I
I
Blad 2
Naast de noodzakelijk te maken frictiekosten zal een ope
ratie als Bestuurlijke Vernieuwing Friesland bij gelijk
blijvende dienstverlening moeten leiden tot lagere kosten
voor de burger
Vanuit deze abstractheid hechten wij dan ook zeer aan het
steeds weer toetsen van tussen- en eindvoorstellen aan de
richtinggevende uitspraken en de ijkpunten die aan het be
gin van het proces gezamenlijk geformuleerd zijn.
Criteria
Zowel door de stuurgroep als door ons zijn de tussenstappen
steeds getoetst of er een openbaar bestuur zou kunnen ont
staan dat
doorzichtig is,
snelhandelend is,
samenhangend is,
beschikbaar is voor de dagelijkse zaken en
democratisch gelegitimeerd is,
Daarnaast hebben wij steeds nagegaan of
de verantwoordelijkheid voor de taken zo dicht mogelijk
bij de burgers komen; met andere woorden: taken moeten
op lokaal niveau worden uitgeoefend tenzij overtuigend
wordt aangetoond dat dit niet mogelijk of doelmatig is.
Het beginsel van de omgekeerde bewijslast dus.
het bestuur in Fryslan voldoet aan de eisen van doelma
tigheid en efficiency.
Korte historie
Op 16 maart 1994 is het project Bestuurlijke Vernieuwing
van start gegaan. In dat jaar verschenen eerst een IJkpun-
tennotitie en een Koersnotitiewaarna in januari 1995 door
de stuurgroep een tussenrapportage, Tuskenspul geheten,
uitgebracht werd. In januari 1996 legde de stuurgroep in
'Fryslan fernijt!' haar eindrapportage op tafel.
Geconstateerd moet worden dat zolang er nog sprake was van
enige abstractheid in de tussenvoorstellen, er een brede
consensus bestond over die voorstellen. Kenmerkend is dan
bijvoorbeeld de instemming met teksten die aangeven dat ge
meenten autonoom dienen te blijven en een volwaardig taken
pakket dienen te hebben, zowel qua beleidsvorming als be
leidsuitvoering. In algemene zin bleek al bij Tuskenspul en
Fryslan fernijt dat:
1. de maat van de kleinere gemeenten de maatstaf is geweest
voor de voorstellen met betrekking tot de uitvoering van
de taken
met name in Tuskenspul is aangegeven dat als hoofdlijn
gekozen is voor een model van taakverdeling en niet voor
herindeling (met uitzondering van het gebied rond Leeu
warden) dit gegeven zien wij terug in de voorgestelde
gemeenschappelijke regelingen (n.b: regelingen gericht op
Blad 3
de uitvoerende taken) die voor Leeuwarden niet per sé
noodzakelijk zijn;
2. daardoor het mogelijke evenwichtige pakket niet optimaal
gerealiseerd zou worden;
3 de constatering van punt 1 versterkt werd omdat de pro
vincie het geringe aantal taken dat zij zou overdragen
met alle zekerheden voor de provincie wilde omkleden;
4. het Rijk wel meedeed, er weinig rijkstaken overgedragen
zijn, maar er ook geen andere over te dragen rijkstaken
gevraagd zijn;
5er vraagtekens gezet konden worden bij een efficiënte
inzet van de beschikbare overheidsmiddelen;
Alle participanten konden het voorjaar van 1996 gebruiken
om op Fryslan fernijt te reageren. Ook uw raad heeft toen
haar voorlopig oordeel gegeven. In essentie kwam dat stand
punt op het volgende neer
instemmen met de voorstellen omtrent de politie, behalve
op het punt van de gedelegeerde beheersbevoegdheden naar
sub-regionaal niveau; de raad van de gemeente Leeuwarden
is wel voorstander van het mandateren naar sub-regionaal
niveau; één en ander als "terug te draaien" experiment;
de taken van de regionale brandweer conform de voorstellen
terugnemen van de gemeenschappelijke regeling Regio Noord-
Friesland en overdragen aan de provincie;
de gemeenschappelijke regeling Centrale Post Ambulancever
voer opheffen en de taak overdragen aan de provincie;
de gemeenschappelijke regeling Alarmcentrale Friesland
opheffen en het beheer en de exploitatie van de centrale
overdragen aan de provincie;
instemmen met de voorstellen en experimenten omtrent de
ruimtelijke ordening;
instemmen met de verdeling van de taken op het terrein van
verkeer en vervoer en verkeersveiligheid conform de lande
lijke afspraken, het opheffen van de gemeenschappelijke
regeling Vervoerregio Friesland en het overleg doen
plaatsvinden overeenkomstig nader vast te stellen voor
stellen, waarbij de thans bestaande overlegstructuur op
het terrein van verkeer en vervoer als leidraad wordt ge
nomen
vasthouden aan de bestaande status als rechtstreekse bud
gethouder in het kader van de rijksregelingen op het ge
bied van de volkshuisvesting, stads- en dorpsvernieuwing
en monumentenzorg;
de taken op het gebied van milieu terugnemen van de ge
meenschappelijke regeling Regio Noord-Friesland en, onder
voorbehoud van de inrichting van de gemeenschappelijke re
geling en de financiële consequenties van de Friese mili
eudienst, instemmen met de voorstellen met betrekking tot
de bevoegdheidsverdeling, het gezamenlijk beleidskader en
de uitvoeringsorganisatie op het gebied van milieu;