2. Voorstellen die tot directe inkomensverbetering leiden voor mensen die langdurig op een minimum uitkering zijn aangewezen. De definitieve voorstellen zoals bedoeld onder 1 en 2 zullen worden ontwikkeld nadat de verschillende mogelijkheden op hun te verwachten effect zijn beoordeeld. Hiertoe zal een onderzoek plaatsvinden. Er wordt vanuit gegaan dat de beide maatregelen gezamenlijk een bedrag van ten hoogste f 750.000,- op jaarbasis zullen vergen. De gevolgen van het minimabeleid op de armoedeval en voor de inwoners met een inkomen net boven het minimum zal worden onderzocht. Nog voor de zomervakantie 1998 wordt de Raad een onderzoeksvoorstel naar deze armoedeval voorgelegd. Gemeentelijke dienstverlening De bijstandsgerechtigde moet in het algemeen een grote mate van zelfredzaamheid en eigen initiatief hebben om de weg te vinden in het woud van voorzieningen dat voor haar of hem is ontwikkeld. De gemeentelijke organisatie moet bij voortduring alert zijn op het verbeteren van de dienstverlening. Een betere bereikbaarheid van de sociale dienst wordt ook bewerkstelligd in het project Centrum voor Werk, Inkomen en Zorg, en het project Gemeentewinkel. Dat geldt ook voor het bieden van daadwerkelijke ondersteuning van hulpvragers bij het indienen van aanvragen, invullen van formulieren en dergelijke. Bijzondere bijstand De bijzondere bijstand is een nuttig en noodzakelijk middel voor veel inwoners die rond moeten komen van een minimaal inkomen. De middelen die beschikbaar zijn voor de bijzondere bijstand moeten dan ook zo rechtvaardig en effectief mogelijk ingezet worden. Het onderzoek naar die inzet moet meer inzicht geven in het uitvoeringsbeleid. De resultaten van deze monitoring worden afgewacht voordat dit eventueel zal leiden tot bijstelling van het beleid. Vrijwilliaerscentrale Er wordt een samenhangende visie (kadernota) ontwikkeld voor het vrijwilligersbeleid. Deze beleidsontwikkeling zal worden gekoppeld aan de nota sociale activering, het Grote stedenbeleid (GSB) en de vernieuwing van het Welzijnsbeleid. Bij de totstandkoming van deze kadernota zal de positionering van de vrijwilligerscentrale worden versterkt waarbij de wenselijkheid van een budget voor huisvesting en professionele ondersteuning van deze steunfunctie zal worden afgewogen in het licht van de voorhanden zijnde financiële mogelijkheden. 10 BESTi'l'RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden Actiepunten: 1Verbeteren van de dienstverlening, bereikbaarheid en daadwerkelijke ondersteuning 2. In 1998 wordt de monitoring van de bijzondere bijstand afgerond en worden zo nodig voorstellen gedaan tot bijstelling van het beleid 3. Er wordt een kadernota "Vrijwilligersbeleid" gemaakt 4.4. Welzijn Het bestaande welzijnsbeleid moet op meerdere fronten sterker en duidelijker geprofileerd worden. De toegenomen verantwoordelijkheid van de gemeente, zowel beleidsinhoudelijk als financieel, vraagt om deze duidelijkheid. De vernieuwing wordt gericht op het aanbrengen van een samenhang binnen het beleid. Dan is een integrale aanpak van problemen beter mogelijk en kan meer vraaggericht gewerkt worden, inspelend op acute en structurele problemen. Het te behalen resultaat staat hierbij centraal. Het vermogen van burgers om zelf oplossingen te vinden zal worden gestimuleerd. Het Grote stedenbeleid en in het verlengde daarvan ook het welzijnsbeleid is mede gericht op het wegwerken van achterstanden. Om acute problemen aan te kunnen pakken zullen via bijvoorbeeld een bedrijfsreserve voldoende geldmiddelen beschikbaar moeten zijn. Bij de aanpak van genoemde problematiek in het welzijnsbeleid zullen deskundigen uit de lokale samenleving worden betrokken, zoals woningcorporaties, justitie, wijkverenigingen, organisaties van allochtonen, onderwijs, kerken, maatschappelijk werk, thuiszorg, GGD, politie enzovoort. Wijk- en buurtwerk Om de leefbaarheid in wijken en buurten te verbeteren zal de inzet van het buurt- en wijkwerk ondersteund gaan worden. Bij de vernieuwing van het welzijnsbeleid zal de wijkaanpak ook bevorderd worden. Subsidiebeleid Bij de vernieuwing van het welzijnsbeleid zal ook het bestaande subsidiebeleid beoordeeld worden. Het toekomstige subsidiebeleid moet tegemoet komen aan de steeds wisselende wensen van de gebruikers en alle voorzieningen weer bereikbaar maken, ook voor de laagste inkomensgroepen. Daartoe wordt een nieuw subsidiebeleid ontwikkeld. Voor de herziening van het subsidiebeleid zullen de politieke doelen en uitgangspunten nog dit jaar worden vastgesteld. 11 V- X ->k r BESTL'L RSPROGRAMMA 1998-2002, Gemeente Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 9