Blad 8
maximum van f 12 5.000,met prijscorrectieHet tekort van
de CRW is op dit moment ruim f 300.000.
Conform het besluit van B&W van 23 september 1997 worden
van de daar genoemde middelen (f250.000) f 62.500,- uit de
gereserveerde middelen voor 1998 gehaald.
In de begroting voor 1999 wordt structureel f 125.000 (plus
prijscorrectie) hiervoor bestemd.
Eveneens gekoppeld aan deelconvenant 2, systematiek
woonruimteverdeling, zorgen de gemeente en Federatie voor
de continuering van het Loket Woonproblemen, waaraan de
gemeente jaarlijks maximaal f 125.000 (met indexering) zal
bijdragen. Gemeente en Federatie werken nog uit hoe in
detail de continuering van het experiment Loket
Woonproblemen ingevuld gaat worden. Deze middelen zijn voor
1998 gedekt via reguliere middelen uit de Maatschappelijk
Opvang. Voor 19 99 en later geschiedt de dekking eveneens
uit de reguliere middelen namelijk uit de op basis van de
Welzijnswet te ontvangen middelen voor Maatschappelijke Op
vang
- Gekoppeld aan deelconvenant 3 (programmering woningbouw
etc.) zullen gemeente en Federatie beide bijdragen in de
kosten van het maken van Stedelijk Herstructureringsplan en
daarmee samenhangende wijkontwikkelings- en beheerplannen,
volgens de formules zoals in paragraaf 7.2 staan van
deelconvenant 3Tot nu toe kwamen deze kosten in de regel
voor rekening van de gemeente. Wat precies de bijdrage
wordt van elk van de partijen is onderwerp van uitwerking
en afhankelijk van de mogelijkheden externe financiering
(bijv. provincie) hiervoor te verwerven. Eerste ruwe
schattingen laten zien dat de totale kosten van het het
maken van het Stedelijk Herstructereringsplan en de daarvan
afgeleide wijkplannen ruim f 2.5 miljoen zullen zijn op
termijn. In de nog in te dienen "projektopdracht Stedelijke
Herstructurering" zal dit uitgewerkt worden inclusief
dekkingsvoorstellen voor het gemeentelijke deel.
- Gekoppeld aan deelconvenant 3 (programmering woningbouw
etc.) zijn t.a.v. de kosten van uitvoering van het
Stedelijk Herstructureringsplan en de wijkontwikkelings- en
beheerplannen geen verdeelsleutels vastgesteld in dit
convenantDit kan pas gebeuren wanneer er meer
duidelijkheid is over de omvang en inhoud van de
herstructureringsopgaveWanneer dat het geval is zullen er
verder convenanten komen waarin dit uitgewerkt wordt. Van
Federatiezijde is in dit convenant toegezegd dat de kosten
van de onrendabele toppen voor rekening van de Federatie
zullen komen. De gemeente heeft toegezegd dat zij de
komende jaren extra middelen (buiten de reguliere om) zal
storten in een apart gemeentelijk fonds. Een fonds
overigens dat, wanneer de verdeelsystematieken dit
Blad 9
toelaten, gevoegd kan worden bij het nog te vormen
gezamenlijke Investeringsfonds Stedelijke Vernieuwing,
waarin de meeste volkshuisvestingssubsidies door het Rijk
zullen worden samengebracht. Over hoeveel extra-middelen
het gaat zijn nog geen afspraken gemaakt.
- Gekoppeld aan deelconvenant 3 tenslotte zijn bij een
aantal procedures en zakelijke rechten nog een aantal
afspraken gemaakt met als doel de corporaties (en bijv. bij
de OZB voor eenieder geldend) meer duidelijkheid te
verschaffen
par 7. Formele aspecten en checklist convenanten.
Zoals ook reeds gemeld is in het Raadstuk van 17 juni 1997
zijn de aandachtspunten bij convenanten, zoals genoemd in
de "Notitie betreffende wenselijke gedragslijn gemeente bij
het aangaan van convenanten e.d." (uit januari 1996)
verwerkt c.q. er is rekening mee gehouden.
Een aantal punten hieruit
- De convenanten worden aangegaan voor onbepaalde tijd (was
voorheen 4 jaar) met een opzegtermijn van 6 maanden. Beide
partijen kunnen zonder sancties opzeggen. Wel moet
duidelijk zijn dat het BBSH (en dus het BBSH-convenant) de
onderlegger is voor de reeks van convenanten en dat
opzeggen van het BBSH-convenant automatisch consequenties
heeft voor de andere convenanten.
Gezien het gekozen systeem van een jaarlijkse
Beleidsbrief op basis van actuele informatie zijn er
frequent evaluatieve momenten en overleggen ingebouwd hoe
zaken gaan. In de slotparagrafen van elk convenant staat
bovendien dat elke partij op elk moment om een evaluatie of
herziening kan vragen van convenanten of onderdelen. Bij
sommige afzonderlijke onderdelen (zoals bijv. de
kernvoorraad) staan tot slot al evaluatieve momenten
vermeld
- Uitdrukkelijk is de Federatie van de 4 corporaties
(Stichting FLW) de convenantspartner. De afspraken worden
met de gezamenlijke corporaties gemaakt.
Wel is er de juridische figuur nodig voor de ondertekening
dat elke corporatiedirecteur afzonderlijk dient te tekenen,
omdat de Federatie daartoe niet bevoegd is.
- Met de verzelfstandiging van de woningcorporaties,
afgesloten met de bruteringsoperatieis er een
onduidelijke situatie ontstaan hoe corporaties en gemeente
met elkaar tot afspraken moeten komen. De wetgever heeft
weliswaar de Huisvestingswet en het Besluit Beheer Sociale
Huursector ingesteld waarin nogal wat wenselijkheden worden
geuit, maar wettelijke verplichtingen (en bijvoorbeeld