Blad 8 maximum van f 12 5.000,met prijscorrectieHet tekort van de CRW is op dit moment ruim f 300.000. Conform het besluit van B&W van 23 september 1997 worden van de daar genoemde middelen (f250.000) f 62.500,- uit de gereserveerde middelen voor 1998 gehaald. In de begroting voor 1999 wordt structureel f 125.000 (plus prijscorrectie) hiervoor bestemd. Eveneens gekoppeld aan deelconvenant 2, systematiek woonruimteverdeling, zorgen de gemeente en Federatie voor de continuering van het Loket Woonproblemen, waaraan de gemeente jaarlijks maximaal f 125.000 (met indexering) zal bijdragen. Gemeente en Federatie werken nog uit hoe in detail de continuering van het experiment Loket Woonproblemen ingevuld gaat worden. Deze middelen zijn voor 1998 gedekt via reguliere middelen uit de Maatschappelijk Opvang. Voor 19 99 en later geschiedt de dekking eveneens uit de reguliere middelen namelijk uit de op basis van de Welzijnswet te ontvangen middelen voor Maatschappelijke Op vang - Gekoppeld aan deelconvenant 3 (programmering woningbouw etc.) zullen gemeente en Federatie beide bijdragen in de kosten van het maken van Stedelijk Herstructureringsplan en daarmee samenhangende wijkontwikkelings- en beheerplannen, volgens de formules zoals in paragraaf 7.2 staan van deelconvenant 3Tot nu toe kwamen deze kosten in de regel voor rekening van de gemeente. Wat precies de bijdrage wordt van elk van de partijen is onderwerp van uitwerking en afhankelijk van de mogelijkheden externe financiering (bijv. provincie) hiervoor te verwerven. Eerste ruwe schattingen laten zien dat de totale kosten van het het maken van het Stedelijk Herstructereringsplan en de daarvan afgeleide wijkplannen ruim f 2.5 miljoen zullen zijn op termijn. In de nog in te dienen "projektopdracht Stedelijke Herstructurering" zal dit uitgewerkt worden inclusief dekkingsvoorstellen voor het gemeentelijke deel. - Gekoppeld aan deelconvenant 3 (programmering woningbouw etc.) zijn t.a.v. de kosten van uitvoering van het Stedelijk Herstructureringsplan en de wijkontwikkelings- en beheerplannen geen verdeelsleutels vastgesteld in dit convenantDit kan pas gebeuren wanneer er meer duidelijkheid is over de omvang en inhoud van de herstructureringsopgaveWanneer dat het geval is zullen er verder convenanten komen waarin dit uitgewerkt wordt. Van Federatiezijde is in dit convenant toegezegd dat de kosten van de onrendabele toppen voor rekening van de Federatie zullen komen. De gemeente heeft toegezegd dat zij de komende jaren extra middelen (buiten de reguliere om) zal storten in een apart gemeentelijk fonds. Een fonds overigens dat, wanneer de verdeelsystematieken dit Blad 9 toelaten, gevoegd kan worden bij het nog te vormen gezamenlijke Investeringsfonds Stedelijke Vernieuwing, waarin de meeste volkshuisvestingssubsidies door het Rijk zullen worden samengebracht. Over hoeveel extra-middelen het gaat zijn nog geen afspraken gemaakt. - Gekoppeld aan deelconvenant 3 tenslotte zijn bij een aantal procedures en zakelijke rechten nog een aantal afspraken gemaakt met als doel de corporaties (en bijv. bij de OZB voor eenieder geldend) meer duidelijkheid te verschaffen par 7. Formele aspecten en checklist convenanten. Zoals ook reeds gemeld is in het Raadstuk van 17 juni 1997 zijn de aandachtspunten bij convenanten, zoals genoemd in de "Notitie betreffende wenselijke gedragslijn gemeente bij het aangaan van convenanten e.d." (uit januari 1996) verwerkt c.q. er is rekening mee gehouden. Een aantal punten hieruit - De convenanten worden aangegaan voor onbepaalde tijd (was voorheen 4 jaar) met een opzegtermijn van 6 maanden. Beide partijen kunnen zonder sancties opzeggen. Wel moet duidelijk zijn dat het BBSH (en dus het BBSH-convenant) de onderlegger is voor de reeks van convenanten en dat opzeggen van het BBSH-convenant automatisch consequenties heeft voor de andere convenanten. Gezien het gekozen systeem van een jaarlijkse Beleidsbrief op basis van actuele informatie zijn er frequent evaluatieve momenten en overleggen ingebouwd hoe zaken gaan. In de slotparagrafen van elk convenant staat bovendien dat elke partij op elk moment om een evaluatie of herziening kan vragen van convenanten of onderdelen. Bij sommige afzonderlijke onderdelen (zoals bijv. de kernvoorraad) staan tot slot al evaluatieve momenten vermeld - Uitdrukkelijk is de Federatie van de 4 corporaties (Stichting FLW) de convenantspartner. De afspraken worden met de gezamenlijke corporaties gemaakt. Wel is er de juridische figuur nodig voor de ondertekening dat elke corporatiedirecteur afzonderlijk dient te tekenen, omdat de Federatie daartoe niet bevoegd is. - Met de verzelfstandiging van de woningcorporaties, afgesloten met de bruteringsoperatieis er een onduidelijke situatie ontstaan hoe corporaties en gemeente met elkaar tot afspraken moeten komen. De wetgever heeft weliswaar de Huisvestingswet en het Besluit Beheer Sociale Huursector ingesteld waarin nogal wat wenselijkheden worden geuit, maar wettelijke verplichtingen (en bijvoorbeeld

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 433