Blad 14 sturen van de drie nog bestaande GGD-en een fusieplan voorgelegd. De regioraad van de Regio Noord-Friesland heeft op 10 juni jl. besloten in te stemmen met de vor ming van één GGD-Fryslan per 1 januari 1998 of zo spoedig mogelijk daarna. Ook de andere twee regio's hebben inmid dels ingestemd met de plannen om tot een gefuseerde GGD te komen. Wel heeft elke regio zijn eigen voorwaarden hierbij geformuleerd. Door de Regio Noord-Friesland is, met name ook door onze inbreng, als voorwaarde gesteld dat er sprake moet zijn van het huidige kostenniveau, dat wil zeggen dat de aangegeven structurele verhoging a f 1,25 per inwoner voor de gemeenten in deze regio in een tijdsbestek van vijf jaar teruggebracht dient te worden naar het huidige kostenniveau. De volgende stap is dat de individuele gemeenten ter be sluitvorming de concept Gemeenschappelijke regeling GGD- Fryslan voorgelegd krijgen. Deze regeling is als bijlage IV-B in Ta Beslüt opgenomen. Eigenlijk is er nu dus sprake van een dubbel besluitvor mingstraject: Via de stuurgroep 'fusie GGD' en via de stuurgroep 'Bestuurlijke Vernieuwing Friesland'Binnen het traject van Bestuurlijke Vernieuwing wordt er van uitgegaan dat de fusievoorstellen een onderdeel zijn van de integrale besluitvorming via Ta Beslüt. In algemene zin horen naar onze mening de gemeenten, onge acht de uitkomst van de besluitvorming over Ta Beslüt, een eigen verantwoordelijkheid en bevoegdheid te hebben en te houden om alsnog besluitvorming te plegen over de fusie van de GGD-en. Overigens spoort dit ook met de uitgangspunten zoals die door de 'stuurgroep fusie GGD-en' zijn geformu leerd Hoewel de leden van de regioraad al in een eerder stadium bij de fusiegedachten betrokken zijn geweest, is dit de eerste keer dat uw raad formeel op de hoogte gesteld wordt van dit proces. Daarom gaan wij eerst wat uitvoeriger in op het onderwerp De nieuwe GGD Taken GGD De wettelijke taken op het gebied van de collectieve pre ventie die nu nog binnen het samenwerkingsverband van de Regio Noord-Friesland door de GGD Noord-Friesland worden uitgevoerd, zullen na de fusie door deze dienst uitge voerd moeten worden. In het kort gaat het om de volgende taken verwerven inzicht in de gezondheidssituatie van de be volking Blad 15 bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke be slissingen; bevorderen hygiëne en psychohygiëne het bijdragen aan opzet, uitvoering en afstemming van preventieprogramma's, met inbegrip van gezondheids voorlichting en opvoeding; uitvoering van preventieve jeugdgezondheidszorg. Vorenstaande taken zijn opgenomen in het zogenaamde ba sispakket. Naast het basispakket kan de gemeente bij de GGD een beroep doen op plus- en markttaken. Dit zijn ta ken die iets toe (kunnen) voegen aan hetgeen al gebeurt op het terrein van de collectieve preventie en die bij voorbeeld gewenst of noodzakelijk zijn op grond van de lokale gezondheidssituatie. Overigens merkt de GGD zelf op dat het huidige takenpakket minimaal is, terwijl aan een aantal wettelijke taken zelfs niet wordt voldaan. Ge noemd wordt hierbij de afwezigheid van een mondhygiënist en een psycholoog. Uitgangspunten De 'stuurgroep fusie GGD-en' geeft aan dat eind 1994 de uitgangspunten m.b.t. de fusie als volgt werden geformu leerd een fusie is onafhankelijk van de bestuurlijke ophan ging (bestuurlijke vernieuwing) gewenst uit oogpunt van kwaliteitsniveau en efficiency; bij de organisatorische opbouw van een gezamenlijke dienst zal nadrukkelijk aandacht besteed moeten worden aan de bereikbaarheid van de dienst voor burger en ge meente de totstandkoming van een gezamenlijke dienst zal in een aantal fasen moeten plaatsvinden; uitgangspunt voor de fusie dient het kwaliteitsniveau en een doelmatige besteding van overheidsgelden te zijn; de financiële voordelen die uit een fusie kunnen voortvloeien mogen geen doel op zich zijn; frictiekosten die ontstaan als gevolg van de fusie dienen door de gezamenlijke gemeenten te worden gedra gen Juridische vormgeving Voorgesteld wordt de nieuw te vormen GGD onder te brengen in een gemeenschappelijke regeling. Bij de uitwerking van de regeling wordt in het bedrijfsplan uitgegaan van een 'zakelijke' regeling. Er wordt onderscheid aangebracht tussen inhoudelijke verantwoordelijkheid voor het werk en de bedrijfsvoeringsverantwoordelijkheid. Ten behoeve van de inhoud wordt aan de Vereniging van Friese gemeenten (VFG) een rol toebedacht. Het voorstel is de inhoud van de dienstverlening (te denken valt aan de inhoud van het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 96