4.5 Overzicht van formatie-uren ambtenaren, personeel van derden en SW-medewerkers
Overzicht van formatie-uren ambtenaren
(uren per week)
schaal
1 -6
schaal
7-9
schaal
>10
totaal
uren
totaal
FTE
Beleid. Financien en Informatie
124,56
58,68
72,00
255,24
7,09
Personeel en Organisatie
128,88
72,00
200,88
5,58
Facilitaire dienstverlening
64,08
162,00
9,00
235,08
6,53
Management
13,32
36,00
49,32
1,37
Produktieondersteuning
144,00
27,00
171,00
4,75
Commerciële dienstverlening
7,20
7,20
0,20
Uitvoering werkobjecten SW:
0,00
Binnenobjecten
208,80
208,80
5,80
Buitenobjecten
180,00
180,00
5
Werkervaringsprojekten
204,48
36,00
240,48
6,68
Dienstoverhead
9,72
18,00
27,72
0,77
Personeel van derden
290,88
290,88
8,08
Totaal uren
211,68
1.112,04
252,00
290,88
1866,6
51,85
Totaal FTE
5,88
30,89
7,00
8,08
51,85
SW-personeel
(uren per week)
loongroep
loongroep
loongroep
totaal
totaal
At/m C1
C2 t/m E
F t/m I
uren
FTE
Beleid. Financien en Informatie
162
36
198
5,5
Personeel en Organisatie
36
36
1
Facilitaire dienstverlening
224
511
735
20,39
Management
0
Produktieondersteuning
144
36
180
5,0
Commerciële dienstverlening
24
24
0,68
Uitvoering werkobjecten SW:
0
Binnenobjecten
6167
2522
417
9106
252,4
Buitenobjecten
3860
1821
180
5861
163,0
Werkervaringsprojekten
381
1146
163
1690
47
Begeleid werken
468
468
13
Totaal uren
10632
6366
832
468
18298
508,0
Totaal FTE
295
177
23
13
508
5. RISICOPARAGRAAF
In de exploitatie van de DSW is aan de inkomstenkant een tweetal posten aanwezig die vanwege hun aard en
impact per definitie risico in zich dragen. In feite kan gesproken worden van een structureel aanwezig
bedrijfsrisico, dat enerzijds wordt veroorzaakt door de onzekerheden rondom de raming van de jaarlijkse
rijkssubsidie en anderzijds zijn oorsprong heeft in de risico's die verbonden zijn aan de marktgerichte activiteiten
van de dienst.
Aangezien de hoogte van de rijkssubsidie tot stand komt via een complexe verdeelsystematiek, waarbij een
aantal moeilijk inschatbare variabelen een rol spelen, is sprake van een inkomstenpost met een hoog risico
gehalte. Dezelfde kwalificatie is van toepassing op de netto-opbrengsten, waarbij de nauwelijks te beïnvloeden
ontwikkelingen op de afzetmarkten van de DSW noodzaken tot het incalculeren van een aanzienlijke risico
marge. De risico's omtrent de bedrijfsresultaten van de dienst zijn voor 1999 nog nadrukkelijker aanwezig dan
voorheen, gelet op de onzekerheden rondom de toekomstige positie van het bedrijf. Hoewel management en
medewerkers zich tot het uiterste zullen inspannen om de prestaties van het bedrijf tijdens de periode van
heroriëntatie op peil te houden, kan niet worden uitgesloten dat de onzekerheden rondom het
toekomstperspectief van dienst, met onder meer als gevolg dat veel bedrijfsvoeringsaangelegenheden slechts in
tijdelijkheid kunnen worden geregeld, een negatieve uitwerking zullen hebben op het bedrijfsresultaat.
Meer specifieke risico's in de begroting 1999 zijn met name gelegen in de onzekerheid omtrent de financiële
uitwerking van een aantal elementen van de nieuwe wetgeving, zoals de gewijzigde voorschriften voor de
indicatiestelling en het begeleid werken. Noodgedwongen zijn op deze onderdelen enkele arbitraire aannames
gemaakt. De jaren 1998 en 1999 moeten dan ook worden gezien als proefjaren, waarin omtrent de financiële en
organisatorische aspecten van de nieuwe regelgeving de nodige ervaring moet worden opgedaan. Hopelijk
kunnen in het kader van perspectief 1999 hardere uitspraken worden gedaan over met name de financiële
consequenties van de nieuwe wetgeving.
12