Blad 2 Is dit niet het geval, dan wordt de melding genegeerd. Mede met het oog op het belang van de bestrijding van misbruik, is het niet van belang of de informant zich al dan niet be kend maakt. Zeer zorgvuldige behandeling van deze informa tie wordt gewaarborgd door procedurele voorschriften, on dermeer door het schriftelijk vastleggen van de tip, het leggen van de besluitvorming op een hoger leidinggevend ni veau en het formuleren van de onderzoeksopdracht op dat ni veau Achterliggende overwegingen In de nieuwe Algemene bijstandswet is meer nadruk gelegd op de primaire bestuurlijke verantwoordelijkheid van de ge meente voor de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wet Tot die uitvoeringsverantwoordelijkheid behoort ondermeer het treffen van die organisatorische en administratieve maatregelen die een goed niveau van handhaving verzekeren, zowel gericht op het voorkomen van onregelmatigheden als het adequaat reageren op (signalen van) misbruik. Detectie en opsporing zijn daarbij belangrijke functies, zeker op het terrein van sociale zekerheid waar misbruik zich niet voltrekt in de volle openbaarheid en in tegenstelling tot de bestrijding van andere criminaliteit (schending openbare orde, vernieling etc.) de daad niet onmiddellijk herkenbaar is. In het streven om uitkeringsfraude te beperken is het uitvoeringsorgaan in het bijzonder afhankelijk van meldin gen van derden, zowel instellingen als particulieren. Dit is overigens niets bijzonders, want elk opsporingsapparaat reageert op signalen anders dan door eigen onderzoek ver kregen Ook merken wij op dat niet altijd de gemeente de eerst ver antwoordelijke is om te bepalen of signalen van burgers al dan niet in onderzoek worden genomen. Feitelijk goed onder bouwde burgerinformatie kan zonder nader onderzoek een ver moeden van een strafbaar feit opleveren en aanleiding geven tot een opsporingsonderzoek in de zin van het Wetboek van Strafvordering. Daarbij is niet van belang of de melding afkomstig is van een anonieme burger. In deze situatie is het Openbaar Ministerie de verantwoordelijke instantie. Mede met het oog daarop kan de gemeente geen beleid voeren dat als uitgangspunt heeft dat op eigen initiatief van bur gers gedane meldingen zonder meer terzijde worden gelegd. De zakelijke waarde van de informatie zal moeten worden ge toetst. Een kort onderzoek moet uitwijzen, of het bericht iets toevoegt aan de beschikbare gegevens in het persoons dossier De juridisch geoorloofde mogelijkheid tot gebruik van in formatie beschouwen wij zeker niet als een vrijbrief voor Blad 3 ongebreideld gebruik van elke burgerinformatie. Na toetsing van de gebruikswaarde wordt beoordeeld of het belang van de privacy-bescherming van de uitkeringspartij hoger gesteld moet worden dan het belang van de handhaving. Steeds weer dient een afweging van de belangen plaats te vinden aan de hand van de omstandigheden van het geval. Ter verzekering van een zorgvuldige afweging is de bevoegdheid tot het stellen van een nader onderzoek gelegd op het leidinggevend niveau Ter afsluiting van de beschrijving van het gemeentelijk be leid wijzen wij op de stellingname van de regering, die meent dat gebruik van burgerinformatie onmisbaar is voor fraude bestrijding. Het belang van de bestrijding van mis bruik kan volgens haar prevaleren boven dat van privacy bescherming. Het is bekend dat het OM dit standpunt onder steunt. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft onlangs tijdens een PVDA-bijeenkomst in de Bres des gevraagd laten weten dat sociale diensten anonieme tips in behandeling moeten nemen. Een gemeentelijk besluit om in het geheel geen gebruik te maken van door burgers op eigen initiatief verstrekte in formatie wordt strijdig geacht met een goede uitvoering van de Abw. Op een categorische weigering zal de minister rea geren met een bestuurlijke aanwijzing. 4. Standpunt over de open brief van PUF Uit het voorafgaande blijkt dat de gemeente staat voor een terughoudend en zorgvuldig beleid ten opzichte van het ge bruik van burgerinformatie. Daarin past niet het actief uitlokken van deze informatie of het faciliteren van deze informatiestroom door middel van meldlijnen. Voor wat be treft de sociale zekerheidsfraude is bij een dergelijke vorm van tipbevordering elke redelijke verhouding tussen doel en middel zoek. Anders dan het Platform meent ligt in het gemeentelijk be leid zeker niet een aansporing tot "klikken" besloten. Evenmin wordt het "klikken" tot onderdeel van het systeem van handhaving gemaakt. Wij doen op geen enkele wijze een beroep op de burger om fraude te melden. Het initiatief ligt geheel bij de burger. Dat de gemeente zich niet af sluit voor deze informatie en deze kritisch voor gebruik toetst kan toch naar ons oordeel niet op één lijn worden gesteld met het bevorderen van een - in de woorden van het Platform- "klikmaatschappij Het gemeentelijk beleid wordt gekenmerkt door terughoudend heid en zorgvuldigheid bij het gebruik van al dan niet ano nieme meldingen. Deze uitgangspunten zijn niet alleen inge geven om de individuele uitkeringsgerechtigde zo veel moge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 57