Blad 14
sturen van de drie nog bestaande GGD-en een fusieplan
voorgelegd. De regioraad van de Regio Noord-Friesland
heeft op 10 juni jl. besloten in te stemmen met de vor
ming van één GGD-Fryslan per 1 januari 1998 of zo spoedig
mogelijk daarna. Ook de andere twee regio's hebben inmid
dels ingestemd met de plannen om tot een gefuseerde GGD
te komen. Wel heeft elke regio zijn eigen voorwaarden
hierbij geformuleerd. Door de Regio Noord-Friesland is,
met name ook door onze inbreng, als voorwaarde gesteld
dat er sprake moet zijn van het huidige kostenniveau, dat
wil zeggen dat de aangegeven structurele verhoging a
f 1,25 per inwoner voor de gemeenten in deze regio in een
tijdsbestek van vijf jaar teruggebracht dient te worden
naar het huidige kostenniveau.
De volgende stap is dat de individuele gemeenten ter be
sluitvorming de concept Gemeenschappelijke regeling GGD-
Fryslan voorgelegd krijgen. Deze regeling is als bijlage
IV-B in Ta Beslüt opgenomen.
Eigenlijk is er nu dus sprake van een dubbel besluitvor
mingstraject: Via de stuurgroep 'fusie GGD' en via de
stuurgroep 'Bestuurlijke Vernieuwing Friesland'Binnen het
traject van Bestuurlijke Vernieuwing wordt er van uitgegaan
dat de fusievoorstellen een onderdeel zijn van de integrale
besluitvorming via Ta Beslüt.
In algemene zin horen naar onze mening de gemeenten, onge
acht de uitkomst van de besluitvorming over Ta Beslüt, een
eigen verantwoordelijkheid en bevoegdheid te hebben en te
houden om alsnog besluitvorming te plegen over de fusie van
de GGD-en. Overigens spoort dit ook met de uitgangspunten
zoals die door de 'stuurgroep fusie GGD-en' zijn geformu
leerd
Hoewel de leden van de regioraad al in een eerder stadium
bij de fusiegedachten betrokken zijn geweest, is dit de
eerste keer dat uw raad formeel op de hoogte gesteld wordt
van dit proces. Daarom gaan wij eerst wat uitvoeriger in op
het onderwerp
De nieuwe GGD
Taken GGD
De wettelijke taken op het gebied van de collectieve pre
ventie die nu nog binnen het samenwerkingsverband van de
Regio Noord-Friesland door de GGD Noord-Friesland worden
uitgevoerd, zullen na de fusie door deze dienst uitge
voerd moeten worden. In het kort gaat het om de volgende
taken
verwerven inzicht in de gezondheidssituatie van de be
volking
Blad 15
bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke be
slissingen;
bevorderen hygiëne en psychohygiëne
het bijdragen aan opzet, uitvoering en afstemming van
preventieprogramma's, met inbegrip van gezondheids
voorlichting en opvoeding;
uitvoering van preventieve jeugdgezondheidszorg.
Vorenstaande taken zijn opgenomen in het zogenaamde ba
sispakket. Naast het basispakket kan de gemeente bij de
GGD een beroep doen op plus- en markttaken. Dit zijn ta
ken die iets toe (kunnen) voegen aan hetgeen al gebeurt
op het terrein van de collectieve preventie en die bij
voorbeeld gewenst of noodzakelijk zijn op grond van de
lokale gezondheidssituatie. Overigens merkt de GGD zelf
op dat het huidige takenpakket minimaal is, terwijl aan
een aantal wettelijke taken zelfs niet wordt voldaan. Ge
noemd wordt hierbij de afwezigheid van een mondhygiënist
en een psycholoog.
Uitgangspunten
De 'stuurgroep fusie GGD-en' geeft aan dat eind 1994 de
uitgangspunten m.b.t. de fusie als volgt werden geformu
leerd
een fusie is onafhankelijk van de bestuurlijke ophan
ging (bestuurlijke vernieuwing) gewenst uit oogpunt
van kwaliteitsniveau en efficiency;
bij de organisatorische opbouw van een gezamenlijke
dienst zal nadrukkelijk aandacht besteed moeten worden
aan de bereikbaarheid van de dienst voor burger en ge
meente
de totstandkoming van een gezamenlijke dienst zal in
een aantal fasen moeten plaatsvinden;
uitgangspunt voor de fusie dient het kwaliteitsniveau
en een doelmatige besteding van overheidsgelden te
zijn; de financiële voordelen die uit een fusie kunnen
voortvloeien mogen geen doel op zich zijn;
frictiekosten die ontstaan als gevolg van de fusie
dienen door de gezamenlijke gemeenten te worden gedra
gen
Juridische vormgeving
Voorgesteld wordt de nieuw te vormen GGD onder te brengen
in een gemeenschappelijke regeling. Bij de uitwerking van
de regeling wordt in het bedrijfsplan uitgegaan van een
'zakelijke' regeling. Er wordt onderscheid aangebracht
tussen inhoudelijke verantwoordelijkheid voor het werk en
de bedrijfsvoeringsverantwoordelijkheid. Ten behoeve van
de inhoud wordt aan de Vereniging van Friese gemeenten
(VFG) een rol toebedacht. Het voorstel is de inhoud van
de dienstverlening (te denken valt aan de inhoud van het