Gemeentesecretaris
Directeur Bedrijfsvoering
Concernstaf
Sector/Dienst-Begroting 1999
Bestuur en Concernstaf
4.2 Organisatie-schema van de dienst
De concernstaf is de rechterhand van de gemeentesecretaris en de directeur
bedrijfsvoering. Daarbij vervult zij m.b.t. de informatievoorziening die nodig is voor de
besluitvorming en sturing, een toetsende, adviserende en ondersteunende rol.
Duidelijkheid, openheid en eerlijkheid in het kader van het doel van een gemeentelijke
organisatie (werken voor de politiek en de samenleving) zijn in het functioneren van de
medewerkers belangrijke aspecten.
De verdergaande decentralisatie van overheidstaken en het steeds complexer worden
van maatschappelijke vraagstukken maken de behoefte aan integrale toetsing,
advisering en ondersteuning steeds groter zodat de politieke sturing vergroot kan
worden en daarmee de positie van de gemeenteraad versterkt kan worden.
De kerntaken van de concernstaf zijn in de volgende drie samen te vatten:
strategiebepaling en innovatie;
beleidscoördinatie;
(concem-)planning en (concern-)control.
De directeur bedrijfsvoering stuurt de concernstaf aan, waarbij na daar vooraf duidelijk
afspraken over gemaakt te hebben, de gemeentesecretaris de mogelijkheid heeft, één of
meerdere medewerkers rechtstreeks inhoudelijk aan te sturen.
4.3. Uitgangspunten van bedrijfsvoering
10
Sector/Dienst-Begroting 1999
Bestuur en Concernstaf
Het jaar 1999 zal vooral gericht zijn op het verder uitzetten van een integrale koers voor
de bedrijfsvoering, gerelateerd aan het beleid. Dit betekent concreet op hoofdlijnen het;
systematisch plannen van strategische projecten (ook op het gebied van de
bedrijfsvoering);
invoeren van een systeem van netwerkplanning voor de bedrijfsvoering;
systematisch analyseren van de financiële en organisatorische gevolgen van
strategische ontwikkelingen;
actualiseren van het middelenbeleid;
verder integreren van P-, alsmede O&I aspecten van de bedrijfsvoering binnen de
planning- en controlcyclus;
stroomlijnen en verder implementeren van richtlijnen voor de bedrijfsvoering;
de ontwikkelingen van team-/productspecifieke planning- controlinstrumenten;
de optimalisering van ondersteuning van het lijnmanagement, met behulp van
managementinformatie;
verbeteren van liquiditeitenbeheer;
invoeren meerjareninvesteringsplan.
Naarmate doelstellingen, kwantitatieve en kwalitatieve kwaliteitscriteria verder zijn
aangescherpt, nemen ook de mogelijkheden voor effectiviteitsonderzoek toe.
De nog in 1998 door de raadsadviescommissie Bestuur en Middelen te behandelen nota
'Doelmatigheidsonderzoek Gemeente Leeuwarden' is richtinggevend voor de concreet
in 1999 uit te voeren onderzoeken.
Als uitvloeisel van het bestuursprogramma zal ook in 1999 door opleidingen extern, in
het personeel worden geïnvesteerd. De gemeenteraad heeft hiervoor f 500.000,= extra
op jaarbasis uitgetrokken. Het medio '98 afgesloten LIS-opleidingstraject voor met
name managers, krijgt een vervolg waarbij meer disciplines zullen worden betrokken
De managementstijl zal centraal staan in de functioneringsgesprekken. Dit moet een
geleidelijke cultuurverandering ondersteunen.
In dialoog tussen gemeenteraad en ambtelijk management zal gewerkt worden aan het
concreet inhoud geven van het begrip 'sturen op hoofdlijnen' en wat er aan ambtelijke
ondersteuning en informatie nodig is om dit sturen op hoofdlijnen mogelijk te maken.
Daarbij staat centraal dat het "sturen op hoofdlijnen' de leden van de gemeenteraad niet
mag verhinderen hun functie als volksvertegenwoordiger uit te oefenen, sterker nog, dit
zal de bestuurder beter in staat moeten stellen zijn/haar functie te vervullen.
11