Blad 2 Tevens is er in de periode maart-juli van dit jaar een leefbaarheids- en participatie-onderzoek door het Centrum voor arbeidsmarktbeleid van de Rijksuniversiteit Groningen uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 300 bijstandsgerechtigden in fase 4 in Leeuwarden. Voor de in houd en resultaten van dit onderzoek wordt verwezen naar het rapport getiteld "Kansarmen in Beeld" van het Centrum voor arbeidsmarktbeleid dat ter inzage is gelegd. Mede op basis van dit onderzoek zijn er voorstellen ontwik keld voor de aanpak van sociale activering in Leeuwarden. Deze voorstellen zijn neergelegd in een concept-kadernota sociale activering. Deze concept-kadernota is vervolgens besproken met organi saties in het veld en met de doelgroep. De verslagen van deze bijeenkomsten zijn voor u ter inzage gelegd. Uit het overleg is gebleken dat de bij het overleg aanwezi ge organisaties positief staan tegenover de voorstellen en bereid zijn een bijdrage te leveren aan het gemeentelijk sociaal activeringsbeleid. 2. De kadernota sociale activering Sociale activering is geen op zichzelf staand beleid en ook geen nieuw beleid. Het bestaande welzijnsbeleid van de gemeente richt zich in belangrijke mate op het creëren en instandhouden van vang netvoorzieningen voor mensen in achterstandssituaties, waartoe ook de groep bijstandsgerechtigden in fase 4 be hoort Hiervoor beschikt de gemeente in de eerste plaats over een groot aantal reguliere budgetten onder meer voor basis-edu catie, verslaafdenzorg, maatschappelijke opvang, kinderop vang, bijzondere bijstand etc. In de tweede plaats zijn de afgelopen jaren, eerst onder de noemer "sociale vernieuwing" en sinds een jaar in het kader van het grote stedenbeleid, tal van specif Leke activiteiten ontwikkeld die erop gericht zijn de achterstanden te ver minderen en participatie te bevorderen. Veel van deze acti viteiten komen ook ten goede aan bijstandsgerechtigden in fase 4 Voorbeelden van dergelijke activiteiten zijn de portiek- blokgesprekken in de wijk Heechterp, opvoedingsondersteu ning voor allochtonen ouders, project drang op maat, laag drempelige nachtopvang etc. In de derde plaats zijn er projecten in het kader van de Melkert III-regeling gestart. Blad 3 Bij sociale activering gaat het er vooral om te bepalen welke keuzen er worden gemaakt en hoe de gemeente een en ander het beste kan organiseren. In dit verband is de stu rende rol van de gemeente als regisseur van het beleid van belang Het gegeven dat sociale activering raakvlakken heeft met alle sectoren van de dienst Welzijn maakt een integrale aanpak noodzakelijk. De nota sociale activering biedt een beleidskader en formuleert een aantal actiepunten die op kortere danwel middellange termijn moeten worden uitgevoerd. Voor de inhoud van de beleidsvoorstellen en de daaruit voortvloeiende actiepunten wordt verwezen naar de kadernota sociale activering. Op basis van de besprekingen met organisaties in het veld en met de doelgroep is de concept-nota aangepast. De belangrijkste aanpassing betreft het punt van de sociale activeringsactiviteiten voor de groep bijstandsgerechtigden die niet meer naar betaalde arbeid kan worden toegeleid. Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en ook uit de reacties van de doelgroep zelf is gebleken dat een belangrijk deel van deze groep het in sociaal opzicht rede lijk redt en het liefst met rust zou willen worden gelaten. Daarbij wordt verwezen naar beperking van heronderzoeken, inkomenstoetsen etc. Deze groep heeft geen behoefte aan door de gemeente georganiseerde activiteiten. In de aange paste kadernota wordt voorgesteld om de mogelijkheden deze groep zoveel mogelijk met rust te laten te onderzoeken. Als rode draad door alle reacties vanuit de doelgroep zelf liep daarnaast het verzoek aan de gemeente alles in het werk te stellen de slechte financiële positie van blijvers in de bijstand te verbeteren. Ook dit aandachtspunt is in de aangepaste nota opgenomen. 3Financiën Voor sociale activeringsactiviteiten als zodanig worden door het Rijk geen extra middelen ter beschikking gesteld. Wel heeft het Rijk in het Werkfonds van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (W.I.W.) middelen voor sociale activering ter beschikking gesteld, die ook voor dat doel geoormerkt zijn. Daarnaast zijn er ook budgetten ter beschikking gesteld voor beleidsterreinen die raakvlakken met het sociaal acti veringsbeleid hebben. Hierbij moet worden gedacht aan onder meer de middelen voor kinderopvang alleenstaande ouders, incentivebeleid, basiseducatie en vormingswerk, drugs hulpverlening, maatschappelijke opvang en welzijnswerk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 45