Diénst-Begroting 1999 Dienst Stadsbeheer bedrijfsmatig en klantgerichte organisatie, die haar belangrijke positie in de "sportmarkt" kan waarmaken. Dit betekent dat in goede samenspraak tussen de gemeente en B.V. aan het gesloten contract inhoud wordt gegeven, zodat op basis van de vraag van de burger en georganiseerde sport een kwalitatief goed aanbod gedaan kan worden. Mede op grond hiervan is dit najaar een start gemaakt met de uitvoering van een kwaliteitsmeting sportaccommodaties (in samenwerking met het Instituut Service Management van de C.H.N.). In het vervolg zal aandacht worden besteed aan de belangrijke beleidsontwikkelingen op het terrein van de sport. Hierbij zal uiteraard ook aandacht worden gegeven aan de concretisering van de ombuigingen (op basis van perspectief 1997-2000) die in 1999 geconcretiseerd moeten worden. Sportvelden De komende beleidsperiode dient de aandacht vooral gericht te zijn op het op een kwalitatief goed niveau in stand houden van het aanbod sportvelden. Daarbij zullen de ontwikkelingen binnen de sportorganisaties ten aanzien van ledentallen c.a. nauwkeurig worden gevolgd, om daar waar mogelijk de nodige efficiencymaatregelen te kunnen doorvoeren. In dit kader gaat het niet alleen om het aanbieden van voldoende wedstrijdvelden maar vooral ook het leveren van de benodigde trainingsfaciliteiten en bijbehorende was- en kleedgelegenheden. Uit het inmiddels verrichte onderzoek naar de sportvelden, vastgelegd in het "Beleidsplan Sportvelden" moet de conclusie worden getrokken, dat het op korte termijn niet mogelijk zal zijn ingrijpend op het aanbod aan sportvelden te bezuinigen. Als gevolg daarvan is omtrent de haalbaarheid van de geformuleerde taakstelling in 2001 van f274.000.- nog geen enkele zekerheid te geven. De ontwikkelingen rond de mogelijke uitbreiding van Friesland Dairy Foods (F.D.F.) zullen er op korte en middellange termijn voor zorgen, dat de voetbalclubs Flamingo's op korte termijn) en c.v.v. Blauw-Wit'34 zullen moeten worden verplaatst. In overleg met de betreffende verenigingen zal een zo goed mogelijke oplossing worden gezocht. Sporthallen De sector Sport draagt zorg voor het beheer van een viertal sporthallen, die op een goede wijze verspreid zijn in de stad. Daar deze voorzieningen alle reeds een respectabele ouderdom hebben, is het een belangrijke opgave deze accommodaties binnen de budgettaire mogelijkheden up to date te houden of zelfs kwalitatief te verbeteren. Tegelijkertijd vraagt de exploitatie en vooral het op niveau houden van de vraag in relatie tot de te plegen beheersmatige opzet constant aandacht. Hierbij zal een tariefsdifferentiatie die meer gebaseerd is op de vraag dan op het soort gebruik eveneens een belangrijke rol kunnen spelen. Zwembaden De komende beleidsperiode is voor wat betreft de ontwikkeling rond het aanbod aan zwem voorzieningen een cruciale periode. Hierbij is essentieel de mogelijkheid die de B.V. Sport verkrijgt om, in samenwerking met derden, samengebracht in een afzonderlijke rechtspersoon, de exploitatie van een zwemvoorziening c.a. in het sportpark Kalverdijkje tot uitvoering te brengen. Gelet hierop is in het bedrijfsplan op hoofdlijnen Sportboulevard Kalverdijkje" een integraal plan voor dit sportconcentratiegebied uitgewerkt, waarbij tevens een taakverdeling tussen de beide zwembaden is aangegeven. 6 Dienst-Begroting 1999 Dienst Stadsbeheer Voorshands wordt er logischerwijs vanuit gegaan, dat in de Blauwe Golf het accent op recreatie zal liggen en in het Kalverdijkje op sport. Een verdere uitwerking hiervan zal in overleg en samenwerking met de direct betrokkenen gestalte worden gegeven. Naast deze toekomstige ontwikkelingen die een bijdrage moeten leveren aan vooral een kwalitatieve verbetering van het aanbod, blijft de dagelijkse exploitatie van de zwembaden de nodige aandacht vragen. Gesteld kan worden, dat het aantal recreatieve zwemmers zich redelijk stabiliseert, waarbij een verschuiving in aantallen jeugdige (toename) en volwassen (afname) bezoekers te constateren valt. Daarnaast is thans nog een groei van het aantal leszwemmers waar te nemen. Toch blijft, ook vanwege de omvangrijke post niet beïnvloedbare uitgaven, de exploitatie van zwemvoorzieningen een zaak, waar een groter risico aan verbonden is dan aan de overige sportaccommodaties. Onder invloed van de afschaffing van het schoolzwemmen (een zekere inkomst van jaarlijks rond f 350.000.-) is dit risico relatief vergroot. Sportontwikkel ing Voor dit deelgebied van de sector Sport zullen de toekomstige ontwikkelingen het meest ingrijpend zijn. Dit heeft vooral te maken met de algemene maatschappelijke ontwikkelingen, die ook zijn weerslag vinden in de georganiseerde sport. Met name de bereidheid van vrijwilligers om zich in te zetten voor de club neemt af terwijl tegelijkertijd de leverancier- consumentverhouding wordt versterkt. Mede als gevolg van deze ontwikkeling is in 1998 een start gemaakt met het project Ondersteuning Vrijwilligers Organisaties Leeuwarden (O.V.O.L). Vanuit dit project zijn een 15-tal personen in het kader van de Melkert-1 regeling bij respectievelijk buurt- en wijkorganisaties en sportverenigingen werkzaam. De ervaringen tot nu toe en de reacties van de "inleners" zijn hierover zeer positief. Een tweede ontwikkeling die aandacht vraagt is de landelijke geconstateerde bewegingsarmoede van de jeugd. Op grond hiervan is het landelijke project Jeugd in Beweging" gestart. In samenwerking met de georganiseerde sport en het onderwijs is reeds een begin gemaakt met de introductie van sport op school. Formele aansluiting bij het landelijk project en een verdere uitwerking op gemeentelijk niveau zal een verdere uitwerking en uitbreiding van dit project tot gevolg moeten hebben. Tenslotte is in de praktijk steeds duidelijker gebleken dat de organisatie van sportactiviteiten in het kader van het G.S.B.-beleid (voorheen sociale vernieuwing) in een steeds groter wordende behoefte voorziet. Mede op grond hiervan zijn voor het uitvoeren van begeleidingswerkzaamheden bij activiteiten een tweetal in het kader van het project opgeleide recreatiesportleiders aangetrokken op basis van de Melkert-I regeling. Inmiddels hebben beide betrokkenen een vaste aanstelling gekregen. Sector Reiniging Technisch Onderhoud: In de raadsvergadering van 27 juni 1997 is besloten tot externe verzelfstandiging van de sector Reiniging en Technisch Onderhoud. In het najaar van 1997 is dit verder uitgewerkt en is op basis van het oprichtingsdocument "Schoon door de Poort" besloten tot oprichting van Fryslan Miljeu N.V. en Fryslan Miljeu Bedrijven B.V.. Dit leidt er toe dat de sector vanaf 1 januari 1999 geen deel meer uitmaakt van de gemeentelijke organisatie en dat de gemeente een aantal contractueel overeengekomen 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 444