Blad 10
uitbesteedt aan de dienst. Anders zou er immers nauwe
lijks nog sprake zijn van enige daadwerkelijke delegatie.
Terzijde moet worden opgemerkt dat de provincie relatief
veel baat heeft bij deze regeling zoals die er thans
ligt. De bevoegdheden zijn gedelegeerd (en kunnen derhal
ve te allen tijde worden teruggenomen) en de provincie
behoudt de regierol. De gemeenten hebben straks echter de
zorg voor de uitvoering, zowel inhoudelijk als financi
eel. Indien er zich ontwikkelingen in de taak voordoen
zijn de gemeenten in het geheel belast met de financiële
en inhoudelijke consequenties plus het feit dat wanneer
er sprake is van een lagere benodigde capaciteit, dit
grote financiële consequenties kan hebben. Het betreft
dan wel de zorg voor grotendeels ex-provinciale ambtena
ren
Bovendien is een slagvaardige sturing van bijvoorbeeld
een integratie tussen de eigen sector en de intergemeen
telijke dienst groter (bijvoorbeeld bij noodzakelijke ef
ficiencyoperaties omdat na deregulering taakreductie ont
staat) wanneer deze intergemeentelijke dienst niet onno
dig groot is. De toevoeging van het provinciedeel is om
die reden dan ook een bezwaar.
Financiën
De basis voor de op te richten dienst staat verwoord in
een rapport van NovioconsultDe Regio Noord-Friesland
heeft aangegeven dat de ingeschatte financiële middelen
voor de geschetste op te richten dienst te laag zijn. De
redenen hiervoor zijn onder andere dat er (veel) te wei
nig formatieplaatsen zijn ingeschat voor administratieve
ondersteuning, evenals een te kleine hoeveelheid benodig
de vierkante meters kantoorruimte en een te laag inge
schatte 'vierkante-meter-prijs' voor deze kantoorruimte.
Wij kunnen er aan toevoegen, dat indien deze benodigde
extra middelen worden toegevoegd, er inmiddels al niet
meer sprake kan zijn van een concurrerend uurtarief in de
markt, één van de doelstellingen van het totale project
en zeker ook voor het onderdeel Milieu.
Bij de financiële gevolgen in Ta Beslüt wordt aangegeven
dat uitgangspunt kan zijn dat de gemeenten niet méér bij
dragen dan thans aan hun regionale milieudienst. Ons uit
gangspunt is echter, en dat is vanaf het begin van dit
projectonderdeel ook zo geweest binnen het project, dat
de op te richten milieudienst 'marktconform' moet gaan
werken
Een andere financiële onduidelijkheid wordt gevormd door
het feit dat de basis van de huidige begroting een begro
ting is die uitgaat van taken en daaraan gekoppelde pro
ductieve uren. Hierdoor kan de gemeente straks alleen
Blad 11
over uren onderhandelen met de dienst en niet over de
hoeveelheid producten. Dit staat op gespannen voet met
het marktconformwerken waarbij afspraken worden gemaakt
over aantallen producten en niet over uren. Ook is hier
door de vergelijkbaarheid van de dienst met de markt en
de gemeentelijke sector Milieu, die wel een productenbe
groting hanteert, niet mogelijk.
Aan de nieuwe uitvoeringsdienst zal een gemeenschappelij
ke regeling ten grondslag liggen die aangegaan wordt voor
onbepaalde tijd. De regeling heeft als uitgangspunt dat
op basis van het voor Leeuwarden relatief ongunstige uit
gangspunt van aantallen woningen wordt bijgedragen (de
Wgr van de Regio Noord-Friesland was/is gebaseerd op in
woners) aan de financiering van beleids- en coördinatie
taken. Deze algemene bijdrage betreft f 3,50 per woning.
Voor Leeuwarden is dit een bedrag van f 140.000,- indien
wordt aangenomen dat Leeuwarden over 40.000 woningen be
schikt. Bij de bezuiniging en de efficiencyoperatie in
Leeuwarden is echter besloten om ingaande de nieuwe rege
ling f 100.000,- te bezuinigen omdat wij een afname ten
opzichte van de huidige regeling in algemene taken wensen
en omdat de huidige regeling in de relatief 'oneerlijke'
kostenverdeelsleutel op basis van inwoners is. Een verde
ling per lid/gemeente is in deze veel eerlijker omdat de
baat van deze algemene taken voor elke gemeente gelijk
is. Door eerlijker te verdelen kan Leeuwarden uiteraard
structureel bezuinigen en dus goedkoper diensten gaan
aanbieden aan burgers en bedrijven.
Wanneer het echter gaat om de zeggenschap over deze ta
ken, dan heeft Leeuwarden net als alle andere gemeenten
slechts recht op 1 stem! Het vereist daarom aanbeveling
dat op dit punt de financiële risico's nader worden uit
gewerkt. Als gevolg van de landelijk ingezette MDW-
operatie (Marktwerking, Deregulering en Wetgevingskwali
teit) zal voor een deel van de bedrijven waar nu nog een
vergunningplicht voor geldt, straks (1998) het regime van
de AMVB gelden. Het aantal af te geven vergunningen zal
verminderen en plaatsmaken voor controlesDe totale
werkomvang kan hierdoor afnemen terwijl op basis van de
regeling niet zonder meer het contract met de dienst kan
worden gewi j z igd
Indien een raad besluit om bepaalde taken niet meer af te
nemen dan zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de per
sonele zorg. Dit is binnen de voorgestelde regeling op
zich terecht, maar anderszins heeft de gemeente geen mo
gelijkheden om zelf door sturend op te treden mogelijke
boventalligheid te voorkomen, waar dat wel bij eigen per
soneel kan. Indien de gemeente bij een onafhankelijk ad
viesbureau dezelfde milieutaken uit zou laten voeren dan