Blad 10 uitbesteedt aan de dienst. Anders zou er immers nauwe lijks nog sprake zijn van enige daadwerkelijke delegatie. Terzijde moet worden opgemerkt dat de provincie relatief veel baat heeft bij deze regeling zoals die er thans ligt. De bevoegdheden zijn gedelegeerd (en kunnen derhal ve te allen tijde worden teruggenomen) en de provincie behoudt de regierol. De gemeenten hebben straks echter de zorg voor de uitvoering, zowel inhoudelijk als financi eel. Indien er zich ontwikkelingen in de taak voordoen zijn de gemeenten in het geheel belast met de financiële en inhoudelijke consequenties plus het feit dat wanneer er sprake is van een lagere benodigde capaciteit, dit grote financiële consequenties kan hebben. Het betreft dan wel de zorg voor grotendeels ex-provinciale ambtena ren Bovendien is een slagvaardige sturing van bijvoorbeeld een integratie tussen de eigen sector en de intergemeen telijke dienst groter (bijvoorbeeld bij noodzakelijke ef ficiencyoperaties omdat na deregulering taakreductie ont staat) wanneer deze intergemeentelijke dienst niet onno dig groot is. De toevoeging van het provinciedeel is om die reden dan ook een bezwaar. Financiën De basis voor de op te richten dienst staat verwoord in een rapport van NovioconsultDe Regio Noord-Friesland heeft aangegeven dat de ingeschatte financiële middelen voor de geschetste op te richten dienst te laag zijn. De redenen hiervoor zijn onder andere dat er (veel) te wei nig formatieplaatsen zijn ingeschat voor administratieve ondersteuning, evenals een te kleine hoeveelheid benodig de vierkante meters kantoorruimte en een te laag inge schatte 'vierkante-meter-prijs' voor deze kantoorruimte. Wij kunnen er aan toevoegen, dat indien deze benodigde extra middelen worden toegevoegd, er inmiddels al niet meer sprake kan zijn van een concurrerend uurtarief in de markt, één van de doelstellingen van het totale project en zeker ook voor het onderdeel Milieu. Bij de financiële gevolgen in Ta Beslüt wordt aangegeven dat uitgangspunt kan zijn dat de gemeenten niet méér bij dragen dan thans aan hun regionale milieudienst. Ons uit gangspunt is echter, en dat is vanaf het begin van dit projectonderdeel ook zo geweest binnen het project, dat de op te richten milieudienst 'marktconform' moet gaan werken Een andere financiële onduidelijkheid wordt gevormd door het feit dat de basis van de huidige begroting een begro ting is die uitgaat van taken en daaraan gekoppelde pro ductieve uren. Hierdoor kan de gemeente straks alleen Blad 11 over uren onderhandelen met de dienst en niet over de hoeveelheid producten. Dit staat op gespannen voet met het marktconformwerken waarbij afspraken worden gemaakt over aantallen producten en niet over uren. Ook is hier door de vergelijkbaarheid van de dienst met de markt en de gemeentelijke sector Milieu, die wel een productenbe groting hanteert, niet mogelijk. Aan de nieuwe uitvoeringsdienst zal een gemeenschappelij ke regeling ten grondslag liggen die aangegaan wordt voor onbepaalde tijd. De regeling heeft als uitgangspunt dat op basis van het voor Leeuwarden relatief ongunstige uit gangspunt van aantallen woningen wordt bijgedragen (de Wgr van de Regio Noord-Friesland was/is gebaseerd op in woners) aan de financiering van beleids- en coördinatie taken. Deze algemene bijdrage betreft f 3,50 per woning. Voor Leeuwarden is dit een bedrag van f 140.000,- indien wordt aangenomen dat Leeuwarden over 40.000 woningen be schikt. Bij de bezuiniging en de efficiencyoperatie in Leeuwarden is echter besloten om ingaande de nieuwe rege ling f 100.000,- te bezuinigen omdat wij een afname ten opzichte van de huidige regeling in algemene taken wensen en omdat de huidige regeling in de relatief 'oneerlijke' kostenverdeelsleutel op basis van inwoners is. Een verde ling per lid/gemeente is in deze veel eerlijker omdat de baat van deze algemene taken voor elke gemeente gelijk is. Door eerlijker te verdelen kan Leeuwarden uiteraard structureel bezuinigen en dus goedkoper diensten gaan aanbieden aan burgers en bedrijven. Wanneer het echter gaat om de zeggenschap over deze ta ken, dan heeft Leeuwarden net als alle andere gemeenten slechts recht op 1 stem! Het vereist daarom aanbeveling dat op dit punt de financiële risico's nader worden uit gewerkt. Als gevolg van de landelijk ingezette MDW- operatie (Marktwerking, Deregulering en Wetgevingskwali teit) zal voor een deel van de bedrijven waar nu nog een vergunningplicht voor geldt, straks (1998) het regime van de AMVB gelden. Het aantal af te geven vergunningen zal verminderen en plaatsmaken voor controlesDe totale werkomvang kan hierdoor afnemen terwijl op basis van de regeling niet zonder meer het contract met de dienst kan worden gewi j z igd Indien een raad besluit om bepaalde taken niet meer af te nemen dan zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de per sonele zorg. Dit is binnen de voorgestelde regeling op zich terecht, maar anderszins heeft de gemeente geen mo gelijkheden om zelf door sturend op te treden mogelijke boventalligheid te voorkomen, waar dat wel bij eigen per soneel kan. Indien de gemeente bij een onafhankelijk ad viesbureau dezelfde milieutaken uit zou laten voeren dan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 94