Blad 18
Tenslotte
In Ta Beslüt wordt onderkend dat gemeenten in de ene regio
meer gaan betalen, terwijl andere gemeenten een voordeel
hebben. Deze situatie blijft echter maar twee jaar bestaan
omdat daarna sprake zal zijn van een basispakket en een
pluspakket, waaruit gemeenten hun keuze kunnen maken. Met
andere woorden: indien een gemeente structureel niet meer
wil uitgeven aan de GGD-Fryslan dan aan de huidige GGD, dan
kan dat na twee jaar weer plaatsvinden door de keuzes in
het pluspakket. Naar onze mening ligt het niet zo eenvoudig
als de stuurgroep in Ta Beslüt schetst. Op grond van de
WCPV heeft de gemeente enkele wettelijke taken te vervullen
op het terrein van de volksgezondheid. In het basispakket
dienen tenminste die taken aanwezig te zijn, waardoor aan
de wettelijke verplichting kan worden voldaan. Een keuze
voor plustaken is afhankelijk van de lokale situatie, maar
mag naar onze mening geen achterdeur zijn voor het moeten
zoeken naar een oplossing voor een 'uitgekleed' basispak
ket. Overigens is de vaststelling van de inhoud van het ba
sispakket nog niet meegenomen in de nu voorliggende plan
nen. Wij gaan ervan uit dat dit gestalte krijgt als de GGD-
Fryslan daadwerkelijk van start gaat.
In Ta Beslüt wordt als startdatum 1 juli 1998 aangegeven.
In ieder geval dient in Leeuwarden daarbij van een kosten
verhoging uitgegaan te worden, waarbij de eerstkomende twee
jaar meer betaald moet worden voor eenzelfde basispakket.
Vervolgens is onzeker welke taken in dit pakket opgenomen
gaan worden en tevens is niet duidelijk welk prijskaartje
hier aan gaat hangen. Het is dan ook niet terecht dat in Ta
Beslüt een situatie wordt geschetst waarin er uitgegaan
wordt van een incidentele verhoging van de bijdrage gedu
rende twee jaar.
Uit de in deze reactie gemaakte opmerkingen en uit de kant
tekeningen die geplaatst zijn bij de begroting 1997, valt
af te leiden dat slechts een inschatting van de financiële
consequenties kan worden gegeven. Dit geldt dan ook nog
maar met name voor het jaar 1998. Voor de hierop volgende
jaren is de kostenontwikkeling mede afhankelijk van de
vaststelling van de inhoud van het basispakket en de even
tuele plustaken, die de gemeente Leeuwarden wil afnemen.
Een gedegen onderzoek vergt tijd en de inzet van mensen met
specifieke deskundigheid om een betrouwbare inschatting te
maken van financiële consequenties op zowel korte als lange
termijn. In aansluiting op dit laatste willen we nog het
volgende opmerken. Met betrekking tot de kosten van de
nieuwe GGD-Fryslan wordt door de 'stuurgroep fusie GGD-en'
aangegeven dat ingeval besloten wordt niet tot fusie over
te gaan, gemeenten met aanmerkelijk hogere kosten worden
geconfronteerd. Aangegeven wordt dat er rekening dient te
Blad 19
worden gehouden met een stijging van de kosten van minstens
f 3,- per inwoner. Er wordt echter geen concrete onderbou
wing van dit bedrag gegeven.
Resumé
In het voorgaande zijn diverse facetten van de fusieplannen
belicht. Duidelijk is dat een aantal zaken onzeker en/of
onduidelijk zijn. Zo is er naar aanleiding van de voorlig
gende begroting 1997 een aantal opmerkingen geplaatst aan
gaande de fusiebalans, de te plegen investeringen, de her
bezetting en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Verder kan
als knelpunt de kostenverhoging voor de gemeenten in de Re
gio Noord-Friesland worden genoemd.
Het is een lastig vraagstuk temeer daar verbetering van de
kwaliteit en dienstverlening van de huidige GGD gewenst en
noodzakelijk wordt geacht. In de optiek van de 'Commissie
Lemstra II' heeft de gemeente een onvervreemdbare taak ten
aanzien van de openbare gezondheidszorg. Niet alleen dient
dit zichtbaar te worden in de formulering van het gemeente
lijk gezondheidsbeleid, maar ook in het bepalen van de
(inhoud van) de GGD-dienstverleningHet vraagstuk van de
meerwaarde van één GGD-Fryslan voor de gemeenten in de Re
gio Noord-Friesland laat zich, zeker op voorhand, nauwe
lijks meten.
In Ta Beslüt wordt uitgegaan van een ingangsdatum van de
GGD-Fryslan op 1 juli 1998. De 'halve jaarkosten' van de
GGD-Fryslan dienen derhalve in de begroting 1998 opgenomen
te worden ten laste van de algemene middelen.
Conclusie
Het voornemen om te komen tot één GGD op de schaal van de
provincie Fryslan is op zich een goede zaak uit oogpunt van
doelmatigheid als verbetering van kwaliteit en dienstverle
ning. Echter, de financiële randvoorwaarden zullen op voor
hand helder en inzichtelijk moeten zijn, zodat gemeenten
kunnen inschatten met welke financiële implicaties reke
ning moet worden gehouden. Wij hebben op dit moment moeite
met het doen van een voorstel voor een positief besluit ten
aanzien van dit onderdeel omdat op grond van de voorliggen
de informatie de consequenties van een dergelijk besluit
niet goed in te schatten zijn.
SAMENVATTING
Vooraf merkten wij op dat de gemeente Leeuwarden een zoda
nige omvang heeft dat het voor het politieke bestuur en de
ambtelijke organisatie mogelijk is een aantal taken en be
voegdheden die in het voorstel van de stuurgroep overgaan
van de gemeenten/regio naar de provincie zelfstandig uit te
voeren. Er zijn evenwel ook een aantal taken die vanwege