Blad 18 Tenslotte In Ta Beslüt wordt onderkend dat gemeenten in de ene regio meer gaan betalen, terwijl andere gemeenten een voordeel hebben. Deze situatie blijft echter maar twee jaar bestaan omdat daarna sprake zal zijn van een basispakket en een pluspakket, waaruit gemeenten hun keuze kunnen maken. Met andere woorden: indien een gemeente structureel niet meer wil uitgeven aan de GGD-Fryslan dan aan de huidige GGD, dan kan dat na twee jaar weer plaatsvinden door de keuzes in het pluspakket. Naar onze mening ligt het niet zo eenvoudig als de stuurgroep in Ta Beslüt schetst. Op grond van de WCPV heeft de gemeente enkele wettelijke taken te vervullen op het terrein van de volksgezondheid. In het basispakket dienen tenminste die taken aanwezig te zijn, waardoor aan de wettelijke verplichting kan worden voldaan. Een keuze voor plustaken is afhankelijk van de lokale situatie, maar mag naar onze mening geen achterdeur zijn voor het moeten zoeken naar een oplossing voor een 'uitgekleed' basispak ket. Overigens is de vaststelling van de inhoud van het ba sispakket nog niet meegenomen in de nu voorliggende plan nen. Wij gaan ervan uit dat dit gestalte krijgt als de GGD- Fryslan daadwerkelijk van start gaat. In Ta Beslüt wordt als startdatum 1 juli 1998 aangegeven. In ieder geval dient in Leeuwarden daarbij van een kosten verhoging uitgegaan te worden, waarbij de eerstkomende twee jaar meer betaald moet worden voor eenzelfde basispakket. Vervolgens is onzeker welke taken in dit pakket opgenomen gaan worden en tevens is niet duidelijk welk prijskaartje hier aan gaat hangen. Het is dan ook niet terecht dat in Ta Beslüt een situatie wordt geschetst waarin er uitgegaan wordt van een incidentele verhoging van de bijdrage gedu rende twee jaar. Uit de in deze reactie gemaakte opmerkingen en uit de kant tekeningen die geplaatst zijn bij de begroting 1997, valt af te leiden dat slechts een inschatting van de financiële consequenties kan worden gegeven. Dit geldt dan ook nog maar met name voor het jaar 1998. Voor de hierop volgende jaren is de kostenontwikkeling mede afhankelijk van de vaststelling van de inhoud van het basispakket en de even tuele plustaken, die de gemeente Leeuwarden wil afnemen. Een gedegen onderzoek vergt tijd en de inzet van mensen met specifieke deskundigheid om een betrouwbare inschatting te maken van financiële consequenties op zowel korte als lange termijn. In aansluiting op dit laatste willen we nog het volgende opmerken. Met betrekking tot de kosten van de nieuwe GGD-Fryslan wordt door de 'stuurgroep fusie GGD-en' aangegeven dat ingeval besloten wordt niet tot fusie over te gaan, gemeenten met aanmerkelijk hogere kosten worden geconfronteerd. Aangegeven wordt dat er rekening dient te Blad 19 worden gehouden met een stijging van de kosten van minstens f 3,- per inwoner. Er wordt echter geen concrete onderbou wing van dit bedrag gegeven. Resumé In het voorgaande zijn diverse facetten van de fusieplannen belicht. Duidelijk is dat een aantal zaken onzeker en/of onduidelijk zijn. Zo is er naar aanleiding van de voorlig gende begroting 1997 een aantal opmerkingen geplaatst aan gaande de fusiebalans, de te plegen investeringen, de her bezetting en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Verder kan als knelpunt de kostenverhoging voor de gemeenten in de Re gio Noord-Friesland worden genoemd. Het is een lastig vraagstuk temeer daar verbetering van de kwaliteit en dienstverlening van de huidige GGD gewenst en noodzakelijk wordt geacht. In de optiek van de 'Commissie Lemstra II' heeft de gemeente een onvervreemdbare taak ten aanzien van de openbare gezondheidszorg. Niet alleen dient dit zichtbaar te worden in de formulering van het gemeente lijk gezondheidsbeleid, maar ook in het bepalen van de (inhoud van) de GGD-dienstverleningHet vraagstuk van de meerwaarde van één GGD-Fryslan voor de gemeenten in de Re gio Noord-Friesland laat zich, zeker op voorhand, nauwe lijks meten. In Ta Beslüt wordt uitgegaan van een ingangsdatum van de GGD-Fryslan op 1 juli 1998. De 'halve jaarkosten' van de GGD-Fryslan dienen derhalve in de begroting 1998 opgenomen te worden ten laste van de algemene middelen. Conclusie Het voornemen om te komen tot één GGD op de schaal van de provincie Fryslan is op zich een goede zaak uit oogpunt van doelmatigheid als verbetering van kwaliteit en dienstverle ning. Echter, de financiële randvoorwaarden zullen op voor hand helder en inzichtelijk moeten zijn, zodat gemeenten kunnen inschatten met welke financiële implicaties reke ning moet worden gehouden. Wij hebben op dit moment moeite met het doen van een voorstel voor een positief besluit ten aanzien van dit onderdeel omdat op grond van de voorliggen de informatie de consequenties van een dergelijk besluit niet goed in te schatten zijn. SAMENVATTING Vooraf merkten wij op dat de gemeente Leeuwarden een zoda nige omvang heeft dat het voor het politieke bestuur en de ambtelijke organisatie mogelijk is een aantal taken en be voegdheden die in het voorstel van de stuurgroep overgaan van de gemeenten/regio naar de provincie zelfstandig uit te voeren. Er zijn evenwel ook een aantal taken die vanwege

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 98