3. HOOFDLIJNEN VAN BELEID
Economische en ruimtelijke vernieuwing moeten hand in hand gaan met sociale
vernieuwing. Een gezond economisch klimaat is even noodzakelijk als een
gezond en duurzaam milieu. Zinvol werk is even onmisbaar als een leefbare,
veilige stad. Niet alleen in het belang van de eigen inwoners, maar ook voor al
die mensen die vanuit de directe omgeving of verder weg gebruik maken van de
mogelijkheden die onze gemeente te bieden heeft.
Voor de middellange termijn zal het agri-nutri profiel van Leeuwarden zich
steeds meer verbreden en onderdeel vormen van het profiel van Leeuwarden
als volledig dienstencentrum.
Voor Leeuwarden liggen verder kansen in de uitbouw als vestigingsplaats voor
hoogwaardige diensten. Nu reeds zijn deze rijk vertegenwoordigd in de stad.
Voor deze bedrijvigheid is Leeuwarden een nog aantrekkelijker vestigingsplaats
als
Leeuwarden er in slaagt het centrum verder te ontwikkelen tot een
hoogwaardig woon- en winkelgebied met uitstekende voorzieningen en
Leeuwarden er in slaagt binnen en buiten de stad goede woonlocaties te
ontwikkelen met voldoende recreatiemogelijkheden op korte afstand in de
door ruimte en groen gekenmerkte weidse omgeving.
Hoewel door een strak gevoerd beleid de financiële omstandigheden verbeterd
zijn, blijft het nodig prioriteiten te stellen. Deze prioriteiten scheppen niet alleen
verplichtingen voor de gemeentelijke overheid, maar vragen om een intensieve
maatschappelijke samenwerking op breed terrein. Een geïntegreerde,
samenhangende aanpak.
4
BESTl 'RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden
Leeuwarden is voor Fryslan de sociale, economische en culturele krachtbron.
Deze belangrijke positie, en de erkenning daarvan, blijkt ook uit de aparte
rijksstatus op een aantal gebieden (gemeente in het kader van het Grote
stedenbeleid, Stedelijk Knooppunt, Stadsvernieuwingsgemeente, gemeente met
een rijkstaak voor de woningbouw, erkende gemeente voor het lokaal openbaar
vervoer, gemeente voor de herziening van de bestuurlijke organisatie). Die
positie blijkt ook uit de aanbevelingen van de commissie Langman.
In de afgelopen Raadsperiode zijn veel projecten op sociaal, economisch en
cultureel gebied ontwikkeld en in gang gezet. In een aantal gevallen gaat het om
activiteiten die pas op langere termijn daadwerkelijk tot uitvoering kunnen
komen, andere zullen al op middellange termijn werkelijkheid worden.
Het beleid voor de komende periode zal zich nog meer moeten toespitsen op de
geïntegreerde, samenhangende aanpak van kansen en bedreigingen, hand in
hand met bundeling van geld en kennis. Samen, het openbaar bestuur en de
maatschappelijke partners, de schouders eronder. Dit in het besef dat niet alles
in de komende vier jaar gerealiseerd kan worden. Maar dat verplicht ook tot een
beleid dat leidt tot een optimaal maatschappelijk rendement van de zaken
waarvoor in de komende jaren gekozen wordt.
Gezien de kansen en bedreigingen zal het beleid de komende periode in
abstracte zin ingezet moeten worden op vier hoofdpijlers:
de sociale pijler
de economische pijler
de fysieke pijler
de pijler van de (bestuurlijke, financiële en organisatorische)
randvoorwaarden.
1 X;
BESTL L RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden