begroting 1999 Dienst Welzijn Sociale Zaken In 1998 is een begin gemaakt met het herzien van de organisatie van de sector sociale zaken. Dit heeft onder andere geresulteerd in het starten van een aantal experimenten waarvan de experimentele vorming van een zgn. Product Verant woordelijke Eenheid (PVE) één van de belangrijkste is. Op basis van de resultaten van onder meer dit experiment zal worden besloten of de gehele sector op basis hiervan opnieuw ingedeeld moet worden. De invoering van de nieuwe Algemene Bijstandswet in 1996 was de laatste grote operatie in het kader van herziening van het sociale zekerheidsstelsel. Wijzigingen van het stelsel van sociale verzekeringen en voorzieningen blijven voor de nabije toekomst beperkt. CWI De betrekkelijke rust in het sociale zekerheidsstelsel gaat gepaard met grote veranderingen in de organisatie van de (uitvoering van de) sociale zekerheid. In 1997 heeft het kabinet besloten over te gaan tot de vorming van centra voor werk inkomen (CWI). Gemeenten (sociale diensten), arbeidsvoorziening en de uitvoeringsinstellingen voor de sociale verzekeringen (UVI's) zullen daarin gezamenlijk diensten verlenen aan werkzoekende uitkeringsgerechtigden. Voor 1 januari 1999 moeten genoemde partijen hierover nadere afspraken hebben gemaakt, die in 1999 en 2000 worden geoperationaliseerd, zodat op 1 januari 2001 overal in Nederland CWI's werkzaam zijn. Tegelijkertijd is er discussie over de mogelijkheden van private uitvoering van delen van sociale zekerheid. De uitkomst van deze discussie zal zeker gevolgen hebben voor de CWI-vorming en voor de uitvoering van (delen van) de algemene bijstandswet. Bijstandsschulden Op 1 januari 1999 wordt een wijziging voorzien van de voorschriften van het Rijk met betrekking tot het invorderen van bijstandsschulden. Deze wijziging behelst o.a. een verandering van de verrekening van de opbrengsten van invordering met het rijksaandeel in de uitkeringskosten. Door het financiële belang van gemeente bij de invordering van bijstandsschulden te vergroten wordt beoogd de omvang van de bijstandsschulden terug te brengen. Additionele Werkgelegenheid Het Grote Stedenbeleid Het Grote Stedenbeleid (GSB) zal gecontinueerd en geïntensiveerd worden. Meer dan tot nu toe zal de aanpak op langere termijn bewaakt gaan worden. De inzet is om het GSB duidelijker te verbinden met lange termijn perspectieven als Levi 2030 en zodoende een verbinding te leggen tussen de problemen van de stad en de oplossingen. Het gaat om economische, fysieke en sociale vitalisering. Op deze manier zal het GSB zich gaan ontwikkelen tot een samenhangend programma dat onlosmakelijk is verbonden met het gehele gemeentelijke beleid. Het memorandum dat de 21 steden, die bij het GSB zijn aangesloten, aan het kabinet hebben aangeboden voor de kabinetsformatie is daarbij een zeer bruikbaar richtsnoer. In het GSB-jaarprogramma 1998/1999 is prioriteit gelegd bij de onderwerpen Leeuwarden-oost (reparatie van de duale stad) en Leeuwarden full-service-city. 6 begroting 1999 Dienst Welzijn Bij de aanpak van Leeuwarden-oost gaat het om de bestrijding van de werkloosheid en overlast, de ontwikkeling van sociale activering, de verbetering van de leefbaarheid, het treffen van voorzieningen voor jongeren (ook in relatie tot school) en de ondersteuning van de multiculturele samenleving. A rbeidsmarkttoeleiding In het kader van de nABW (nieuwe Algemene Bijstandswet) heeft de gemeente tot taak om aan mensen die werkloos zijn middelen ter beschikking te stellen om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien. Daarnaast moet zij ook maat regelen treffen die ertoe bijdragen dat mensen weer zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. Dat houdt in dat mensen worden gemotiveerd en gestimuleerd om zich actief bezig te houden met de verbetering van hun kansen op de arbeidsmarkt. De gemeente helpt daarbij door ondersteuning te bieden via trajecten voor arbeids- markttoeleiding. Bij de uitvoering van die trajecten werkt de gemeente samen met arbeidsvoorziening. De beleidsmatige verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke taak op het gebied van de arbeidsmarkttoeleiding is neergelegd bij de sector Additionele Werkgelegenheid. Deze sector zorgt voor de voorbereiding van het beleid en regelt en regisseert de uitvoering daarvan. Daartoe worden afspraken gemaakt met de uitvoerende partijen. Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) Met ingang van 1 januan 1998 is de Wiw in werking getreden. Met de invoering van de Wiw heeft er een stroomlijning plaats gevonden van diverse regelingen op het terrein van de gesubsidieerde arbeid. De Wiw biedt de gemeente de mogelijk heid een samenhangend instrumentarium te ontwikkelen en in te zetten voor werkzoekenden. In het kader van het integraal jeugdbeleid is van belang dat de WIW een sluitende aanpak voor jongeren tot 23 jaar voorschrijft. Ter uitvoering van deze opdracht is ondermeer het jongerenloket ingericht en deze zal de komende periode verder worden uitgewerkt. Met het jongerenloket is een instrument gegeven om alle (gemeentelijke) activiteiten op het terrein van arbeidsmarktbeleid, onderwijs en zorg voor jongeren te bundelen en op elkaar af te stemmen. Verder maakt de WIW het mogelijk om voorzieningen te treffen op het terrein van sociale activering en scholing. Met sociale activering wordt het beleid bedoeld dat in eerste instantie is bedoeld voor die mensen die met binnen afzienbare tijd toegeleid kunnen worden naar de arbeidsmarkt. De doelgroep van sociale activering beperkt zich dus veelal tot "de blijvers in de bijstand". In 1997 is een aantal projecten op het terrein van sociale activering opgestart, in het kader van de Melkert III regeling. De doelstelling van de projecten was het verbeteren van arbeidsmarktkansen van de doelgroep, door het aanbieden van specifieke trajecten. Tevens loopt er op dit moment een tweejarig onderzoeks- en reïntegratieproject voor in totaal 1.000 bijstandsgerechtigden met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt, wonende in Leeuwarden-oost. Dit project heeft tot doel via intensief onderzoek inzicht te krijgen in aan welke trajecten er behoefte bestaat binnen de doelgroep. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 515