Blad 20
het regionale/provinciale karakter uit effectiviteitsover
wegingen en uit oogpunt van directe democratische legitima
tie ingebed kunnen worden bij het provinciaal bestuur.
Daarbij doelen wij op:
Beheer politie, maar dan wel onder de gestelde voorwaar
den
het is een omkeerbaar experiment
de aansturing op subregionaal niveau moet wettelijk
verankerd zijn
de Friese politie moet een zelfstandige rechtsper
soonlijkheid blijven.
Regionale brandweertakenAlarmcentrale en Centrale Post
Ambulancevervoer (ofwel het afschaffen van drie gemeen
schappelijke regelingen)
Ten aanzien van de andere onderdelen uit Ta Beslüt stellen
wij u het volgende voor:
Verkeer en Vervoer/Communicatie
Deze onderdelen uit Ta Beslüt sluiten naadloos aan bij de
standpunten die uw raad hierover ingenomen heeft bij de be
handeling van het rapport Fryslan fernijt.
Met het verdwijnen van de huidige Vervoerregio verdwijnt
tevens een zware gemeenschappelijke regeling.
Verdeelsystematiek
Vanwege de ervaring die vooruitlopend op de landelijke ont
wikkeling opgedaan kan worden in een dergelijk experiment
en omdat onze bedenkingen onvoldoende opwegen tegen de pro-
jectbelangen welke gebaat zijn met het doorgaan van de
voorstellen van Ta Beslüt als geheel, stellen wij u voor in
te stemmen met het onderdeel Verdeelsystematiek van Ta
Beslüt, mede omdat wij er van uit mogen gaan dat:
de eerdergenoemde rechtstreekse en speciale statussen
c.q. budgethouderschappen op grond van de ongewijzigde
rijksregelingen met alle bevoegdheden en zeggenschap on
verkort gehandhaafd zullen blijven;
de gemeente Leeuwarden op grond van het feit dat zij voor
alle genoemde regelingen een dergelijke status heeft,
niet gebonden is aan de daardoor voor haar overbodige
planindiening in het kader van de nog op te stellen pro
vinciale subsidieverordening;
de inhoudelijke kant van de problematiek op het gebied
van de fysieke leefomgeving nader onderzocht zal gaan
worden voordat de bedoelde subsidieverordening van kracht
wordt, en aan de hand daarvan voorstellen ontwikkeld zul
len worden;
landelijke ontwikkelingen zoals de hiervoor genoemde no
titie over het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
nauwlettend zullen worden gevolgd en zo nodig zullen lei
den tot bijstelling van het Friese experiment;
Blad 21
de overdracht van het BWS budgetbeheer van de regios
naar de provincie voor Leeuwarden geen kosten met zich
meebrengt aangezien Leeuwarden BWS budgethouder blijft;
de gemeente Leeuwarden, gelet op haar bijzondere positie,
een vaste vertegenwoordiger in de nieuw te vormen provin
ciale verdeelcommissie krijgt.
Milieu:
Kijkend naar het besluit van uw raad bij de behandeling van
Fryslan fernijt (de taken op het gebied van milieu terug te
nemen van de gemeenschappelijke regeling Regio Noord-
Friesland en, onder voorbehoud van de inrichting van de ge
meenschappelijke regeling en de financiële consequenties van
de Friese milieudienst, in te stemmen met de voorstellen met
betrekking tot de bevoegdheidsverdeling, het gezamenlijk be
leidskader en de uitvoeringsorganisatie op het gebied van
milieu) en de kanttekeningen die wij gemaakt hebben bij het
onderdeel Milieu stellen wij u voor niet akkoord te gaan
met dit projectonderdeel omdat de gemeenschappelijke rege
ling onvoldoende sturingsmogelijkheden geeft voor de ge
meenten en de financiële regeling niet aanvaardbaar is (zie
onze detailbeoordeling op bladzijden 7 t/m 11)
Zorg
Gelet op het feit dat er door de drie GGD-en een eigen fu
sietraject loopt, en de kanttekeningen die wij hiervoor ge
maakt hebben over dit onderwerp, is koppeling van dit on
derwerp aan Ta Beslüt niet noodzakelijk.
Als de stuurgroep van mening is dat de GGD-fusie onderdeel
uit moeten blijven maken van het project Bestuurlijke Ver
nieuwing, stellen wij u voor ons te machtigen in te stemmen
met het stuurgroepvoorstel mits uit een in te stellen gede
gen financieel onderzoek blijkt dat de financiële bijdrage
van de gemeente Leeuwarden aan de gefuseerde GGD-Fryslan na
het op zo kort mogelijke termijn wegwerken van de frictie
kosten niet hoger zal zijn dan de huidige bijdrage; hierin
moeten ook de kosten voor de huidige indicatiecommissie en
het op te richten regionaal Indicatie-orgaan Noord-
Friesland betrokken worden om een eerlijke afweging te kun
nen maken want de kosten voor de indicatiecommissie worden
nu nog meegerekend bij de GGD Noord-Friesland.
Financiën
De stuurgroep heeft zo goed mogelijk getracht de financiële
risico's zo optimaal mogelijk in beeld te brengen. Omdat er
nogal wat geluiden waren die aangaven dat er twijfel was
over die financiële risiso's, heeft de stuurgroep aan VB-
accountants opdracht gegeven een second opinion te geven.
De voorlopige conclusies van VB-accountants zijn dat Ta Be
slüt de risico's voldoende aangeeft en dat die risico's
overzienbaar zijn; voorts wordt aanbevolen nog drie activi
teiten te ontplooien: meerjarenperspectief, financiële con-