Begroting 1999 Dienst Stadsontwikkeling 4.5 Overzicht van formatie-uren per sector Overzicht formatie per functieschaal (uren per week) schaal schaal schaal schaal totaal totaal Sector 3 t/m 6 7 t/m 9 10 t/m 12 13 t/m 16 uren FTE Direktie en Middelen 267 178 296 72 813 22,6 Milieu 66 488 153 36 743 20,6 Ruimtelijke Inrichting 717 684 360 32 1.793 49,8 Economie en Ruimte 59 416 466 72 1.013 28,2 Bouwen en Wonen 161 470 430 32 1.093 30,3 Totaal uren 1.270 2.236 1.705 244 5.455 151,5 Totaal FTE 35,3 62,1 47,3 6,8 151,5 OPM: 1 FTE 36,00 uur/week Uren afgerond op hele uren De formatie-uren zijn exclusief boventallig personeel! il 1 8 Begroting 1999 Dienst Stadsontwikkeling 5 RISICOPARAGRAAF 1Subsidies verbetering particuliere huurwoningen. Bij controles heeft het rijk geconstateerd, dat door de gemeente verstrekte subsidiebedragen op grond van onjuiste informatie van de kant van de subsidie-ontvanger en/of aannemer ten onrechte zijn verleend. Naar aanleiding daarvan heeft het rijk een aantal subsidiebeschikkingen voor jaarlijkse bijdragen ingetrokken Vervolgens zijn de betreffende beschikkingen door de gemeente eveneens ingetrokken en de bijdragen teruggevorderd. Afgewacht moet worden in hoeverre deze terugvordering tot terugbetaling zal leiden. Het totaal aan ingetrokken beschikkingen bedraagt ongeveer f 1.400.000,-. 2. Bodemsanering Binnen de gemeente zijn ongeveer 6500 locaties waar nu en in het verleden bedrijfsactiviteiten plaatsvinden (vonden). In het milieubeleidsplan 1996-1999 zijn de kosten voor het multifunctioneel saneren van alle verontreinigde locaties binnen de gemeente geraamd op f 600 miljoen. Middels actief bodembeheer wordt (op grond van landelijke cijfers) verwacht een reductie van 30%-50% te kunnen realiseren. Het een en ander heeft betrekking op de totale kosten, waarvan een deel voor rekening van de gemeente komt. Dit is met name het geval als de gemeente eigenaar is (of is geweest) of als zij belanghebbende is in projectonwikkeling. Concrete onderdelen waarmee de gemeente te maken heeft of kan krijgen betreffen de milieurisico's die naar voren komen bij stadsvernieuwingsprojecten als die van Heechterp alsmede bij de voormalige terreinen van het Woonwagenschap. 3. Waterbodems De milieuhygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de stagnatie in het onderhoud vaarwegen in beheer van de gemeente (veroorzaakt door het gebrek aan verwerkings- en financieringsmogelijkheden) zijn uit te splitsen in twee soorten risico's. - De gemeente wordt steeds vaker geconfonteerd met dreigingen van schadeclaims door organisaties/personen die afhankelijk zijn van voldoende diepgang in de watergangen. Hierbij valt te denken aan jachthavens, bedrijven en bewoners van waterrijke wijken. Het uitbreiden van of vestiging van bedrijven is in sommige situaties uitgesteld door deze problematiek: - Door achterstallig onderhoud gaan verontreinigingen zich steeds vaker met elkaar mengen waardoor schadeclaims naar veroorzaker onmogelijk worden en de aanpak duurder In 1997 is een globale inschatting gemaakt van de kosten die gemoeid zijn met de achterstallige baggerwerkzaamheden. Hieruit komt naar voren dat er momenteel circa 500.000 m3 bagger verwijdert moet worden. De kosten hiervan worden geraamd op f 50 miljoen. 4. Huursubsidie Dit jaar is het nieuwe rijksbeleid voor de individuele huursubsidie van kracht geworden Onder het nieuwe regime kunne de gemeente boetes worden opgelegd indien de su debsidietoekenning afwijkt van door het rijk vastgestelde normen. Omdat de gemeente de woningtoewijzing niet in eigen hand heeft brengt deze nieuwe regeling financiële risico's voor de gemeente met zich mee. 5. Schadeclaims Als onderdeel van het bouwtoezicht beoordeelt de gemeente de constructie van bouwplannen. In gevallen waarbij achteraf constructiefouten aan het licht komen terwijl de gemeente toch een bouwvergunning heeft afgegeven, zou de gemeente op de gevolgen kunnen worden aangesproken. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 375