Blad 4 instemmen met de uitspraken omtrent de economische ontwik keling; de taken ten aanzien van de collectieve preventie volksge zondheid terug nemen van de gemeenschappelijke regeling Regio Noord-Friesland en de uitvoering van de taken doen plaatsvinden door een nieuw te vormen en bij de provincie onder te brengen GGD-Friesland (motie D66); dit in afwij king van Fryslan fernijt die uitgaat van een gemeenschap pelijke regeling van gemeenten; zorgdragen, samen met de zorgverzekeraars, voor de instel ling van een onafhankelijke indicatie-instelling de Vereniging van Friese Gemeenten herstructureren over eenkomstig de voorstellen, mede ten behoeve van de commu nicatiefunctie tussen de gezamenlijke gemeenten en de provincie de gemeenschappelijke regeling Regio Noord-Friesland op heffen Op grond van de door alle betrokken participanten gegeven mening achtte de stuurgroep de tijd rijp om eind augustus 1996 het startsein te geven voor de uitwerkings- en invoe ringsfase. De uitwerkingsvoorstellen zijn voorbereid door zes deelprojectgroepenpolitie, brandweer/alarmcentrale/- CPA, fysieke leefomgeving, milieu, zorg en communicatie structuur. De stuurgroep heeft de deeloplossingen beoordeeld en heeft het resultaat van die beoordeling vastgelegd in de nota Ta Beslüt. Opdracht Van Naar Opm Rijk Prov Gem Rijk Prov Gem Korpsbeheer politie X X Experiment Regionale brandweer X X CPA X X Vrijstellingsprocedure (RO) X X Structuurplan nieuwe stijl X X Experiment Rij kstoezicht X X Projectprocedure X simulatie Verkeer en Vervoer X X X X X X convenant opstellen Verdeelsystematiek X X Vergunningverlening milieu X X Fusie GGD-en X X Ordening communicatie X X X X Ta Beslüt Algemeen De toetsing van de uitwerkingsvoorstellen zullen wij in dit hoofdstuk per deelvoorstel de revue laten passeren. In het volgende hoofdstuk zullen wij het totaalpakket tegen het licht houden. Als we per onderdeel naar alle criteria kijken, dan is het voor ons niet makkelijk om zondermeer in te stemmen met al le voorstellen uit Ta Beslüt. Blad 5 Gezien de standpunten die uw raad ingenomen heeft tijdens de behandeling van de nota Fryslan fernijt, stellen wij u voor in te stemmen met de volgende projectonderdelen: Brandweer Het gaat hierbij om de overdracht van die taken naar de provincie die in de huidige situatie overgedragen zijn van de gemeente aan de regio-Noord. Alarmcentrale Dit is op dit moment een eigen gemeenschappelijke rege ling van de 31 Friese gemeenten; de taken worden overge dragen aan de provincie. Centrale Post Ambulancevervoer Zie Alarmcentrale Ruimtelijke Ordening De voorstellen die gedaan worden leiden tot snellere af handeling van procedures. Verkeer en Vervoer Gezien het belang dat Leeuwarden heeft en de invloed die de pendel op Leeuwarden heeft, vinden wij het acceptabel, en zelfs noodzakelijk, dat voor de onderlinge communica tie via het instituut 'convenant' afgeweken wordt van de algemene communicatiestructuur. Communicatiestructuur. Door uw raad is besloten dat dit onderdeel zo vormgegeven dient te worden dat de autonomie van de gemeente niet aangetast wordt. Deze mening was het merendeel van de Friese gemeenten toegedaan. Daarom heeft de VFG een pri vaatrechtelijke vorm gekregen en hebben de leden van de VFG besloten tot een communicatiestructuur die het moge lijk maakt onderling informatie uit te wisselen en af stemming te bevorderen. Deze communicatiestructuur past goed in de gedachtenlijn van Fryslan fernijt maar komt niet terug in Ta beslüt omdat dit een interne aangelegen heid is van de leden van de VFG. Wel treft u in bijlage IV-D van Ta beslüt een voorstel aan voor de omgangsregels met betrekking tot de communicatie tussen gemeenten en de provincie. Ook deze regels gaan uit van het autonomie- principe van iedere gemeente (de VFG spreekt niet namens de gemeenten)maar beogen ook, mede in relatie tot de communicatiestructuur binnen de VFG, tot een doelmatige communicatie te komen tussen VFG en het provinciebestuur. De andere voorstellen geven aanleiding tot kanttekeningen die wij hierna benoemen. Politie De gemeenteraad heeft aangegeven binnen het experiment van provinciale aansturing wel voor deelbeheer en de daarbij behorende instrumenten als deelbeleidsplan en deelbegroting op subregionaal niveau te zijn, maar dit te doen via manda tering en niet via delegatie. Deze wens is na afweging in de stuurgroep niet gehonoreerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 91