Blad 2
In het voorstel "Indoor - Outdoor" is in hoofdstuk 4
beschreven hoe de democratische controle en de
gemeentelijke zeggenschap geregeld wordt. In hoofdstuk 3
wordt aandacht besteed aan de wijze waarop de kwaliteit van
het management en de participatie van verenigingen gewaar
borgd wordt
Sportboulevard Kalverdijkje - bedrijfsplan op hoofdlijnen
Het huidige sportpark Kalverdijkje is geschikt om te
ontwikkelen tot een aansprekend sport concentratiegebied.
Een eerste kansrijke optie is gelegen in het opzetten van
een sportboulevard met regionale uitstraling. Aanbevolen
wordt de realisatie en exploitatie van een dergelijk
project niet in eigen beheer op te pakken, maar dat te doen
in een publiek private samenwerking. In dit geval is
daarvoor een commanditaire vennootschap de meest geëigende
vorm. Deelnemers daarin zijn in eerste instantie: de
huidige ondernemers, het Friesland College en de gemeente
in de persoon van de op te richten BV Sport. Daarbij wordt
ervan uitgegaan, dat er kansen zijn een of meerdere krach
tige marktpartijen te interesseren voor de ontwikkelde,
ambitieuze productformule. In vervolg op het rapport kan in
een op te stellen definitiedocument de voorwaarden
beschreven worden voor de verdere ruimtelijke en organisa
torische ontwikkeling en invulling van de sportboulevard.
Relatie met het voorstel tot verzelfstandiging
Er is geen directe relatie met de besluitvorming over de
externe verzelfstandiging van de uitvoering van het
sportbeleid. Wel is het samenwerkingsverband Kalverdijkje
een voorbeeld van de wijze waarop de gemeentelijke sport BV
relaties met derden kan aangaan. In het voorstel "Indoor -
Outdoor" is in de hoofdstukken 3 en 4 aandacht besteed aan
de samenwerking met derden.
Indikking sportterreinen - beleidsplan sportvelden
Uit de voorlopige conclusies van het onderzoekt blijkt, dat
het aantal sportvelden in overeenstemming is met zowel het
huidig beleid van een gespreid voorzieningenaanbod, als de
huidige en toekomstige vraag van de verenigingen. Er is een
licht overschot aan wedstrijdvelden en een beperkt tekort
aan trainingsvelden. Mogelijkheden tot verminderen van het
aantal sportvelden zijn gelegen in ombouw naar hoge
kwaliteitsvelden en in verplaatsing en samenvoeging van
verenigingen. Daarmee zijn investeringen in geld en tijd
gemoeid.
Relatie met het voorstel tot verzelfstandiging
Er is geen directe relatie met de besluitvorming over de
verzelfstandiging. De gemeente is en blijft eigenaar van de
onroerende zaken.
Blad 3
De gemeente bepaalt dus het beleid voor sportterreinen,
i.e. indikken of uitbreiden van totale omvang, ruimtelijke
situering, e.d. De mogelijke netto opbrengsten uit
vermindering en herbestemming van sportvelden komen der
halve rechtstreeks ten goede van de gemeente. Het beheer
van de gemeentelijke sportterreinen wordt opgedragen aan de
BV Sport, alwaar in de exploitatierekening het areaal aan
te beheren gemeentelijke sportvelden en de te leveren
prestaties tot uitdrukking komt. In het contract met de BV
wordt opgenomen welke zaken van het beleidsplan sport
velden, inclusief eventuele bijstellingen, tegen welke
vergoeding in een bepaalde periode door de Sport BV
gerealiseerd worden.
De gemeente stelt een beleidsplan sportvelden vast nadat,
overeenkomstig de Inspraakverordening, door de verenigingen
op het voorstel is gereageerd. Deze vaststelling kan, gelet
op de termijnen die voor inspraak gelden, thans nog niet
plaatsvinden. Na het zomerreces zullen wij u een voorstel
ter zake voorleggen.
Conclusie
Ten aanzien van de drie deelonderzoeken stellen wij u voor
het volgende vast te stellen:
1. In het rapport "Wenselijkheid en haalbaarheid van
verzelfstandiging van de sector Sport" zijn criteria en
voorwaarden neergelegd, die als uitgangspunten gelden
voor de bestuurlijke en organisatorische vormgeving van
een zelfstandig bedrijf voor de uitvoering van het
gemeentelijk sportbeleid.
2Het rapport "Sportboulevard Kalverdijkje - een bedrijfs
plan op hoofdlijnen" wordt, zowel ten aanzien van het
functioneel ruimtelijke als het organisatorische concept,
in principe aanvaard als uitgangspunt voor de verdere
ontwikkeling van dit gebied.
3 Het rapport "Beleidsplan sportvelden gemeente Leeuwarden"
wordt, nadat de inspraak hierover is afgerond, ter vast
stelling aan de raad voorgelegd.
De Commissie Bestuur en Middelen besprak de onderzoeks
rapportages in twee rondes in haar vergaderingen van
11 juni en 24 augustus 1998. Ten aanzien de punten 1, 2 en
3 van ons voorstel adviseerde de commissie in meerderheid
de onderzoeksrapporten als zodanig vast te stellen