. Juist vanwege die ontspannen woningmarkt zijn namelijk grootschalige ingrepen op de Leeuwarder huurwoningmarkt onvermijdelijk en het gevaar is niet denkbeeldig dat er te veel verdwijnt. Een kernvoorraad is dan een waardevol bewaarinstrument binnen de op komst zijnde herstructurering. Dat geldt nog niet voor de nu aangewezen kernvoorraad. Bij de aanwijzing van de kernvoorraad 1998 is met de factor herstructurering nog geen rekening gehouden. Dat is t.z.t. met de nieuwe WBO- cijfers en met het nieuwe Stedelijke Herstructureringsplan in de hand wel de bedoeling. Vanwege de beperktheden van de aanwijzing van de huidige kernvoorraad 1998 zal pas over enige tijd overgegaan worden tot de invoering van het aanbodsysteem voor de kernvoorraad. Tot zolang blijft de huidige afgrenzing (woningen tot f 650,-) van kracht. par 4. convenant woningbouwprogrammering, stedelijke herstructurering en leefbaarheid bestaande woonwijken. Zoals reeds in de inleiding is meegedeeld is vooral dit derde deelconvenant het meest onderwerp van onderhandeling geweest, wat uiteindelijk ook geresulteerd heeft in een afwijkende tekst. In essentie komt het er op neer dat Blad 7 gemeente en Federatie elkaar gevonden hebben op de grote lijnen van het te voeren woningmarktbeleid en dat er gezamenlijk uitwerking zal worden gegeven aan het ontwikkelen van de plannen om de bedreigingen (maar ook kansen) op de woningmarkt en in de wijken aan en op te pakken Daarbij is de gemeentelijke Bestuursopdracht "Stedelijk Herstructureringsplan" als basis genomen voor de nieuwe teksten Belangrijkste afspraak (naast de financiële, waarover in paragraaf 6 van deze notitie meer) is dat er een gezamen lijke Stuurgroep zal komen, waarin 3 vertegenwoordigers van de gemeente zitten (2 wethouders en de directeur SO) en 2 vertegenwoordigers van de corporaties, die het maken van het Stedelijk Herstructureringsplan bestuurlijk zal aansturen. Ook is het definitief geworden dat een vertegen woordiger van de Federatie deelneemt in het projektbureau dat het plan moet maken. Verder is al vastgelegd dat t.z.t. de uitvoering van het Stedelijk Herstructureringsplan zal worden vastgelegd in een vervolgconvenant par 5. convenant speciale zaken. Dit is in feite niet meer dan een soort "kapstok"-convenant waaraan vier reeds bestaande afsprakenstelsels tussen gemeente en Federatie zijn opgehangen. Ook nieuwe kleinere afsprakenstelsels tussen gemeente en Federatie zullen in dit convenant hun formele aanhangpunt vinden. De eerste nieuwe, nu reeds bijgevoegd, is een convenant over duurzaam bouwen, zoals afgesproken in stadgewestelijk verband. In de toekomst kunnen andere onderwerpen aan dit convenant aangehaakt worden par 6. wederzijdse inzet middelen en diensten binnen de convenanten. Er zijn vier blokken te onderscheiden waarin corporaties en gemeenten (vooral financiële) afspraken hebben liggen in het kader van deze convenanten. - Gekoppeld aan deelconvenant 2, systematiek woonruimte verdeling, verplichten de corporaties zich tot het handhaven van een kernvoorraad, de toewijzing van schaarse woningen daaruit volgens de systematiek zoals in dat convenant uitgewerkt wordt en de volledige registratie bij de Centrale registratie Woningzoekenden van alle woningtoewijzingen (ook die buiten de kernvoorraad), waarover jaarlijks achteraf aan de gemeente informatie wordt verschaft. Op zijn beurt draagt de gemeente jaarlijks de helft bij in het exploitatietekort van de CRW met een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 432