Begroting 1999
Concern
Meerj aren-
perspectief
1999
2000
2001
2002
Algemene
uitkering
gemeente
fonds
meicircu
laire
-1093
-217
-850
-393
wij ziging
definitie
minderheden
617
2
4
-1
september
circulaire
1088
-356
64
62
Totaal
612
-571
-782
-332
3.3 Scenario sociale zaken en werkgelegenheid
Het terrein van Sociale Zaken en (Additionele) Werk
gelegenheid is sterk in ontwikkeling. De betrokkenheid van
de gemeente bij deze ontwikkelingen is groot, omdat zij
hier steeds meer verantwoordelijkheden krijgt. Daarmee
wordt de ruimte voor de gemeente om zelf invulling te geven
aan haar taken groter. De ruimere bevoegdheden en mogelijk
heden dwingen de gemeente tegelijkertijd om na te denken
over welke doelen zij wenst te realiseren en met de inzet
van welke middelen. Daarnaast zal de positie van de
gemeente in de uitvoering van wetten en regelingen op het
terrein van werk en inkomen veranderen. De rol voor de
gemeente zal vooral komen te liggen in het aansturen en
coördineren
In dat verband wordt de regierol van de gemeente belang
rijk. Gegeven de lokale situatie op het gebied van
werkgelegenheid, werkloosheid en sociale zekerheid en
gegeven de verschillende partners waarmee de gemeente
samenwerkt, is het belangrijk dat er een doel wordt
geformuleerd en er een koers wordt uitgezet waarlangs het
doel te bereiken. De aansturende en coördinerende rol van
de gemeente moet ingevuld worden.
Binnen de dienst Welzijn wordt momenteel gewerkt aan de
opstelling van een scenario op het terrein van sociale
zaken en werkgelegenheid. Dit scenario zal een totaalplan
omvatten voor de activering van het bestand aan uitkerings
gerechtigden de komende vier jaar. Aangegeven zal worden
10
Begroting 1999
Concern
jaar ineens grote claims toegewezen worden waarmee in de
begroting geen rekening kon worden gehouden. Ook de
landelijke tendens laat zien dat er steeds meer claims
tegen de overheid worden ingediend. Tenslotte worden wij zo
nu en dan geconfronteerd met juridische claims ingediend
door in het verleden van de gemeente losgemaakte en daarmee
verzelfstandigde organisaties. Het gaat dan meestal om
arbitragezaken met betrekking tot rechten van het over
gegane personeel en met betrekking tot overgegane gebouwen.
Bij nieuwe verzelfstandigingstrajecten zullen wij deze op
basis van de opgedane ervaringen zoveel mogelijk beperken.
7.4 Nieuw rijksbeleid
Wanneer het Rijk nieuw beleid vaststelt, bestaand beleid
aanpast dan wel regelgeving aanpast dat door de gemeenten
wettelijk moet worden uitgevoerd c.q. financiële conse
quenties heeft, gaat dat meestal gepaard met een compen
satie. Het is echter niet altijd zeker of deze toereikend
is. De gemeente betaalt dan zelf de extra kosten. Het is
vooraf niet altijd in te schatten of de compensatie
voldoende is.
Daarnaast worden dikwijls taken gedecentraliseerd van het
Rijk naar de gemeenten. Het rijksbudget dat hiermee gemoeid
is, wordt in de regel naar de gemeente overgeheveld, maar
vrijwel altijd met een "decentralisatiekorting" van meestal
10%. Het Rijk redeneert namelijk, dat de gemeenten deze
taken dichterbij de burger en daardoor goedkoper kunnen
uitvoeren. Deze redenering van het Rijk moet echter per
overgedragen taak wel steeds waargemaakt kunnen worden.
Soms leidt dit tot een herziening van de oorspronkelijke
verdeling (zie meicirc. 1998 ten aanzien van Wvg)Het is
mogelijk dat de gedecentraliseerde taak niet met de
toebedeelde compensatie uitgevoerd kan worden. In dat
geval komen de extra kosten voor rekening van de gemeente.
7.5 Bodemvervuiling/bodemverontreiniging/baggerwerken
De laatste jaren wordt de gemeente in toenemende mate
geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q.
bodemverontreiniging. Deze problematiek speelt bijvoorbeeld
bij de dienst Stadsontwikkeling voor de stadsvernieuwings
projecten (o.a. Heechterp) en voor de voormalige terreinen
van het Woonwagenschap. Voorts zijn er binnen de gemeente
ongeveer 6.500 locaties waar nu en in het verleden
bedrijfsactiviteiten plaatsvinden en plaatsvonden. De
gemeente is voor het multifunctioneel saneren van alle
verontreinigde locaties voor een deel van de totale kosten
verantwoordelijk. Dit is met name het geval als de gemeente
eigenaar is (of is geweest) of als zij belanghebbende is in
projectontwikkeling.
Hiermee samenhangend is de problematiek van de milieu
hygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de
24