Blad 4 De stad Leeuwarden vervult een essentiële functie en positie voor de ontwikkeling van de gehele regio. Om alle ambities van Leeuwarden in de toekomst waar te kunnen maken en te kunnen realiseren, zullen ook omliggende gemeenten en de overige overheden een gerichte inzet moeten plegen om de positie van Leeuwarden in het Noorden uit te bouwen en te versterken. Een niet-vrijblijvende doelgerichte en daadkrachtige samenwerking met andere overheden is daarvoor noodzakelijk. Voor het realiseren van al onze ambities zijn forse investeringen noodzakelijk. De eigen gemeentelijke middelen schieten daarvoor tekort. Een bijzonder grote inspanning zal daarom gericht moeten zijn op het genereren van andere financieringsstromen. De basis van succes daarvoor is echter gelegen in het zelffinancierend vermogen van de gemeente. Een goed financieel beleid en het behouden c.q. verder uitbouwen van de financiële kracht van de gemeente is absolute noodzaak. In het verlengde van dit alles heeft Leeuwarden zich de afgelopen jaren ingezet voor de versterking van bestuur en beheer van de gemeentelijke organisatie, onder andere in de vorm een nieuwe besturingsfilosofie, én voor een bestuurlijk vernieuwende werkwijze, waarbij het accent ligt op de verbetering van de relatie tussen burgers en bestuur. Wij willen dit de komende jaren verder uitbouwen en verbeteren. De rol van de overheid is aan verandering onderhevig. Dit vraagt om aanpassingen in de cultuur van de organisatie en het politiek bestuur en soms in de structuur van de gemeentelijke organisatie. Wij zien de rol van de overheid in de toekomst meer als regisseur en makelaar en minder als uitvoerder. Coproductie dus, waarvoor, zoals eerder reeds gezegd, samenwerking de absolute randvoorwaarde is. Hiervoor is een open, resultaatgerichte en daadkrachtige werkwijze nodig. Ook doel- en resultaatgerichtheid zijn voor ons centrale begrippen. Voor dit alles is een open en slagvaardige werkwijze nodig alsmede een daarbij passende (kleine) organisatie 2) Het profiel voor een nieuwe burgemeester alsvolgt vast te stellen: I. Persoonlijke De kandidaat kwaliteiten 1. voelt zich betrokken bij en is dankzij haar/zijn communicatieve vaardigheden, kennis en inlevingsvermogen in staat goede verhoudingen op te bouwen met uiteenlopende maatschappelijke geledingen en burgers; heeft aandacht voor het levens beschouwelijk, sociaal en maatschappelijk leven in de gemeente Leeuwarden ,- beschikt over uitstekende communicatieve, strategische en leidinggevende vaardigheden; vaardigheid in het onderhandelen is een pre; is jong en enthousiast van geest en heeft gevoel voor humor; is in staat een visie te ontwikkelen en te sturen op hoofdlijnen; heeft aantoonbare ervaring dan wel grote affiniteit met het lokaal bestuur is een vernieuwend, dynamisch en strategisch bestuurlijk manager die (daadwerkelijk) boven de partijen staat Draagt zorg voor een democratisch en effectief functioneren van de raad, zodat het primaat van de raad behouden en versterkt wordt; treedt binnen de raad en het college stimulerend op; is betrokken bij de taken die aan de overige leden van het college zijn toebedeeld en stimuleert door de wijze van leiding geven de teamgeest binnen het college, vervult daarbij een coördinerende rol en stemt de bestuurlijke coördinatie af met de gemeentesecretaris die belast is met de ambtelijke coördinatie van de voor- bereidings- en uitvoeringsprocessen; heeft, mede gezien de dreigende tweedeling in de Leeuwarder samen leving, oog voor en betrokkenheid bij de sociale structuur van de gemeente; is in staat de taken van korpsbeheerder van het regionaal politiekorps en de taken op het terrein van het handhaven van de openbare orde volwaardig uit te voeren; is bereid de mogelijkheden die de Politiewet biedt voor decentraal beleid ten volle te benutten;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 493