Blad 6
- De reden om ook een klein aantal woningen boven de
f 600,- aan te wijzen heeft te maken met verdeelsleutels
tussen corporaties en wijken. Bekeken wordt nog of dit ook
bij de nieuwe kernvoorraadaanwijzing zo blijft. Van de
goedkope woningvoorraad beneden de f 600,- is ongeveer 3/4
aangewezen als kernvoorraad 1998
- Wat nu precies de bedoeling is met de kernvoorraad is een
onderwerp geweest van veel discussie tussen gemeente en
corporaties. Kort gezegd kwam het aanvankelijke standpunt
van de gemeente er op neer dat woningen in de kernvoorraad
enkel toegewezen zouden moeten worden aan de primaire
inkomenshuishoudens. Van zijde van de Federatie werd dit
als niet langer reëel gezien: vanwege het steeds
ontspannener worden van de woningmarktsituatie, vanwege het
geldende aanbodsysteem hier in Leeuwarden, waardoor zo1n
vorm van sturing niet echt mogelijk is en last but not
least vanwege de nieuwe Huursubsidiewet sinds juli 1997,
waardoor lagere inkomens veel meer mogelijkheden hebben
duurdere woningen te huren.
Van de kant van de gemeente is daarna geaccepteerd dat
woningen in de kernvoorraad enkel willen verhuren aan de
primaire inkomenshuishoudens waarschijnlijk zal leiden tot
te grote restricties voor juist deze inkomensgroepen en
vermoedelijk de risico's van leegstand in de kernvoorraad
ernstig doet toenemen. Wel blijft het vanzelfsprekend de
bedoeling deze woningen zoveel mogelijk te verhuren aan de
primaire inkomens
- Toch is gemeend dat het aanwijzen van een kernvoorraad
bijzonder waardevol blijft. Juist vanwege die ontspannen
woningmarkt zijn namelijk grootschalige ingrepen op de
Leeuwarder huurwoningmarkt onvermijdelijk en het gevaar is
niet denkbeeldig dat er te veel verdwijnt. Een
kernvoorraad is dan een waardevol bewaarinstrument binnen
de op komst zijnde herstructurering. Dat geldt nog niet
voor de nu aangewezen kernvoorraad. Bij de aanwijzing van
de kernvoorraad 1998 is met de factor herstructurering nog
geen rekening gehouden. Dat is t.z.t. met de nieuwe WBO-
cijfers en met het nieuwe Stedelijke Herstructureringsplan
in de hand wel de bedoeling. Vanwege de beperktheden van de
aanwijzing van de huidige kernvoorraad 1998 zal pas over
enige tijd overgegaan worden tot de invoering van het
aanbodsysteem voor de kernvoorraad. Tot zolang blijft de
huidige afgrenzing (woningen tot f 650,-) van kracht.
par 4. convenant woningbouwprogrammering, stedelijke
herstructurering en leefbaarheid bestaande woonwijken.
Zoals reeds in de inleiding is meegedeeld is vooral dit
derde deelconvenant het meest onderwerp van onderhandeling
geweest, wat uiteindelijk ook geresulteerd heeft in een
afwijkende tekst. In essentie komt het er op neer dat
Blad 7
gemeente en Federatie elkaar gevonden hebben op de grote
lijnen van het te voeren woningmarktbeleid en dat er
gezamenlijk uitwerking zal worden gegeven aan het
ontwikkelen van de plannen om de bedreigingen (maar ook
kansen) op de woningmarkt en in de wijken aan en op te
pakken
Daarbij is de gemeentelijke Bestuursopdracht "Stedelijk
Herstructureringsplan" als basis genomen voor de nieuwe
teksten
Belangrijkste afspraak (naast de financiële, waarover in
paragraaf 6 van deze notitie meer) is dat er een gezamen
lijke Stuurgroep zal komen, waarin 3 vertegenwoordigers van
de gemeente zitten (2 wethouders en de directeur SO) en 2
vertegenwoordigers van de corporaties, die het maken van
het Stedelijk Herstructureringsplan bestuurlijk zal
aansturen. Ook is het definitief geworden dat een vertegen
woordiger van de Federatie deelneemt in het projektbureau
dat het plan moet maken.
Verder is al vastgelegd dat t.z.t. de uitvoering van het
Stedelijk Herstructureringsplan zal worden vastgelegd in
een vervolgconvenant
par 5. convenant speciale zaken.
Dit is in feite niet meer dan een soort "kapstok"-convenant
waaraan vier reeds bestaande afsprakenstelsels tussen
gemeente en Federatie zijn opgehangen. Ook nieuwe kleinere
afsprakenstelsels tussen gemeente en Federatie zullen in
dit convenant hun formele aanhangpunt vinden.
De eerste nieuwe, nu reeds bijgevoegd, is een convenant
over duurzaam bouwen, zoals afgesproken in stadgewestelijk
verband. In de toekomst kunnen andere onderwerpen aan dit
convenant aangehaakt worden
par 6. wederzijdse inzet middelen en diensten binnen de
convenanten.
Er zijn vier blokken te onderscheiden waarin corporaties en
gemeenten (vooral financiële) afspraken hebben liggen in
het kader van deze convenanten.
- Gekoppeld aan deelconvenant 2, systematiek woonruimte
verdeling, verplichten de corporaties zich tot het
handhaven van een kernvoorraad, de toewijzing van schaarse
woningen daaruit volgens de systematiek zoals in dat
convenant uitgewerkt wordt en de volledige registratie bij
de Centrale registratie Woningzoekenden van alle
woningtoewijzingen (ook die buiten de kernvoorraad),
waarover jaarlijks achteraf aan de gemeente informatie
wordt verschaft. Op zijn beurt draagt de gemeente jaarlijks
de helft bij in het exploitatietekort van de CRW met een