Blad 12 behoeft zij ook geen boventalligheid te betalen. Daar komt nog bij dat de provincie in dit kader helemaal bui ten beeld blijft, terwijl ook provincie-ambtenaren zijn overgedragen Voorts wordt er op rijksniveau over gedacht om de leges voor een milieuvergunning in hun geheel af te schaffen en als compensatie het Provincie- en Gemeentefonds te verho gen. De vraag is echter of deze compensatie voldoende is en of de provincie het voornemen heeft deze verhoging van het Provinciefonds naar de gemeente door te sluizen. Daar het merendeel van de ambtenaren in de nieuwe dienst pro vincieambtenaren zijn, lijkt het van belang de financiële verplichting van de provincie goed vast te leggen. Hoewel de gemeente in het projectvoorstel contracten van drie jaar met de voorgestelde GMF aangaat, maakt de vang netconstructie van de voorgestelde regeling, dat er fei telijk geen sprake is van vrije contractonderhandeling. Datgene wat minder wordt afgenomen, is voor rekening van de gemeenten. Daarnaast zal als basis aan de nieuw te vormen milieudienst straks geen productbegroting maar een conventionele begroting ten grondslag liggen. Dit maakt het des te waarschijnlijker dat er geen resultaatver plichting (in aantallen controles en vergunningen)maar een inspanningsverplichting is (hoeveelheid aan vergun ningverlening en controle te besteden uren) Als er na drie jaar echt vrije contractonderhandelingen plaatsvinden, wordt ook duidelijk wat het de gemeenten kost en wat ze ervoor terug krijgen. Nu wordt niet duide lijk wat er in de productieve uren gepresteerd wordt, want hoe lang wordt er gedaan over het verlenen van een vergunning, etcetera? Bij vrije contractonderhandeling kan dit gewoon vastgelegd worden: voor dit bedrag ont vangt u dat productNaar onze mening moet dan ook het uitgangspunt zijn dat na drie jaar de gemeenten helemaal vrij zijn door wie zij de taken op dit gebied laten uit voeren. Er wordt immers aangegeven dat de GMF na drie jaar marktconform zal werken, dan hoeft het ons inziens ook helemaal geen probleem te zijn om dit als zodanig voor te stellen. Want als de GMF inderdaad marktconform zal werken, dan zullen wij natuurlijk ook diensten blij ven afnemen bij de GMF. Conclusie Wij hebben voor wat betreft de bevoegdheidsverdeling, het gemeenschappelijk beleidskader en de voorgestelde geconcen treerde dienst in Leeuwarden als hoofdgedachte geen overwe gende bezwaren. Daarentegen vinden wij dat: Blad 13 in de loop van het proces de herverdelingsvraag terecht gekomen is bij een vrij brede discussie over de sturing en het geld; dat is naar onze mening niet het gesternte waaronder de nieuwe Milieudienst zou moeten beginnen om dat die discussie voort zal blijven gaan, er een onvoldoende inzichtelijke financiële onderbouwing is van de voorgestelde GMF, de prestatieverplichting niet duidelijk wordt (welke en hoeveel producten uitgedrukt in aantallen vergunningen en controles worden straks geleverd en hoeveel kost dat per product?) en dat de gemeenschappelijke regeling voor de op te richten Milieudienst niet de juiste basis is, vanwege de onbe paalde duur ervan; dit laatste zou naar onze mening moe ten gebeuren op basis van (eventueel langlopende) con tracten, zoals aanvankelijk ook de bedoeling was! De gemeenten 'krijgen' weliswaar de gedelegeerde bevoegd heid voor het uitvoeren van de provinciale taken van de Wet milieubeheer, maar dit gebeurt onder dermate beperkende voorwaarden dat de aantrekkelijkheid van dit aanbod danig vermindert. De winst voor de gemeente Leeuwarden, en daar mee voor haar inwoners alsmede voor de binnen de gemeente grenzen aanwezige bedrijven achten wij te gering en de be zwaren in termen van financiën en sturing te groot. Wij stellen u dan ook voor de huidige voorstellen af te wijzen. Zorg Algemeen Bij het onderdeel Zorg gaat het met name om het los van en voor het begin van het bestuurlijke vernieuwingsproces reeds in gang gezette fusietraject van de drie GGD-en in Fryslan om te komen tot één GGD-Fryslan. Bij de behandeling van Fryslan fernijt heeft, zoals vermeld is op bladzijde 3, uw Raad over dit onderdeel een motie aangenomen waarin uitgesproken werd om de taken ten aanzien van de collectieve preventie volksgezondheid terug nemen van de gemeenschappelijke regeling Regio Noord-Friesland en de uitvoering van de taken doen plaatsvinden door een nieuw te vormen en bij de provincie onder te brengen GGD-Friesland Er zijn drie argumenten waarom wij u nu voorstellen om bin nen het pakket van voorstellen dat nu voorligt geen uitvoe ring te geven aan deze motie: 1. het gaat hierbij om een in de wet verankerde lokale taak; 2de provincie heeft te kennen gegeven deze taak niet te willen overnemen; 3de 'stuurgroep fusie GGD-en', niet te verwarren met de Stuurgroep Bestuurlijke Vernieuwing Friesland, heeft in middels in het verlengde van punt 1 aan de algemene be-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 95