Blad 2 In het voorstel "Indoor - Outdoor" is in hoofdstuk 4 beschreven hoe de democratische controle en de gemeentelijke zeggenschap geregeld wordt. In hoofdstuk 3 wordt aandacht besteed aan de wijze waarop de kwaliteit van het management en de participatie van verenigingen gewaar borgd wordt Sportboulevard Kalverdijkje - bedrijfsplan op hoofdlijnen Het huidige sportpark Kalverdijkje is geschikt om te ontwikkelen tot een aansprekend sport concentratiegebied. Een eerste kansrijke optie is gelegen in het opzetten van een sportboulevard met regionale uitstraling. Aanbevolen wordt de realisatie en exploitatie van een dergelijk project niet in eigen beheer op te pakken, maar dat te doen in een publiek private samenwerking. In dit geval is daarvoor een commanditaire vennootschap de meest geëigende vorm. Deelnemers daarin zijn in eerste instantie: de huidige ondernemers, het Friesland College en de gemeente in de persoon van de op te richten BV Sport. Daarbij wordt ervan uitgegaan, dat er kansen zijn een of meerdere krach tige marktpartijen te interesseren voor de ontwikkelde, ambitieuze productformule. In vervolg op het rapport kan in een op te stellen definitiedocument de voorwaarden beschreven worden voor de verdere ruimtelijke en organisa torische ontwikkeling en invulling van de sportboulevard. Relatie met het voorstel tot verzelfstandiging Er is geen directe relatie met de besluitvorming over de externe verzelfstandiging van de uitvoering van het sportbeleid. Wel is het samenwerkingsverband Kalverdijkje een voorbeeld van de wijze waarop de gemeentelijke sport BV relaties met derden kan aangaan. In het voorstel "Indoor - Outdoor" is in de hoofdstukken 3 en 4 aandacht besteed aan de samenwerking met derden. Indikking sportterreinen - beleidsplan sportvelden Uit de voorlopige conclusies van het onderzoekt blijkt, dat het aantal sportvelden in overeenstemming is met zowel het huidig beleid van een gespreid voorzieningenaanbod, als de huidige en toekomstige vraag van de verenigingen. Er is een licht overschot aan wedstrijdvelden en een beperkt tekort aan trainingsvelden. Mogelijkheden tot verminderen van het aantal sportvelden zijn gelegen in ombouw naar hoge kwaliteitsvelden en in verplaatsing en samenvoeging van verenigingen. Daarmee zijn investeringen in geld en tijd gemoeid. Relatie met het voorstel tot verzelfstandiging Er is geen directe relatie met de besluitvorming over de verzelfstandiging. De gemeente is en blijft eigenaar van de onroerende zaken. Blad 3 De gemeente bepaalt dus het beleid voor sportterreinen, i.e. indikken of uitbreiden van totale omvang, ruimtelijke situering, e.d. De mogelijke netto opbrengsten uit vermindering en herbestemming van sportvelden komen der halve rechtstreeks ten goede van de gemeente. Het beheer van de gemeentelijke sportterreinen wordt opgedragen aan de BV Sport, alwaar in de exploitatierekening het areaal aan te beheren gemeentelijke sportvelden en de te leveren prestaties tot uitdrukking komt. In het contract met de BV wordt opgenomen welke zaken van het beleidsplan sport velden, inclusief eventuele bijstellingen, tegen welke vergoeding in een bepaalde periode door de Sport BV gerealiseerd worden. De gemeente stelt een beleidsplan sportvelden vast nadat, overeenkomstig de Inspraakverordening, door de verenigingen op het voorstel is gereageerd. Deze vaststelling kan, gelet op de termijnen die voor inspraak gelden, thans nog niet plaatsvinden. Na het zomerreces zullen wij u een voorstel ter zake voorleggen. Conclusie Ten aanzien van de drie deelonderzoeken stellen wij u voor het volgende vast te stellen: 1. In het rapport "Wenselijkheid en haalbaarheid van verzelfstandiging van de sector Sport" zijn criteria en voorwaarden neergelegd, die als uitgangspunten gelden voor de bestuurlijke en organisatorische vormgeving van een zelfstandig bedrijf voor de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. 2Het rapport "Sportboulevard Kalverdijkje - een bedrijfs plan op hoofdlijnen" wordt, zowel ten aanzien van het functioneel ruimtelijke als het organisatorische concept, in principe aanvaard als uitgangspunt voor de verdere ontwikkeling van dit gebied. 3 Het rapport "Beleidsplan sportvelden gemeente Leeuwarden" wordt, nadat de inspraak hierover is afgerond, ter vast stelling aan de raad voorgelegd. De Commissie Bestuur en Middelen besprak de onderzoeks rapportages in twee rondes in haar vergaderingen van 11 juni en 24 augustus 1998. Ten aanzien de punten 1, 2 en 3 van ons voorstel adviseerde de commissie in meerderheid de onderzoeksrapporten als zodanig vast te stellen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 486