3. HOOFDLIJNEN VAN BELEID Economische en ruimtelijke vernieuwing moeten hand in hand gaan met sociale vernieuwing. Een gezond economisch klimaat is even noodzakelijk als een gezond en duurzaam milieu. Zinvol werk is even onmisbaar als een leefbare, veilige stad. Niet alleen in het belang van de eigen inwoners, maar ook voor al die mensen die vanuit de directe omgeving of verder weg gebruik maken van de mogelijkheden die onze gemeente te bieden heeft. Voor de middellange termijn zal het agri-nutri profiel van Leeuwarden zich steeds meer verbreden en onderdeel vormen van het profiel van Leeuwarden als volledig dienstencentrum. Voor Leeuwarden liggen verder kansen in de uitbouw als vestigingsplaats voor hoogwaardige diensten. Nu reeds zijn deze rijk vertegenwoordigd in de stad. Voor deze bedrijvigheid is Leeuwarden een nog aantrekkelijker vestigingsplaats als Leeuwarden er in slaagt het centrum verder te ontwikkelen tot een hoogwaardig woon- en winkelgebied met uitstekende voorzieningen en Leeuwarden er in slaagt binnen en buiten de stad goede woonlocaties te ontwikkelen met voldoende recreatiemogelijkheden op korte afstand in de door ruimte en groen gekenmerkte weidse omgeving. Hoewel door een strak gevoerd beleid de financiële omstandigheden verbeterd zijn, blijft het nodig prioriteiten te stellen. Deze prioriteiten scheppen niet alleen verplichtingen voor de gemeentelijke overheid, maar vragen om een intensieve maatschappelijke samenwerking op breed terrein. Een geïntegreerde, samenhangende aanpak. 4 BESTl 'RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden Leeuwarden is voor Fryslan de sociale, economische en culturele krachtbron. Deze belangrijke positie, en de erkenning daarvan, blijkt ook uit de aparte rijksstatus op een aantal gebieden (gemeente in het kader van het Grote stedenbeleid, Stedelijk Knooppunt, Stadsvernieuwingsgemeente, gemeente met een rijkstaak voor de woningbouw, erkende gemeente voor het lokaal openbaar vervoer, gemeente voor de herziening van de bestuurlijke organisatie). Die positie blijkt ook uit de aanbevelingen van de commissie Langman. In de afgelopen Raadsperiode zijn veel projecten op sociaal, economisch en cultureel gebied ontwikkeld en in gang gezet. In een aantal gevallen gaat het om activiteiten die pas op langere termijn daadwerkelijk tot uitvoering kunnen komen, andere zullen al op middellange termijn werkelijkheid worden. Het beleid voor de komende periode zal zich nog meer moeten toespitsen op de geïntegreerde, samenhangende aanpak van kansen en bedreigingen, hand in hand met bundeling van geld en kennis. Samen, het openbaar bestuur en de maatschappelijke partners, de schouders eronder. Dit in het besef dat niet alles in de komende vier jaar gerealiseerd kan worden. Maar dat verplicht ook tot een beleid dat leidt tot een optimaal maatschappelijk rendement van de zaken waarvoor in de komende jaren gekozen wordt. Gezien de kansen en bedreigingen zal het beleid de komende periode in abstracte zin ingezet moeten worden op vier hoofdpijlers: de sociale pijler de economische pijler de fysieke pijler de pijler van de (bestuurlijke, financiële en organisatorische) randvoorwaarden. 1 X; BESTL L RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 6