Begroting 1999 Dienst Stadsontwikkeling
4.5 Overzicht van formatie-uren per sector
Overzicht formatie per functieschaal
(uren per week)
schaal
schaal
schaal
schaal
totaal
totaal
Sector
3 t/m 6
7 t/m 9
10 t/m 12
13 t/m 16
uren
FTE
Direktie en Middelen
267
178
296
72
813
22,6
Milieu
66
488
153
36
743
20,6
Ruimtelijke Inrichting
717
684
360
32
1.793
49,8
Economie en Ruimte
59
416
466
72
1.013
28,2
Bouwen en Wonen
161
470
430
32
1.093
30,3
Totaal uren
1.270
2.236
1.705
244
5.455
151,5
Totaal FTE
35,3
62,1
47,3
6,8
151,5
OPM: 1 FTE 36,00 uur/week
Uren afgerond op hele uren
De formatie-uren zijn exclusief boventallig personeel!
il
1
8
Begroting 1999
Dienst Stadsontwikkeling
5 RISICOPARAGRAAF
1Subsidies verbetering particuliere huurwoningen.
Bij controles heeft het rijk geconstateerd, dat door de gemeente verstrekte subsidiebedragen
op grond van onjuiste informatie van de kant van de subsidie-ontvanger en/of aannemer
ten onrechte zijn verleend. Naar aanleiding daarvan heeft het rijk een aantal
subsidiebeschikkingen voor jaarlijkse bijdragen ingetrokken Vervolgens zijn de
betreffende beschikkingen door de gemeente eveneens ingetrokken en de bijdragen
teruggevorderd. Afgewacht moet worden in hoeverre deze terugvordering tot terugbetaling
zal leiden. Het totaal aan ingetrokken beschikkingen bedraagt ongeveer f 1.400.000,-.
2. Bodemsanering
Binnen de gemeente zijn ongeveer 6500 locaties waar nu en in het verleden
bedrijfsactiviteiten plaatsvinden (vonden). In het milieubeleidsplan 1996-1999 zijn de
kosten voor het multifunctioneel saneren van alle verontreinigde locaties binnen de
gemeente geraamd op f 600 miljoen.
Middels actief bodembeheer wordt (op grond van landelijke cijfers) verwacht een reductie
van 30%-50% te kunnen realiseren. Het een en ander heeft betrekking op de totale kosten,
waarvan een deel voor rekening van de gemeente komt. Dit is met name het geval als de
gemeente eigenaar is (of is geweest) of als zij belanghebbende is in projectonwikkeling.
Concrete onderdelen waarmee de gemeente te maken heeft of kan krijgen betreffen de
milieurisico's die naar voren komen bij stadsvernieuwingsprojecten als die van Heechterp
alsmede bij de voormalige terreinen van het Woonwagenschap.
3. Waterbodems
De milieuhygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de stagnatie in het
onderhoud vaarwegen in beheer van de gemeente (veroorzaakt door het gebrek aan
verwerkings- en financieringsmogelijkheden) zijn uit te splitsen in twee soorten risico's.
- De gemeente wordt steeds vaker geconfonteerd met dreigingen van schadeclaims door
organisaties/personen die afhankelijk zijn van voldoende diepgang in de watergangen.
Hierbij valt te denken aan jachthavens, bedrijven en bewoners van waterrijke wijken. Het
uitbreiden van of vestiging van bedrijven is in sommige situaties uitgesteld door deze
problematiek:
- Door achterstallig onderhoud gaan verontreinigingen zich steeds vaker met elkaar
mengen waardoor schadeclaims naar veroorzaker onmogelijk worden en de aanpak
duurder In 1997 is een globale inschatting gemaakt van de kosten die gemoeid zijn met de
achterstallige baggerwerkzaamheden. Hieruit komt naar voren dat er momenteel circa
500.000 m3 bagger verwijdert moet worden. De kosten hiervan worden geraamd op f 50
miljoen.
4. Huursubsidie
Dit jaar is het nieuwe rijksbeleid voor de individuele huursubsidie van kracht geworden
Onder het nieuwe regime kunne de gemeente boetes worden opgelegd indien de su
debsidietoekenning afwijkt van door het rijk vastgestelde normen. Omdat de gemeente de
woningtoewijzing niet in eigen hand heeft brengt deze nieuwe regeling financiële risico's
voor de gemeente met zich mee.
5. Schadeclaims
Als onderdeel van het bouwtoezicht beoordeelt de gemeente de constructie van
bouwplannen. In gevallen waarbij achteraf constructiefouten aan het licht komen terwijl de
gemeente toch een bouwvergunning heeft afgegeven, zou de gemeente op de gevolgen
kunnen worden aangesproken.
9