Gemeentesecretaris Directeur Bedrijfsvoering Concernstaf Sector/Dienst-Begroting 1999 Bestuur en Concernstaf 4.2 Organisatie-schema van de dienst De concernstaf is de rechterhand van de gemeentesecretaris en de directeur bedrijfsvoering. Daarbij vervult zij m.b.t. de informatievoorziening die nodig is voor de besluitvorming en sturing, een toetsende, adviserende en ondersteunende rol. Duidelijkheid, openheid en eerlijkheid in het kader van het doel van een gemeentelijke organisatie (werken voor de politiek en de samenleving) zijn in het functioneren van de medewerkers belangrijke aspecten. De verdergaande decentralisatie van overheidstaken en het steeds complexer worden van maatschappelijke vraagstukken maken de behoefte aan integrale toetsing, advisering en ondersteuning steeds groter zodat de politieke sturing vergroot kan worden en daarmee de positie van de gemeenteraad versterkt kan worden. De kerntaken van de concernstaf zijn in de volgende drie samen te vatten: strategiebepaling en innovatie; beleidscoördinatie; (concem-)planning en (concern-)control. De directeur bedrijfsvoering stuurt de concernstaf aan, waarbij na daar vooraf duidelijk afspraken over gemaakt te hebben, de gemeentesecretaris de mogelijkheid heeft, één of meerdere medewerkers rechtstreeks inhoudelijk aan te sturen. 4.3. Uitgangspunten van bedrijfsvoering 10 Sector/Dienst-Begroting 1999 Bestuur en Concernstaf Het jaar 1999 zal vooral gericht zijn op het verder uitzetten van een integrale koers voor de bedrijfsvoering, gerelateerd aan het beleid. Dit betekent concreet op hoofdlijnen het; systematisch plannen van strategische projecten (ook op het gebied van de bedrijfsvoering); invoeren van een systeem van netwerkplanning voor de bedrijfsvoering; systematisch analyseren van de financiële en organisatorische gevolgen van strategische ontwikkelingen; actualiseren van het middelenbeleid; verder integreren van P-, alsmede O&I aspecten van de bedrijfsvoering binnen de planning- en controlcyclus; stroomlijnen en verder implementeren van richtlijnen voor de bedrijfsvoering; de ontwikkelingen van team-/productspecifieke planning- controlinstrumenten; de optimalisering van ondersteuning van het lijnmanagement, met behulp van managementinformatie; verbeteren van liquiditeitenbeheer; invoeren meerjareninvesteringsplan. Naarmate doelstellingen, kwantitatieve en kwalitatieve kwaliteitscriteria verder zijn aangescherpt, nemen ook de mogelijkheden voor effectiviteitsonderzoek toe. De nog in 1998 door de raadsadviescommissie Bestuur en Middelen te behandelen nota 'Doelmatigheidsonderzoek Gemeente Leeuwarden' is richtinggevend voor de concreet in 1999 uit te voeren onderzoeken. Als uitvloeisel van het bestuursprogramma zal ook in 1999 door opleidingen extern, in het personeel worden geïnvesteerd. De gemeenteraad heeft hiervoor f 500.000,= extra op jaarbasis uitgetrokken. Het medio '98 afgesloten LIS-opleidingstraject voor met name managers, krijgt een vervolg waarbij meer disciplines zullen worden betrokken De managementstijl zal centraal staan in de functioneringsgesprekken. Dit moet een geleidelijke cultuurverandering ondersteunen. In dialoog tussen gemeenteraad en ambtelijk management zal gewerkt worden aan het concreet inhoud geven van het begrip 'sturen op hoofdlijnen' en wat er aan ambtelijke ondersteuning en informatie nodig is om dit sturen op hoofdlijnen mogelijk te maken. Daarbij staat centraal dat het "sturen op hoofdlijnen' de leden van de gemeenteraad niet mag verhinderen hun functie als volksvertegenwoordiger uit te oefenen, sterker nog, dit zal de bestuurder beter in staat moeten stellen zijn/haar functie te vervullen. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 202