Blad 2
De ambities van het behouden en verder ontwikkelen van
deze twee hoofdfuncties zijn te integreren tot de ambitie
om ook in de volgende eeuw een van de twee grote
hoofdsteden te zijn van Noord-Nederland. Om dat voldoende
realiteitswaarde te geven, zal Leeuwarden voldoende
kritische massa moeten krijgen. Dat is niet alleen nodig
om die ambitie op zichzelf waar te kunnen blijven maken,
maar is ook noodzakelijk voor de volwaardige functie die
Leeuwarden heeft voor de eigen regio, zodat bijvoorbeeld
aan schaalvergrotingsprocessen onderhevige voorzieningen
in Leeuwarden een bestaansbasis houden.
Leeuwarden biedt ruim 47.000 mensen werk waarvan velen
niet in de gemeente wonen. Stimulering van de economie en
de werkgelegenheid blijft daarom een heel belangrijk
opgave voor de gemeente. Enerzijds omdat de werkloosheid
in Leeuwarden, recent weliswaar gedaald, nog steeds
onaanvaardbaar hoog is en anderzijds omdat een sterke
centrumstad voor een wijde omgeving van groot belang is.
Werkgelegenheid wordt in de eerste plaats gecreëerd door
het (bestaande) bedrijfsleven, terwijl de gemeente
eerstverantwoordelijke is voor de bedrijfsomgeving en
vervult daarbij een stimulerende en voorwaardenscheppende
rol. De werkgelegenheidsfunctie van Leeuwarden en het
feit dat uitbreiding van de werkgelegenheid met name
plaatsvindt bij het bestaande bedrijfsleven, brengen met
zich mee dat een intensieve en goede relatie met dit
bedrijfsleven voor Leeuwarden hoge prioriteit heeft. Dit
vertaalt zich allereerst in een goed gastheerschap door
te voorzien in de normale dagelijkse dingen en daarnaast
in het ondersteunen van de werkgelegenheidsontwikkeling
op de (middel)lange termijn, vooral in de zakelijke
dienstverlening en de agri-nutri. Ruim op tijd en in goed
overleg met het bedrijfsleven zullen de ruimtelijk-
economische ontwikkelingsvoorwaarden moeten worden
gecreëerd met name voor de verdere uitbouw van de sterke
groeiersDaarbij spelen uiteraard ook zaken een rol als
de kwaliteit van het wonen, de cultuur, de aanwezigheid
van een goed en breed onderwijs- en zorgpakketEen
belangrijke uitdaging is het vormgeven van de koppeling
tussen economische ontwikkeling, kennis en arbeidsmarkt
vorm te geven. Ook op het terrein van de infrastructuur
zijn er in en rondom Leeuwarden nog forse inspanningen en
investeringen nodig. Naast de gemeente zal de opstelling
van het rijk en van de provincie daarin cruciaal zijn,
bijvoorbeeld als het gaat om de realisatie van de Haak om
Leeuwarden. Dat geldt evenzeer voor de verdere uitbouw en
verbetering van de bestaande infrastructuur zoals het
rijksweggedeelte tussen Midlum en Zurich, de spoor- en
waterverbindingen en de stadsinfrastructuur
Blad 3
Daarnaast zet Leeuwarden in op de verbetering van de
woon- en leefomgeving in de gemeente. De dreigende
tweedeling in de samenleving willen wij tegengaan door
middel van vernieuwing van het lokaal sociaal beleid,
onder andere via het Grote Steden Beleid. Belangrijke
andere aandachtsgebieden zijn voorts: het veiligheids-,
jongeren-, onderwijs- en cultuurbeleid alsmede de sociale
activering. Omdat wij van mening zijn dat de inwoners van
de stad in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn
voor hun eigen woon- en leefomgeving, moet hen in het
bestuurlijk opereren ook de ruimte gelaten worden zo'n
rol te vervullen. Dit gebeurt onder meer door een open en
communicatieve bestuursstijl maar ook door bewoners hun
eigen keuzen te laten maken binnen de beschikbare
budgetten en beleidskaders
Op de woningmarkt in Leeuwarden bestaat op het ogenblik
geen evenwicht. Het streven is er echter op gericht om
een aantrekkelijke en evenwichtige woningmarkt te creëren
in Leeuwarden. Mede met het oog op draagvlakvergroting en
een evenwichtiger bevolkingsopbouw willen wij dat zoveel
mogelijk mensen die binnen Leeuwarden werken daar ook
gaan of blijven wonen. Hiervoor is het onder meer
noodzakelijk dat er een stadsbrede herstructurerings-
operatie wordt uitgevoerd teneinde de kwaliteit van de
woningen in de bestaande voorraad en de kwaliteit van de
bestaande woonomgeving in overeenstemming te brengen met
de vraag van vandaag en morgen. Door middel van nieuwbouw
moeten onevenwichtigheden in het woningaanbod verder in
overeenstemming met de vraag worden gebracht.
In grote en middelgrote steden is het gevoel van
onveiligheid van de inwoners een reëel probleem. Dit gaat
eveneens op voor Leeuwarden. Hieruit voortvloeiend wil
Leeuwarden op het terrein van veiligheidszorg een actieve
rol vervullen en samen met andere partners een integraal
veiligheidsbeleid formuleren en uitvoeren. De hoge
prioriteit die dit heeft, komt onder andere tot uiting in
het speciaal ingestelde en bij een wethouder
ondergebrachte portefeuilleonderdeel "openbare
veiligheid" naast de openbare orde taak van de
burgemeester
De door Leeuwarden nagestreefde ontwikkeling is een
duurzame ontwikkeling, dat wil zeggen een ontwikkeling
van de samenleving die tegemoet komt aan de vragen/wensen
van de huidige generaties zonder de behoeften van de
toekomstige generatie te schaden. Het begrip duurzame
ontwikkeling speelt in ons gehele beleid dan ook een
belangrijke rol. Kortom, de gemeente is bij haar
ontwikkeling voortdurend op zoek naar een nieuw sociaal,
economisch en ecologisch optimum.