Blad 2 De ambities van het behouden en verder ontwikkelen van deze twee hoofdfuncties zijn te integreren tot de ambitie om ook in de volgende eeuw een van de twee grote hoofdsteden te zijn van Noord-Nederland. Om dat voldoende realiteitswaarde te geven, zal Leeuwarden voldoende kritische massa moeten krijgen. Dat is niet alleen nodig om die ambitie op zichzelf waar te kunnen blijven maken, maar is ook noodzakelijk voor de volwaardige functie die Leeuwarden heeft voor de eigen regio, zodat bijvoorbeeld aan schaalvergrotingsprocessen onderhevige voorzieningen in Leeuwarden een bestaansbasis houden. Leeuwarden biedt ruim 47.000 mensen werk waarvan velen niet in de gemeente wonen. Stimulering van de economie en de werkgelegenheid blijft daarom een heel belangrijk opgave voor de gemeente. Enerzijds omdat de werkloosheid in Leeuwarden, recent weliswaar gedaald, nog steeds onaanvaardbaar hoog is en anderzijds omdat een sterke centrumstad voor een wijde omgeving van groot belang is. Werkgelegenheid wordt in de eerste plaats gecreëerd door het (bestaande) bedrijfsleven, terwijl de gemeente eerstverantwoordelijke is voor de bedrijfsomgeving en vervult daarbij een stimulerende en voorwaardenscheppende rol. De werkgelegenheidsfunctie van Leeuwarden en het feit dat uitbreiding van de werkgelegenheid met name plaatsvindt bij het bestaande bedrijfsleven, brengen met zich mee dat een intensieve en goede relatie met dit bedrijfsleven voor Leeuwarden hoge prioriteit heeft. Dit vertaalt zich allereerst in een goed gastheerschap door te voorzien in de normale dagelijkse dingen en daarnaast in het ondersteunen van de werkgelegenheidsontwikkeling op de (middel)lange termijn, vooral in de zakelijke dienstverlening en de agri-nutri. Ruim op tijd en in goed overleg met het bedrijfsleven zullen de ruimtelijk- economische ontwikkelingsvoorwaarden moeten worden gecreëerd met name voor de verdere uitbouw van de sterke groeiersDaarbij spelen uiteraard ook zaken een rol als de kwaliteit van het wonen, de cultuur, de aanwezigheid van een goed en breed onderwijs- en zorgpakketEen belangrijke uitdaging is het vormgeven van de koppeling tussen economische ontwikkeling, kennis en arbeidsmarkt vorm te geven. Ook op het terrein van de infrastructuur zijn er in en rondom Leeuwarden nog forse inspanningen en investeringen nodig. Naast de gemeente zal de opstelling van het rijk en van de provincie daarin cruciaal zijn, bijvoorbeeld als het gaat om de realisatie van de Haak om Leeuwarden. Dat geldt evenzeer voor de verdere uitbouw en verbetering van de bestaande infrastructuur zoals het rijksweggedeelte tussen Midlum en Zurich, de spoor- en waterverbindingen en de stadsinfrastructuur Blad 3 Daarnaast zet Leeuwarden in op de verbetering van de woon- en leefomgeving in de gemeente. De dreigende tweedeling in de samenleving willen wij tegengaan door middel van vernieuwing van het lokaal sociaal beleid, onder andere via het Grote Steden Beleid. Belangrijke andere aandachtsgebieden zijn voorts: het veiligheids-, jongeren-, onderwijs- en cultuurbeleid alsmede de sociale activering. Omdat wij van mening zijn dat de inwoners van de stad in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen woon- en leefomgeving, moet hen in het bestuurlijk opereren ook de ruimte gelaten worden zo'n rol te vervullen. Dit gebeurt onder meer door een open en communicatieve bestuursstijl maar ook door bewoners hun eigen keuzen te laten maken binnen de beschikbare budgetten en beleidskaders Op de woningmarkt in Leeuwarden bestaat op het ogenblik geen evenwicht. Het streven is er echter op gericht om een aantrekkelijke en evenwichtige woningmarkt te creëren in Leeuwarden. Mede met het oog op draagvlakvergroting en een evenwichtiger bevolkingsopbouw willen wij dat zoveel mogelijk mensen die binnen Leeuwarden werken daar ook gaan of blijven wonen. Hiervoor is het onder meer noodzakelijk dat er een stadsbrede herstructurerings- operatie wordt uitgevoerd teneinde de kwaliteit van de woningen in de bestaande voorraad en de kwaliteit van de bestaande woonomgeving in overeenstemming te brengen met de vraag van vandaag en morgen. Door middel van nieuwbouw moeten onevenwichtigheden in het woningaanbod verder in overeenstemming met de vraag worden gebracht. In grote en middelgrote steden is het gevoel van onveiligheid van de inwoners een reëel probleem. Dit gaat eveneens op voor Leeuwarden. Hieruit voortvloeiend wil Leeuwarden op het terrein van veiligheidszorg een actieve rol vervullen en samen met andere partners een integraal veiligheidsbeleid formuleren en uitvoeren. De hoge prioriteit die dit heeft, komt onder andere tot uiting in het speciaal ingestelde en bij een wethouder ondergebrachte portefeuilleonderdeel "openbare veiligheid" naast de openbare orde taak van de burgemeester De door Leeuwarden nagestreefde ontwikkeling is een duurzame ontwikkeling, dat wil zeggen een ontwikkeling van de samenleving die tegemoet komt aan de vragen/wensen van de huidige generaties zonder de behoeften van de toekomstige generatie te schaden. Het begrip duurzame ontwikkeling speelt in ons gehele beleid dan ook een belangrijke rol. Kortom, de gemeente is bij haar ontwikkeling voortdurend op zoek naar een nieuw sociaal, economisch en ecologisch optimum.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 492