Begroting 1999 Concern 7RISICOPARAGRAAF 7.1 Inleiding De risicoparagraaf verschaft inzicht in hoeverre en in welke mate de financiële positie van de gemeente Leeuwarden door de opgevoerde risico's kan worden beïnvloed. Er worden nu alleen risico's gepresenteerd en toegelicht die van substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie. Voor de "risico's" die gekwantificeerd konden worden, zijn bij de jaarrekening 1997 inmiddels voorzieningen opgenomen. 7.2 Signalering Hoewel de risicoparagraaf niet bedoeld is om zaken te signaleren, wordt dat voor het "achterstallig onderhoud" hier wel gedaan. Achterstallig onderhoud Voorgesteld wordt om in de komende jaren in fasen voor beheer en onderhoud van de fysieke leefomgeving aan de dienst Stadsbeheer incidenteel extra bedragen beschikbaar te stellen als voor de besteding daarvan goede plannen zijn opgesteld. Wanneer alle volgens het uitgevoerde technisch onderzoek achterstallige onderhoud zou moeten worden bijgewerkt, moeten er bedragen beschikbaar komen waarvan het niet realistisch is om te verwachten dat deze door de gemeente zijn op te brengen en dat deze bedragen zijn weg te zetten. Dit probleem van achterstallig onderhoud speelt overigens in vrijwel alle grotere gemeenten. In het kader van Vastgoed beheer wordt een onderzoek gedaan naar de voor onderhoud noodzakelijke budgetten voor het gebouwenbestand en de beschikbare budgetten. Wij sluiten niet uit dat aanvullende budgetten noodzakelijk zullen zi jn 7.3 Algemene risico's Juridische procedures Bij alle diensten worden jaarlijks juridische procedures gevoerd. Voor de uitkomsten daarvan wordt getracht om op basis van de trend van de afgelopen jaren per dienst een schatting te geven van het bedrag van door de rechter aan de tegenpartij toegewezen claims. Voor dat geschatte bedrag dient dan vervolgens een post opgevoerd te worden in de begroting. Het is echter onzeker of dit bedrag aan het eind van het begrotingsjaar voldoende blijkt te zijn geweest. Daar komt bij dat het maken van een schatting op basis van trends niet altijd even eenvoudig is omdat er in verschil lende jaren variatie in bijvoorbeeld het aantal projecten kan bestaan (zoals bij de dienst Stadsontwikkeling) alsmede in de grootte ervan. Bovendien kunnen er in een 23 Begroting 1999 Concern 6.6 Overzicht van formatie-uren per dienst uren per week) schaal schaal schaal schaal totaal uren Dienst 3 t/m 6 7 t/m 9 10 t/m 12 13 t/m 16 Algemene Zaken 2278 2729 1144 252 6403 Brandweer 1332 468 108 36 1944 Stadsbeheer 3112 1211 576 36 4935 Stadsontwikkeling 1270 2236 1705 244 5455 Welzijn 1715 3334 1997 216 7262 Bestuur en Concernstaf 125 72 295 282 774 Totaal uren 9832 10050 5825 1066 26773 Excl. Dienst Stedelijke Werkvoorziening, CBB, Princessehof en detacheringen OPM: l FTE 36,00 uur/week Uren afgeronf op hele uren

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 13