Begroting 1999
Concern
7RISICOPARAGRAAF
7.1 Inleiding
De risicoparagraaf verschaft inzicht in hoeverre en in
welke mate de financiële positie van de gemeente Leeuwarden
door de opgevoerde risico's kan worden beïnvloed. Er worden
nu alleen risico's gepresenteerd en toegelicht die van
substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal dan
wel de financiële positie. Voor de "risico's" die
gekwantificeerd konden worden, zijn bij de jaarrekening
1997 inmiddels voorzieningen opgenomen.
7.2 Signalering
Hoewel de risicoparagraaf niet bedoeld is om zaken te
signaleren, wordt dat voor het "achterstallig onderhoud"
hier wel gedaan.
Achterstallig onderhoud
Voorgesteld wordt om in de komende jaren in fasen voor
beheer en onderhoud van de fysieke leefomgeving aan de
dienst Stadsbeheer incidenteel extra bedragen beschikbaar
te stellen als voor de besteding daarvan goede plannen zijn
opgesteld. Wanneer alle volgens het uitgevoerde technisch
onderzoek achterstallige onderhoud zou moeten worden
bijgewerkt, moeten er bedragen beschikbaar komen waarvan
het niet realistisch is om te verwachten dat deze door de
gemeente zijn op te brengen en dat deze bedragen zijn weg
te zetten. Dit probleem van achterstallig onderhoud speelt
overigens in vrijwel alle grotere gemeenten.
In het kader van Vastgoed beheer wordt een onderzoek gedaan
naar de voor onderhoud noodzakelijke budgetten voor het
gebouwenbestand en de beschikbare budgetten. Wij sluiten
niet uit dat aanvullende budgetten noodzakelijk zullen
zi jn
7.3 Algemene risico's
Juridische procedures
Bij alle diensten worden jaarlijks juridische procedures
gevoerd. Voor de uitkomsten daarvan wordt getracht om op
basis van de trend van de afgelopen jaren per dienst een
schatting te geven van het bedrag van door de rechter aan
de tegenpartij toegewezen claims. Voor dat geschatte bedrag
dient dan vervolgens een post opgevoerd te worden in de
begroting. Het is echter onzeker of dit bedrag aan het eind
van het begrotingsjaar voldoende blijkt te zijn geweest.
Daar komt bij dat het maken van een schatting op basis van
trends niet altijd even eenvoudig is omdat er in verschil
lende jaren variatie in bijvoorbeeld het aantal projecten
kan bestaan (zoals bij de dienst Stadsontwikkeling)
alsmede in de grootte ervan. Bovendien kunnen er in een
23
Begroting 1999
Concern
6.6 Overzicht van formatie-uren per dienst
uren per week)
schaal
schaal
schaal
schaal
totaal uren
Dienst
3 t/m 6
7 t/m 9
10 t/m 12
13 t/m 16
Algemene Zaken
2278
2729
1144
252
6403
Brandweer
1332
468
108
36
1944
Stadsbeheer
3112
1211
576
36
4935
Stadsontwikkeling
1270
2236
1705
244
5455
Welzijn
1715
3334
1997
216
7262
Bestuur en Concernstaf
125
72
295
282
774
Totaal uren
9832
10050
5825
1066
26773
Excl. Dienst Stedelijke Werkvoorziening, CBB, Princessehof en detacheringen
OPM: l FTE 36,00 uur/week
Uren afgeronf op hele uren