Blad 6 Om beleidsvorming van gemeenten en het openbaar ministerie op het niveau van de zes afdelingen (voor Leeuwarden gaat het dan om de afdeling Leeuwarden-Boarnsterhim) mogelijk te maken, is een wettekst ontworpen, gebaseerd op art. 31 van de Politiewet. De essentie van de tweelagenstructuur en de essentie van integrale beleidsvorming en beheer (zowel op regionaal niveau als op subregionaal niveau: sterke samen hang tussen openbare orde/veiligheidbeleid en criminali teitsbestrijding) wordt hiermee mogelijk gemaakt. Het Regi onaal College heeft aan deze basisstructuur de voorwaarde verbonden dat één en ander in de te maken Friese experimen- teerwet wordt vastgelegd teneinde de posities van gemeenten en het openbaar ministerie te waarborgen. Ook wij achten dit essentieel voor een evenwichtige aansturing. Tevens geldt als voorwaarde dat de Friese politieregio een zelf standige rechtspersoonlijkheid blijft; enerzijds om hiermee uitdrukking te geven aan het feit dat ook het openbaar mi nisterie en de gemeenteraden (mede-aanstuurders zijn, maar ook omdat er veel onnodige uitvoeringsproblemen ontstaan bij opname in de provincie als rechtspersoon. Deze zijn van boekhoudkundige (gebouwenoverdracht e.d.) en rechtspositio nele (bijvoorbeeld de positie van de O.R.) aard. Bovendien is hiermee een teruggang (na afloop van het experiment) naar de situatie zoals dan geldend in de rest van Nederland (de zogenaamde omkeerbaarheidseis) veel eenvoudiger. Wij moeten in dit verband overigens ter informatie opmerken dat de "Evaluatie Politiewet" aan de hand van twee onderzoeks resultaten binnen enkele maanden in het Kabinet zal worden besproken en dat het er niet naar uit ziet dat de steven zal worden gewend naar meer provinciale inbedding. Ook de programma's van de landelijke politieke partijen geven daarop geen enkel uitzicht. De stuurgroep heeft in Ta Beslüt uitgesproken een voorkeur te hebben voor het handhaven van beide voorwaarden. Het Re gionaal College en de Hoofdofficier van Justitie (openbaar ministerie) stellen deze als eis bij het Friese experiment. Wij stellen u voor hetzelfde te doen. Verdeelsystematiek De voorstellen van dit onderdeel van Ta Beslüt voldoen naar onze mening op een aantal punten niet aan de opdrachtZo ontbreken een inventarisatie van de omvang van de middelen en de wijze waarop de budgethouderschappen van de verschil lende regelingen thans geregeld zijn. Verder is het primair een procedurevoorstel en wordt in tegenstelling tot de op dracht niet ingegaan op actuele woningmarktvraagstukken als herstructurering en stedelijke vernieuwing en hoe de voor gestelde bundeling van middelen daarop een antwoord zou kunnen bieden. Ook aan de bijzondere positie van Leeuwarden wordt geen aandacht besteed. Blad 7 Leeuwarden heeft als enige Friese gemeente een rechtstreek se status voor alle genoemde regelingen en daarnaast een bijzondere positie als middelgrote gemeente op landelijk niveau. Eenzelfde speciale status heeft Leeuwarden op een aantal niet genoemde regelingen op het gebied van de fysie ke leefomgeving, te weten de stimuleringsregelingen voor Duurzaam bouwen, Liftplaatsing en (deels) het Grote Steden Beleid. Voorts wordt in het rapport van de commissie Lang- man, Ruimtelijk-Economisch Perspectief Noord-Nederland, een bijzondere status voor Leeuwarden aangegeven waar het bij voorbeeld om herstructurering gaat. Het Leeuwarder aandeel van het totale Friese budget van al deze regelingen vari eert van circa. 20% tot 100%. De meerwaarde van het voorstel zit voor Leeuwarden in het ontschotten van de diverse budgetten, waardoor een gebun delde inzet van middelen voor de verschillende projecten mogelijk wordt gemaakt. Een bundeling die overigens ook op landelijk niveau wordt voorbereid. Op 28 november 1997 heeft het Kabinet een notitie van minister de Boer (VROM) en staatssecretaris Tommei (Volkshuisvesting) over het In vesteringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) vastgesteld. In deze notitie wordt de voorgestelde bundeling van midde len positief beoordeeld, waarbij voor de grotere gemeenten de sturende rol c.q. het budgethouderschap bij die gemeen ten zelf wordt gelegd en voor de kleinere gemeenten bij de provincie. De bundeling van middelen zou in een nieuwe re geling Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) neergelegd moeten worden. Deze bundeling wordt uiterlijk in het jaar 2000 ingevoerd, het Friese experiment naar alle waarschijnlijkheid niet eerder dan in 1999. In de stuurgroepvergadering van 9 januari jl. is de positie van de "zelfstandige" gemeenten aan de orde geweest. Toen is gebleken dat vorenstaande onhelderheid over de zelfstan dige positie op een misverstand berust. Leeuwarden zal de bestaande rechten behouden en kan zelfs eventueel een be roep doen op de door de provincie te beheren middelen doen. In de statencommissie AEZ is dit standpunt ook in het open baar meegedeeld door de Commissaris der Koningin. Milieu Dit onderdeel van het project geeft aanleiding tot de mees te kanttekeningen. Daarom gaan wij wat dieper op dit voor stel in. Inhoud van het voorstel De voorstellen voor het onderdeel Milieu bevatten de vol gende onderdelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 92