I I Blad 2 Naast de noodzakelijk te maken frictiekosten zal een ope ratie als Bestuurlijke Vernieuwing Friesland bij gelijk blijvende dienstverlening moeten leiden tot lagere kosten voor de burger Vanuit deze abstractheid hechten wij dan ook zeer aan het steeds weer toetsen van tussen- en eindvoorstellen aan de richtinggevende uitspraken en de ijkpunten die aan het be gin van het proces gezamenlijk geformuleerd zijn. Criteria Zowel door de stuurgroep als door ons zijn de tussenstappen steeds getoetst of er een openbaar bestuur zou kunnen ont staan dat doorzichtig is, snelhandelend is, samenhangend is, beschikbaar is voor de dagelijkse zaken en democratisch gelegitimeerd is, Daarnaast hebben wij steeds nagegaan of de verantwoordelijkheid voor de taken zo dicht mogelijk bij de burgers komen; met andere woorden: taken moeten op lokaal niveau worden uitgeoefend tenzij overtuigend wordt aangetoond dat dit niet mogelijk of doelmatig is. Het beginsel van de omgekeerde bewijslast dus. het bestuur in Fryslan voldoet aan de eisen van doelma tigheid en efficiency. Korte historie Op 16 maart 1994 is het project Bestuurlijke Vernieuwing van start gegaan. In dat jaar verschenen eerst een IJkpun- tennotitie en een Koersnotitiewaarna in januari 1995 door de stuurgroep een tussenrapportage, Tuskenspul geheten, uitgebracht werd. In januari 1996 legde de stuurgroep in 'Fryslan fernijt!' haar eindrapportage op tafel. Geconstateerd moet worden dat zolang er nog sprake was van enige abstractheid in de tussenvoorstellen, er een brede consensus bestond over die voorstellen. Kenmerkend is dan bijvoorbeeld de instemming met teksten die aangeven dat ge meenten autonoom dienen te blijven en een volwaardig taken pakket dienen te hebben, zowel qua beleidsvorming als be leidsuitvoering. In algemene zin bleek al bij Tuskenspul en Fryslan fernijt dat: 1. de maat van de kleinere gemeenten de maatstaf is geweest voor de voorstellen met betrekking tot de uitvoering van de taken met name in Tuskenspul is aangegeven dat als hoofdlijn gekozen is voor een model van taakverdeling en niet voor herindeling (met uitzondering van het gebied rond Leeu warden) dit gegeven zien wij terug in de voorgestelde gemeenschappelijke regelingen (n.b: regelingen gericht op Blad 3 de uitvoerende taken) die voor Leeuwarden niet per sé noodzakelijk zijn; 2. daardoor het mogelijke evenwichtige pakket niet optimaal gerealiseerd zou worden; 3 de constatering van punt 1 versterkt werd omdat de pro vincie het geringe aantal taken dat zij zou overdragen met alle zekerheden voor de provincie wilde omkleden; 4. het Rijk wel meedeed, er weinig rijkstaken overgedragen zijn, maar er ook geen andere over te dragen rijkstaken gevraagd zijn; 5er vraagtekens gezet konden worden bij een efficiënte inzet van de beschikbare overheidsmiddelen; Alle participanten konden het voorjaar van 1996 gebruiken om op Fryslan fernijt te reageren. Ook uw raad heeft toen haar voorlopig oordeel gegeven. In essentie kwam dat stand punt op het volgende neer instemmen met de voorstellen omtrent de politie, behalve op het punt van de gedelegeerde beheersbevoegdheden naar sub-regionaal niveau; de raad van de gemeente Leeuwarden is wel voorstander van het mandateren naar sub-regionaal niveau; één en ander als "terug te draaien" experiment; de taken van de regionale brandweer conform de voorstellen terugnemen van de gemeenschappelijke regeling Regio Noord- Friesland en overdragen aan de provincie; de gemeenschappelijke regeling Centrale Post Ambulancever voer opheffen en de taak overdragen aan de provincie; de gemeenschappelijke regeling Alarmcentrale Friesland opheffen en het beheer en de exploitatie van de centrale overdragen aan de provincie; instemmen met de voorstellen en experimenten omtrent de ruimtelijke ordening; instemmen met de verdeling van de taken op het terrein van verkeer en vervoer en verkeersveiligheid conform de lande lijke afspraken, het opheffen van de gemeenschappelijke regeling Vervoerregio Friesland en het overleg doen plaatsvinden overeenkomstig nader vast te stellen voor stellen, waarbij de thans bestaande overlegstructuur op het terrein van verkeer en vervoer als leidraad wordt ge nomen vasthouden aan de bestaande status als rechtstreekse bud gethouder in het kader van de rijksregelingen op het ge bied van de volkshuisvesting, stads- en dorpsvernieuwing en monumentenzorg; de taken op het gebied van milieu terugnemen van de ge meenschappelijke regeling Regio Noord-Friesland en, onder voorbehoud van de inrichting van de gemeenschappelijke re geling en de financiële consequenties van de Friese mili eudienst, instemmen met de voorstellen met betrekking tot de bevoegdheidsverdeling, het gezamenlijk beleidskader en de uitvoeringsorganisatie op het gebied van milieu;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 90