4.5 Overzicht van formatie-uren ambtenaren, personeel van derden en SW-medewerkers Overzicht van formatie-uren ambtenaren (uren per week) schaal 1 -6 schaal 7-9 schaal >10 totaal uren totaal FTE Beleid. Financien en Informatie 124,56 58,68 72,00 255,24 7,09 Personeel en Organisatie 128,88 72,00 200,88 5,58 Facilitaire dienstverlening 64,08 162,00 9,00 235,08 6,53 Management 13,32 36,00 49,32 1,37 Produktieondersteuning 144,00 27,00 171,00 4,75 Commerciële dienstverlening 7,20 7,20 0,20 Uitvoering werkobjecten SW: 0,00 Binnenobjecten 208,80 208,80 5,80 Buitenobjecten 180,00 180,00 5 Werkervaringsprojekten 204,48 36,00 240,48 6,68 Dienstoverhead 9,72 18,00 27,72 0,77 Personeel van derden 290,88 290,88 8,08 Totaal uren 211,68 1.112,04 252,00 290,88 1866,6 51,85 Totaal FTE 5,88 30,89 7,00 8,08 51,85 SW-personeel (uren per week) loongroep loongroep loongroep totaal totaal At/m C1 C2 t/m E F t/m I uren FTE Beleid. Financien en Informatie 162 36 198 5,5 Personeel en Organisatie 36 36 1 Facilitaire dienstverlening 224 511 735 20,39 Management 0 Produktieondersteuning 144 36 180 5,0 Commerciële dienstverlening 24 24 0,68 Uitvoering werkobjecten SW: 0 Binnenobjecten 6167 2522 417 9106 252,4 Buitenobjecten 3860 1821 180 5861 163,0 Werkervaringsprojekten 381 1146 163 1690 47 Begeleid werken 468 468 13 Totaal uren 10632 6366 832 468 18298 508,0 Totaal FTE 295 177 23 13 508 5. RISICOPARAGRAAF In de exploitatie van de DSW is aan de inkomstenkant een tweetal posten aanwezig die vanwege hun aard en impact per definitie risico in zich dragen. In feite kan gesproken worden van een structureel aanwezig bedrijfsrisico, dat enerzijds wordt veroorzaakt door de onzekerheden rondom de raming van de jaarlijkse rijkssubsidie en anderzijds zijn oorsprong heeft in de risico's die verbonden zijn aan de marktgerichte activiteiten van de dienst. Aangezien de hoogte van de rijkssubsidie tot stand komt via een complexe verdeelsystematiek, waarbij een aantal moeilijk inschatbare variabelen een rol spelen, is sprake van een inkomstenpost met een hoog risico gehalte. Dezelfde kwalificatie is van toepassing op de netto-opbrengsten, waarbij de nauwelijks te beïnvloeden ontwikkelingen op de afzetmarkten van de DSW noodzaken tot het incalculeren van een aanzienlijke risico marge. De risico's omtrent de bedrijfsresultaten van de dienst zijn voor 1999 nog nadrukkelijker aanwezig dan voorheen, gelet op de onzekerheden rondom de toekomstige positie van het bedrijf. Hoewel management en medewerkers zich tot het uiterste zullen inspannen om de prestaties van het bedrijf tijdens de periode van heroriëntatie op peil te houden, kan niet worden uitgesloten dat de onzekerheden rondom het toekomstperspectief van dienst, met onder meer als gevolg dat veel bedrijfsvoeringsaangelegenheden slechts in tijdelijkheid kunnen worden geregeld, een negatieve uitwerking zullen hebben op het bedrijfsresultaat. Meer specifieke risico's in de begroting 1999 zijn met name gelegen in de onzekerheid omtrent de financiële uitwerking van een aantal elementen van de nieuwe wetgeving, zoals de gewijzigde voorschriften voor de indicatiestelling en het begeleid werken. Noodgedwongen zijn op deze onderdelen enkele arbitraire aannames gemaakt. De jaren 1998 en 1999 moeten dan ook worden gezien als proefjaren, waarin omtrent de financiële en organisatorische aspecten van de nieuwe regelgeving de nodige ervaring moet worden opgedaan. Hopelijk kunnen in het kader van perspectief 1999 hardere uitspraken worden gedaan over met name de financiële consequenties van de nieuwe wetgeving. 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1998 | | pagina 610