Begroting 1999 Concern Meerj aren- perspectief 1999 2000 2001 2002 Algemene uitkering gemeente fonds meicircu laire -1093 -217 -850 -393 wij ziging definitie minderheden 617 2 4 -1 september circulaire 1088 -356 64 62 Totaal 612 -571 -782 -332 3.3 Scenario sociale zaken en werkgelegenheid Het terrein van Sociale Zaken en (Additionele) Werk gelegenheid is sterk in ontwikkeling. De betrokkenheid van de gemeente bij deze ontwikkelingen is groot, omdat zij hier steeds meer verantwoordelijkheden krijgt. Daarmee wordt de ruimte voor de gemeente om zelf invulling te geven aan haar taken groter. De ruimere bevoegdheden en mogelijk heden dwingen de gemeente tegelijkertijd om na te denken over welke doelen zij wenst te realiseren en met de inzet van welke middelen. Daarnaast zal de positie van de gemeente in de uitvoering van wetten en regelingen op het terrein van werk en inkomen veranderen. De rol voor de gemeente zal vooral komen te liggen in het aansturen en coördineren In dat verband wordt de regierol van de gemeente belang rijk. Gegeven de lokale situatie op het gebied van werkgelegenheid, werkloosheid en sociale zekerheid en gegeven de verschillende partners waarmee de gemeente samenwerkt, is het belangrijk dat er een doel wordt geformuleerd en er een koers wordt uitgezet waarlangs het doel te bereiken. De aansturende en coördinerende rol van de gemeente moet ingevuld worden. Binnen de dienst Welzijn wordt momenteel gewerkt aan de opstelling van een scenario op het terrein van sociale zaken en werkgelegenheid. Dit scenario zal een totaalplan omvatten voor de activering van het bestand aan uitkerings gerechtigden de komende vier jaar. Aangegeven zal worden 10 Begroting 1999 Concern jaar ineens grote claims toegewezen worden waarmee in de begroting geen rekening kon worden gehouden. Ook de landelijke tendens laat zien dat er steeds meer claims tegen de overheid worden ingediend. Tenslotte worden wij zo nu en dan geconfronteerd met juridische claims ingediend door in het verleden van de gemeente losgemaakte en daarmee verzelfstandigde organisaties. Het gaat dan meestal om arbitragezaken met betrekking tot rechten van het over gegane personeel en met betrekking tot overgegane gebouwen. Bij nieuwe verzelfstandigingstrajecten zullen wij deze op basis van de opgedane ervaringen zoveel mogelijk beperken. 7.4 Nieuw rijksbeleid Wanneer het Rijk nieuw beleid vaststelt, bestaand beleid aanpast dan wel regelgeving aanpast dat door de gemeenten wettelijk moet worden uitgevoerd c.q. financiële conse quenties heeft, gaat dat meestal gepaard met een compen satie. Het is echter niet altijd zeker of deze toereikend is. De gemeente betaalt dan zelf de extra kosten. Het is vooraf niet altijd in te schatten of de compensatie voldoende is. Daarnaast worden dikwijls taken gedecentraliseerd van het Rijk naar de gemeenten. Het rijksbudget dat hiermee gemoeid is, wordt in de regel naar de gemeente overgeheveld, maar vrijwel altijd met een "decentralisatiekorting" van meestal 10%. Het Rijk redeneert namelijk, dat de gemeenten deze taken dichterbij de burger en daardoor goedkoper kunnen uitvoeren. Deze redenering van het Rijk moet echter per overgedragen taak wel steeds waargemaakt kunnen worden. Soms leidt dit tot een herziening van de oorspronkelijke verdeling (zie meicirc. 1998 ten aanzien van Wvg)Het is mogelijk dat de gedecentraliseerde taak niet met de toebedeelde compensatie uitgevoerd kan worden. In dat geval komen de extra kosten voor rekening van de gemeente. 7.5 Bodemvervuiling/bodemverontreiniging/baggerwerken De laatste jaren wordt de gemeente in toenemende mate geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. bodemverontreiniging. Deze problematiek speelt bijvoorbeeld bij de dienst Stadsontwikkeling voor de stadsvernieuwings projecten (o.a. Heechterp) en voor de voormalige terreinen van het Woonwagenschap. Voorts zijn er binnen de gemeente ongeveer 6.500 locaties waar nu en in het verleden bedrijfsactiviteiten plaatsvinden en plaatsvonden. De gemeente is voor het multifunctioneel saneren van alle verontreinigde locaties voor een deel van de totale kosten verantwoordelijk. Dit is met name het geval als de gemeente eigenaar is (of is geweest) of als zij belanghebbende is in projectontwikkeling. Hiermee samenhangend is de problematiek van de milieu hygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de 24

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 12