Blad 4
instemmen met de uitspraken omtrent de economische ontwik
keling;
de taken ten aanzien van de collectieve preventie volksge
zondheid terug nemen van de gemeenschappelijke regeling
Regio Noord-Friesland en de uitvoering van de taken doen
plaatsvinden door een nieuw te vormen en bij de provincie
onder te brengen GGD-Friesland (motie D66); dit in afwij
king van Fryslan fernijt die uitgaat van een gemeenschap
pelijke regeling van gemeenten;
zorgdragen, samen met de zorgverzekeraars, voor de instel
ling van een onafhankelijke indicatie-instelling
de Vereniging van Friese Gemeenten herstructureren over
eenkomstig de voorstellen, mede ten behoeve van de commu
nicatiefunctie tussen de gezamenlijke gemeenten en de
provincie
de gemeenschappelijke regeling Regio Noord-Friesland op
heffen
Op grond van de door alle betrokken participanten gegeven
mening achtte de stuurgroep de tijd rijp om eind augustus
1996 het startsein te geven voor de uitwerkings- en invoe
ringsfase. De uitwerkingsvoorstellen zijn voorbereid door
zes deelprojectgroepenpolitie, brandweer/alarmcentrale/-
CPA, fysieke leefomgeving, milieu, zorg en communicatie
structuur. De stuurgroep heeft de deeloplossingen beoordeeld
en heeft het resultaat van die beoordeling vastgelegd in de
nota Ta Beslüt.
Opdracht
Van
Naar
Opm
Rijk
Prov
Gem
Rijk
Prov
Gem
Korpsbeheer politie
X
X
Experiment
Regionale brandweer
X
X
CPA
X
X
Vrijstellingsprocedure (RO)
X
X
Structuurplan nieuwe stijl
X
X
Experiment
Rij kstoezicht
X
X
Projectprocedure
X
simulatie
Verkeer en Vervoer
X
X
X
X
X
X
convenant
opstellen
Verdeelsystematiek
X
X
Vergunningverlening milieu
X
X
Fusie GGD-en
X
X
Ordening communicatie
X
X
X
X
Ta Beslüt
Algemeen
De toetsing van de uitwerkingsvoorstellen zullen wij in dit
hoofdstuk per deelvoorstel de revue laten passeren. In het
volgende hoofdstuk zullen wij het totaalpakket tegen het
licht houden.
Als we per onderdeel naar alle criteria kijken, dan is het
voor ons niet makkelijk om zondermeer in te stemmen met al
le voorstellen uit Ta Beslüt.
Blad 5
Gezien de standpunten die uw raad ingenomen heeft tijdens
de behandeling van de nota Fryslan fernijt, stellen wij u
voor in te stemmen met de volgende projectonderdelen:
Brandweer
Het gaat hierbij om de overdracht van die taken naar de
provincie die in de huidige situatie overgedragen zijn
van de gemeente aan de regio-Noord.
Alarmcentrale
Dit is op dit moment een eigen gemeenschappelijke rege
ling van de 31 Friese gemeenten; de taken worden overge
dragen aan de provincie.
Centrale Post Ambulancevervoer
Zie Alarmcentrale
Ruimtelijke Ordening
De voorstellen die gedaan worden leiden tot snellere af
handeling van procedures.
Verkeer en Vervoer
Gezien het belang dat Leeuwarden heeft en de invloed die
de pendel op Leeuwarden heeft, vinden wij het acceptabel,
en zelfs noodzakelijk, dat voor de onderlinge communica
tie via het instituut 'convenant' afgeweken wordt van de
algemene communicatiestructuur.
Communicatiestructuur.
Door uw raad is besloten dat dit onderdeel zo vormgegeven
dient te worden dat de autonomie van de gemeente niet
aangetast wordt. Deze mening was het merendeel van de
Friese gemeenten toegedaan. Daarom heeft de VFG een pri
vaatrechtelijke vorm gekregen en hebben de leden van de
VFG besloten tot een communicatiestructuur die het moge
lijk maakt onderling informatie uit te wisselen en af
stemming te bevorderen. Deze communicatiestructuur past
goed in de gedachtenlijn van Fryslan fernijt maar komt
niet terug in Ta beslüt omdat dit een interne aangelegen
heid is van de leden van de VFG. Wel treft u in bijlage
IV-D van Ta beslüt een voorstel aan voor de omgangsregels
met betrekking tot de communicatie tussen gemeenten en de
provincie. Ook deze regels gaan uit van het autonomie-
principe van iedere gemeente (de VFG spreekt niet namens
de gemeenten)maar beogen ook, mede in relatie tot de
communicatiestructuur binnen de VFG, tot een doelmatige
communicatie te komen tussen VFG en het provinciebestuur.
De andere voorstellen geven aanleiding tot kanttekeningen
die wij hierna benoemen.
Politie
De gemeenteraad heeft aangegeven binnen het experiment van
provinciale aansturing wel voor deelbeheer en de daarbij
behorende instrumenten als deelbeleidsplan en deelbegroting
op subregionaal niveau te zijn, maar dit te doen via manda
tering en niet via delegatie. Deze wens is na afweging in
de stuurgroep niet gehonoreerd.