13.De inrichting en het beheer van nieuwe openbare ruimten/gebieden wordt getoetst op veiligheidsaspecten. 14. Een goede openbare verlichting draagt bij aan de veiligheid van burgers op straat. De openbare verlichting in slecht verlichte wijken zoals Schieringen en het Valeriuskwartier moet dan ook worden verbeterd. 15.Leeuwarden moet zijn invloed op de lokale politiezorg optimaal benutten. 16. Er moet meer politie zichtbaar op straat komen en de kwaliteit en bereikbaarheid van de politie dient verhoogd te worden. De typische, wettelijke politietaken mogen niet overgedragen worden aan commerciële veiligheidsbedrijven. 17.De politie dient dichtbij de burger te staan en nauwe contacten te onderhouden met het gemeentebestuur en de gemeentelijke diensten. Met name wijkagenten die te voet of op de fiets door de wijk surveilleren. 4.2. Handhavingsbeleid Het handhaven van wet en regelgeving, openbare orde en veiligheid zijn kerntaken van de gemeente. Hiernaast hebben ook andere partijen (burgers, bedrijven, onderwijs, winkeliers, horeca, woningcorporaties e.d.) een eigen verantwoordelijkheid, die zij dienen te nemen. Sociale controle en sociale samenhang vragen om een goed georganiseerd en doeltreffend handhavingsbeleid. Een beter handhavingsbeleid is een middel tegen onder meer overlast van horecabedrijven, prostitutie en drugshandel, ongeoorloofd gebruik van de openbare ruimte, milieuovertredingen enzovoort. Snelle signalering van zaken als vernielingen, parkeerchaos, zwerfvuil en graffiti is noodzakelijk. De stadswachten hebben hierbij een belangrijke rol. Wijkvertegenwoordigers, woningcorporaties en gemeente kunnen via voorlichting en een beroep doen op de verantwoordelijkheid van alle bewoners mede zorgen voor een aantrekkelijker en schoner leefmilieu Actiepunten: 1Verbeteren van het handhavingsbeleid door goede afspraken te maken met de politie en daadwerkelijke controle van de wet- en regelgeving. 2. Toepassing en uitbreiding van lik op stuk beleid. 3. Het huidige beleid ten aanzien van alcohol op de openbare weg is uitgangspunt. Op basis van de evaluatie daarvan zal gekeken worden of uitbreiding van de instrumenten noodzakelijk is en welke prioritering aan die instrumenten gegeven wordt. Het is in ieder geval nodig de overlast door drankgebruik op de openbare weg tegen te gaan. 8 BESTl L 'RSPROGRAMMA 1998-2002. Gemeente Leeuwarden 4.3. Sociale zaken Beleid op het terrein van sociale zaken is breder dan het verstrekken van uitkeringen, een goede schuldhulpverlening en een adequaat kwijtscheldingsbeleid. Het is vooral ook het bevorderen van het uitstromen van klanten en het bevorderen van participatie van mensen met zeer slechte kansen op de arbeidsmarkt. Met dit beleid van 'sociale activering' is een accentverschuiving duorgevoerd in de opvattingen over welzijn en zorg en wordt gekozen voor de maatschappelijke participatie van mensen in achterstandssituaties De aanpak van problemen die verband houden met achterstand, zelfredzaamheid en isolement hangt nauw samen met andere beleidsterreinen zoals werkgelegenheid, gezondheid, huisvesting en onderwijs. Alleen vanuit geïntegreerd werkende gemeentelijke diensten en sectoren en door met elkaar samenwerkende welzijnsinstellingen kan een sluitende aanpak van de met elkaar samenhangende problemen worden bereikt. Minimabeleid Er blijft een actief minimabeleid gevoerd worden dat naast maatregelen gericht op de verbetering van de inkomenspositie (bijzondere bijstand, schuldhulpverlening en kwijtschelding) elementen bevat die sociaal isolement bestrijden en participatie bevorderen. Een deel van de bijstandsgerechtigden is te weinig bekend met de voorzieningen en maakt er te weinig gebruik van. De bestaande instrumenten dienen ten volle te worden benut om materiële armoede en sociale uitsluiting te bestrijden. Het niet-gebruiken van de voorhanden zijnde voorzieningen en faciliteiten moet worden tegengegaan. Dit kan worden verbeterd door het geven van meer voorlichting, door vereenvoudiging van procedures en door het tegengaan van het niet gebruiken van voorzieningen. In beginsel spreken partijen uit dat de volgende aanvullende voorstellen ten behoeve van de inwoners met een minimum uitkering op 1 januari 1999 zullen worden ingevoerd: 1 De invoering van een kortingssysteem zoals bijvoorbeeld een kortingspas waardoor de bereikbaarheid van voorzieningen (sport, cultuur, recreatie, algemene vorming, enzovoort) en daarmee de maatschappelijke participatie daadwerkelijk groter wordt. Dit systeem moet een vorm hebben die niet stigmatiserend is, geen drempel kent zoals een ingewikkelde aanvraagprocedure en de korting moet bij gebruik van het systeem direct geïncasseerd kunnen worden. Het systeem wordt vooralsnog voor een periode van 2 jaar ingevoerd, waarna het zal worden beoordeeld op effectiviteit. Als het instrument effectief blijkt te zijn zal het worden voortgezet. BESTl L RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 8